M1 weinig verschil met L2?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: M1 weinig verschil met L2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:46

ik zat gister toevallig de proeven van het M eens door te nemen en het viel mij op dat bij M1 alleen schouder erbij komt.
De afstanden tussen de onderdelen zijn ook veel groter. aangaloperen op rechte stuk moet gewoon kunnen.

M2 wordt wel ineens heftig, galop-stap, travers etc.
Vind de overgang wel groot.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:31

Ik heb nu 2 keer M1 gestart (direct over gegaan) en heb nu 4 winstpunten. Op de fouten werd ik harder afgestraft dan in het L2. Ik vind het fijne proeven om te rijden, ook omdat de oefeningen uit het M mijn paard beter passen dan die uit het L2. Ik ga niet gelijk over naar het M2, geloof dat ik een M2 fobie heb. Misschien 1 keer om te kijken wat we doen in het M2, maar ik zal het zeker niet gelijk door starten.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:38

De M1 vind ik idd ook prettiger dan de L2. Je kunt in de M1 tenminste blijven doorzitten en zo maak je de proef meer 1 geheel. De L2 oogt gewoon wat rommeliger.
Ik ben ook gelijk overgegaan en haalde vaak genoeg boven de 190 pnt. in de eerste starts. Ook in de M1 ben ik met 10 pnt overgegaan en had ik de eerste keer M2 ook direct winst op 1 proef (de andere maar 176 pnt) maar dat kwam helaas omdat we niet konden losrijden door een opgevroren buitenbak en het paard hier en daar lekker vrolijk en fris was. Moet wel zeggen dat de overgang naar de M2 wel een stuk pittiger is en dat je paard dan ook wel echt lekker aan elkaar moet lopen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:24

GhostBuster schreef:
m is makkelijker

Gisteren zijn er een heel aantal van je (onzin)berichten verwijdert, ik neem aan dat je de Mod's niet weer aan het werk wilt hebben? Kun je misschien in het vervolg alleen op topics reageren waar je verstand van hebt, dan kan je je meteen even verklaren waarom je er zo over denkt. Ik denk namelijk niet dat je al in de M hebt gereden aan je profiel te zien.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:51

ik vind het verdomd moeilijk,maar ben ook te vroeg over gegaan..(wilde zo graag mijn droom laten uitkomen,m- zijn)

mijn haflinger heeft het vooral zwaar met de meer gedragen galop en ik met het vele doorzitten en schouderbinnenwaarts..

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 08:37

dus dat zijn je grootste hakkel punten?

dan ga ik het volgende week maar eens proberen Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:23

Ik ben met 10 punten overgegaan van het L2 naar het M1. De eerste keer had ik 187 en 189 punten in het M1. Alleen daarna 2 tegenvallers gehad, zonder winst. Maar ik heb ook geen haast, ik rijd nog maar een half jaartje wedstrijden en wilde M zijn om van de zomer op MZ kamp te gaan (dan moet je voor januari M1+1 zijn). Dat is gelukt en nu gaan we lekker doortrainen. Bij 10 winst gaan we toch nog niet over naar het M2. Lachen

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:13

Ik rij recreatief op Z niveau. Maar zelf lijkt me de overstap niet zo heel groot. Maar L2 stelt toch eigenlijk niks voor? Wat wijken en achterwaarts. M2 is wel opeens stuk zwaarder.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:21

Iedereen rijd in zijn achtertuin Z....

L2 stelt wel meer voor dan alleen wijken en achterwaarts.....

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:27

Ik lees dit topic met interesse mee, heb geen zinvolle aanvullingen voor wat betreft de overgang L2-M1 aangezien ik morgen voor het eerst L2 ga starten. Maar te lezen wat andere (verder gevorderde) ruiters ervaren bij zo'n overstap vind ik voor mezelf erg zinvol, dus vandaar mijn interesse en reactie.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 19:40

12sterre34 schreef:
Ik rij recreatief op Z niveau. Maar zelf lijkt me de overstap niet zo heel groot. Maar L2 stelt toch eigenlijk niks voor? Wat wijken en achterwaarts. M2 is wel opeens stuk zwaarder.

Recreatief op Z niveau,degene die ik ken en Z rijden, rijden ECHT niet recreatief hoor, help ik je even uit de droom........
Misschien moet je es gaan starten,en daarna praten we verder!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:40

Mijn god, idd wel een beetje kromme opmerking!!! Ik rijd nu nét M1, maar kan me toch niet voorstellen dat ik de hele week voor de 'leuk' train en dan 'zomaar' winstpunten en prijzen rijd. In het B en L1 kon je nog een keer zeggen dat je toch ging starten als je bijv door omstandigheden weinig had kunnen rijden. Als ik nu door bijv vorst een week niet zou kunnen rijden, zou ik toch écht wel afmelden! Dat gaat in het M gewoon niet meer lukken!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:47

Kit_for_ever schreef:
Mijn god, idd wel een beetje kromme opmerking!!! Ik rijd nu nét M1, maar kan me toch niet voorstellen dat ik de hele week voor de 'leuk' train en dan 'zomaar' winstpunten en prijzen rijd. In het B en L1 kon je nog een keer zeggen dat je toch ging starten als je bijv door omstandigheden weinig had kunnen rijden. Als ik nu door bijv vorst een week niet zou kunnen rijden, zou ik toch écht wel afmelden! Dat gaat in het M gewoon niet meer lukken!

