Belachelijk dat je niet bitloos mag op dressuurwedstrijden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Re: Belachelijk dat je niet bitloos mag op dressuurwedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:23

runningkawa schreef:
Dan start je geen wedstrijden Lachen
Een paard dat zou erg strijkt dat hij in 5 min tijd open benen heeft zonder bescherming heeft dat probleem ook Lachen

maar ik zou me eerlijk gezegt afvragen waarom hij daar last van moet hebben bij een normale hand Lachen

Tjah iets met zijn tanden?
Tandarts kan er verder niks aan doen.
En waarom dan geen wedstrijden?
Waarom alleen wedstrijden met bit?
Het kan net zo goed zonder, als het paard ontspannend vind, en er fijn op loopt is er toch geen probleem?
En hoe sommige dan het bit heen en weer rossen door de mond heen Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:23

Zeg ik dan dat een bit per definietie zacht is?
Maar dat word er wel zo ongeveer over bitloos gezegt...en dat vergelijk vind ik daarom niet eerlijk.

Waarom zou een bit vervelender zijn dan iets op de neus elle?
Of idd de druk achter het gevoelige punt achter de oren (of beide)
Ligt puur aan wie het bedient...maakt imo geen bal uit...doet allebei zeer bij een trekker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:25

jillie1994 schreef:
runningkawa schreef:
Dan start je geen wedstrijden Lachen
Een paard dat zou erg strijkt dat hij in 5 min tijd open benen heeft zonder bescherming heeft dat probleem ook Lachen

maar ik zou me eerlijk gezegt afvragen waarom hij daar last van moet hebben bij een normale hand Lachen

Tjah iets met zijn tanden?
Tandarts kan er verder niks aan doen.
En waarom dan geen wedstrijden?
Waarom alleen wedstrijden met bit?
Het kan net zo goed zonder, als het paard ontspannend vind, en er fijn op loopt is er toch geen probleem?
En hoe sommige dan het bit heen en weer rossen door de mond heen Ach gut

als je ziet hoe sommige hangen aan bitloos Haha!
Ruiters die je van het paard wilt trekken heb je overal bij Lachen

En ja..ik blijf erbij dat een gezond paard met bit te rijden is.
Zoniet dan een passend bit zoeken of/en toch meer op de zit gaan rijden Lachen

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:26

runningkawa schreef:
Zeg ik dan dat een bit per definietie zacht is?
Maar dat word er wel zo ongeveer over bitloos gezegt...en dat vergelijk vind ik daarom niet eerlijk.

Waarom zou een bit vervelender zijn dan iets op de neus elle?
Of idd de druk achter het gevoelige punt achter de oren (of beide)
Ligt puur aan wie het bedient...maakt imo geen bal uit...doet allebei zeer bij een trekker

Ik heb liever ook dat ik op de neus word gestuurd, dan in de mond.
Stel je hebt een beugel, daar zet je touwtjes aan, en daar gaan ze je mee sturen, nou iok zal je vertellen, de beugel opzich al doet pijn ( dat ding in je mond dan Duivel )
Als je gewoon rustig aandoet ook,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:28

Dat zijn toch geen vergelijken? Lachen

Ik heb op beide gereden...en heb met beide paarden ontspannen
En tja...er zijn zoveel regels met wedstrijden, bevalt het niet, doe je het niet
Snap echt die commotie niet Lachen

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:30

runningkawa schreef:
Dat zijn toch geen vergelijken? Lachen

Ik heb op beide gereden...en heb met beide paarden ontspannen
En tja...er zijn zoveel regels met wedstrijden, bevalt het niet, doe je het niet
Snap echt die commotie niet Lachen

En dan alsnog, er zijn niet alleen scherpe bitloze hoofdstellen, er zijn ook hoofdstellen, daar waar ze gewoon bijna geen last van hebben.
En wat dacht je van een Neckrope?
Alleen die zie ik nou weer niet op een wedstrijd aankomen Clown

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:30

Runningkawa: Afgod

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:33

Ik rij geen wedstrijden en ben het ook niet van zin. Persoonlijk vind ik wel dat de regelementering omtrent bitloos rijden veel soepeler mogen zijn. Als een ruiter bitloos evenveel kan bereiken met bit... Waarom dan bitloos verbieden?

@ Runningkawa: Ik begrijp je volledig in je stelling dat een paard perfect met bit gereden kan worden. Ook denk ik niet dat een paard een bit heel storend vind indien er met zachte hand mee wordt omgegaan. Wel vind ik dat het regelement versoepeld moet worden. Iedereen mag zelf kiezen hoe hij met zijn paard omgaat. Mits op diervriendelijke wijze. Als mensen liever door hun filosofie geen bit in de mond van hun paard steken vind ik dat dit moet kunnen. Ik vind het jammer dat deze mensen van de sport worden uitgesloten.

