Tuigpaarden in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Re: Tuigpaarden in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:19

cadootje schreef:
misschien ben ik wel de enigste maar ik vind het niet een echt dressuurpaard want sommigen hebben van die lange ruggen en dat vind ik niet zo mooi maar ik vind weer wel dat ze ruim lopen. dit is gewoon mijn mening en niet mijn bedoeling om anderen aante vallen ofzo.

Okay dus je vindt ze niet móói om te zien. Dat kan natuurlijk, ieder zo zijn eigen smaak, maar vind je het ook echt niet kunnen, een tuiger in de dressuurring?
Want bewégen kunnen ze natuurlijk in het algemeen wel super en lopen ze menig gemiddeld KWPN’ertje eruit…

Ik vind je uitspraak zo weinig onderbouwd (en geloof me, heb al heel wat doorstaan met meningen over tuigers in de sport dus nee, ik voel me niet aangevallen hahaha).

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:35

Die van mij zit dus inderdaad niet zo lekker (en dat is echt heeeeeeeeeel zwak uitgedrukt). Stap en galop zijn super, maar doorzitten in draf…pfffff…(maar een bérenconditie en buikspieren dat ik heb!).

Die van mij wordt getraind op ZZ-licht niveau. Kan eigenlijk alles behalve piaffe en passage. Ik ga hem binnenkort maar weer Z2 starten. Ik heb 4 wp met hem in het ZZ-licht maar omdat ik geen eigen vervoer meer heb, kom ik er helaas niet meer aan toe om met hem ZZGP te gaan starten...[/quote]

Ja dat geloof ik dat ie niet lekker zit. Ik heb ook altijd moeite om ze echt uit te zitten. Sommige gaan wel wat beter dan een andere maar ik geloof dat je onderhand wel een wasbordje hebt als je Z2 rijdt en vanaf de L2 door moet zitten hihi.

Jammer dat je geen eigen vervoer hebt zeg. Zou wel gaaf zijn als je hem ZZGP kon gaan starten maar je hebt zeker ook geen geldboompje in je achtertuin staan? Ik ook helaas niet.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:52

ik vind een tuigpaard heus wel mooi om te zien maar dan wel voor een kar zoals ze kunnen sjouwen vind ik geweldig om te zien maar om de dressuur daar mee in te gaan vind ik niet leuk om te zien, het enigste wat ik dan zie is die lange rug. maar dit vind ik ook van tinkers die zie ik liever ook niet in de dressuur maar ook voor een kar, maar dat is weer iets anders.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:54

Maar niet elke tuiger heeft een lange rug!!
Sommige wel sommige niet.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:57

Vind je dit paard een lange rug hebben cadootje?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:01

Ik denk niet Cadootje zo zich in de tuigers verdiept heeft voor ze een reactie plaatste.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:02

Mooie gelegenheid om dat alsnog te doen. Haha!

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 17:00

cadootje schreef:
ik vind een tuigpaard heus wel mooi om te zien maar dan wel voor een kar zoals ze kunnen sjouwen vind ik geweldig om te zien maar om de dressuur daar mee in te gaan vind ik niet leuk om te zien, het enigste wat ik dan zie is die lange rug. maar dit vind ik ook van tinkers die zie ik liever ook niet in de dressuur maar ook voor een kar, maar dat is weer iets anders.

Jij denkt zeker dat onze tuigers net zo lopen in de dressuur als voor de kar?? Met een weggedrukte rug en de hals er op, knie heffen en stampen maar... Dat is niet mijn manier, zie hier mijn KWPN tuigpaard merrie (vader is een Hackney).

Afbeelding

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 17:03

Oh trouwens, wij hebben ook een halve tuiger merrie van Ed King Hill op stal. Uit een Farao moeder, die heeft een hele compacte en korte rug....

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:30

Linda_E schreef:
Oh trouwens, wij hebben ook een halve tuiger merrie van Ed King Hill op stal. Uit een Farao moeder, die heeft een hele compacte en korte rug....

heb je misschien ook een foto van dat paard waar de moeders vader farao is ik heb zelf ook een merrie van farao en ik rijd er z2 dressuur mee en ik ga de over stap maken naar het zz licht als ze het allemaal aan kan.
ze heb nogal moeite met het echte zit werk.
mijn paard heeft ook best een lange rug vind ik zelf maar ze heeft totaal geen knieactie.
foto in mijn profiel!!!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:53

