Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:05

Mijn pony heeft het ook een tijd nodig gehad, die is erg dominant. ik voelde feilloos aan wanneer hij probeerde om de baas over mij te zijn. Reageerde hij niet op mijn benen of stem? zweep erover!
Nu kan ik rustig met losse teugels buiten hobbelen Lachen

Yucca

Narya schreef:
rijoyco schreef:
Ik probeer haar voor te zijn met een tik van de zweep, als in 'opletten, je kan er gewoon langs, ik trap niet in je grapjes'

Vind jij zoiets eerlijk naar je paard toe? Het paard doet helemaal niets fout, maar krijgt wel alvast een tik, voor het geval dat ze iets fout gaat doen Lips are sealed

Ik hobbel ook gewoon recreatief. Enige hulpmiddel is (meestal) een enkel-gebroken trens, maar ook wel eens bitloos.

Ze doet wél wat fout, ze gaat stilstaan en branie schoppen als ik niets doe....

En het is niet een tik als: hand los van de teugel en slaan, nee het is een tikje op de schouder van: ff opletten dame!

kaatje77

Tinkerloos schreef:
..................
Ik moet vaak in mezelf lachen als ik met mijn touwhalster door de bocht komen dan ruiters passeer die helemaal ingeknoopt zitten.
Dubbele teugels,martingalen,elastieken,zweep,sporen,paarden van top tot teen in de bescherming..al grommend en kwijlend,met rollende ogen,opgezette aders en schuim tussen de billen.
Lijkt me echt super om zo te rijden... (not)
Kom op denk ik dan..het is het bos,waarom zo rijden,het hoort toch ontspannend te zijn?

Als mijn paard het schuim tussen de billen heeft staan, weet ik iig dat ik goed heb gewerkt.

Ik start momenteel weer B met een jong paard, nou ja jong, hij heeft tot 4,5 jaar lekker mogen genieten van de weide en is nu 6 jaar. Clown

Sinds afgelopen zomer ben ik op een nieuwe manier gaan rijden.
Ik kwam nergens meer en had het idee dat zowel paard en ik er geen klap meer aan vonden.

Ik ben weer naar de basis gegaan, heb aan de longeerlijn de nodige fouten af moeten leren en sindsdien ben ik weer 1 met het paard.
Dat is echt heel lang geleden geweest dat dat was, ik kon het me iig niet meer herinneren.
Het leuke ervan is dat ik, wij veel meer plezier hebben van het rijden.
Zo rijd ik af en toe nog met een hulpteugel om de mond van het paard te ontlasten en zodat ik aan mijn eigen houding kan werken.
Had ik deze hulp niet, dan liep mijn paard niet zo ontspannen als nu.
even reclame: http://www.evenwicht.eu zij heeft mij in goede banen geleid en ik ben haar echt eeuwig dankbaar.
Zij heeft me ook geleerd om naar het paard te kijken na een training en waar mijn paard nog niet sterk genoeg is en meer spieren moet kweken moet hij zweten, dan worden die plekken pas geactiveerd om bespierder te worden.
Dus als mijn paard het schuim tussen de billen heeft zie je mij met een big smile.
Net zoals zweetplekken op de flanken, daar is mijn paard nog erg zwak en dat zijn juist de plekken waar meer moet komen.

Verder rijd ik thuis en op de les met een simpel dressuurzadel en trensje met dubbelgebroken appelbitje.
Maak ik een buitenrit, dan gaat het springzadel erop met een martingaal, omdat hij af en toe wel een rengalopje nodig heeft en ik dan beter kan blijven zitten.
Maar zo ook zoals gisteren kunnen we ook na zo'n heerlijk rengalopje ontspannen met lange teugel stappen.

Ik rijd ook nog enkele dagen op een stal en afhankelijk van het paard en het niveau wordt er af en toe wel eens naar een hulpmiddel gegrepen.
Zo rijd ik een groot paard sinds kort met een spoortje, ligt mijn been veel stiller en hoef ik maar 1 subtiele aanwijzing te geven voor een reactie ipv tot schoppen aan toe pas een reactie te krijgen.
Sinds ik erachter kwam dat hij bang is voor een zweep heb ik deze ook in de hand en stel hem gerust dat een zweep niet voor pijn hoeft te zorgen, maar dat dit een hulpmiddel is om subtiele aanwijzingen te geven.
Dit paard is dus een keer afgemept en dat vertrouwen weer winnen is erg lastig, maar geeft wel voldoening als ik hem nu met een zweep kan rijden zonder dat er spanning ontstaat.
We hebben ook een soort hackamore met bit wat voor een erg heet paard wordt gebruikt.
Af en toe wordt daar mee gereden, maar ik merk wel dat je een super stille ruiterhand moet hebben om daar mee te rijden.
Gelukkig lukt me dat nu, een jaar geleden had ik dat paard kapot gereden.
Dus een hulpteugel/ hulpmiddel moet kunnen MITS in vakkundige handen. Vork

Marindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:07

Ik heb 2 pony's, de een in het D-Z en de ander in het D-M (springen). Thuis rijd ik altijd zonder sporen en zonder zweep maar wel altijd met martingaal, maar ik kan ook gewoon zonder rijden als ik dat wil. Op wedstrijd heb ik bij beide pony's altijd wel een klein spoortje aan. Bij mijn Z-pony zodat ik hem als het nodig is wat extra naar voren kan rijden omdat die altijd nogal zoekt voor de sprong en bij mijn M-pony omdat die nog maar 5 is en dan heeft die af en toe net dat beetje extra nodig om bijvoorbeeld langs iets engs aan de rand te gaan Knipoog
Laatst bijgewerkt door Marindaa op 25-02-08 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:07

Ik rijd alleen nog maar in het bos en loop ook tegen allerlei problemen aan (wandelaars, loslopende honden, andere paarden, paard die wijgert om het pad van de lange route te nemen), maar ik kan de problemen (tot nu toe) altijd fair oplossen. Ik probeer rustig te blijven en consequent te rijden. Ik heb al heel wat bos-uren gemaakt, maar nooit echt ruzie met mijn paard gehad. Laat staan dat ik een bit, sporen, zwepen of hulpteugels heb gemist.

Nog even terugkomend op het topic-onderwerp: Op dit gebied ben ik wel in niveau gestegen: rustig blijven en een probleem rustig oplossen, zonder geweld. Alleen is dit geen speciaal punt op de wedstrijdprotocollen! Haha!

Rijoyco: Consequent en eerlijk rijden! Je paard gaat niet maar zo stilstaan en branieschoppen. Rijd consequent en los dergelijke problemen niet op met straf, voorkom problemen door 'fair' te rijden. Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:10

Ik zie liever 1 tik met de zweep, dan 101 keer moeten drijven met je benen. Als je geen reactie krijgt, moet je ingrijpen. Het ene paard is makkelijker dan het andere. Voor de 1 is een stemverheffing genoeg, voor de ander heb je toch de zweep nodig.
Mijn pony had echt sch*t aan een stemverheffing en als ik de zweep er niet bij pakte, gingen wij in volle rengalop terug naar de stal Clown
Is nu, dankzij de wat hardere aanpak, helemaal over en het is nu een schat buiten! Lachen

Het ene paard, is het andere niet Lachen
Wat voor jouw paard werkt, hoeft niet te werken voor het paard van de buurman.

Consequentie is belangrijk en dat kan ook in combi met zweep.
(ik was/ben erg consequent in straffen: 1 waarschuwing en dan zweep (let wel: ik heb een enorm dominante pony die zich niet snel wat aantrekt van een stemverheffing of de beenhulp). Tegenwoordig is alleen een waarschuwing al ruim voldoende Haha!

(in de wei heb ik ook vaak de zweep moeten gebruiken omdat hij zo dominant was, dat hij mij aanviel in de wei.... ook dat is over. en nee hij is niet bang voor de zweep Tong uitsteken als je het goed gebruikt op de juiste momenten heb je er profijt van Lachen )

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:11

Tijgertje86 schreef:
Rijoyco: Consequent en eerlijk rijden! Je paard gaat niet maar zo stilstaan en branieschoppen. Rijd consequent en los dergelijke problemen niet op met straf, voorkom problemen door 'fair' te rijden. Knipoog

Ik probeer het nu al een paar keer uit te leggen dat ik JUIST eerlijk en consequent rij....ik straf haar nergens, ik geef alleen een duidelijke, eerlijke hulp.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:12

@welshcobfan.
Super verwoord. Ja

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:12

Rijoyco: We worden het toch niet eens! Knipoog

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:13

Tijgertje86 schreef:
Rijoyco: We worden het toch niet eens! Knipoog

Nee ik denk het ook niet.... Cool

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:14

Laten we het maar zo houden Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:19

