de jury de schuld geven.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supergirl78

Re: de jury de schuld geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:52

[quote="Born2BCrazy"]Ik geef ze niet de schuld en kan me er meestal ook wel in vinden..
Maar er zijn uitzonderingen..maar dan weet ik zelf wel dat ik fijn gereden heb en dan rijd ik gewoon volgende keer mn punten wel, bij een andere jury.
Dit gebeurd niet vaak..maar soms heb je dat..

Ik heb dat zelfde gevoel ook altijd eigenlijk, alhoewel ik zelden weg ben geweest zonder winst te rijden.
Ik heb 1 jury gehad die vond dat ik mijn paard meer verheven moest laten lopen ( L2 ).
Dit vond ik belachelijk Boos! .
Zijn overige opmerkingen klopten verder wel. Alleen dacht ie dat ie M2 aan het jureren was volgens mij.. Cool

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:01

Verheven? Opgericht bedoel je zeker?

In de M1 moeten de paarden al wel enige vorm van oprichting hebben.

Supergirl78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:02

"verheven" was het woord dat de jury gebruikte, maar is idd opgericht.

Ben het helemaal met je eens dat paarden in het M1 al iets meer moeten laten zien.
Mijn paard loopt dan ook al idd hoog genoeg daarvoor.

Mijn instructrice was komen kijken dus die vond dat ene zinnetje ook vreemd commentaar.

Shetjjee__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:06

ik baalde er de vorige keer wel mee. had voor FNRS namelijk 109 punten dus net 1 punt te weinig voor winstpunt en vond zelf dat het heel erg goed ging.
maar hun hebben er voor geleerd en zullen wel weten wat ze doen

gr. Tessa

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:15

Achja, met de totaalpunten ben ik het meestal zo ongeveer wel mee eens. Maar het commentaar en de punten per onderdeel zijn soms zó onlogisch. En het komt me ook te vaak voor dat er bijna geen commentaar bij staat. En daar gaat het uiteindelijk wel om want daar zou je juist wat van moeten kunnen leren. Als je in het Z en op (regio)kampioenschappen soms het verschil in punten én plaatsing ziet tussen 2 jury's die dezelfde proef hebben gezien is het opzich niet gek dat ruiters klagen, en geen idee meer hebben wat nou de bedoeling is.
Ik denk dat als je realistisch het jurycorps bekijkt toch wel de 1/2 of 1/3 er eigenlijk niet hoort te zitten. Maargoed het zijn vrijwilligers die toch maar weer voor ons op zondagochtend hun bed uitkomen om al die proeven te gaan bekijken, en dat moeten we ook niet vergeten Haha!
Bovendien zijn er ook heel veel juryleden die er wel verstand van hebben, hun schrijver een heel blaadje goed bedoelde tips vol laten schrijven etc.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:18

ach ik zie wel eens punten na een proef en dan denk ik MAANNNNNNN waar heb jij gezeten tijdens de proef???? Of bijzonder hoog, of belachelijk laag..... terwijl er OF een hele dramaproef af is gelegd OF een hele nette....

Maargoed, als je standaard je punten niet rijd, dan ligt het niet echt aan de jury....... lijkt me

josan123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:58

ik vind dat je niet echt de jury mag beschuldigen. maar ik vind dat je wel mag zeggen dat je het niet met de jury eens bent! wwant dat kan natuurlijk. Maar vooral gaat het erom dat je gewoon zelf lekker gereden hebt. en als de jury dat ook vond heb je gelukt en als de jury dat niet vind.. dan maar niet.. Smaken verschillen nou een maal!..
Ik hoor ook wel eens op concourse : ja, die k**t (sorry) Jury.. !! Dat vind ik echt niet netjes.. als je iets te zegen hebt. zeg hetmaar in de auto of tegen jezelf.. maar HOUD DE EeR AAN JEZELF!

xLoes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:27

Het is een Jurysport dus de jury heeft altijd gelijk! Ook al heb ik dat ook heel vaak.. Knipoog

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:39

Tja (dit wordt een verassing voor sommige Tong uitsteken ) jury's zijn ook maar mensen. Ik weet van sommige jury's dat ze hogere eissen stellen aan een bepaalde klasse dan andere jury's. Maar juist bij zo'n jury is het een hele eer om een winstpunt te rijden.
Daarnaast kijken jury's verschillend naar een proef. Ik schrijf wel eens en bij de ene jury schrijf je minstens één keer per coupon impuls op terwijl je bij de andere jury de hele tijd ontspanning neerzet Knipoog .

