Kinderen met sporen in de ring....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Re: Kinderen met sporen in de ring....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 12:53

@cids, dat vind ik nog geen reden
als ouder/instructie zijnde zoek je toch naar een passende pony voor je kind?
Niet een pony waar je kind niet op kan rijden.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:58

@Cids,

Dan moeten ze harder werken aan de basis voor ze wedstrijden starten.

Sporen zijn niet om mee been te geven, daar heb je je kuit voor. Knipoog

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:59

zulke ponies zijn juist de ideale ponies voor beginnende ruiters. daar leren ze het meeste op. En nogmaals ik zie ook zat ruiters die absoluut niet zonder zweep kunnen rijden, want de pony reageert niet op de beenhulpen. Vind ik persoonlijk toch een stuk erger.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:01

soesita schreef:
Mij lijkt het dat een ruiter op B niveau helemaal geen sporen nodig heeft, ongeacht de leeftijd. Dus het is mij een raadsel dat die dingen in de onderste klassen niet sowieso verboden zijn. Verward
Anderzijds kan het zijn dat een kind op zo'n hoog niveau rijdt dat een spootje wel kan- Dus volgens mij staat het los van kind of niet maar heeft het meer wat met rijkunst te maken.

Dat vind ik dus weer onzin. Ik ga volgende week voor het eerst starten met mijn jonge paard. In de B en ik rijd met een spoortje. Waarom? Omdat hij doodsbang is voor zwepen en ik zo hem af en toe nét ergens iets beter voor elkaar krijg Lachen Sporen om betekend niet dat je ze constant moet gebruiken hoor

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 13:07

MyWishMax schreef:
soesita schreef:
Mij lijkt het dat een ruiter op B niveau helemaal geen sporen nodig heeft, ongeacht de leeftijd. Dus het is mij een raadsel dat die dingen in de onderste klassen niet sowieso verboden zijn. Verward
Anderzijds kan het zijn dat een kind op zo'n hoog niveau rijdt dat een spootje wel kan- Dus volgens mij staat het los van kind of niet maar heeft het meer wat met rijkunst te maken.

Dat vind ik dus weer onzin. Ik ga volgende week voor het eerst starten met mijn jonge paard. In de B en ik rijd met een spoortje. Waarom? Omdat hij doodsbang is voor zwepen en ik zo hem af en toe nét ergens iets beter voor elkaar krijg Lachen Sporen om betekend niet dat je ze constant moet gebruiken hoor

MWM maar jij weet nu onderhand wel waar je mee bezig bent Ja
Een klein pukkie heeft dat besef en de controle nog niet.
In jouw geval is je paardje angstig voor de zweep dus ipv dat kleine tikje krijgt die van jou een klein prikje. Dan is er imo niks mis mee.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:08

soesita schreef:

Dat vind ik wel een beetje overdreven. Ik rij zelf ook in de B met sporen, al rijden we in de training wel (bijna) altijd zonder.
Vita wordt namelijk helemaal hyper/bang van een zweep. Dus als je even wil aantikken als ze niet genoeg reactie geeft op je been, is het gelijk kop omhoog en wegrennen.
En als je sporen om hebt, en ze reageerd niet genoeg op mijn been, vind ik het fijner om even aan te 'tikken' met een spoortje, dan dat gelijk de hele ontspanning, nagevelijkheid naar de knoppen is. Knipoog

Ik heb er btw ook les in gehad en ik vind zelf (ook aan anderen gevraagt offcourse Knipoog ) dat ik mijn benen heel stil heb liggen.
Dus dan is het toch niet zo verkeerd om met sporen te rijden?

ontopic: het valt mij ook best wel op, meestal zijn het nog van die meisjes van een jaar of 8/9 die niet eens weten wat sporen doen, laat staan hoe je ze moet gebruiken. Dat de ouders dat goed vinden ? Bloos!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:18

amondi; Dit vind ik echt onzin wat je zegt. Ik ken Kelly en Fieke allebei persoonlijk en zelfs Taco. Ik heb een aantal keer op Taco gereden en hij is echt geen pony waar je op gaat zitten en dat die alles doet Ik moest er hard voor werken net zoals dat Fieke dat doet en zelfs Kelly moet er voor werken Ja

Ik vind zelf ook dat kinderen en eigenlijk volwassenen ook gewoon op hun benen moeten kunnen rijden. Als je wat hoger in de sport komt, dan vind ik wel dat je sporen mag/kan gebruiken ter verfijning. Maar tegenwoordig lijkt het wel 'mooi' om met sporen te rijden...

