Jullie ervaringen: op wedstrijd op pony tussen de paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Re: Jullie ervaringen: op wedstrijd op pony tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:35

Heb met mijn epony ook m2 bij de paarden gereden. Nooit echt iets negatiefs meegemaakt en vaak geplaatst met goede punten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:37

ik heb paar jaar geleden met pony tussen de paarden gereden maar werd wel degelijk benadeeld. ook op het losrijterrein dat je gewoon ondersteoboven wordt gewalst omdat je MAAR een pony hebt

kimthalita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:52

Wordt gewoon eerlijk gejureerd!! Tis misschien soms wat lastiger, vriendin van mij is M2 met een pony tussen de paarden..Die van haar is 1.47! succes!

Wilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 08:39

Gewoon lekker op wedstrijd gaan, ik rijdt ook met mijn fjordje tussen de paarden. Ik zit nu in het M1 en tot nu toe heb ik nog nooit een jury gehad die mij slechte punten gaf omdat ik een pony heb. Als ik slechte punten heb ligt het altijd aan mezelf Haha!

deniesje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:00

hoi
ik wil met mijn pony van 138 bij de paarden gaan rijden
maar het lijkt wel of dit niet meer mag
weet iemand dit

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:09

@ Deniesje:ja hoor, dat mag gewoon :))

Ik rij nu ook een half jaar met een Haflinger in de B tussen de paarden, en ik heb nog nooit gehad dat ik benadeeld werd. Wel heb ik het idee dat je er toch iets harder voor moet werken. Een middendraf van een Haflinger is veel minder spectaculair dan die van een swingende warmbloed en zal dus al snel 'minder' lijken. Je moet je pony gewoon goed voor elkaar hebben (een paard natuurlijk ook ;)) en een nette proef neerzetten :))

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:20

isolde schreef:
Hallo allemaal,

Ik rijd momenteel een merrie NRPS merrie (stokmaat ongeveer 1.53). Ik zou graag met haar wat wedstrijd ervaring willen opdoen. Alleen het probleem is dat ik zelf 21 jaar ben en dus verplicht bij de paarden zal moeten gaan rijden. Ik hoor van verschillende mensen dat je vaak toch oneerlijk gejureerd wordt..ik was dus benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn? en of jullie nog bepaalde tips hebben omtoch goede punten te scoren!

Groetjes van Isolde

Onzin! De meeste mensen die dat zeggen kijken nooit in de spiegel ;)
Ik heb zelf met een E Pony tussen de paarden gestart en heb daar nooit iets over te horen gekregen. Nu start ik met een Fries, en krijg ik van mensen hetzelfde te horen, dat ik wel benadeeld zal worden...ja, als ik er een potje van maak wel ja!

Succes!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:22

MariekeS_ schreef:
@ Deniesje:ja hoor, dat mag gewoon :))

Ik rij nu ook een half jaar met een Haflinger in de B tussen de paarden, en ik heb nog nooit gehad dat ik benadeeld werd. Wel heb ik het idee dat je er toch iets harder voor moet werken. Een middendraf van een Haflinger is veel minder spectaculair dan die van een swingende warmbloed en zal dus al snel 'minder' lijken. Je moet je pony gewoon goed voor elkaar hebben (een paard natuurlijk ook ;)) en een nette proef neerzetten :))

En dus zorg je dat je de moeilijkere dingen ophaalt door met een mooie aanleuning je oefeningen zo netjes mogelijk (op de letter) te rijden! Want dat vergeten veel mensen volgens mij :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:48

precies, je moet het gewoon slim aanpakken :))

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:08

Je wordt door weinig juryleden echt lelijk aangekeken omdat je 'maar' een pony hebt. Helaas zitten er wel enkele bij, maarja, je hebt ook altijd juryleden die dan weer niet van zwarte paarden houden of niet van tuigers. Jammer, het blijft jurysport.

Maar over het algemeen zul je gewoon netjes beoordeeld worden, je moet er alleen meer je best voor doen. Een paard wat dressuurgefokt is, doet alles veel gemakkelijker. Maar krijgt ook gemakkelijker een 7 voor een volte die voor zijn doen heel gewoontjes is. Terwijl je met een pony, toch net even wat extra moet laten zien om ook die 7 te krijgen voor de volte. Maar je krijgt hem echt wel als je hem verdient!
Ik rijd ook altijd stiekem een klein beetje middendraf op gebroken lijnen, korte diagonalen etc ;)

Dus je zult wel extra je best moeten doen voor je punten, maar het is zeker niet onmogelijk.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:42

Ik heb toevallig net mijn 3de wedstrijd tussen de paarden gereden met mijn pony. Heb ook jaren getwijfeld omdat ik bang was dat mensen mij raar aankeken enzo en ook dat je minder gejureerd werd. Nu na 3 wedstrijden kan ik je zeggen dat het echt super mee valt en dat ik er spijt van zou hebben gehad als ik niet gestart was! Afgelopen weekend met mijn 3de wedstrijd zelfs al een 3de plek met 189 punten, terwijl ik zelf vond dat het super slecht ging!