Ik merk het met mijn pony en mn zusje (die daar wedstrijden mee rijdt) ook. De pony is heel erg ontspannen maar heeft wat minder een "show" effect. Soms rijdt ze net een winstpunt maar een andere keer rijdt ze weer giga hoge punten terwijl ze zelf het verschil niet zo duidelijk merkt.

Ik vind het wel erg makkelijk om meteen alles op de jury te gooien Knipoog (de jury houdt niet van tuigers, koudbloeden, dikke ruiters, meisjes weet ik het wat) misschien dat het een enkele keer voor komt maar als het erg veel voorkomt zou ik toch eens bij jezelf gaan kijken.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:13

Mijn zus is jury...er zijn wel eens mensen na de wedstrijd naar haar toegekomen om haar af te bekken waarom ze zo laag gepunt heeft! Waardeloos! Boos!
Heel veel mensen hebben wat te zeiken over de jury's. Tuurlijk, ik ben het ook wel eens niet eens met de jury...maar hou het dan lekker voor je en ga er niet over zeuren. Ieder mens heeft een andere mening en zo ook een jury...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:08

Ja sommige tillen er heel zwaar aan denken goed gereden te hebben, maar over het algemeen klopt allemaal wel.

Als ik zelf tevreden ben en voor mijn goed gereden heb, maar net geen winst heb, maakt me dat ten eerste niet veel uit, en ten tweede is het dan gewoon net genoeg voor dat niveau of zaten er net teveel foutjes in.

Mijn laatste 2 wedstrijden waren de eerste in het L1. Over beide proeven was ik tevreden. Maat had net geen WP. Eerste proef waren teveel fouten. 2e proef zat de jury niet echt op te letten wat ik van mijn voorlezer heb gehoord. Maar in die proef hadden we te weinig impuls. dus kan me in de totaal punten zeker wel vinden, maar de punten op sommige onderdelen weer niet.

Kan daar wel moeilijk over doen, maar ik ben met een goed gevoel de proef uitgegaan. Ik weet waar mijn zwakke punten zitten. En dat zijn nu net de punten waar je wel of geen winst mee rijdt.

Het is aan mij om dat de volgende keer beter te doen. Niet aan de jury. Ik rijdt nu eenmaal braaf rond. Dat vindt ik lekker, maar voor winst moet er er meer aan gaan rijden, en dat vindt ik moeilijk. Het kan nu eenmaal net wat flitsender.

Ik kan me voorstellen dat sommige niet begrijpen dat ze dan geen winst hebben. Je rijdt namelijk geen grote fouten. Maar het is gewoon niet voldoende. Klaar!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:13

Ik geef niet vaak de jury de schuld, wel heb ik een wedstrijd gehad waarbij ik m´n twijfels over het eerlijk zijn van de jury.
Maar meestal (zowat altijd) ligt de schuld van de slechte punten bij mezelf Clown

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:46

Ik heb vaak als ik een slecht gevoel heb dat ik dan juist wel goed gereden heb (dacht een keer in de M1 dat ik iets van 165 zou hebben, had ik 191!).

En vaak als ik er een goed gevoel over heb is het vaak minder.

Dit komt waarschijnlijk dat als ik het "op veilig" rijd, dat ik dan wel een goed gevoel heb maar dat het dan toch wat mat overkomt.
En als ik wat slordiger rijd omdat ik echt aan het rijden ben (en dus sneller een slechter gevoel erover heb), dan heb ik vaak hoog/hoger.

Maar sommige jury's snap ik echt niet. Er is er eentje bij ons in de regio die je al geen goeie punten geeft als je paard niet met zijn oortjes naar voren de ring in komt rijden.
Een stalgenootje die nu Z2 rijd, en vaak 2 of 3 winst haalt, haalt bij deze jury nooit winst. Heeft ze ook nog nooit gehad.

Bij deze vrouw had ik ook eens 151 en bij mijn tweede proef (andere jury) 175.
En een andere wedstrijd had ik haar weer, heb toen echt op veilig gereden en kreeg toen van haar 173.
Terwijl ik echt veel meer uit die proef wilde halen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:08

trouwens er zijn zelfs een aantal verenigingen die haar niet uitnodigen (tenzij er echt niemand anders is).
Want een van deze verenigingen zei wel eens: Deze vrouw is erg streng, streng is niet erg maar het moeten wel eerlijke punten en commentaar blijven.

