Lichtrijden tijdens de middendraf M1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helma_Amber

Re: Lichtrijden tijdens de middendraf M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 12:36

bambam99 schreef:
Mistic schreef:
Ik zou zeggen ga thuis oefenen totdat je het wel onder de knie hebt. Imo hoor je zo niet thuis in de M1.

Precies! Even in je profiel gespiekt en in al je foto's in horses@work is er geen onafhankelijke zit te bekennen. Ik zou es 25 zitlessen nemen, echt de moeite waard want enthousiast en fanatiek ben je al! Pling

Toen reed ik ook nog L1 en kon ik nog niet eens doorzitten op hem. De laatste HAW foto's zijn van mei of eerder nog volgens mij. Inmiddels gaat het heel goed en hebben we ook nog een ander zadel gekocht.

En zoals ik eerder heb aangegeven in het topic gaat het nu al goed door het oefenen, alleen ik vroeg me af of het waar is van de minpunt, omdat iemand dat tegen me zei.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 12:40

x_Mliss schreef:
Hoe wil je dat in gods naam gaan doen dan als je daalijk in de M2 of in het Z je hele proef moet door gaan zitten?

Lees mijn posts dan ook eens. Het is gewoon een vraag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:27

Toch is zitlessen nooit slecht vooral als je al moeite hebt met een bepaald paard uitzitten.Gewoon aan de longe,bijzetteugel eraan en erop zonder beugels en teugels.Ik heb het ook enorm vaak gedaan om m'n zit te verbeteren en doe het nog als ik daar behoefte aan heb.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 20:17

Nee dat weet ik wel en daarom doe ik dat ook Knipoog

Even in het algemeen, ik heb het idee dat veel mensen denken dat ik maar wat doe, maar ik ben er echt serieus mee bezig hoor. In mei ontliep ik het doorzitten zo veel mogelijk, omdat ik het niet kon uitzitten. Nu is het al zodanig verbeterd, dat ik al ga doorzitten nadat ik mijn paard heb losgereden en het gaat nu echt heel goed.
In de proeven heb ik ook vaak een 7 op mijn houding en zit, dus dat ik zeker niet slecht, alleen middendraf vind ik wat moeilijk, maar doordat ik ernu veel mee oefen wordt het beter. Ik begin er nu ook al wel 6 jes voor te krijgen, dus het wordt ook echt beter.

De reden dat ik dit topic geplaatst heb is omdat iemand een keer zei dat je 1 minpunt kreeg als je zou gaan lichtrijden tijdens de middendraf en ik vroeg me af of dit zo is. Dit was na aanleiding van het feit dat ik zei dat ik het doorzitten tijdens de middendraf maar niks vind...

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:28

Gewoon doorgaan met beter leren paardrijden; hoef je je ook niet druk te maken over wel of geen minpunten. Mijn trainer zegt altijd: thuis 1 niveau hoger zijn dan op wedstrijden... dus thuis M2 klaar zijn voor je M1 gaat starten.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 20:32

Dat is ook zo en ik maak me er ook helemaal niet druk over, maar ik vroeg het me gewoon af Knipoog
Dat wat je trainer zegt, vind ik ook. Ik train momenteel M2 niveau en probeer soms wat Z oefeningen mee te pakken, en dan rijdt ik rustig de klasse uit. Op dit niveau hoef ik niet zo snel door te stromen, ik heb liever gewoon plezier met mn paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:21

Dat is het belangrijkste,en ik gaf het alleen maar als tip.Ik kan niet beoordelen hoe je rijd vanaf m'n pc.Lekker plezier in hebben/houden en rustig doortrainen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:19

Hier een amazone (en jury) die dus ook echt enorme moeite heeft om de enorm grote midden- en uitgestrekte draf uit te zitten. Ik haal t tot de X maar dan is t klaar.

In de M1 heb ik één keer ook de simpele gedachte gehad, weet je wat ik ga lichtrijden, kost me hoogstens één punt en aangezien mijn paard kàn strekken voor een fikse zeven of acht, dacht ik ach moet kunnen!

Mooi niet dus, ik werd gruwelijk afgestraft door een jury die me gewoon een 2 gaf en er met koeienletters bij had laten schrijven: DOORZITTEN. Ik heb er hard om gelachen hoor, want ik wist zelf ook wel dat dit geen oplossing was, maar dat lichtrijden nee dat doe ik niet meer.

Ben hard aan het oefenen met allerhande "trucjes" om t toch enigszins uit te kunnen zitten....

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:26

Ik vind dit ook niet kunnen in een M proef. die tijd heb je afgesloten, dan zou ik een tijd gaan oefenen tot dat wel gaat en dan weer gaan starten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:31

Het kan ook niet en ik heb dat ook maar één keer gedaan omdat ik toch al niet op of neer kon van de pijn in mijn rug.....eigenlijk had ik die wedstrijd gewoon af moeten zeggen maar ja eigenwijs he!

Ik let er overigens zelf scherp op of combinaties het doorzitten/lichtrijden volgens het voorschrift hanteren, maar mag dat niet anders afstraffen in de B en L dan met een minpunt op het punt voor dat onderdeel. Een elke keer terugkerende fout bij heeeeel veel starters in de B is gewoon niet gaan doorzitten op die volte want dan springt het paard alvast aan....en juist daar was nou precies dat onderdeel voor, eerst die halve volte doorzitten en pas aanspringen op de hulp!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:36

Ik zou lekker veel gaan oefenen, hopelijk lukt het je dan, vast wel!
Een handige tip; doe alsof je lichtrijd in je hoofd, dus sta zit, enzo bedenken Tong uitsteken snap je? En dan als je meot zitten bekken kantelen, misschien heb je er wat aan?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:38

Daar zit m dus ook precies mijn probleem, ik kan mijn bekken dus niet kantelen. Denk ook dat dat het grootste probleem is. Maar goed, ik blijf vrolijk dooroefenen en ach het komt vanzelf een keer goed.