@jillie1994: Ik vind niet dat je een paardenmond en een mensenmond moet vergelijken. Ik denk dat een paardenmond er beter tegen bestemd is mits er vriendelijk met het bit wordt omgegaan.
Laatst bijgewerkt door lindake op 28-01-08 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:33

Wat betreft trekkers maakt het niet uit of je met of zonder bit rijd, maar daar gaat het volgens mij niet om...

En laten we het nou zo stellen: als met/zonder bit nou niks uitmaakte, waarom zou je dan niet gewoon zonder mogen rijden?

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:35

lindake schreef:
Ik rij geen wedstrijden en ben het ook niet van zin. Persoonlijk vind ik wel dat de regelementering omtrent bitloos rijden veel soepeler mogen zijn. Als een ruiter bitloos evenveel kan bereiken met bit... Waarom dan bitloos verbieden?

@ Runningkawa: Ik begrijp je volledig in je stelling dat een paard perfect met bit gereden kan worden. Ook denk ik niet dat een paard een bit heel storend vind indien er met zachte hand mee wordt omgegaan. Wel vind ik dat het regelement versoepeld moet worden. Iedereen mag zelf kiezen hoe hij met zijn paard omgaat. Als mensen liever door hun filosofie geen bit in de mond van hun paard steken vind ik dat dit moet kunnen. Ik vind het jammer dat deze mensen van de sport worden uitgesloten.
@jillie1994: Ik vind niet dat je een paardenmond en een mensenmond moet vergelijken. Ik denk dat een paardenmond er beter tegen bestemd is mits er vriendelijk met het bit wordt omgegaan.

OK dan!

Maar er zou wel veel ophef komen als iemand bitloos zou winnen, waarschijnlijk willen ze dat voorkomen...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:36

Ik rijd hem bitloos omdat het niet anders kan. en dat is niks medisch. dus daarom zou ik evt maar geen wedstrijden kunnen rijden?? sorry maar dat vind ik raar

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:36

jillie1994 schreef:
Ik vind het ook jammer, ik wil mijn IJslander dolgraag bitloos rijden ( ik ben druk bezig een Cross Rope Briddle te zoeken) want hij heeft wat last van zijn tandjes.
Ook denk ik dat dit wat vriendelijker is, en dat hij zich meer ontspant, mar helaas.

moet je gewoon aan de jury vragen of het mag, ik heb de wedstrijd op de drafbaan in alkmaar 1 proef bitloos gereden. eerst gevraagt en het was goed.
tenzij je in de sport rijdt, maar het is dus mogelijk met ijslander wedstrijden.
gr.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:39

kvika schreef:
jillie1994 schreef:
Ik vind het ook jammer, ik wil mijn IJslander dolgraag bitloos rijden ( ik ben druk bezig een Cross Rope Briddle te zoeken) want hij heeft wat last van zijn tandjes.
Ook denk ik dat dit wat vriendelijker is, en dat hij zich meer ontspant, mar helaas.

moet je gewoon aan de jury vragen of het mag, ik heb de wedstrijd op de drafbaan in alkmaar 1 proef bitloos gereden. eerst gevraagt en het was goed.
tenzij je in de sport rijdt, maar het is dus mogelijk met ijslander wedstrijden.
gr.

Maar het is niet in een wedstrijd voor IJslanders, maar dan gewoon de B proefjes, aangezien hij nog niet kan tölten.

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:40

Waarom zou het met springen en weet ik wat allemaal wel bitloos mogen en in de dressuur niet? Sorry hoor, maar dat vind ik toch wel raar Verward

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:41

eLLe_horse schreef:
Waarom zou het met springen en weet ik wat allemaal wel bitloos mogen en in de dressuur niet? Sorry hoor, maar dat vind ik toch wel raar Verward

Ja inderdaad, en endurance ook, waarom dressuur nou net niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:42

Het zou mij niet maken wie we wint
Diegene met de netste proef. Lachen

Waarom ik een bit beter vind op wedstrijd
Een paard opent de mond of gooit de tong over het bit bij teveel druk.
Duidelijk zichtbaar dus voor een jury.
Maar hoe toont een paard bitloos dat?
Heel eerlijk, niet elke jury zal direct een te grove hand herkennen, maar als de mond geopend wordt weer wel.