Deze vrouw heeft op alles wat, en het leukste is dat zij zelf bepaald niet echt goed kan rijden

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:26

Ik geef de jury nooit de schuld Schijnheilig maar soms vind ik wel dat een fout zwaar afgestraft is. Zoals niet vierkant halthouden in de B een vier geven? Komop B is BEGIN, maar ze baseren zich ook alleen maar wat ze zien hoor, en dat het niet zo aanvoelt wil niet zeggen dat het niet gebeurd. En van strenge jurys leer je veel meer dan een jury die op alles 5 geeft en niks opschrijft, zo kreeg ik eens haast een hele les op mijn protocol, daar leer je tenminste wat uit, en als je niet tegen sommige jurys kunt, ga je niet.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:08

ik heb meestal goeie punten dus ik zit nooit over de jury
en als ik dan een keer laag heb sja...het moet maar
meningen verschillen
wat ik wel vind is als ze lage punten geven verwacht ik mijn coupons met commataar
op het te kunne verbeteren ...Tong uitsteken
kgeef jury's niet de schuld maar soms...
ik had een keer 2 jury's voor 1 proef 191 en 160 dus ik zat echt zo 31 punten verschil dat ik
niet normaal en dan zonder commetaar..
dus de 1 vwas te streng en de ander te soepel ofzo

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:20

ik geef een jury niet snel de schuld van mijn punten, maar weet wel welke juryleden streng zijn of niet en weet ook wel of de punten verdient zijn of niet. We hebben bij ons in de regio wel wat juryleden waar je zo je twijfels bij kunt hebben, die bijvoorbeeld op een toon zeggen van "och, daar heb je weer zo'n mooie vos", alle vossen staan onderaan en de zwarte paardjes staan bovenaan (niet dat ik iets tegen zwarte paarden heb hoor Clown ) En een paar juryleden die worden op een ponyconcoursen niet eens meer uitgenodigd, ze sturen kleine kinderen die net beginnen met hun A/B pony in de B weg met 150 met het commentaar, wil dat wat worden, dan moeten ze toch echt meer oefenen. Al die kleintjes huilen, niet echt stimulerend dus Clown . Dan mag je als ouders zeker de jury wel de schuld geven, dat is gewoon zielig Bloos vind ik Vork .

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:28

Waar ik wel een hekel aan heb is een heel blad kritiek dat onleesbaar is.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:36

Maar dat ligt niet aan de jury Knipoog maar aan de schrijver. En daar kan een jury doorgaans niks aan doen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:08

Ach het is allemaal vrij relatief vind ik, ik zal ook niet zo snel zeggen dat het aan de jury ligt.
Ik ben het wel eens niet helemaal eens geweest met een bepaalde zienswijze van een jury maar dat kan, heb het trouwens een paar weken geleden precies andersom meegemaakt, een niet winstpunt waardige proef gereden en toch een wp "gekregen". Soms zijn onderdelen heel streng beoordeeld en andere weer niet, heb meestal mijn proefjes op de video staan zodat ik het kan nakijken en over het algemeen klopt het goed met wat er op mijn protocol stond/staat.
Zoals mijn middengalop, voelt echt goed verruimd en dan staat er een 5 met mag meer...dus het kwam niet overeen met mijn gevoel, zag later mijn proef terug op video en het klopte idd, te weinig verruiming, zo kan het dus met alles zijn, dat het gevoel wel goed is maar het er toch net ff anders uitzag Knipoog

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:42

Vandaag wedstrijd gehad, een debuut van nieuw niveau. Moest van hand veranderen in middendraf, stond er doodleuk versnelt maar niet verruimt, terwijl 5 mensen het gezien hebben + op foto. Daar kon ik even niet mee lachen maar ja, ik ga er geen ruzie om zoeken.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:02

Ladygiroc schreef:
waarschijnlijk zijn dat van die verwende meiden die alles krijgen van paps en mams, sja dan is het een tegevaller dat je geen winst hebt, dat past niet in het plaatje. Maakt toch niet uit hoe je je proefje rijd, heb toch een paard met wereldafstamming...

Heb zelf geen ervaring mee want rijdt nog niet officieel

Nou sorry, ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik de jury de schuld geef, maar ik ben zeker niet verwend. Dat is een opmerking die op lucht is gebaseerd. Ik haal trouwens heel toevallig in Gelderland nooit een winstpunt, hoe mooi ik die sterren ok van de hemel rij. Ik vind het alleen niet leuk van de jury als ik geen punt rij, terwijl het dat zeker wel waard was. Dan ging het me niet zozeer om mijn punt of plaats, maar gewoon dat het onrechtvaardig is.
Toevallig reed ik vrijdag een wedstrijd bij ons in de stad. Mijn paard was een beetje vrolijk en ik lag de hele proef in een deuk, samen met mijn moeder, groom, vriendinnen en de rest die stond te kijken. Ook de jury lachte me uit. Ik kwam eruit en zei eigenlijk wel gelijk dat het rond de 170 was of zo. Bleek ietsje hoger te zijn, ghehe. Maar dat was echt wel rechtvaardig! Ja