Je moet je dus gewoon niks van anderen aantrekken. Het is idd wel zo dat middendraf met een pony veel moeilijker is vaak. En een paard heeft vaak veel meer impuls dan een pony, dus daar moet je idd hard aan werken! Maar je moet het gewoon voor jezelf doen en je leert er gewoon heel veel van!

deniesje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:37

ah oke
dus moet straks iets meer gaan oefenen met men pony
en dan op wedstrijd wil dan eerst proef wedstrijden rijden bij een manege zoals bij heiligers in asten
dat lijkt me gaaf en als ie het dan goed doed dan echte wedstrijden rijden

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:03

Ik heb ook lang met een e pony gestart tussen de paarden. Als jij een proef goed rijd krijg je gewoon net zoveel punten als een "groot"paard. Ik merkte niet dat erbij mij anders werd gejureerd

JoyceOd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:10

Toch nog veel succes !!!

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:54

een vriendin van mij dacht dat ze ook te kort deed bij de paarden dat ze het dan toch niet zou redden.

Ze rijd nu met haar pony z1 bij de paarden en rijd de paarden eraf! Dus zolang je maar goed rijd dan krijg je daar ook gewoon je punten ervoor.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:10

Ik heb ook gewoon met m'n kleine E bij de paarden gereden, dressuur, springen, sgw ... geen probleem hoor :)
En we gaan straks weer vrolijk verder in iig de dressuur en hopelijk ook het springen, als we dit langdurige peesblessure fiasco te boven zijn :\

Het enigste wat mij bij de overgang op viel, was dat het er bij de paarden een heel stuk serieuzer aan toe ging :o Als in het leuk omprutsen op wedstrijd en ook de dressuurproef zelf. Wp bij de pony's halen was makkelijker als het niet helemaal netjes ging, dan bij de paarden :P

karlinos2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:48

je hebt een vrij grote pony, dat scheelt al!
net als hierboven gezegd wordt, pony wedstrijden zijn een stuk leuker.

overigens kan met je pony tussen de paarden starten heel goed hoor. Vooral als de pony een beetje goede gangen heeft.

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:55

ik had een pony van 153 heb haar het eerste jaar dat ik bij de paarden reed ook gewoon gestart.
ging gewoon goed werd eerlijk beoordeeld.
soms zag je ze wel kijken van een pony??maar reed gewoon winstpunten in de M2 ben zelfs 1 x hc Z1 gestart en als ik dat officieel had gedaan had ik een winstpunt gehad

DTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:50

Ik rij ook met een haflinger (D/pony dus) tussen de Paarden en ik moet zeggen ik wordt niet echt super anders beoordeeld. Het komt natuurlijk wel een keer voor dat mijn middendraf vergeleken wordt met de van een grote KWPN-er en dat kan natuurlijk nooit. Maar verder geen problemen oid. En ook ik rij weleens die grote paarden eruit en dat geeft juist extra stimulans, juist omdat ze het vaak niet verwachten, zeker niet met een haflinger. Ik rij nu L2 maar mag naar de M1, eerst nog wat meer bevestiging hebben.
En een vriendin van mij rij M1 en ook geen last. Er is zelfs een halfinger (LEES; PONY) die ZZ-Licht loopt en start en die rijdt ook die groters eruit, dus de groote van je pony tussen de paarden maakt niets uit!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:16

Flutterby schreef:
IKan me wel voorstellen dat ze iemand van boven de 18 liever op een paard zien ivm lengte,

Ik ben 31 jaar en 1.61m hoog...

Liesje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:27

hey, ik rij tegenwoordig ook wedstrijden met mijn pony(1,48) tussen de paarden. ik heb ook nog niet het idee gehad dat ze mij daardoor minder punten gaven.

mij viel ook wel op (wat ikke20 ook al zei) dat bepaalde ruiters met paarden je eerder omverrijden/afsnijen enz. Natuurlijk deden ze niet allemaal zo maar toch wel een enkeling die zich iets beter leken te voelen doordat ik op een pony reed en hun op een paard..

hebben jullie daar ook al last van gehad?

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:43

Het is wel vaak zo dat je achter uit word gesteld met een pony. Maar als je pony hele ruime gangen heeft en een E pony, dan kan het op zich wel. Als je een D-pony hebt of een klein Etje, zou ik overgaan naar de paarden.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:59

Gister heb ik nog wedstrijd gehad met mijn pony (1.50) tussen de paarden. Ik reed Z2 en heb de rubriek Z1 en Z2 (handicap) gewonnen met 65%!

Ik heb nog niet meegemaakt dat ik omver wordt gereden door andere ruiters.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:08

Dat jury's anders naar je kijken is pure onzin! Ik eindig altijd (bijna) bovenaan met met pony. Ze is 1.50.

Mensen die de fout meermaals bij de jury leggen moet zichzelf eens een spiegel voorhouden. Dan moet er een belletje gaan rinkelen!