kreupel? mag je verwijderd worden, jury geen DA

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:38

Ik blijf erbij dat als je daar niet tegen kunt dat je dan maar in t bos moet gaan rijden.
soms zit t mee soms zit t tegen.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:41

Ik heb een keer(in een ver verleden) een wedstrijd gereden waar ik de hele proef zat te wachten dat de jury me uit zou bellen.Mijn paard was echt stokkreupel en bleek (naderhand)een hoefzweer te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:43

Rij ook veel in het bos Lachen
Maar ik mag wel verwachten dat een jury een beetje verstand van paarden heeft.
Toen ik zei dat ze me maar 2en moest geven voor onregelmatige onderdelen zie ze dat ze wel wat beters te doen had met haar tijd?
ja mensen de proef afkijken, daar zat ze voor.
Als ze daar geen zin in heeft moet ze niet gaan jureren.
En je hebt altijd combies die je niet leuk vind.

En zij hield zich ook niet aan het regelement, want niemand mocht de baan verkennen, wat wel toegestaan is binnen, dus dan mag je ook verwachten dat ze bij een gespannen paard even wat langer kijkt.

helaas heb ik een paard dat bij spanning niet in takt loopt, maar om dan meteen maar geen wedstrijden te rijden?
laat os amateurd ons paard goed leren rijden, en dat leer je niet door te vertrekken.
Al heb ik al veel voor mekaar bij Kawa, want een paar jaar geleden stond ik bij iets engs met 2 beentjes van de vloer.

Hij heeft nu eenmaal geen Gaaaap karakter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:47

mm flairs, daar zou ik persoonlijk niet op wachten

Als ik zelf zou weten dat mijn paard kreupel is stop ik zelf wel.

met springen op een ander paard al eens gedaan.
Met het losrijden voor de barage raakt hij zichzelf.
Dus terug getrokken.

En Kawa is eens tekort bekapt, dus ook netjes van te voren al afgemeld.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 23:22

Jee, dan kun je iedere taktfout dus als onregelmatig = kreupel bestempelen? Yeah right!
Kom eens hier in het Z kijken, je schrikt je dood. Er zijn zóveel paarden met taktfouten....

Maarja, je kunt er nu toch niks meer aan doen. je moet het maar een beetje relativeren, volgende keer beter! hoewel het natuurlijk super balen blijft.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 10:11

dan kun je ook nog het volgende probleem hebben; je rijd een proef en voelt dat je paard acuut kreupel loopt...de jury belt niet, zegt niets..is bang om op de dierenartsstoel te gaan zitten... Lips are sealed jij voelt dat het niet goed zit...stoppen?...als je zelf stopt zonder juryteken heb je 2 verliespunten... Verward in overleg gaan met de jury?....je zou zo'n eikel hebben die zegt..nee hoor ik zie niets gewoon doorrijden..proef verknalt! concentratie weg..jury voelt zich voor schut....
ik zou zelf wel stoppen, in belang van mijn paard..dan maar 2 verliespunten...maar ik heb toch liever dat de jury dan belt Schijnheilig

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:30

Ik heb ook iets meegemaakt 2 weken geleden. Ik moest jureren op een vereniging met eigen paarden. er kwam een paard de ring in die liep linksvoor slecht, zodra de ruiter haar hand voorhield was het over. Dit was dus een typisch geval van Teugelkreupelheid. Tsja en dan. Iedere oefening een 4 onregelmatig of alleen bij zuiverheid van de gangen. wat moet je hier op zeggen. Ik heb haar dus overal op ieder onderdeel 1 punt minder gegeven en bij zuiverheid van de gangen. Gehele proef onregelmatig. tsja wat moet je ermee. Moeder kwaad op mij, want ik mocht er niets van zeggen. En weet je met welke reden ze kwam:

ZE HOORT HET AL VAN IEDERE JURY. Tsja mevrouw ik ben een onafhankelijke jury en heb geen voorkennis van combinaties, maar ik zou er dan nu wel wat aan gaan doen als iedereen het zegt. Vrouw weet helemaal door het lint.???? Ik ben maar omgedraaid en weggelopen.

