''gewone'' bewegers steeds meer afgestrafd....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KSB

Re: ''gewone'' bewegers steeds meer afgestrafd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:51

asjemenou schreef:
Op zich ben ik dat helemaal met je eens.
Maar dat heb ik met mijn gewone bewegers ook.
Dan denk ik: Jeetje wat slecht. En toch dikke punten.
Maar dan speelt uiterlijk weer een grote rol. Als je paard goed in de aanleuning loopt (voor het oog), en je rijdt lekker aktief, en je zit er zelf netjes op, en alles is netjes verzorgd, dan heb je al heel wat punten binnen imo.

hier sluit ik me helemaal bij aan Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:29

Kijk, het is heel simpel. De gangen/kwaliteit van de beweging is een onderdeel van de proef.

Dus stel dat je 2 combi's hebt. Die precies dezelfde aanleuning/buiging/houding/etc hebben. En ook nog eens precies dezelfde volte rijden.
Maar het ene paard heeft kwalitatief een betere beweging dan het andere paard....

Dan zal die combi dus een hoger punt scoren. Maw, het paard met de betere beweging kan zich iets meer foutjes veroorloven.

In de praktijk echter kom je zelden alles precies hetzelfde tegen. Een 'gewoon' paard met een nettere proef dan een 'fantastisch' paard kan daarom gewoon bovenaan staan. Maar een fantastisch paard met een fantastische proef staat natuurlijk nog hoger.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:12

Ik vind het in de lagere klassen iig tot nu toe erg meevallen.
Ik kan mijn paard echt geen aparte beweger noemen, en toch doen we keer op keer mee in de prijzen.

Verder ben ik het eens met Scum. Ja

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:16

Mwoh ik kom met een fries de ring in, geen benenzwaaier off-course. Maar ik haal ook altijd dik winst voor mijn proeven Ja En op de gangen ook altijd 7ens.

Ben het verder eens met Scum Ja

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:42

Precies, er staan genoeg paarden voor mij altijd en dat zijn echt niet altijd dressuurgefokte superbokken. Ik verlies altijd heel veel punten omdat ik erg slordig rij. Ik heb mijn tempocontrole niet voor elkaar ( Bloos ) en kan daardoor niet afwerken. Dat zie je ook bijna altijd gewoon terug in mij punten, soms zelfs commentaar als 'jammer van de slordige proef'. Daardoor staan er vaak genoeg hele simpele paarden voor me, waarvan de ruiter het paard gewoon veel netter door de proef geloodst heeft. Dat krijg ik gewoon nog niet voor elkaar nu. Ik zag een paar maanden geleden bijvoorbeeld een proef van Eertjuh22 hier op Bokt (kom ik veel tegen op wedstrijd) en die reed die proef wel zo ontzettend netjes en precies, het zag er ontzettend netjes en verzorgd uit, alsof ze het paard heel simpel reed. Het plaatje was nog niet hoe het moest zijn, paard werd soms iets lang en kwam wat op de voorhand af en toe maar het totaalbeeld van de proef was echt heel erg netjes en 'simpel'. Ik denk dat als je zulke dingen kunt rijden dat dat veel meer van belang is, dan of je paard dansend en marcherend door de proef gaat.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:03

Ik vind dit weer een topic waar op Paarden met juiste gangen afgebrand worden, Als jij een echt nette proef neer zet kun je bij de meeste mensen wel boven de 190 punten halen, natuurlijk zijn er juryleden die op de afstammelingen en gangen afgaan. Maar lang niet allemaal. En ik vind het goed dat ze streng jureren, mensen die geen niveau hoger horen, horen daar ook niet te komen. Ongeacht een sportpaard of niet

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:33

Ik deel je ervaringen niet echt.

Ik heb een heel 'normale beweger'.
Ook in de klasse Z halen we onze punten. Als ik in de uitgestrekte draf maar scherp gereden overgangen laat ziet krijg ik altijd wel een 6 of 7. Zelfs een 8 zit er nog wel in maar dan moet alles net precies goed kloppen.

Zo ook voor alle andere onderdelen. Als ik maar secuur rij zijn overal mooie punten te halen.

Ook de laatste paar onderdelen stap, draf, galop leveren altijd wel een een 6 of 7 op.
De draf krijgt vaak een 7. Die krijg ik dan alleen maar omdat hij zo correct en taktmatig is.