Ach, ik heb er eigenlijk niet eens zín in om het tuigpaard als het ware te moeten verdedigen.
Velen lopen er ook niet van rond in de sport (M2 en hoger) en ik moet ook toegeven dat ik ook weleens een tuiger heb gezien op het voorterrein dat écht niet mooi was om naar te kijken, niet echt top gereden werd en echt typisch tuiger aandeed (wel dus de knieactie en het heffen maar geen verruiming).
Maar ja, zo zie ik ook héél wat 'brakke' KWPN'ers (en tja, daar worden er nou eenmaal ook meer van gefokt dus vind je het gek dat je er daar meer van ziet lopen...) ertussen, Friezen die het door het een of ander echt niet gaan redden in de dressuurtak, Tinkers, afgekeurde dravers etc. etc.
Vind je mijn paard niet mooi? Prima, ieder zijn eigen smaak maar ja...die van mij bewéégt wel, danst de baan door, imponeert daarbij óók nog eens dus je kunt er gewoonweg niet omheen (tenzij ik een brakke proef stuur maar dat heeft iedereen). Dus...so what?! Haha ik heb er lol in en niet zo n klein beetje ook en daar gaat het mij persoonlijk om.
Wel, doordat ik nu een paard met tuigbloed heb, trekt het ras me meer dan vroeger. Toen ik voor het eerst die grote grove kop (met schimmel erop) uit die stal zag komen dacht ik mijn hemel, wat is dát voor gedrocht? Echt hoor, geen woord over gelogen. In- en in lelijk was dat dier maar ohhhh wát een vechtersmentaliteit en wát een superkarakter bovendien kon het nog leuk bewegen ook en tja...daar moet je het uiteindelijk voor een groot deel van hebben!

Door de ervaring met mijn huidige paard, als ik na hem óóit nog een ander paard zou willen, dan maakt het me niet uit. Het moet de klik zijn maar ik weet wel, volgende paard moet mínstens weer iets aparts hebben en tja, eigenlijk hoop ik stiekem wel een beetje dat ik weer tegen een type als dit aan loop. Misschien geen chique dansmarieke maar bewégen dat het doet en het heeft gewoon iets. Misschien mooi van lelijkheid, ik weet het niet, maar zo n type straalt gewoon wat uit en daar kan geen mens/jury omheen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:57

Je hoeft je paard in dit topic juist niet te verdedigen, je kan wel positieve reclame maken!

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:10

Mooi gezegt Randy01

Er lopen genoeg paarden rond in de dressuur met je juiste dressuurpapieren die het niet doen. En als een tuiger het dan net wel doet mag je daar extra trots op zijn. Ik heb niks tegen tuigers en als je vooroordelen hebt moet je ook je beweegredenen kunnen geven maar helaas.

Ik hou niet van de tuigpaarden als ze echt moeten tuigen. Dan vind ik ze ook niet echt mooi met der koppen in de lucht maar een tuigpaard wat netjes rondgestuurd wordt heeft mijn volle aandacht.

Kom in dit topic toch wel meerdere Ed King Hills x tuigtypisch tegen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:28

Rijd een Gelders type ruin en heb een poosje een tuigpaardmerrie gereden, maar moet zeggen dat ik het 2 hele beste paarden vind. Het front van deze paarden vind ik een positief punt voor de dressuur, het paard toont. Bewegen konden ze wat mij betreft prima, al kan ik met name de ruin niet fijn uitzitten, wat ik best jammer vind, hij kán enorm strekken. De merrie had wat meer knie, lastig, maar in combinatie met haar actieve achterbeen en enorme werkwilligheid een super paard om te rijden.

Van mij mogen sommige gewone WPN'ers best wat front terug hebben van het tuigpaard Clown

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:39

Ze willen toch tegenwoordig juist allemaal dat knietje! Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:34

Nee, niet alleen dat knietje imponeert en niet het tuigtypische, wél als daarbij het voorbeen lekker naar voren wordt gesmeten, een wat minder achterbeen wordt daarbij door de vingers gezien...voorbeenzwaaiers wordt dat hier op bokt met een heel mooi woord aangegeven...