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:20

ik heb ook sporen by myn 3 jarige .. waarom ? omdat hy gewoon echt verschrikkelijk lui is.. het betekend niet dat als je B start je dan niet met sporen om kan gaan of een '' kindertje '' bent ..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:23

cids: een paard voelt een vlieg op zijn vacht landen, dus zachte hulpen kan hij ook verstaan! Kwestie van opvoeding

paardrijden is géén krachtsport

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 13:26

Jiill_ schreef:
ik heb ook sporen by myn 3 jarige .. waarom ? omdat hy gewoon echt verschrikkelijk lui is.. het betekend niet dat als je B start je dan niet met sporen om kan gaan of een '' kindertje '' bent ..

Maar dan vind ik dat jij je sporen verkeerd gebruikt.
Het is geen middel om je paard naar voren te rijden

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:28

Kelly_Taco schreef:
Jiill_ schreef:

Maar dan vind ik dat jij je sporen verkeerd gebruikt.
Het is geen middel om je paard naar voren te rijden

Oke Lachen wat jij zegt

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 13:32

Jiill_ schreef:
Oke Lachen wat jij zegt

Sporen zijn voor verfijning Ja
Jij bent dus van mening dat je een paard op je sporen naar voren moet rijden?

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:37

Kelly_Taco schreef:
Jiill_ schreef:
Oke Lachen wat jij zegt

Sporen zijn voor verfijning Ja
Jij bent dus van mening dat je een paard op je sporen naar voren moet rijden?

Nee maar myn pony is een 3 jarige hengst en die let op alles behalve op mij.. hy word nu in april 4 en ik hoef er nu niet meer aan te komen met mn been.. ik zit niet de hele tijd in z''n buik te trappen oid hoor Rolleyes ik kreeg 'm zonder sporen gewoon niet naar voren.. als hy loopt.. kom ik er ook niet aan met mijn been myn Z pony kan ik zonder sporen oid gewoon door de ring krijgen dus ik gebruik het niet voor haar naar voren te rijden.. het is toch per paard/pony verschillend daar kan je niet vanuit een computer over oordelen Knipoog

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 13:42

Jiill_ schreef:
Nee maar myn pony is een 3 jarige hengst en die let op alles behalve op mij.. hy word nu in april 4 en ik hoef er nu niet meer aan te komen met mn been.. ik zit niet de hele tijd in z''n buik te trappen oid hoor Rolleyes ik kreeg 'm zonder sporen gewoon niet naar voren.. als hy loopt.. kom ik er ook niet aan met mijn been myn Z pony kan ik zonder sporen oid gewoon door de ring krijgen dus ik gebruik het niet voor haar naar voren te rijden.. het is toch per paard/pony verschillend daar kan je niet vanuit een computer over oordelen Knipoog

Maar nu geef je wel een betere beschrijving van de situatie.
Net schreef je alleen dat je ze gebruikte omdat hij lui is.
Nu beschrijf je iets anders.

Hij let niet op jou dus heb je een spoortje nodig voor extra aandacht.
Dat is iets anders dan dat je hem anders niet naar voren krijgt.
Uit ervaring weet ik idd dat hengsten nogal dood voor de hulp kunnen zijn als ze iets intressants zien.
Maar nu omschrijf je ook dat je het niet meer gebruikt als hij loopt.
Geeft mij een andere kijk op de zaak Knipoog

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:58

Bij ons staat ook zo'n 15 jarige... (helaas 1 die niet kan rijden...
zijn er zat die het wel netjes kunnen.. maar deze dus
niet.. ) met een paardje... die geen been stil kan houden, die
vervolgens de #%$%tijd met haar scherpe wielen!!! in
dat dier zit te prikken en schoppen.. Geen wonder dat dat diertje
constant stik chagerijnig met zijn oren in zijn nek, door de bak
vliegt....

Kinderen met sporen, op wedstrijd of niet op wedstrijd..
Mag van mij wel.. maar dan wel bij een ruiter die het waard is!!
En die ze fatsoenlijk weet te gebruiken..
Anders eerst maar eens leren paardrijden.