Vandaar dat van mijz elfs wel zonder neusriem mocht..en elke opening van de mond 2 punten per onderdeel eraf.

ik heb een gruwelijke hekel aan het getrek..maar dat doen trekkers ook zonder bit...en dat vind ik net zo sneu voor een paard...laat het dan maar duidelijk te zien zijn voor iedereen wanneer het teveel is

Met springen mag ook niet elk bitloos hoofdstel.
En ook dat is pas sinds kort dat het in het B al mag Lachen
En die hebben al een wp in de dresuur gehaald, dus laten zien dat het ook met bit kan Lachen

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:44

ik denk dat het bir hoort bij de optoming die ooit verzonnen is.
Verder willen ze alle kansen gelijk houden, dus dan komt het er op neer:
iedereen dezelfde optoming, dus ieder paard een bit.
Mijn paard zelf loopt beter zonder neusriem dan met, maar ook helaas is dat niet toegestaan.
verder geldt: ieder paard is anders en zal dus anders reageren.
Ik denk dat die van mij niet bitloos houdt, hij is knettergek van zijn bitje en haat zijn neusriem, die zit er dus alleen voor de sier om ( zo ruim mogelijk zonder dat het gaat schuren).

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:45

Bit niet pijnlijk. Je kan mij niet vertellen dat paarden die op z nivo met stang en trens gereden worden geen pijn hebben. Ze ontwijken de pijnlijke druk op en de kaak en de lagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:48

onzin bolletje

Ik heb een paard dat was als je teveel in zijn mond (of neus) rommelt recht overeind staat... dus dat zou hij met S&T ook doen. Maar deed dat dan ook niet sneller Lachen
Maar dat zelfde paard heb ik ook bitloos (thuis) gesprongen, zelfs alleen met een touwtje om de nek.
Dus alles kan gewoon zonder pijn.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:51

@ Runningkawa: Tuurlijk kan je met bit evengoed een proefje gereden worden mits zachte hand. Vind het een goed idee om neusriemen te verbieden.

Ik snap echter niet waarom het bitloos rijden niet mag in de dressuur. Iedereen heeft zijn eigen filosofie omtrent paardrijden en als het paard ontspanner loopt zonder bit dan met bit... Waarom dan met bit rijden? Ik denk ook dat je duidelijk ziet wanneer iemand te hard is met een bitloos hoofdstel.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:54

Ik vind wel dat je hier goede standpunten kunt vinden met een goede uitleg!
Ik vind het inderdaad ook een beetje onzin dat het bij de ene tak van de sport verboden is en bij de andere weer niet aangezien je het ook zo kunt bekijken :
Vroeger hadden ze die regeltjes niet en ging het even goed.
Ook hadden mensen toen minder problemen om de regels na de komen en ze hoefde toen denk ik ook minder van hun paarden te eisen ? Voor de duidelijkheid : t was alleen maar mijn gedachte Haha!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:55

Ik ben het met RK eens. In de juiste ruiterhand heeft een paard geen last van zijn (goed-passende) bit. Controle op neusriemen mag van mij ook ingevoerd worden.

Maar als je het niet met de rege.s eens bent, of je snapt niet goed waarom ze zo zijn opgesteld, zou ik een mailtje naar de KNHS sturen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:56

Bucas schreef:
Hallo,

Sorry maar kan me hier zo boos over maken... Vind het gewoon zo dom dat je niet bitloos mag rijden op wedstrijden.. Als je paard hier fijner op loopt dan moet het toch kunnen het is ook nog paard vriendelijker.. Waarom nou niet Huilen

Sorry... Nog meer mensen die hier van balen.

Als je echt voor bitloos gaat ga je ook bij Laurens bitloos rijden.
Dan kan je laten zien aan iemand die misschien wat kan veranderen dat er geen verschil is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:56

Jij ziet het, ik zie het...maar lees RT-P eens...wat moet ik doen mijn paard heeft zijn mond open, moet ik de sperriem strakker trekken??
Dagelijks komt het voorbij...deze mensen zien het dus niet. Die trekken bittloos gewoon door...en dan?
Laat ze op wedstrijd maar lekker afgestraft worden Lachen (wat van mij dus strenger mag)

Ik kom overigens al lang op wedstrijd, maar zijn bitten de laatste 25 jaar dan ooit niet verplicht geweest? Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:01

Omdat er nu eenmaal (FEI) regels zijn. Zo mag je bijv. ook niet naakt met rijlaarzen aan een proefje rijden! Haha!

In principe moet ieder normaal gezond paard, zonder afwijkende mond met een trens gereden kunnen worden.
Heb je de pech dat dit niet kan met je paard omdat er een medische reden voor is, (en die bestaan, weet ik uit eigen ervaring) Dan rijd je geen wedstrijden, je kunt net zoveel plezier beleven aan je paard zonder te starten!
Leg je er gewoon bij neer!
Verder wil ik zeker niet uitsluiten dat het ooit zover komt dat je wel zonder bit mag starten hoor. Knipoog