Als ik aan het losrijden ben, staan er altijd mensen te kwijlen van een hele gave uitgestrekte draf.....maar ja dan rij ik licht!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 22:43

Elisa2 schreef:
Dat is het belangrijkste,en ik gaf het alleen maar als tip.Ik kan niet beoordelen hoe je rijd vanaf m'n pc.Lekker plezier in hebben/houden en rustig doortrainen.

Begrijp ik wel hoor, het was niet mijn bedoeling om negatief over te komen Knipoog

Ik had vanavond ook gestart en het ging al veel lekkerder, vooral dat bekken kantelen helpt. Sinds ik dat doe is het met sprongen vooruit gegaan.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:44

Daffodil, en door je enkels veren? dat kan ik namelijk niet, maar ik merk dat het denken-dat-je-lichtrijd toch wel íets uithaalt..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:12

Dat is fijn Helma,ga zo door zou ik zeggen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:39

Ik heb er zelf ook moeite mee. (ook jurylid)
Ik moet zeggen dat ik het nog nooit iemand heb zien doen in M-proeven.
Op zich lijkt je oplossing best slim, alleen vraag ik me af hoe het afgestraft gaat worden.
Persoonlijk denk ik toch dat volgens het reglement een jurylid niet meer dan 1 punt aftrek mag geven en misschien nog wat bij rijvaardigheid en/of houding en zit.
Lastige kwestie, ik zou zeggen: probeer het gewoon en zie hoe het beoordeeld wordt Knipoog
En een terugkoppeling hier lijkt me wel aardig.

xLoes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:33

Je krijgt geloof ik 1 punt aftrek ja , maar probeer het een keer gewoon kijk wat voor punt je krijgt!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 19:56

Ik durf het eigenlijk niet te proberen. Had het vandaag wel kunnen proberen eigenlijk, had toch 145 punten op de proef Bloos , mijn paard was erg bang voor hetgeen wat langs de korte zijde stond en sprong daardoor steeds weg of ging achterwaarts lopen. De concentratie was weg, waardoor alles fout ging, dus het had nu weinig kwaad gekund om te proberen denk ik Haha!

Maar ik ga het niet proberen, ik blijf toch maar lekker doorzitten en oefen vrolijk verder Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:58

Helma_Amber schreef:
Ik durf het eigenlijk niet te proberen. Had het vandaag wel kunnen proberen eigenlijk, had toch 145 punten op de proef Bloos , mijn paard was erg bang voor hetgeen wat langs de korte zijde stond en sprong daardoor steeds weg of ging achterwaarts lopen. De concentratie was weg, waardoor alles fout ging, dus het had nu weinig kwaad gekund om te proberen denk ik Haha!

Maar ik ga het niet proberen, ik blijf toch maar lekker doorzitten en oefen vrolijk verder Knipoog

Dus je hebt een verliespunt te pakken Bloos!
Vervelend zeg No Cheer

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:01

ilovelucky schreef:
Ik vind dit ook niet kunnen in een M proef. die tijd heb je afgesloten, dan zou ik een tijd gaan oefenen tot dat wel gaat en dan weer gaan starten.

sluit ik me volledig bij aan. dan maar ff dooroefenen of accepteren dat het nog niet bevestigd is en daarop trainen Knipoog

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 20:06

_10_ schreef:
Helma_Amber schreef:

Dus je hebt een verliespunt te pakken Bloos!
Vervelend zeg No Cheer

Ja het is jammer, maar het was echt niet meer waard hoor. Ik heb ook nog nooit zo'n waardeloze proef gereden. Hij was echt zodanig van de kaart dat echt alles fout ging wat maar fout kon gaan en een aantal oefeningen gingen op de rem, omdat de hoek zo eng was.

Ach ik hoef toch niet over bij 10 wp, dus dat maakt niet zoveel uit, als ik een winstpunt meer moet rijden om over te kunnen.

Sowiso scoor ik 's winters amper winstpunten. Dat had ik vorig jaar ook, toen had ik tijdens het indoorseizoen in totaal 4 winstpunten gereden. Tijdens het buitenseizoen ging het weer super en zijn we twee klasses verder gekomen.
Ik ga nu gewoon 1x per maand een wedstrijd rijden om het ritme er wat in te houden en dan gaan we in de zomer wel weer knallen, dan bestaan er geen enge bakkabouters Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:08

Dus jij doet het beter tijdens het outdoor seizoen, die paarden heb je er ook bijzitten Clown

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:11

Jammer Helma.

Wat betreft het door zitten de ene keer gaat het beter als de andere keer. Ligt er aan hoe ik me span en hoe hij loopt.
Gewoon een keer doen.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 20:15

_10_ schreef:
Dus jij doet het beter tijdens het outdoor seizoen, die paarden heb je er ook bijzitten Clown

Ja 's winters is hij heel snel afgeleid en schrikt hij overal van. In de zomer is hij heel anders en doet hij heel erg zn best Haha!

@saden: Ik heb laatst bij het losreden even gegluurd hoe jij het doorzitten deed tijdens de middendraf en dat zag er heel netjes uit. Ik kijk altijd even naar anderen hoe zij het aanpakken. Maar het kantelen van het bekken helpt wel, ik hoop dat het nu goed blijft gaan Knipoog