[stelling]Met een gewoon paard kom je niet ver in de dressuu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pommier

Re: [stelling]Met een gewoon paard kom je niet ver in de dressuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 16:54

Ik heb zelf ook ervaringen met jury's die inderdaad alleen naar het paard of het papier keken. Ondanks dat de paarden de ring door sprongen toch nog punten kregen. Wordt er dan nog wel genoeg op de harmonie gelet? Of moet je maar gewoon een goed paard kopen? Of wordt er nog wel voldoende gelet op de punten in de openingspost en heb je dus met een netjes gereden proef op een gewoon paard nog evenveel kans op punten?
Vinden jullie dat er nog wel voldoende wordt gelet op welke hulpen er door de ruiter gegeven worden? Of ze wel correct en vriendelijk zijn? Of wordt er teveel gelet op hoe mooi en goed het paard loopt?

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:55

moeshie schreef:
Daar heb ik een gedeelde mening over. Ik kan me niet uitspreken over Nederland maar in België werkt het zo: Als je een paard hebt met papieren, ben je zowieso al een grote stap dichter. Verder zijn er natuurlijk ook de voorkeur voor bepaalde rassen in de ring. Bij jullie zijn de fjord, de haflinger ed al ingeburgerd, bij ons moet je der nog niet aan denken om Z2 te rijden.
Er is geen enkele Zware proef met paarden zonder papieren. Ik reed een tijdje mee in de M9 (dat is vergelijkbaar met Z1 of Z2 bij jullie denk ik) en mijn paard had geen papieren, geen bontje onder het zadel (ben ik tegen), geen peperduur dressuurzadel enz enz. Ik reed toen een werkelijk fantastisch paard, hij heeft gangen om U tegen te zeggen. Ik ben nooit 1ste geweest, ook al heb ik dat zeker een keer verdient, maar die Jazz of de Flemmingh zijn toch sowieso beter, niet?

Anderzijds is er, zeker in de lagere klassen, toch een respect voor elk paard ongeacht zijn afkomst.
Maar, er is nog heel heel heel heel veel werk, en in eerste instantie aan onszelf.
Denk aan wat je paard wil, en niet aan je eigen egocentrische prestatiedrang. Niemand wordt er beter van!

Eerlijk gezegd ben ik het hier niet mee eens. Er rijden ook behoorlijk wat papierloze paarden rond hier en die ook zeker goed presteren (>70% in de Z2).
Maar het kan natuurlijk ook andersom werken: Een ruiter met ambitie voor de hogere sport zal waarschijnlijk eerder een paard kopen met papieren (niet per seeen super papier te zijn) of zelf fokken?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:28

Born2BCrazy schreef:
daniella74 schreef:
Niet voor jou persoonlijk maar algemeen opgemerkt; wat heb je aan 3x een 8 voor de gangen als je overal 5/6 hebt omdat je paard stout is of je zelf slecht/slordig rijdt. Dan heb ik persoonlijk voor de gangen liever 3x een 6 en door de proef heen 10-15x een 7 voor de onderdelen en de rest 6. Ik zie werkelijk superpaarden elke week opnieuw voorbij komen waar een flinke kop op zit en als je daar al echt problemen mee hebt in de B dat je het niet kan rijden kom je evengoed niet in de hogere klassen.

Nou dat ben ik niet met je eens..
Hangt natuurlijk van je ambities af..
Wil je écht verder komen in de sport..dan heb je toch meer aan dat paard met goede gangen..
Aan die 'kop' heb je dan misschien meer werk, maar als je het voor elkaar hebt....

Ik bedoel te zeggen..dat je de 'rijderij' redelijk kunt beinvloeden..de aanleg/talent/bouw van het paard niet; je zult het moeten doen met dat wat er al is.