Het is belangrijk te onthouden dat niet alle paarden gelijk zijn.
Het ene paard doet het geweldig met een spoortje, terwijl het andere paard daar niet warm of koud van word.
ene paard is panisch voor de zweep, terwijl het andere paard er super op reageert.
Zolang men maar consequent rijdt en eerlijk straft is het goed. Hoe men dat doet is afhankelijk van het paard. Een enorm dominant paard heeft vaak iets meer overtuigingskracht nodig dan de brave 'sukkel'.
Zolang je kijkt naar het welzijn van het paard (en natuurlijk je eigen veiligheid) en dat goed in de gaten houd, ben je in mijn ogen goed bezig Lachen
(mijn pony is gelukkig, liever en respectvol nu, dankzij de soms wat nodige hardhandige aanpak. Hij is nu veel gelukkiger dan toen hij de baas van iedereen was. Hij is ook absoluut niet bang voor mij of de zweep. Hij komt gewoon naar je toe Lachen Echter: bij zijn vriendje werk die hardere aanpak averechts: de wordt bang voor je en daar zal ik het ook nooit zo bij doen. Dat is ook meer de brave sukkel )

Niveau heeft daar niets mee te maken in mijn ogen Lachen

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:25

Ik rijd mijn dressuurpony thuis met een zweepje, soms sporen (vaker op les, altijd op wedstrijden, let ie net iets beter op) en op wedstrijd zonder zweep. Ik doe hem heel soms (lees: hooguit 1X per maand) aan de slof. Elastiek heb ik ook, maar gebruik hem niet zo vaak bij Yoeri. Met springen heb ik hem meestal een voortuig om (zit aan de springsingel, ben te lui om hem eraf te halen) en soms doe ik daar de martingaalstukejs aan. Met Yoeri rijd ik M1, en train op M2/Z1 niveau (ondanks dat ik niet zo van de dressuur ben, maar is de basis!)

Kino (spring/sgw pony) heb ik borsttuig om, met martingaalstukjes. Soms rijd ik haar met elastiek, slof niet aangehad. Die rijd ik vaak met zweepje, maar die leg ik na een paar minuten weg, vooral met springen. Geen sporen, heb ik niet nodig. Haar train ik op L1/2 niveau, moet L1 starten, maar ze is een beetje verwaarloosd in dressuur door vorige eigenaar, die vond het echt niet leuk.

Wel pees-/kogelbeschermers of bandages. Bij sgw of sgwtraining nog springschoenen.

Mijn verkochte pony had beschermers, een zadel, hoofdstel en mij met een zweepje, verder niks, geen martingaal sporen weet ik wat. En ik werd Rabotalent van de wedstrijd met springen! (L, L1 dressuur, zou overstap L2 bijna maken...)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:36

Ik rij sinds begin januari zonder bit, gewoon uit nieuwgierigheid gaan doen en bevalt goed dus waarom dan nog met bit? Ik rij een paar keer per week met sporen, altijd zonder zweep.

Ik denk dat ik circa L/M niveau train, ben nu bezig met schouderbinnenwaarts / travers en begin van appuyeren.

Daarnaast spring ik graag, als we een beetje fanatieke dag hebben rond 1m, record is 1.25m. Dit doe ik altijd zonder sporen omdat ze nogal heet is met springen. Laatst voor het eerst wat hoger gesprongen zonder bit, denk circa 90cm.

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:37

Ik rij zonder hulpmiddelen kzit nu nog in de B,
maar als ik hoger kom wil ik het ook gewoon ze houden Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:38

Wat ik wel vreemd vind is dat sporen verplicht zijn vanaf de M Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:40

Linda_E schreef:
Ik lees vaak reacties van mensen die "anti" spoor/ zweep/ (corrigerende) bitten en hulpteugels zijn (martingaal/ slof enz.).

Ik ben wel benieuwd of er verschil is in niveau tussen ruiters die wel met hulpmiddelen rijden en ruiters die niet met hulpmiddelen rijden.

Je hoeft niet persé wedstrijden te rijden maar iedereen kan wel inschatten (lijkt mij) of je niveau vergelijkbaar is met B of ZZ.

Ben benieuwd!

PS: Ik rij zelf dressuur. Met hulpmiddelen (als dat nodig is) en start momenteel Z1+15 wp bij de paarden

Ik rij zonder hulpteugels.
Hulmiddelen zoals sporen en zweep per paard verschillend en per dag verschillend.
Sporen is bijv geen onderdeel van de standaard uitrusting, ook niet bij een paard dat M loopt.