Oh en reclame maken mag ook wel hoor, maar niet teveel want straks wil iedereen nog een tuiger en vallen wij niet meer op ! Haha! Clown

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:36

Wahaa, ja stoppen met dit onderwerp. Het word een hype Knipoog ....Nee, ik hou van mijn tuigers en ik wil niet meer anders. Heb een 1,5 jarige Udo op stal staan, ook tuiger dus, waarvan ik denk dat het wel eens een hele aparte kan gaan worden in dressuur en een 3 jarige Reflex (ook weer tuiger) waar ik mijn oog op heb laten vallen.
Ik heb ook doodgewoon geen geld om een top dressuurpaard te kopen waar ze €25.000,- of meer voor vragen. Mijn paard koste als veulen 900,- gulden en mijn nieuwe aanwinst koste "slechts" € 800,-. Dat is meer mijn budget Bloos

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:43

wáuw dat zijn nog eens bedragen zeg. Whahaha dubbel zo gaaf als je er echt nog daadwerkelijke en leuk sportpaard van krijgt. Mijn paard was in aanschaf toendertijd wel een stukkie duurder maar was geen hoofdprijs hoor. Mooi gemiddelde zeg maar.

Maar ja, heb wel het 3-dubbele voor hem gevangen toen ik hem een paar jaar geleden verkocht (ja sorry had eurotekens in mijn ogen staan...). Maar ja, daarna voor nét iets boven slachtprijs 1,5 jaar later weer teruggekocht.

Nou ja..lees mijn profiel maar...

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:46

ik ken ook een ed king hill, in de grand prix als ik me niet vergis Lachen

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:52

Oh ik vind het wel mooi hoor Haha!
Ik vind ze juist wat imponerender dan veel dresuurpaardjes. Maar goed dat is dan mijn mening natuurlijk Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:13

Uit die van mij heb ik nu een jaarling lopen. Deze is halftuiger en wie weet, wordt het later een leuk sportpaard.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:03

Ik heb vroeger een tuigpaardmerrie gehad (v. Indiaan), stermerrie en keuringskampioen maar nooit voor de kar gelopen. Ik was toen L dressuur met haar, maar ben niet verder gegaan omdat ik destijds geen auto en rijbewijs had, en dus geen vervoer naar wedstrijden. Maar ze kon echt veel meer. Ook springen trouwens. Niemand had in de gaten dat het een tuiger was, had ook geen typische tuigergangen en was vrij modern gebouwd, zeker voor die tijd. Verder had ze een superkarakter en overal voor in. Heb trouwens pas geleden uitgevonden dat ze, nadat ik haar verkocht had, een veulen heeft gekregen die nu internationaal springt. Dat had ie niet van een vreemde...

Afbeelding

Ook onder het zadel sprong ze met gemak 1.50.
Ondanks dat ik nu een Jazz en een halve volbloed heb, zou ik zo weer voor een gelders paard gaan als ik een mooie tegenkom!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:11

Citaat:
Heb trouwens pas geleden uitgevonden dat ze, nadat ik haar verkocht had, een veulen heeft gekregen die nu internationaal springt. Dat had ie niet van een vreemde

He, wat gaaf, kun je daar iets meer van vertellen, welk paard het is en wat meer over je merrie.
Ik probeer op mijn manier een beetje te inventariseren wele tuigers en nakomelingen daarvan er hoog in de sport lopen.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:20

Ze heette Zamora, geboren in 1981 dus ik vrees dat ze ondertussen niet meer leeft. Vader was dus Indiaan. Ze is in 1982 op de keuring geweest in Horst waarbij ze zelfs nog met foto in de IDS heeft gestaan. Ik heb haar gekocht toen ze 3 was en moest haar helaas noodgedwongen verkopen toen ze 8 was (vanwege echtscheiding). Het was echt een superfijn paard. Ik weet dat ze daarna 2 veulens heeft gehad, eentje (v. Bodens Ride xx) is pony gebleven en die was M springen, L dressuur en L samengesteld, de ander was van Zortin en is verkocht naar Italie en loopt (of liep, dat weet ik niet) in ieder geval internationaal want toen ik ging googlelen op haar naam en afstamming kwam ik hem tegen in uitslagenlijsten in het buitenland (Spanje, Italie, Tjechie etc.). Bij navraag bij het KWPN bleek dat het inderdaad om een veulen van mijn merrie ging. Ik zal morgen wel even op mijn andere computer kijken voor meer info, die heb ik hier even niet bij de hand.
Hier nog een foto van haar. Let vooral niet op mijn kleren, het was wel 1985 he... Haha!
Afbeelding

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:10

Bedankt voor je info Jollyjumper en wat betreft je kleding, we liepen er allemaal zo bij hoor! Was hardstikke in he die ruitjesbroeken. Haha!

Maar goed ik heb zowel Zamora (beste merrie trouwens) als haar ene nakomeling op paardenfokken gevonden, hier nog even de link. Voor jouw misschien ook wel leuk als je het nog niet wist.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=246026