Ik voel me met die 6en en 7ens voor mijn gangen niet bepaald afgestraft. Ik heb het idee dat het gewoon eerlijke beoordelingen zijn van het getoonde. Ik toen nette gangen die voldoen aan de eisen die gesteld worden maar niet veel meer dan dat. Ze doen geen afbreuk aan mijn kansen op een winstpunt en zitten me ook niet in de weg om een poging te doen om bovenin mee te rijden.

En ook ik ben wel eens afgestapt met een klote gevoel en dan punten gekregen waarbij ik dacht 'welke combinatie heb jij bekeken'. Al moet ik wel toegeven; dat is sinds de M2/Z wel voorbij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:57

Ben in het bezit, van een super SIMPEL maar CORRECT bewegend paard..
En rij ook mijn puntjes wel!
Loopt die van mij ook nog van nature het liefst de grond in aan de voorkant..
En hebben we een kort dik nekje..
Een bol kort lijf...
Qua afstamming.. hebben we het ook niet mee....
En als combinatie ogen we.. dwaas...

Overigens ben ik het er niet mee eens dat bij een super beweger, de
tactfouten meer opvallen.. Die van mij kan ze ook goed maken hoor!

Mijn paardje stijgt niet een meter op met mega gangwerk..
Als de hoeken (ja ik ben een van de weinige ruiters die echt! hoeken inrijdt!!)
mul zijn, dan valt die van mij dus bijna op d'r plaat!!!! Dat is pas lekker!

Er zijn jury's zat die een correct gereden proef met een correct gereden paard
belonen met voldoende puntjes!!!

En tja.. vind ik dan onderaan mijn protocol de opmerking: paard moet meer
van de grond komen... en dan een 4 voor draf, stap en galop.. Huilen
plaats ik daar mijn eigen opmerking bij: dan moeten ze hindernissen in de
bak zetten.. Want dat kan ie anders niet!!! Duivel
Gelukkig zijn er niet veel van dit soort jury's die het onmogelijke van mijn
SUPER SIMPEL CORRECT gaand diertje vragen...
Er zijn er zat die de eenvoud waarderen!
stond vorig jaar onderaan mijn protocol:
keurig opgeleid correct gaand paard, zeer net gereden
afgewerkte proef. Ondanks beperkingen.
zo kan je het ook omschrijven!!! Klinkt stuk aardiger!
Die jury made my day!!!! Haha!

Ach.. en het blijft een jury sport.. Kan er mee leven...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:56

Mag ik jullie namens vele collega-juryleden HARTELIJK BEDANKEN voor deze positieve verhalen. Geloof me, dat doet ons goed:):):). Heel fijn, want soms vraag je je echt af waarom je op zondag om 6 uur naast je bed staat, omdat je om 8.30 uur ergens verwacht wordt om te jureren. Het overgrote deel van de juryleden doet het Echt met Plezier, en heeft zeker Niet de intentie om eens heerlijk een paar uurtjes combinaties af te kraken. Nee hoor, we genieten liever van fijne proeven, correct gereden! Want dat is belangrijker dan alleen maar supergangen. Nogmaals, Geweldig dit verhaal!!correct gereden is veel belangrijker

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:03

asjemenou schreef:
Op zich ben ik dat helemaal met je eens.
Maar dat heb ik met mijn gewone bewegers ook.
Dan denk ik: Jeetje wat slecht. En toch dikke punten.
Maar dan speelt uiterlijk weer een grote rol. Als je paard goed in de aanleuning loopt (voor het oog), en je rijdt lekker aktief, en je zit er zelf netjes op, en alles is netjes verzorgd, dan heb je al heel wat punten binnen imo.

Hier ben ik het helemaal mee eens, omdat je paard zoiezo voor elkaar moet zijn.

Als een extreme beweger niet correct door zijn proef loopt, en een gewone beweger een correcte proef loopt en de extreme beweger staat bovenaan, dan heb je toch een jury die geen verstand van de sport heeft?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:07

Meestal zijn de verhalen de jury houd niet van papierloos, pony, koudbloed, vos, ...en hier dus ook geen geweldige beweger, eerder een tekort koming van de ruiter die zo probeert goed te praten dat een proef gewoon niet oke gereden is.
Rij je gewoon een nette proef met de basis van je paard netjes op orde rij je bijna elke keer een wp, en dus ook vaak in de prijzen.
Maar de schuld bij het eigen rijden leggen is vaak moeilijk...