Hoop dat ik nog te volgen ben hier.. Bloos

Jij gaat uit van een ambiteuze ruiter, ik maak mij totaal geen zorgen als ik een 4jarige met een kop in de ring zie die nog niet vlekkeloos gaat die voor de sport wordt opgeleid. Wij hebben hier in de regio heel veel combinaties die ik elke keer als ik ergens aanschuif voor mijn neus krijg en elke keer opnieuw dezelfde drama-proef rijden met een paard van 9 met supergangen dat ze in de B niet aankunnen en waarschijnlijk over 5 jaar nog niet aankunnen aangezien ik ze al ruim een jaar in de B zie aanmodderen met 170 punten. Kan dat paard fantastisch lopen maar dan zit er ook niet echt schot in de wedstrijdcarriere.

Mijn punt was meer dat gewone wedstrijdruiters die gewoon fijn wedstrijd willen rijden helemaal geen heel bijzonder paard nodig hebben. En de ruiters die echt voor hoger dan Z2 willen gaan die kopen toch wel een echt goed paard of komen op een andere manier aan hun paard.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:31

Dat ben ik wel met je eens..
het kan ook zeker wél met dat 'gewone paard'.

Mits ie een correcte, nette proef loopt. En 3 tactmatige gangen heeft.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:09

Dit blijft naar mijn idee een discussie waar we nooit uit gaan komen, omdat iedereen op zijn eigen manier en om zijn iegen redenen een paard aanschaft en hiermee besluit al dan niet op wedstrijd te gaan.

Ik denk dat je het wedstrijd rijdende publiek kan onderverdelen in diverse rubrieken

De recreatieve basis ruiter: Doet mee voor de lol met hun vaak iets simpelere paarden, deze ruiters verwachten ook niet veel en zijn blij met ieder lintje en wp

De fanatiekelingen: die koste wat het kost hun minder geschikte/talentvolle paard/pony in iedere bocht wil wringen om zo ver mogelijk te komen

De talentvolle ruiter/amazone: Die vreselijk handig hun paard door de proef weten te sturen talentvol of niet

Het probleem huist hem niet in de jury maar aan de diversiteit van de deelnemers die elk met hun eigen dier doen wat ze willen.

zoveel ruiters hebben de illusie dat ze heel goed bezig zijn terwijl dit niet zo is, die zoeken het probleem ook altijd ergens anders dan bij zichzelf ( bodem van de rijbaan/ losrijterrein/ jury enz....
En ja als er dan iemand meedoet met talent en toevallig ook nog eens het beste uit zijn/haar al dan niet getallenteerde paard haalt dan is het niet zo moeilijk wie er gaat winnen.
Dit wil ook niet zeggen dat deze ruiters altijd met winst naar huis gaan.

Hoop dat jullie begrijpen waar ik naar toe wil.

En dan heb je ook nog eens het aspect dat dressuur een sport is waar het draait om uiterlijke vertoning, alles moet mooi zijn ( hiermee bedoel ik niet dat het ook duur moet zijn) , daar gaat het om in deze sport.
En als je dan een bloedmooi paard in de ring krijgt die misschien een onderdeel verkloot ... dan zei het hem eerder vergeven omdat het een lust voor het oog was om naar te kijken.
Heb je een minder knap paard en je maakt dezelfde fout dan verlies je het over het algemeen.

Dit is algemeen bekend, en vind het wel vervelend voor de mensen die met hun 'niet dressuurpaard' niet aan de bak komen maar dit kun je van te voren zelf ook wel innschatten als je realitisch genoeg bent. De jury de schuld geven is veel te makkelijk.

Met een dafje 500 kom je ook de terreinproef niet door wat je met een 4x4 wel kunt dan geef je toch ook de modder niet de schuld Haha!

Dus schoenmaker blijf bij je leest, en wil je toch doorgaan prima maar geef de jury leden dan neit de schuld!

Deze mensen doenhet ook voor hun plezier en uit liefde voor de sport. Ze branden echt niet iemand af voor de lol. Hier is altijd wel een rede voor.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:50

@Esmereldo: ik had het ook over België, in Nederland staat ze wel al verder op dat vlak..

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:10

tja, ik rij wedstrijden op een vuilnisbakkie Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:48

Ik kan alleen maar dit zeggen.

Stel, je ziet 2 combinaties een volte rijden. Allebei perfect nageeflijk, actief, impuls, buiging, met een perfecte zit, etc.
Alleen 1 paard heeft iets minder spectaculaire gangen.

