Wielspoortjes in de B??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:27

Gladde zijn het allerzachtst, hoe kleiner de kartel (en scherper het puntje) hoe scherper hij inwerkt. Ik heb een grote grove 'golvende' dus geen scherpe kartels.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 13:08

Voor zover ik weet is er idd door de universiteit in utrecht een onderzoek naar sporen gedaan. (vorming van blauwe plekken etc etc) Hieruit kwam dat wielsporen minder 'vernielingen' aanrichten dan knopsporen. Maar ja, het ligt er ook nog aan hoe je er mee rijdt natuurlijk.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 13:37

lageveld"]
[quote="fabienne schreef:
Toch zal ook dat laatste type paard eraan moeten wennen als je dressuurmatig verder wilt komen, want vanaf het M1 zijn sporen zelfs verplicht!

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben Fab. en verstand heb ik er niet van, maar ik vind het op zijn minst erg merkwaardig.
Stel een paard loopt helemaal perfect en kan zonder hulpmiddelen moeiteloos door naar de Z of zo, waarom zou je dan die prikkers verplichten ?
Hoe minder hulpmiddelen hoe beter lijkt me toch ?
[/quote]
Tja, klinkt misschien idioot maar het is wel waar. In de M ben je verplicht om met sporen en zonder zweep rijden. Mijn vriendin baalde hier destijds grondig van omdat haar paard direct door had wanneer zij zonder zweep reed en hij werd dan gelijk een stuk minder actief (niet dat zij haar zweep vaak 'gebruikte', voor Joey was het al genoeg om de zweep alleen in je hand te hebben). Zij reed toen alleen met knopsporen maar is na een tijdje ook overgestapt op wielsporen juist om hem net dat kleine beetje extra impuls te geven die ze nu miste doordat ze niet met zweep mocht rijden. Ik vind dat er niks mis is met wielsporen zolang je er maar op de juiste en correcte manier gebruikt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 13:41

ik rij met wielsporen en alhoewel ik naar de L kan, rij ik nog even door in de B. Sporen zijn er om goed te gebruiken, niet om iedere pas mee te prikken. Voorzichtig even met het wiel aanraken heeft bij mijn paard de betekenis van het moet echt. Ze is prima aan het been, maar wel af en toe uitproberend of het nog steeds moet. Mijn stelling is: eerst vragen (been), dat vertellen (nog eens been) en dan toch echt wel het spoortje. Gevolg: lanna heeft bijna nooit spoor nodig, maar weet ook precies of ik ze wel of niet om heb. Niet om betekent voor haar gewoon iets luier, iets langzamer in de reactie.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 13:50

Ik start in de M1 met gladde wieltjes. Mijn paard heeft de neiging in de ring iets terug te komen en de zweep mag niet meer mee. Ik rijd m op mijn kuit en als hij niet reageert krijgt hij een prikkie. Ik zie het probleem niet, mits zoals voor alles geldt je ze goed gebruikt. Geldt ook voor zweep; als die van mij niet luistert vraag ik t nog een keer, luistert hij nog niet krijgt hij tikje. Reageert hij niet op tikje dan krijgt hij een megaklap! Ik heb de schurft aan een paard dat niet reageert want juist dán stompen ze af op bijv zweep of sporen en moet je ze steeds vaker gebruiken terwijl ze steeds minder effect hebben. Dus gewoon reactie verwachten en dan kan je heel goed praktisch alleen op kuit rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 19:38

Ik ben van mening dat een paard zonder sporen moet kunnen lopen.
En dan ook op een normaal been, dus niet steeds zitten schoppen.
Natuurlijk word het anders bij een paard wat iemand voor je verputst heeft.

Ik zie ook regelmatig in de B super lange sporen en vraag me dan toch af wat je aan wilt doen in de Z, als je daadwerkelijk fijnere hulpen wilt geven.
Dit vind ik ook als ik in de B al dunne of scherpe bitten zie.

ik rij thuis ook regelmatig zonder sporen, ook de Z oefeningen, ik wil dat hij dit allemaal zo ook kan.
op het moment dat ik in de proef dan een gespannen paard heb, heb ik nog wat extra's bij Lachen

Iedereen zegt hier vervolgens dat wiel zachter is, maar waarom reageert kawa daar dan veel heftiger op dan op gewone sporen?
Deze heb ik een paar wedstrijden aangehad omdat Kawa heel erg klote om hem daarmee eens te verassen Extreme duivel
Maar ik zal je zeggen dat ik er giga reacties van kreeg.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 19:44

Je mag toch niet eens met wielsporen in de B rijden?????????In mijn tijd in iedergeval niet..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 19:55

jawel hoor, alleen niet bij de ponies (vroeger?)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:02

Nou het zou niet moeten mogen!!! Het is ook al weer zo lang geleden dat ik wedstrijden gereden heb.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 21:59

gijsenkim schreef:
Nou het zou niet moeten mogen!!! Het is ook al weer zo lang geleden dat ik wedstrijden gereden heb.

Geef eens een goede reden waarom het niet zou moeten mogen. Beetje vage mening Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 22:41

Omdat ik vind dat er in de b (basis) basis oefeningen gevraagd worden waar je dit soort (Z)ware hulpmiddelen niet voor nodig hoeft te hebben en heb je ze wel nodig dan zal je eerst nog eens wat meer lesjes moeten volgen of met een ander paard een combinatie maken. Ik heb GP paarden gereden zonder sporen

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:21

Nogmaals als je deze sporen amper gebruikt dus ook amper nodig hebt. Maar het wel een fijn hulpmiddel vindt wie ben jij dan om te bepalen dat ik meer lesjes nodig heb omdat ik hiermee rij in de B. Ben nog steeds niet overtuigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:38

Als je ze maar amper nodig hebt, waarom heb je ze dan aan?
Dan voldoet een kleiner spoortje toch ook.