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:51

runningkawa schreef:
Meestal zijn de verhalen de jury houd niet van papierloos, pony, koudbloed, vos, ...en hier dus ook geen geweldige beweger, eerder een tekort koming van de ruiter die zo probeert goed te praten dat een proef gewoon niet oke gereden is.
Rij je gewoon een nette proef met de basis van je paard netjes op orde rij je bijna elke keer een wp, en dus ook vaak in de prijzen.
Maar de schuld bij het eigen rijden leggen is vaak moeilijk...

Dat zegt dan meer van de ruiter als van de jury Knipoog

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:15

Ik snap niet waarom je aan jurysport begint, als je toch afgebrand zou worden? Niemand gaat toch de proef in met het idee dat je weer voor niks rijdt. Ik heb een koudbloed, en ik krijg tot nu toe altijd de punten die ik verdiend heb. Het is altijd zo makkelijk om te zeggen dat het aan je paard ligt. Als je goed rijdt, krijg je uit een simpel bewegend paard ook nog genoeg..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:38

Vaak is het ook handig om te filmen,dan snap je het meeste commentaar van de jury later wel.Soms voelen sommige dingen heel anders aan,dan dat ze eruit zien.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:53

Blijven altijd leuke discussies dit!! Zelf rijd ik nu op een klassieke groninger van zo'n 700 kilo met korte pootjes en ijzer maat 5 (platpootjes). We rijden nu M2 (2x gestart en 2x 2e prijs met winst) dus we doen gewoon leuk mee en we rijden ook 7-ens voor de uitgestrekte draf. Ik weet dat ik me geen fouten kan permiteren en dat ik m'n paard constant moet blijven 'rijden' in de proef, omdat het er anders alleen maar uitziet als een groot zwaar paard. En als ik hem lekker laat rondsjouwen, dan is het echt een imposant dier. Zelf sta ik ook te kwijlen als ik een mooie voorbeenzwaaier zie lopen, maar het geeft wel een kick als ik met m'n klassieke groninger hogere punten rijd. Ik baal ook wel eens als ik op de startlijst al die geweldige afstammelingen zie staan, waartegen ik moet rijden. Maar zoals eerder al gezegd, als daar een ruiter opzit die het paard tegenwerkt, tja, dan schiet het nog niet op en de jury kijkt toch naar het geheel. Dus gewoon een nette proef neerzetten en dan krijg je de punten ook wel!

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:58

Ik rij nog maar L2, maar het paard waarop ik rij is echt geen superbeweger. Hij beweegt gewoon normaal, maar ik heb tot nu toe toch altijd zeer nette punten gereden en maar 1x geen prijs (maar ik ben nog maar 6x gestart met hem, dus misschien altijd mazzel gehad). Ik denk dat het dus wel meevalt. Wel kan ik me voorstellen dat als een superbeweger en een gewoon paard een gelijkwaardige proef rijden het best bewegende paard meer punten haalt, maar dat lijkt me ook logisch.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:09

ik heb ook een braaf gewoon bewegend paard
gelukkig halen mij punten ook wel, maar merk wel als je hoger komt dat je wel echt een nette proef moet laten zien, wat de extra's heb ik niet. ik moet nog 1 wp en dan mag ik Z starten, ook al is die heel simpel qua beweging en is de middendraf of uitgestrekte draf bijna nooit meer dan een 6.
maarja soms heb je een jury die wel echt graag een dressuurpaard wil zien wat zowat een elastiekje is. maarja gelukkig zijn er veel verschillende jury's.

zie ook vaak dat de spectaculaire bewegende paarden wat moeilijker zijn en vaak wat dingen eng vinden, dan ben ik toch blij met mij simpelere makke paardje Haha!

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:43

Juist. Is natuurlijk niet altijd zo maar:

We hebben op stal een 'super beweger'. Dier kan echt voor een 9 uitstrekken met 2 vingers in zijn neus. Heeft alleen te weinig geduld om netjes achterwaarts te gaan/ stil te staan/ rustig te stappen in een wedstrijd situatie. Daar laat ze op een slechte dag dan de nodige punten liggen.

Ik laat op een slechte dag mijn punten liggen door bijvoorbeeld het uistrekken te weinig te tonen.