Dan moet er toch verschil zijn en het betere paard moet in dit geval toch een hoger punt krijgen. Dus over het algemeen kan een steengoed paard hierdoor toch iets beter scoren dan een normaal paard.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:00

Scum schreef:

Stel, je ziet 2 combinaties een volte rijden. Allebei perfect nageeflijk, actief, impuls, buiging, met een perfecte zit, etc.

Dan moet er toch verschil zijn en het betere paard moet in dit geval toch een hoger punt krijgen. Dus over het algemeen kan een steengoed paard hierdoor toch iets beter scoren dan een normaal paard.

En je hebt helemaal gelijk. Zo werkt het nu eenmaal...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:33

Scum schreef:

Ja maar dan geef je de ene een 7 en de andere een 8. Het echt goede paard gaat hooguit iets sneller naar een volgende klasse door op deze manier.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:53

Scum schreef:

Als ze exact gelijk zijn horen ze een gelijk punt te krijgen. Dus als der scala des ausbildung gelijk is horen ze hetzelfde punt te krijgen. Dit zegt niks over de verhevenheid in de knieen. Alleen over tact en schwung.

Spectaculaire gangen is namelijk geen punt ter beoordeling Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:57

Ik denk alleen in de praktijk dat een paard met betere gangen ook vaak wel meer actief en met meer impuls toont Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-08 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Off-topic bericht op verwijderde berichten verwijderd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:02

WinBinChes schreef:
Scum schreef:

Als ze exact gelijk zijn horen ze een gelijk punt te krijgen. Dus als der scala des ausbildung gelijk is horen ze hetzelfde punt te krijgen. Dit zegt niks over de verhevenheid in de knieen. Alleen over tact en schwung.

In de jurycursus leren de jury's-to-be wel degelijk dat bij 2 proeven die beide zeer correct zijn uitgevoerd het paard met de meeste potentie bovenaankomt.

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:06

gister had ik wedstrijd en de jury kijkt tegen woordig niet meer naar het paard zelf want mij pony is zelf niet groot en maakt van zichzelf korte passen en daar wordt ik op afgestraft en het is nog maar b je paard/pony moet al aan de teugel lopen terwijl het niet hoeft hij moet wel ontspannen zijn en opletten
ben het niet mee eens hoe de jury het bekijkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:13

Natuurlijk moet een jury niet naar het ras kijken.
Die moet kijken of het goed uitgevoerd wordt.

Doet een fries dat krijgt hij ook een 8, net als een kwpn-er.
Is het niet goed uitgevoerd krijgt die fries een 4, net als die kwpn-er die het niet goed uitvoert Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-08 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Off-topic bericht op verwijderde berichten verwijderd.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:22

stond laatst een stukje in de PK over de kwaliteit van de paarden, dat die zo vooruit gegaan is. Kijk wekelijks op wedstrijden en zie heel veel mooie, opwaarts gebouwde dressuurpaarden, daar lik ik als rechtgeaard liefhebber mijn vingers bij af. Maar valt me ook op, dat sommige jury's zich zo laten inpakken door dat plaatje, dat lossigheid en correct achterbeengebruik voor het gemak worden vergeten Bloos

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:24

johanna84 schreef:
het blijft een jury sport, waarbij je bij sommige juryleden gewoon ziet dat ze op een bepaald type paard vallen (uit eigen ervaring!)
ik rij momenteel met een freiberger, ik zou hier geen wedstrijden mee gaan rijden, omdat ik me echt afvraag hoe er na gekeken wordt!
ze hebben korte pasjes en een zeer compacte stevige bouw.
terwijl ze wel heel netjes kan dressuren!!
ze kan ook wijken, schouderbinnenwaarts, contra gelop en noem maar op! alleen zit er natuurlijk geen schwung in wat een kwpn er bv. kan hebben. terwijl zo'n freiberger veel moeilijker te rijden is! ze duikelen in de galop naar voren en zijn erg voorwaarts. (zijn toch trekpaarden) dan kun je je afvragen of dat eerlijk is???
vaak heb ik ook het idee dat er nog gekeken wordt welk merk cap je op hebt. van HH of van pikeur?

