3 jarige op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: 3 jarige op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:20

Nou je bent nu bezig met het indoor seizoen.. een dressuurproefje is dan op een 'echte' wedstrijd echt niet anders als een onderling proefje.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:20

TornadoLover schreef:
ik vind het ook wel wat jong, wat ik helemaal wel goed vind is dat je- na vriendelijk verzoek bij de jury-jouw paard eens door de piste laat lopen tijdens de pauze, ze kunnen er namelijk veel uit leren!

Nou krijg dat maar es voor elkaar tijdens een gewone wedstrijd... lukt je echt niet hoor.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 20:21

RianneH schreef:
Ik zie onderling als een veel gezelligere en ontspannende dag. Je gaat onderweg, neem ik aan, naar je vast club, ziet daar mensen die je kent en die allemaal mee doen. Het is allemaal veel gemoedelijker en rustiger en bovendien, minder compedatief. Je kan geen winstpunten rijden dus er is minder druk. Jij bent ontspannender en daar reageerd je paard op. Vooral zo'n jong ding. Netzoals die op de omgeving reageerd Knipoog

Maar als jij onderling precies hetzelfde bent qua zenuwen, dan hou ik je niet tegen om officieel te starten.
Ik zie dat helaas veelste weinig bij officiele wedstijden. Begrijp dat ook wel, en dat is de reden waarom in geen wedstrijden rij Knipoog

Ik snap het dat is inderdaad waar, je word snel te zenuwachtig wat het paard natuurlijk aanvoelt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:21

rowo schreef:
Maar wat is in jou ogen een verschil tussen een onderling proefje (ook een wedstrijd) en op een gewone wedstrijd starten?

Imo zit daar dus ook geen verschil in. Ik rij ze hetzelfde.

En ik denk dat ruiters die gestressed zijn voor een gewone wedstrijd, ook gestressed zijn voor een onderlinge.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 20:23

asjemenou schreef:
rowo schreef:
Maar wat is in jou ogen een verschil tussen een onderling proefje (ook een wedstrijd) en op een gewone wedstrijd starten?

En ik denk dat ruiters die gestressed zijn voor een gewone wedstrijd, ook gestressed zijn voor een onderlinge.

Hmm denk wel veel minder

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:24

nou ik reed met mijn toen 3 jarige ook af en toe een proefje, net zadelmak en prima rond te sturen, gewoon om hem mee te nemen voor ervaring. Maar dat ging boven verwachting best leuk Knipoog daarna heeft hij de winter alleen thuis geoefend hoor en zijn we dit voorjaar pas weer begonnen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:25

rowo schreef:
Nou je bent nu bezig met het indoor seizoen.. een dressuurproefje is dan op een 'echte' wedstrijd echt niet anders als een onderling proefje.

Hoezo niet? Wat is dan het verschil met die onderlinge? Zoals ik al zei, veel gemoedelijker enz. Dat maakt toch niet uit of het indoor of outdoor is?

DDDDDDD

o oke, ja dat is idd vaker een rustigere wedstrijd. vind zelf fijn om lekker jong ermee weg te gaan, vaak zijn ze nog een beetje overdonderd en laten alles op zich af komen.

asjemenou

Si_monee schreef:
asjemenou schreef:

Hmm denk wel veel minder

Maar waarom dan?
Wat is dan het verschil?
Alleen dat je startcoupon niet opgestuurd wordt, verder is het toch precies hetzelfde?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:26

rowo schreef:
TornadoLover schreef:
ik vind het ook wel wat jong, wat ik helemaal wel goed vind is dat je- na vriendelijk verzoek bij de jury-jouw paard eens door de piste laat lopen tijdens de pauze, ze kunnen er namelijk veel uit leren!

Nou krijg dat maar es voor elkaar tijdens een gewone wedstrijd... lukt je echt niet hoor.

Hmm.. ik weet niet waar jij wedstrijden rijdt.. Maar ik ken tenminste 1 stal waar je het wel voor elkaar krijgt Knipoog En de meeste jury's waarbij ik geschreven heb vinden het ook nog eens geweldig

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:27

geen wp, minder druk, gezelliger.....