Moet wel zeggen, dat ik met sporen rij, maar mijn (tot vorig jaar)
verzorgster, mocht ook niet met sporen rijden..
Eerst leren rijden.... dan de sporen...

sjimmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:07

Ik zelf twee kinderen die rijden. De a welsh laat zich soms moeilijk rijden, toen mijn zoontje kleiner was en zijn kuit nog op de zweet bladen zaten, had hij zeker weleens een klein knop spoortje om. Anders miste hij net de laatste kracht om de pony goed aan de hulpen te krijgen later toen hij langer werd reed hij zonder spoor. Dus je verpest een pony er niet mee. Mijn andere zoontje rijd nu de a welsh, als ze weer lastig is krijgt hij ook even het spoortje om. Je moet ze natuurlijk wel op de juiste manier en moment gebruiken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:29

Kinderen moeten geen spoortje gebruiken, eerst lekker rondhobbelen en plezier maken met hun pony's.
Laat ze maar op een slome pony rondsjokken, dan leren ze het beste hoe ze eraan kunnen rijden. Liever een pony die alert reageert op de zweep dan nix meer doet door het geprik met de sporen!
Wat dat betreft ben ik er wel voor om pas sporen toe te staan bij kinderen vanaf de M ofzo.
Gelukkig hoef ik geen sporen te gebruiken, als ik iets teveel been geef krijg ik al een beuk van een reactie!

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:36

Ik zie ook ZAT volwassenen die in het M of Z hun paard elke pas met de spoor aandrijven.
We kunnen er moeilijk over doen, maar iedereen die het nodig vindt om met sporen te rijden, blijft toch met sporen rijden.

Ik vind het knap van Fieke dat ze het zonder doet op Taco, ik vind dat een jury daar ook zeker op moet letten.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:56

sjimmie06 schreef:
Ik zelf twee kinderen die rijden. De a welsh laat zich soms moeilijk rijden, toen mijn zoontje kleiner was en zijn kuit nog op de zweet bladen zaten, had hij zeker weleens een klein knop spoortje om. Anders miste hij net de laatste kracht om de pony goed aan de hulpen te krijgen later toen hij langer werd reed hij zonder spoor. Dus je verpest een pony er niet mee. Mijn andere zoontje rijd nu de a welsh, als ze weer lastig is krijgt hij ook even het spoortje om. Je moet ze natuurlijk wel op de juiste manier en moment gebruiken.

helemaal mee eens Ja

mariiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:33

Ik vind dit ook niet echt goed, zolang je je benen niet onder controle hebt, zijn spore niet aan te raden. Zowiezo vind ik dat je die kinderen inderdaad lekker moet laten rijden, en gewoon laten rijden zonder frutsels

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:17

Ligt er maar net aan vind ik. Als je pony beter loopt, zodat je dus niet elke keer een rot schop moet geven.. Dan snap ik het opzich wel. Maar persoonlijk vind ik het een beetje raar..

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:20

Ouders die willen winnen en dat alles perfect is Tong uitsteken dat is 1 en ja er zijn nog meer van die mensen. Ik zie trouwens wel ergeren dingen, maar daar lopen al andere topics over.

Ikzelf rij bij b-pony's met mijn e-pony met sporen met wieltje, simpelweg hier rijd hij het beste mee (ben zelf 16 dus hoop er een beetje verstanig mee om te kunnen gaan). Tevens wordt dit ook aanbevolen door mijn instuctrice.
Hiernaast rijd ik mijn d-pony spoorloos in de dressuur en een simpel spoortje in het springen voor de zekerheid. Als het niet nodig is doe ik het ook niet.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:38

Mijn dochter rijdt haar a-pony ook met spoortje. Ze is 9 jaar en weet echt wel het verschil tussen drijven met haar kuit of het aanprikken met de spoor. Ik moet er ook wel bij vermelden dat mijn dochter een ontzettend nette en rustige beenligging heeft, anders zou ze ook nooit de spoor van mij mogen gebruiken. Ze komt echter net de kracht in haar benen tekort om op de juiste momenten de pony zonder spoor te kunnen corrigeren. Ik ben zelf meer voor het gebruik van een stomp spoortje, dan dat constante geros met een zweep. Ik word er doodmoe van als ik kinderen zie rijden zonder hun been te gebruiken en maar slaan met de zweep. Door haar dit spoor te laten gebruiken moet ze het gewoon ook met haar benen oplossen. Maar de kinderen moeten dan al wel een rustig beengebruik hebben. Verder vergeten veel mensen dat de kleine a en b pony's vaak ook heel erg eigenwijs zijn en niet zo superbraaf zijn. Ze kunnen echt wel een kleine correctie met een spoortje hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:35

@watch_me
@jibbel...

vanaf M verplicht om met sporen te rijden.. KNHS.. wedstrijden...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:37

Sjolvir schreef:
@watch_me
@jibbel...

vanaf M verplicht om met sporen te rijden.. KNHS.. wedstrijden...

Mijn pony had pesthekel aan sporen.... maar ja.. vanaf M verplicht.....
Ze is het nu gewend...