Ik weet dat er beweert word dat ze zachter zijn, maar daar kan ik me niet in vinden.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:41

Citaat:
Ik heb GP paarden gereden zonder sporen
Gaaaap

And? Nu moeten wij onder de indruk zijn ofzo? Ik vind het heel wat knapper als je een 'verpest' paard zonder sporen goed aan het lopen krijgt... maargoed, de eeuwige discussie weten we zo ondertussen wel

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:42

Ik rij ook met wielsporen in m'n proeven. Ik rij altijd met een spoortje, madam reageert nogal heftig op de zweep, spoortje werkt fijn. Thuis rij ik met hele normale stompe sporen en ook wel eens zonder, geen punt, op wedstrijden wil ze nog wel eens flink spannen en 'niet thuis' geven, kom totaal niet door dan, dan is het fijn als je even anders in kunt werken dan ze gewend is, dan is ze meestal zo weer bij de les.
Ik zeg expres 'anders' omdat wielsporen IMO niet scherper werken, maar wel een ander gevoel geven.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:50

runningkawa schreef:
Als je ze maar amper nodig hebt, waarom heb je ze dan aan?
Dan voldoet een kleiner spoortje toch ook.

Ik weet dat er beweert word dat ze zachter zijn, maar daar kan ik me niet in vinden.

Ik geloof wel degelijk dat ze zachter zijn alleen ik kan me voorstellen dat het gevoel voor het paard anders is dan met 'gewone' sporen. Barb vond het op het begin maar erg vreemd. Daarbij ik kan hem niet met zweep rijden dan is hij niet meer te houden.

Ik heb ze ook amper nodig maar heb ik ze ooit nodig werken ze beter in dan een normaal spoortje.

Mar2lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:09

mijn nichtje rijd een ontzettend zwaar paard, deze wordt ook met wieltjes gereden, als zij start... start zij toch echt met wieltjes... paard reageert niet meer op stompe spoortjes!!!
Dus.. tja ik dekn dat het afhankelijk is van wat het paard gewend is... maar ook hoe je ze gebruikt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:30

Esmee schreef:
mijn nichtje rijd een ontzettend zwaar paard, deze wordt ook met wieltjes gereden, als zij start... start zij toch echt met wieltjes... paard reageert niet meer op stompe spoortjes!!!
Dus.. tja ik dekn dat het afhankelijk is van wat het paard gewend is... maar ook hoe je ze gebruikt!

En wat dan na de wieltjes?
Stroom erop?

Dat is dus wat ik me afvraag bij scherper werkende middelen.

En ik heb ook verprutste paarden gereden, die zullen nooit helemaal lopen zoals een paard wat niet verprutst is, maar met consequentie en geduld kom je heel erg ver.

ik vind het allemaal hulpmiddelen, dus kunnen idd een paar keer als hulp gelden, maar naar mijn idee zijn het geen hulpmiddelen meer als je niet meer zonder kunt.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:48

runningkawa schreef:
ik vind het allemaal hulpmiddelen, dus kunnen idd een paar keer als hulp gelden, maar naar mijn idee zijn het geen hulpmiddelen meer als je niet meer zonder kunt.

Ben ik het helemaal mee eens!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 16:16

Een paard moet gewoon aan het been zijn PUNT, omdat je in de b nog geen oefeningen moet doen waar je verfijnde hulpen voor moet kunnen geven hoef je geen sporen aan en zeker niet met wielen. Ik vind dat als je paard niet aan het been is dat je dan gewoon wat extra lessen nodig heb om je paard wel aan het been te krijgen en geen zwaardere sporen..

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 17:09

gijsenkim schreef:
Een paard moet gewoon aan het been zijn PUNT, omdat je in de b nog geen oefeningen moet doen waar je verfijnde hulpen voor moet kunnen geven hoef je geen sporen aan en zeker niet met wielen. Ik vind dat als je paard niet aan het been is dat je dan gewoon wat extra lessen nodig heb om je paard wel aan het been te krijgen en geen zwaardere sporen..

Ja mam....... Lips are sealed

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 17:19

Ja mam....... Lips are sealed[/quote]

Sorrie bedoelde het niet zo wijsvingerig. tis alleen mijn mening maar. en ik ben ook maar een ik. 100 mensen 100 manieren in de paarden

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 17:27

Oke ieder zijn mening, ik denk er anders over.

Mar2lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 18:15

is misschien wel een idee stroom erop... NOT...
Ikz eg alleen, dat dit paard niet op stompe spoortjes reageert... daarbij zal ik even vermelden dat dit paard op Grand-prix niveau loopt. Daarop volgt dat dit paard echt verfijning van de hulpen nodig heeft....

Ik ahd waarschijnlijk niet als voorbeeld B moeten geven, omdat hij toch niet meer in de B mag starten, en zij overigens ook niet, maar mocht dit wel het geval zijn... dan start zij daarmee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 19:14

[quote="Kelly_ann.[/quote]

Tegenwoordig is het niveau in de B bovendien vrij hoog, dus een 'huisvrouw' met recreatiepaard zal het moeilijk aan kunnen een nette proef te rijden.

Lekker bot. B)