Oh jawel hoor, ik heb afgelopen zondag gestart en had die week daar voorafgaand alleen op maandagochtend gereden daarna werd ik ziek. Ik reed voor ons doen ruk dat geef ik toe, maar ik reed nog wel 180 en 181 Knipoog.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:53

Ik vind de overstap L2-M1 de grootste die ik tot nu toe gemaakt heb. De jury let véél meer op de juiste buiging en stelling, rijd je in de L2 een volte zonder stelling dan krijg je een 6, in de M heb je zo een 4 te pakken. De puntjes moeten op de i staan in de M, je moet je paardje echt wel goed voor elkaar hebben wil je je punten rijden Lachen

Maar aan de andere kant: je wordt - net zoals dat in alle klassen hoort- wel beloond met goede punten als je het wél goed laat zien Knipoog

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:14

De M1 is qua proef inderdaad fijner te rijden dan de L2.
Maar je moet duidelijk met meer impuls gaan rijden.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:16

Ja impuls is idd héél belangrijk! Bij mijn eerste M1- wedstrijd stond dat echt bij 7-10 onderdelen (over 2 proeven genomen). Nagelbijten / Gniffelen Terwijl ik in de L2 daar nooit commentaar op had. Nu heb ik er goed op geoefend en staat het er niet meer. Schijnheilig

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:24

OemmiejO schreef:
Ja impuls is idd héél belangrijk! Bij mijn eerste M1- wedstrijd stond dat echt bij 7-10 onderdelen (over 2 proeven genomen). Nagelbijten / Gniffelen Terwijl ik in de L2 daar nooit commentaar op had. Nu heb ik er goed op geoefend en staat het er niet meer. Schijnheilig

Daar had ik dus ook last van Vork

hidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:09

ik vind de proeven van de M wel zwaarder, omdat er meer verzameld moet worden. Daar heeft die van mij toch nog wel een beetje moeite mee, dat merk ik dan vooral aan het eind van de proef. Maar verder vind ik de proeven wel fijn om te rijden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:16

Kit_for_ever schreef:

Dat ligt maar net aan je paard.
Ik kon dat met gemak, paard liep toch wel.
Je kunt niet oordelen over een ander.
En wat versta je onder voor de 'leuk' trainen?

Ik vind zelf de M1 proeven ook niet al te moeilijk, qua punten heb ik nooit verschil gemerkt.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:38

Hihi, aangezien paardrijden mijn hobby is train ik altijd voor de "leuk" Haha!
Dat wil overigens niet zeggen dat ik niet serieus met mijn sport bezig ben....

Ik denk dat als je je paard op de juiste manier opgeleid hebt dat de overstap wel meevalt. Helaas zijn er nog teveel ruiters die hun paard op dat niveau nog niet goed genoeg voor elkaar hebben en toch graag "M willen zijn"....

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:42

Ik vind de M1 een stuk makkelijker dan de L2 *LOL*
Er zit ook weinig verschil tussen, alleen het SB en op andere manier aanspringen i/d galop.
Wat alleen wel anders is, is dat je pony/paard meer op de achterhand moet gaan lopen, dus meer front moet maken, maar goed, dat moest je in de L2 ook al een beetje Lachen

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:14

Miriam schreef:
Helaas zijn er nog teveel ruiters die hun paard op dat niveau nog niet goed genoeg voor elkaar hebben en toch graag "M willen zijn"....

Daar zeg je denk ik iets heel essentieels. Maar dat geldt bij andere klasses ook al wel denk ik zelf.
Ik ga zelf pas over als ik aan het einde van mijn klasse de winstpunten met gemak rijd, daarmee bedoel ik dat ik niet iedere keer winstpunten rijd met scores van 180 of 181 punten, maar echt ruime winstpunten of liever nog meerdere per proef.
En de oefeningen voor de volgende klasse moeten er al echt goed inzitten voor ik overga.

Ik zie bij onze vereniging te vaak mensen promoveren die net aan hun 10 winstpunten hebben gereden met minimale scores, en dan promoveren terwijl ze de in de volgende klasse gevraagde oefeningen nog helemaal niet beheersen of de basis zowiezo nog niet goed bevestigd is. Dat is jammer, want je komt jezelf geheid tegen in de eerstvolgende klasse.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:23

Verzameling? Dat is in de M1 toch nog niet aan de orde?
Niemand hoor ik ook over de contra.
Vinden jullie dat allemaal zo makkelijk?
Ik vind dat heel moeilijk. Hij begint het net een beetje te doen.
Recht aanspringen een kant op gaat ook moeizaam. Clown

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:24

In de M1 heb je zeker wel contra! De gebroken lijnen in de galop! De verzameling heb je idd nog niet, maar waar lees je dat dan?
En ja, dat vind ik niet moeilijk Tong uitsteken

Edit: En in proef 16 en 18 heb je een gedeelte dat je een rechts en linksomkeert moet maken in de galop, dan heb je op zich ook een deel contra.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:29

Ik ben dan ook te snel over gegaan, want zat rond de 16 winstpunten en reed over het algemeen rond de 183, 184. Nu in de M1 gaat het eigenlijk een stuk makkelijker en merk ik ook dat we met sprongen vooruit gaan.

Jaren in de L hangen zag ik eigenlijk ook niet echt zitten...

Ik vond zelf de korte wendingen het lastigst, juist omdat ik moeite heb om mijn paard meer te laten verzamelen. Zolang ik zijn achterhand er nog steeds niet altijd helemaal bij kan rijden is dat gewoon verdomd lastig.

Schouderbinnenwaarts, die gebroken lijnen en aanspringen op de rechte lijn vindt hij eitje en hij snapt ook goed wat de bedoeling is. Voor mij zijn nu de middengalop en stap eigenlijk nog het punt waar ik de meeste moeite mee heb.