Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

TornadoLover schreef:ik vind het ook wel wat jong, wat ik helemaal wel goed vind is dat je- na vriendelijk verzoek bij de jury-jouw paard eens door de piste laat lopen tijdens de pauze, ze kunnen er namelijk veel uit leren!
RianneH schreef:Ik zie onderling als een veel gezelligere en ontspannende dag. Je gaat onderweg, neem ik aan, naar je vast club, ziet daar mensen die je kent en die allemaal mee doen. Het is allemaal veel gemoedelijker en rustiger en bovendien, minder compedatief. Je kan geen winstpunten rijden dus er is minder druk. Jij bent ontspannender en daar reageerd je paard op. Vooral zo'n jong ding. Netzoals die op de omgeving reageerd
Maar als jij onderling precies hetzelfde bent qua zenuwen, dan hou ik je niet tegen om officieel te starten.
Ik zie dat helaas veelste weinig bij officiele wedstijden. Begrijp dat ook wel, en dat is de reden waarom in geen wedstrijden rij
rowo schreef:Maar wat is in jou ogen een verschil tussen een onderling proefje (ook een wedstrijd) en op een gewone wedstrijd starten?
asjemenou schreef:rowo schreef:Maar wat is in jou ogen een verschil tussen een onderling proefje (ook een wedstrijd) en op een gewone wedstrijd starten?
Imo zit daar dus ook geen verschil in. Ik rij ze hetzelfde.
En ik denk dat ruiters die gestressed zijn voor een gewone wedstrijd, ook gestressed zijn voor een onderlinge.
daarna heeft hij de winter alleen thuis geoefend hoor en zijn we dit voorjaar pas weer begonnen. rowo schreef:Nou je bent nu bezig met het indoor seizoen.. een dressuurproefje is dan op een 'echte' wedstrijd echt niet anders als een onderling proefje.
Si_monee schreef:asjemenou schreef:Imo zit daar dus ook geen verschil in. Ik rij ze hetzelfde.
En ik denk dat ruiters die gestressed zijn voor een gewone wedstrijd, ook gestressed zijn voor een onderlinge.
Hmm denk wel veel minder
rowo schreef:TornadoLover schreef:ik vind het ook wel wat jong, wat ik helemaal wel goed vind is dat je- na vriendelijk verzoek bij de jury-jouw paard eens door de piste laat lopen tijdens de pauze, ze kunnen er namelijk veel uit leren!
Nou krijg dat maar es voor elkaar tijdens een gewone wedstrijd... lukt je echt niet hoor.
En de meeste jury's waarbij ik geschreven heb vinden het ook nog eens geweldig 
RianneH schreef:Ik zie onderling als een veel gezelligere en ontspannende dag. Je gaat onderweg, neem ik aan, naar je vast club, ziet daar mensen die je kent en die allemaal mee doen. Het is allemaal veel gemoedelijker en rustiger en bovendien, minder compedatief. Je kan geen winstpunten rijden dus er is minder druk. Jij bent ontspannender en daar reageerd je paard op. Vooral zo'n jong ding. Netzoals die op de omgeving reageerd
Maar als jij onderling precies hetzelfde bent qua zenuwen, dan hou ik je niet tegen om officieel te starten.
Ik zie dat helaas veelste weinig bij officiele wedstijden. Begrijp dat ook wel, en dat is de reden waarom in geen wedstrijden rij
Itsmy1987 schreef:geen wp, minder druk, gezelliger.....
_Susan_ schreef:Maar ik snap iets niet.
Ik ben altijd wel vrij zenuwachtig als ik op concour ga en heb ik ook altijd de druk om goed te moeten zijn.
Ik weet dat dit helemaal verkeerd is, want op z'n moment zit ik me zelf in de weg omdat ik nog niet aan die eisen kan voldoen.
Nu ben ik dus met Zalinda ook begonnen met concoursen en ik heb totaal geen last van zenuwen, omdat ik dus nog geen doel stel aan de wedstijd die ik rij of geen doel is niet het juiste woord.
Ik heb nog geen eis om goed te zijn, zeg maar.
Ik ga puur voor de ervaring.
Dus ik snap niet zo goed het verband, als je op concour gaat en er niets van verwacht waarom toch de zenuwen
RianneH schreef:Zoals ik al zei. Dit is het verschil. Voor je paard maakt het qua inspanning in de proef niet uit. Maar de omgeving. Vooral zo'n jong dier is daar gevoelig op.
_Susan_ schreef:Maar ik snap iets niet.
Ik ben altijd wel vrij zenuwachtig als ik op concour ga en heb ik ook altijd de druk om goed te moeten zijn.
Ik weet dat dit helemaal verkeerd is, want op z'n moment zit ik me zelf in de weg omdat ik nog niet aan die eisen kan voldoen.
Nu ben ik dus met Zalinda ook begonnen met concoursen en ik heb totaal geen last van zenuwen, omdat ik dus nog geen doel stel aan de wedstijd die ik rij of geen doel is niet het juiste woord.
Dus ik snap niet zo goed het verband, als je op concour gaat en er niets van verwacht waarom toch de zenuwen
Urielle schreef:Als je nog geen startkaart hebt, is de vereniging niet verzekerd voor het geval jij er met een grote bots afgaat. Daarom mag het bijna nergens Rianne.

RianneH schreef:Urielle schreef:Als je nog geen startkaart hebt, is de vereniging niet verzekerd voor het geval jij er met een grote bots afgaat. Daarom mag het bijna nergens Rianne.
Kijk, dat wist ik niet
Maar kan je dan niet via die stal waar het georganiseerd wordt even vlug die ring in? Sfeer snuiven

Ze leren er ontzettend veel, alle nieuwe indrukken die ze opdoen
Urielle schreef:RianneH schreef:Zoals ik al zei. Dit is het verschil. Voor je paard maakt het qua inspanning in de proef niet uit. Maar de omgeving. Vooral zo'n jong dier is daar gevoelig op.
Mijn jonge paard is al vanaf dat er fatsoenlijk stuur op zat gelijk mee geweest naar lessen, clinics, noem maar op. En juist omdat die niet anders gewend is, kijkt hij nu als vierjarige NERGENS meer naar. Vorige week waren ze nog vuurwerk aan het afschieten. Hij bewoog nog geen oor. Bloembakken, vlaggen, reclameborden? Dat is toch normaal? vind hij.
Hoe langer je ze thuis houdt hoe spannender het wordt. Mijn vos ging als zesjarige pas mee. Daar heb ik altijd problemen mee gehouden met kijkerigheid en spanning.

RianneH schreef:_Susan_ schreef:Maar ik snap iets niet.
Op zich doe jij het dus goed. Maar.. Je wist van jezelf dat je zenuwachtig bent op concour. Maar waarom start je dan? In dit geval is het zo afgelopen, maar vind je het niet teveel van je paard gevraagd om zich op én de omgeving, de proef en jou zenuwen te richten? En dat voor zo'n jong ding...