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:27

Maar ik snap iets niet.
Ik ben altijd wel vrij zenuwachtig als ik op concour ga en heb ik ook altijd de druk om goed te moeten zijn.
Ik weet dat dit helemaal verkeerd is, want op z'n moment zit ik me zelf in de weg omdat ik nog niet aan die eisen kan voldoen.
Nu ben ik dus met Zalinda ook begonnen met concoursen en ik heb totaal geen last van zenuwen, omdat ik dus nog geen doel stel aan de wedstijd die ik rij of geen doel is niet het juiste woord.
Ik heb nog geen eis om goed te zijn, zeg maar.
Ik ga puur voor de ervaring.

Dus ik snap niet zo goed het verband, als je op concour gaat en er niets van verwacht waarom toch de zenuwen Verward

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:28

RianneH schreef:
Ik zie onderling als een veel gezelligere en ontspannende dag. Je gaat onderweg, neem ik aan, naar je vast club, ziet daar mensen die je kent en die allemaal mee doen. Het is allemaal veel gemoedelijker en rustiger en bovendien, minder compedatief. Je kan geen winstpunten rijden dus er is minder druk. Jij bent ontspannender en daar reageerd je paard op. Vooral zo'n jong ding. Netzoals die op de omgeving reageerd Knipoog

Maar als jij onderling precies hetzelfde bent qua zenuwen, dan hou ik je niet tegen om officieel te starten.
Ik zie dat helaas veelste weinig bij officiele wedstijden. Begrijp dat ook wel, en dat is de reden waarom in geen wedstrijden rij Knipoog

Zoals ik al zei. Dit is het verschil. Voor je paard maakt het qua inspanning in de proef niet uit. Maar de omgeving. Vooral zo'n jong dier is daar gevoelig op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:28

Als je nog geen startkaart hebt, is de vereniging niet verzekerd voor het geval jij er met een grote bots afgaat. Daarom mag het bijna nergens Rianne.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:30

Itsmy1987 schreef:
geen wp, minder druk, gezelliger.....

Met een driejarige mag je niet naar de L, dus je rijdt niet voor de WPen.
Minder druk? Als er bij ons onderlinge is, gaat er gewoon elke 8 minuten een andere ruiter in de ring, dus ben je met net zo veel mensen tijdens het losrijden opzadelen/afzadelen.
En ik vind de kringwedstrijden ook altijd heel gezellig, doet de halve club aan mee, dus net een onderlinge Haha!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:31

_Susan_ schreef:
Maar ik snap iets niet.
Ik ben altijd wel vrij zenuwachtig als ik op concour ga en heb ik ook altijd de druk om goed te moeten zijn.
Ik weet dat dit helemaal verkeerd is, want op z'n moment zit ik me zelf in de weg omdat ik nog niet aan die eisen kan voldoen.
Nu ben ik dus met Zalinda ook begonnen met concoursen en ik heb totaal geen last van zenuwen, omdat ik dus nog geen doel stel aan de wedstijd die ik rij of geen doel is niet het juiste woord.

Dus ik snap niet zo goed het verband, als je op concour gaat en er niets van verwacht waarom toch de zenuwen Verward

Op zich doe jij het dus goed. Maar.. Je wist van jezelf dat je zenuwachtig bent op concour. Maar waarom start je dan? In dit geval is het zo afgelopen, maar vind je het niet teveel van je paard gevraagd om zich op én de omgeving, de proef en jou zenuwen te richten? En dat voor zo'n jong ding...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:31

RianneH schreef:
Zoals ik al zei. Dit is het verschil. Voor je paard maakt het qua inspanning in de proef niet uit. Maar de omgeving. Vooral zo'n jong dier is daar gevoelig op.

Mijn jonge paard is al vanaf dat er fatsoenlijk stuur op zat gelijk mee geweest naar lessen, clinics, noem maar op. En juist omdat die niet anders gewend is, kijkt hij nu als vierjarige NERGENS meer naar. Vorige week waren ze nog vuurwerk aan het afschieten. Hij bewoog nog geen oor. Bloembakken, vlaggen, reclameborden? Dat is toch normaal? vind hij.