Wel vervelend Kawa. ik vrees dat het altijd een discussie punt blijft.

ineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:07

ja rhyn ,dat probleem hadden we ook overzien en toen besloten om de combinatie naar voren te roepen en hem de keuze te laten .of stoppen of doorrijden en dan minder punten .
Toen was t argument dat je dan in overleg gaat en je moet gewoon als jury beslissingen nemen of wel ,of niet. Je ziet m kreupel of niet .en niet als . ( er wordt zelfs niet toegestaan om nog een volte te rijden omdat je dan in overleg gaat.) Verder wordt er ook nog van je verwacht dat je achter je beslissing staat je moet die beslissing nemen hoe dan ook blijkbaar .
Die kan omdat je nu eenmaal gewoon mens bent ook wel eens niet zo uitvallen als de fanatieke ruiter verwacht ,tja pechdan. Nieuwe ronden nieuwe kansen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:57

Ik moet zeggen dat ik niet eens een fanatieke wedstrijd ruiter ben
Ik noem me zelf recreatieve wedstrijdruiter.

haal ik een wp, dan ben ik helemaal blij, haal ik hem niet krijgt kawa nog steeds zijn appeltje na afloop hoor.

Als ik zelf weet dat mijn paard kreupel is, ga ik hem echt de vernieleing niet injagen voor een wp, wat je dan toch niet eens haalt.
En ik denk dat de meeste ruiters zo toch denken.
Iedereen wil zijn paard toch heel houden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 10:41

Ik denk dat het heel moeilijk is in zo'n geval. Ik heb pas idd een paard zien lopen waarbij ik me verbaasd heb dat het meisje nog door mocht starten. En draf hinkelde hij heel licht, maar in de middendraf liep hij bijna op drie benen! En ze heeft gewoon allbei de proeven uitgereden. Weliswaar met erg lage punten (iets van 138 en 140 ofzo), maar toch. Ik vond het niet echt faur tegenover dat paard.
Voorlopig ben ik (nog) geen jury en ook nog geen dierenarts. Maar het zou zo kunnen zijn, dat ik starks wel ook een jurycursus ga doen en het is ook de bedoeling dat ik dierenarts word. Zou ik dan in zo'n geval sterker in mijn schoenen staan, wanneer ik een combinatie wil uitsluiten ivm kreupelheid?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:17

Ik heb al een tijdje met Marlou dat ze in stap, als ik met een contactteugel rijd, linksachter een kortere pas gaat maken. Hoe drukker ze is, hoe erger. Met een buitenwedstrijd van het najaar ging ze in de proef behoorlijk te keer, ze maakte een paar hele rare sprongen. Daarna kwam het stapgedeelte en ze liep weer onregelmatig. De jury kwam uit zijn auto en vroeg of ik een rondje met lange teugel wilde stappen. Dat heb ik gedaan en toen was ze weer regelmatig. Hij had zich ervan overtuigd dat ze goed was, en ik mocht doorrijden. Voor de staponderdelen behoorlijk lage punten, evenals voor zuiverheid van de gangen. Logisch wel dus. Hij was trouwens bang dat ze last had gekregen door die rare sprongen, maar dat was gelukkig niet zo. Dit vertel ik nu even om te laten zien dat een jury het dus ook zo kan doen. Ik was er wel tevreden over hoe hij het oploste, als ze echt niet goed geweest zou zijn was ik natuurlijk gestopt en dat had hij dan ook wel gezegd.

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:26

da's idd wel heel netjes opgelost.. nog nooit gehoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:56

Ik heb mijn punten.
waar zijn de 2-en?
Rood is hoofdjury C (die me eruit stuurde)
Blauw jury H

Volgens de schrijver heeft ze geen punten doorgegeven, dus dadelijk eens bellen of ze nadien iets in heeft moeten vullen, anders heeft het de jury zelf naderhand nog gedaan

En kan een kreupelpaard een middendraf tonen voor een voldoende?
Zelf dacht ik van niet.

------------------------------------------------

1. A-x binnenkomen in verzamelde draf
X Halthouden en groten
voorwaarts in verzamelde draf
C rechterhand 6 6
--------------------------------------------
2. R-P schouderbinnenwaarts
P-v Halve grote volte 5 5, impulsverlies
---------------------------------------------------------
3. V-I appuyeren
C linkerhand 4 6
----------------------------------------------------------
4. H-X-F van hand veanderen in middendraf
F verzamelde draf 6 6

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:36

Bij twijfel aan teugelkreupelheid even een rondje aan de lange teugel laten draven (meestal is het de draf waarin het zich laat zien) is een veel gebruikte en goede oplossing.
In het geval van Kawa zou dit echter geen oplossing zijn, omdat ze dan waarschijnlijk als een raket in de rondte geschoten was, als het paard zo gespannen was.
Verder heb ik er geen mening over, want ik heb het niet gezien. Maar eruit sturen mag, maar wordt ten sterkste afgeraden.