Philadelphia schreef:
ik heb meestal goeie punten dus ik zit nooit over de jury
en als ik dan een keer laag heb sja...het moet maar
meningen verschillen
wat ik wel vind is als ze lage punten geven verwacht ik mijn coupons met commataar
op het te kunne verbeteren ...Tong uitsteken
kgeef jury's niet de schuld maar soms...
ik had een keer 2 jury's voor 1 proef 191 en 160 dus ik zat echt zo 31 punten verschil dat ik
niet normaal en dan zonder commetaar..
dus de 1 vwas te streng en de ander te soepel ofzo

Haha, zo ken ik er nog 1! In de B. Proef 1 ging keurig, lekker aan het been, luisterde goed naar mijn hulpen, geen afleiding. Punten: 204. Daarna moest ik direct door naar proef 2. Ongeveer het tegenovergestelde van proef 1. Niet aan mijn been, middendraf werd middengalop, gewoon niets ging. Punten: 167 HAHA. Prijsuitreiking: 1ste en allerlaatste haha!

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 17:07

Roxxiejj schreef:
Ladygiroc schreef:
waarschijnlijk zijn dat van die verwende meiden die alles krijgen van paps en mams, sja dan is het een tegevaller dat je geen winst hebt, dat past niet in het plaatje. Maakt toch niet uit hoe je je proefje rijd, heb toch een paard met wereldafstamming...

Heb zelf geen ervaring mee want rijdt nog niet officieel

Nou sorry, ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik de jury de schuld geef, maar ik ben zeker niet verwend. Dat is een opmerking die op lucht is gebaseerd. Ik haal trouwens heel toevallig in Gelderland nooit een winstpunt, hoe mooi ik die sterren ok van de hemel rij. Ik vind het alleen niet leuk van de jury als ik geen punt rij, terwijl het dat zeker wel waard was. Dan ging het me niet zozeer om mijn punt of plaats, maar gewoon dat het onrechtvaardig is.
Toevallig reed ik vrijdag een wedstrijd bij ons in de stad. Mijn paard was een beetje vrolijk en ik lag de hele proef in een deuk, samen met mijn moeder, groom, vriendinnen en de rest die stond te kijken. Ook de jury lachte me uit. Ik kwam eruit en zei eigenlijk wel gelijk dat het rond de 170 was of zo. Bleek ietsje hoger te zijn, ghehe. Maar dat was echt wel rechtvaardig! Ja

ze zegt ook niet dat jij dat doet, maar veel mensen doen dat idd wel!
maar ik had afgelopen weekend ook echt punten waar ik het neit mee eens was, halsstrekken (7) hij gaat iets dieper nog iets en dan kop in de lucht want meneer ziet weer iets, en dan neem ik de teugel op maat ook een grote ramp omdat meneer weer iets ziet, krijg ik een 8 :| nou dit mogen dan wel goede punten zijn maar ik ben liever verdient laatste als onverdient eerste, en toen moest ik bij B een linksomkeerd en daar kreeg ik een 6 voor met het commentaar "handen bij elkaar" nou als ik wat buiging+stelling wil zal ik toch echt mijn binnenhand van de hals moeten halen maargoed..

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:14

ik rij nog maar net wedstrijden, maar tot nu toe ben ik nog erg tevreden ook al had ik een paar keer ook geen winstpunt, maar dan ging het ook niet goed naar mijn idee. bv. ik had een wedstrijd en paard vond het eng om voor de jury lang te gaan maar dan lach ik daar gewoon om en probeer gewoon en op een gegeven moment moest zelfs de jury er om lachen maar de rest van de proef was wel goed en ik had wel een winstpunt met 187 punten en onder mijn briefje stond dat ze het leuk vonden dat ik samen met met mijn paard er zoveel lolin had. en daar gaat het toch ook om? dat je er ook lol in hebt Pling

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:19

het is altijd makkelijk de jury de schult te geven,
vaak als ik jureer is het nivo ook gewoon diep triest.
iedereen wil maar hoger rijden en prestatie gericht!
ik vind dat veel ruiters een meer thuis moeten oefenen voordat ze op concours gaan
en niet zo moeten zeuren.
eerst je paard goed voor mekaar en dan op wedstrijd gaan! dan zijn je punten er ook wel
naar!
ik heb zo vaak mensen in de ring, die kunnen nog niet eens een figuur normaal rijden, laat staan hun paard in de goeie stelling.