Hoe langer je ze thuis houdt hoe spannender het wordt. Mijn vos ging als zesjarige pas mee. Daar heb ik altijd problemen mee gehouden met kijkerigheid en spanning.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:32

_Susan_ schreef:
Maar ik snap iets niet.

juist dat heb ik hetzelfde !!!!!!!!! mijn eerste wedstrijd(en) heb ik ook totaal geen spanning gehad.. eerste wedstrijd had ik zelfs een kur op muziek geoefend en gereden voor publiek, echt voor de fun, heb het super leuk gehad tijdens de proef samen met mijn paardje en was ook nog 3e geworden Haha! Haha!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:33

Urielle schreef:
Als je nog geen startkaart hebt, is de vereniging niet verzekerd voor het geval jij er met een grote bots afgaat. Daarom mag het bijna nergens Rianne.

Kijk, dat wist ik niet Knipoog
Maar kan je dan niet via die stal waar het georganiseerd wordt even vlug die ring in? Sfeer snuiven Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:36

RianneH schreef:
Urielle schreef:

Kijk, dat wist ik niet Knipoog
Maar kan je dan niet via die stal waar het georganiseerd wordt even vlug die ring in? Sfeer snuiven Tong uitsteken

Meestal mag dat dus niet. Erg lief glimlachen dus Knipoog
Ik neem mijn paarden gewoon gelijk officieel mee, mag nog B starten dus kan toch geen verliespunt rijden. Clown

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:36

Ik vind dat je een 3jarige gewoon mee kunt nemen voor de ervaring Ja Ze leren er ontzettend veel, alle nieuwe indrukken die ze opdoen Ja

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:38

Urielle schreef:
RianneH schreef:

Mijn jonge paard is al vanaf dat er fatsoenlijk stuur op zat gelijk mee geweest naar lessen, clinics, noem maar op. En juist omdat die niet anders gewend is, kijkt hij nu als vierjarige NERGENS meer naar. Vorige week waren ze nog vuurwerk aan het afschieten. Hij bewoog nog geen oor. Bloembakken, vlaggen, reclameborden? Dat is toch normaal? vind hij.

Hoe langer je ze thuis houdt hoe spannender het wordt. Mijn vos ging als zesjarige pas mee. Daar heb ik altijd problemen mee gehouden met kijkerigheid en spanning.

Tja, ik heb hier een vierjarige staan die in haar hele leven maar op twee stallen heeft gestaan. Ook zo makkelijk als wat en overal mee naar toe te nemen...
Maar als je je paard idd wil voorbereiden op het latere leven als wedstrijdpaard dan hoef je toch niet persé officieel te starten? Idd, lessen, en clinic's. Ik snap wel dat de inspanning hetzelfde, misschien wel meer is, maar de omgeving en druk is imo anders.
Maar misschien richt ik dit al teveel op mezelf, weet dat ik voor een onderlinge al strondzenuwachtig ben. Terwijl zonder enige zenuwen haar meenam op 10 daagse vakantie.

En natuurlijk is het paardafhankelijk. Maar ik vind het tegenover het paard niet eerlijk die druk erop te leggen. Tenzij je natuurlijk zelf ontzettend ontspannen kan blijven. Maar dat kan niet iedereen..

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:39

RianneH schreef:
_Susan_ schreef:
Maar ik snap iets niet.

Op zich doe jij het dus goed. Maar.. Je wist van jezelf dat je zenuwachtig bent op concour. Maar waarom start je dan? In dit geval is het zo afgelopen, maar vind je het niet teveel van je paard gevraagd om zich op én de omgeving, de proef en jou zenuwen te richten? En dat voor zo'n jong ding...

Dan is denk ik mijn verhaal niet helemaal duidelijk, geeft niets heb ik wel vaker last van als ik lange verhalen wil typen Clown
Nee wat ik dus wil zeggen die zenuwen heb ik dus totaal niet met Zalinda, als ik ze wel had was ik ook niet met haar de ring in gegaan.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:08

Ligt eraan hoe diegene ermee op wedstrijd gaat zegmaar. Als je op wedstrijd gaat om je paard aan andere omgeving, andere paarden enz. te laten wennen vind ik het kunnen.
Als je geforceerd rijdt om zo snel mogelijk hoger te komen niet. Knipoog

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:12

Het ligt eraan wat je verstaat onder wedstrijd. Maar goed, er vanuitgaande dat het om aannemelijke wedstrijden gaat vind ik 3 jaar te vroeg. Waar blijft de tijd dan om het dier uberhaupt op te leiden en de beginselen van het rijden onder de knie te laten krijgen? Met 3 jaar zou ik pas voor het eerst op mijn paard gaan zitten.