Nivo is M springen en Z dressuur.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:41

Welshcobfan schreef:
Wat ik wel vreemd vind is dat sporen verplicht zijn vanaf de M Verward

Verplicht? Ik rijd er sowieso mee op wedstrijd, weet dat je iig niet meer met én zweep e'n sporen mag, lees zo wel ff regelementen

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:43

Sry dat snap ik sporen rij ik wel mee, (dag dat het alleen om bijzet ging enzo) sorry sorry

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:44

k7k correctie bit, sporen, en af en toe een zweep, bij een ander af en toe een slof

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:46

Sporen hoort bij de standaard dressuur uitrusting van vroeger.
Die geldt in alle klasses.
Alleen de klasse B en L hebben dispensatie gekregen omdat daar beginnende ruiters kunnen rijden.

In de M hoor je zo ver te zijn dat je je benen zelf kunt beheersen, dus bijv geen flapper benen.
En doordat je een goede coördinatie hebt van je been kun je ook precies zelf bepalen wanneer je je spoor gebruikt en wanneer niet.
Dus niet onnodig prikt.
Verder is je rijkennis dan als het goed is zover dat je ook theoretisch kunt zeggen waarom je de spoor wel of niet gebruikt. Dus dat als jij hem gebruikt weet doet welk doel je dit doet.
En dat laat je dus beoordelen in de proef Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:47

Ik rij denk ik ongeveer op L-niveau (ik rij geen wedstrijden, wel ervaring met inrijden jonge paarden). Ik rij vrijwel alleen maar in het bos, altijd met een zweep, die ik alleen gebruik als aanwijsstok (dus tegen schouder of kont leggen, niet slaan). Ik rij nooit met sporen (heeft ook niet veel zin op een ijslander) of hulpteugels.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:02

hulpmiddelen:

M2 dressuur: sporen 3cm, afgerond. enkel gebroken watertrens 1 cm. dik. Hoofdstel met gecombineerde neusriem(aansnoer), Kentaur Artemis dressuurzadel, Voor de training gebruik ik een dressuurzweep 1.10 m. voor corrigeren achterhand als hij niet reageert op het been. Slofteugel gebruik ik zelden, meestal als ik al een paar dagen achter elkaar geen lengte in de rug krijg onder het inrijden. Ik sluit altijd af zonder slof. (slof moet je alleen gebruiken als je weet hoe deze bedoeld is)

L springen: sporen 2cm licht afgebogen naar beneden, dubbelgebroken watertrens aurigaan 1 cm dik. gecombineerde neusriem Springzadel Kieffer Koof + borsttuig + martingaalvork en springzweepje (die ik eigenlijk alleen gebruik bij een 2e of 3e weigering zonder goede rede) Borsttuig heb ik nodig omdat anders mijn zadel naar achteren glijd met springen.

SGW(L): idem springen, maar dan zonder martingaalvork, omdat ik zonder martingaal een betere noodrem heb, met martingaal kan hij wat sterk worden in de cross. Natuurlijk nog beschermers en springschoenen.

longeren: alleen met bijzetteugels met rubberen ringen. Soms ook met dubbele longeertouwen, longeerzweep en cavaletti's

met rijden heb je hulpmiddelen als een zweepje en spoortjes nodig omdat je je hulpen bij hoger niveau verder moet verfijnen. een spoortje heeft een kleiner drukpunt en is daardoor makkelijker te onderscheiden als je je been iets naar voren of naar achteren brengt. (verschil tussen travers en een galophulp)

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 17:06

Dit topic heb ik gemaakt om te kijken of er een verschil is in niveau tussen wel en niet "hulpmiddelen gebruikers". Het is niet bedoeld om de discussie te voeren over wel of geen hulpmiddelen gebruiken, daar zijn al diverse topics over. Knipoog

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:07

runningkawa schreef:
Sporen is bijv geen onderdeel van de standaard uitrusting, ook niet bij een paard dat M loopt.

vanaf de M2 is het verplicht om met sporen te rijden, dat staat in het regelement.

Er staat zelfs in het regelement dat als je Z en hoger rijdt dat alles in een lijn moet zijn aan je harnachement: dus als je een koperkleurig bit hebt moet je ook een koperkleurige stang hebben (bij stangtrens) en dat je ook koperkleurige beugels en beslag op je harnachement moet hebben (kijk dat vind ik pas onzin!)

Ik ben van mening dat ze dat maar eens los moeten laten, leuke verschillende jasjes en kleuren caps en laarzen