Zo hebben we allemaal wel iets hoor.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:02

Ik heb een hele fijne dressuur beweger voor een Fries, kan geweldig imposant strekken, Alleen heel vaak rijd ik het er net niet genoeg uit, omdat hij er zo heet van wordt.. Maar voor een nette Middendraf krijg je met een simpele beweger ook net zo goed de punten als je het netjes afwerkt Ja

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:08

ladyzwien schreef:
ik heb ook een braaf gewoon bewegend paard
gelukkig halen mij punten ook wel, maar merk wel als je hoger komt dat je wel echt een nette proef moet laten zien, wat de extra's heb ik niet. ik moet nog 1 wp en dan mag ik Z starten, ook al is die heel simpel qua beweging en is de middendraf of uitgestrekte draf bijna nooit meer dan een 6.
maarja soms heb je een jury die wel echt graag een dressuurpaard wil zien wat zowat een elastiekje is. maarja gelukkig zijn er veel verschillende jury's.

zie ook vaak dat de spectaculaire bewegende paarden wat moeilijker zijn en vaak wat dingen eng vinden, dan ben ik toch blij met mij simpelere makke paardje Haha!

En dat is zeker waar! kan je vertellen dat ik het B, L1 en L2 op de 2e hoefslag heb uitgereden Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:14

Ondanks dat ik weet dat het topic op wedstrijden staat, toch nog even een opmerking.

Ik rij iedere dag met veel plezier op mijn Quartertje met heerlijk vlakke gangen en moet er niet aan denken om op een paard te zitten met bewegingen waar je iedere dag haast een hernia van krijgt, alleen om die 5 minuten in de week (nou ja, laat het 2x 5 minuten zijn) te kunnen schitteren in de wedstrijdring.

Grote bewegingen op lager niveau zijn leuk om te zien, maar de jury die daar niet doorheen kan kijken, verdient het niet om op die stoel te zitten. Of je het op Olympisch of Grand Prix niveau met een "normaal" paardje gaat redden? Hoeveel raken tot aan die top?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:19

Cassidy schreef:
Ondanks dat ik weet dat het topic op wedstrijden staat, toch nog even een opmerking.

Ik rij iedere dag met veel plezier op mijn Quartertje met heerlijk vlakke gangen en moet er niet aan denken om op een paard te zitten met bewegingen waar je iedere dag haast een hernia van krijgt, alleen om die 5 minuten in de week (nou ja, laat het 2x 5 minuten zijn) te kunnen schitteren in de wedstrijdring.

Grote bewegingen op lager niveau zijn leuk om te zien, maar de jury die daar niet doorheen kan kijken, verdient het niet om op die stoel te zitten. Of je het op Olympisch of Grand Prix niveau met een "normaal" paardje gaat redden? Hoeveel raken tot aan die top?

Ik weet niet zo goed waar je dit vandaan haalt, maar heb al enkele goede/grote (wat het ook mag zijn) bewegers onder m'n kont gehad en die zitten echt als een huis.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:22

Ik vind het eigenlijk wel meevallen hoe mensen beoordeeld worden met paarden die maar gewoon bewegen. Als ik bij mijn leerlingen kijk zijn hebben degene met "gewonere"paarden toch echt geen moeite om te scoren t/m het Z2 daarna wordt het vaak wel iets lastiger.
Daarbij vergeten veel mensen dat een groot en spectaculair bewegend paard vaak last heeft van taktfouten en die zie je ook gelijk omdat het gewoon veel meer opvalt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:40

Of stap eens een nette kleine keertwending met een paard wat zeer ruim stapt..
En een volte 8 meter in galop valt ook niet zo mee als ze gigantisch galoperen.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:45

Kaitlin schreef:
Ik weet niet zo goed waar je dit vandaan haalt, maar heb al enkele goede/grote (wat het ook mag zijn) bewegers onder m'n kont gehad en die zitten echt als een huis.

Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik zag op de vertraagde videobeelden hoe groot en opwaarts de mijne galoppeert dat ik het geen wonder vond dat ik met mijn hernia's alleen in verlichte zit kon hoor Haha! Hij zit echt niet lekker!

Wat Asjemenou zegt herken ik ook, het kunnen verzamelen van de galop kost veel moeite terwijl hij nochthans van zichzelf een krachtig en dragend achterbeen heeft.