Beste Johanna, ik denk dat jij er een heel verkeerd beeld bij hebt. Mijn vriendin rijdt ook wedstrijden met haar Freiberger en dat doet ze erg goed.
Bovendien moet je maar eens rond kijken hier op bokt: talloze Friezen, Fjorden, Haflingers die het goed doen. Bekijk eens dit topic en dan ook het profiel van deze TS [HAW] nieuwe aanwinst, Banshee's broertje!

En...als de klap op de vuurpijl...bekijk eens deze succesvolle combinatie:
[HAW] Zorro@wedstrijd 13-01-2008

Dit bewijst dat je niet persé een bloedmooie KWPN-er nodig hebt om te scoren. Natuurlijk is het een jurysport en heb je wel eens voordeel of nadeel van het één of ander. Maar dat zijn uitzonderingen. De tijd dat er raar gekeken werd als je met iets anders dan rijpaard KWPN-achtigs in de ring kwam, is echt voorbij. En gelukkig maar. 20 jaar geleden werd ik vreemd bekeken als ik met een Fries startte...maar tegenwoordig echt niet meer.
Het is bovendien ook niet zo dat je het met een bloedmooi paard zo maar kado krijgt...ook die moeten goed gereden worden...anders wordt het ook niks.
Het is helaas nog wel regelmatig zo, dat mensen met een afwijkend paard, die gewoon echt niet goed presteren, hun paard als excuus gebruiken voor hun lage punten. Voorbeeld: racet een Haflinger door de bak, spring telkens aan in de verkeerde galop, absoluut geen nageeflijkheid, staat niet stil bij het halthouden....echt compleet drama om te zien die proef....deze combinatie was echt niet wedstrijdklaar. Zegt de amazone in kwestie bij het zien van de punten: Oh...dat is weer zo'n "piep"jury die een hekel aan Haflingers heeft....en vervolgens vertelt ze dit aan iedereen die het maar wil horen...
Tja...door zulke mensen wordt dat beeld dan in stand gehouden...maar deze mensen kunnen beter even echt kritisch naar zichzelf en hun rijden kijken, dan energie er in te steken om iedereen te overtuigen dat ze benadeeld worden doordat ze op een Haf rijden (van deze voorbeelden ken ik er meerdere).

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:47

Bokt is idd bezaait met allerlei Bokkers met niet-KWPN paarden in het M en Z. Er loopt zelfs een haf in de Subtop, die is er echt niet vanzelf gekomen en hij geeft aardig partij naar de sportpaard-collega's. Als je goed bent ben je goed en komen de punten echt wel.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:49

Sizzle schreef:
WinBinChes schreef:

In de jurycursus leren de jury's-to-be wel degelijk dat bij 2 proeven die beide zeer correct zijn uitgevoerd het paard met de meeste potentie bovenaankomt.

potentie is wat anders dan spectaculaire gangen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:51

Potentie lijkt mij beetje lastig punten. Is het niet beter te punten op het getoonde dan op wat het paard zou kunnen wellicht?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:52

Lijkt mij ook, maar ik heb geen jury cursus gedaan. Staat wel op de planning. Moet alleen eerst even M + winst worden ( en met mijn ambitie en planning kan dat nog wel even duren Haha! )

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:56

Ik mag niet, de KNHS vindt mij niet goed genoeg. De FNRS wel, die jureren met een andere insteek waar ik mij prima in kan vinden.
Ik zou weinig vrienden maken als KNHS-jury denk ik, ik zou altijd beoordelen wat ik zie op dat moment en rustig de haf/tinker/tuiger/giraf/ezel die ik het beste het gevraagde vind uitvoeren bovenaan zetten.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:19

Waarom mag je niet dan?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:38

WinBinChes schreef:
Waarom mag je niet dan?

Was maar een eenvoudige L-ruiter Haha!.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:41

O ja, dat probleem heb ik nu. Moet ik toch nog even doorzetten in de dressuur. Zal wel niet zo snel gaan nu ik mijn zinnen op het springen heb gezet Haha!