Hoe snel denk jij door de klasses heen te vliegen ? +berijke

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OemmiejO

Re: Hoe snel denk jij door de klasses heen te vliegen ? +berijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:21

Urielle schreef:
Maar: heb er met blessures al 3 maanden uitgelegen en mijn einddoel voor dit jaar is al verschoven naar L1+5. Zo snel kan het veranderen Knipoog Kan best zijn dat ik 5 jaar ga doen over het traject, helemaal niet erg, als mijn paard eerder niet klaar is hoeft hij niet met hangen en wurgen over.

Ja inderdaad! Mijn planning was mei dit jaar te gaan starten, pony krijgt een (hele lichte) blessure aan haar rug, die ik toch genoeg tijd wil gunnen te herstellen en het starten is al verschoven naar juni. Nou goed, dan maar 2 of 3 wedstrijdjes extra in juni/juli.. Jammer dat de helft wordt afgelast vanwege het weer.
Ik start nog maar 3 maanden en zo begint het al. Clown Zonder dat ik er weinig aan heb kunnen doen. Tong uitsteken

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:30

Ik plan echt geen jaren vooruit...dat heeft toch geen zin. Paarden zijn geen machines.

Bovendien rijd ik ook niet om de klasses 'door te vliegen', maar om het rijden zelf. De kick is voor mij om steeds meer, steeds verder te ontwikkelen, losser en sterker te maken tot je wéér verder kunt. Wedstrijden zijn testmomenten waaruit je conclusies kunt trekken: hier moet nog aan gewerkt worden en dat andere gaat nu juist goed.

Ik doe gemiddeld een half jaar tot een jaar over een klasse. Ik heb het liever zo en dat ik m'n paard heel houd, dan alles heel snel fixen met alle risico's van dien.
Als je een paard overvraagt verliest het snel de lol in het werk en dat kan niet de bedoeling zijn. Daarnaast heb ik ook écht geen zin om ieder weekend op concours te gaan.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:31

Ik reken altijd 1 klasse per seizoen, en tot nu toe is dat altijd met gemak gelukt.
Dan heb je ook de tijd om alles goed te bevestigen en overhaast je niks.
De basis doe ik toch zeker een half jaar over voordat die er echt goed inzit, en in die tijd start ik ook in de B.
Als dat goed bevestigd is lukken alle andere oefeningen meestal ookwel.
Dan ben je dus in drie jaar van een weipaard naar Z.
Dat vind ik al behoorlijk snel.

Maar soms loop je tegen problemen aan die je van te voren niet aan kunt zien komen, en dan klopt er niks meer van je schema, want het staat wel heel strak gepland zo!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:40

Ik houd zelf een beetje als richtlijn als 4jarige B+L, 5jarige M, als 6e jarige Z.
Het is mooi als het lukt, geen ramp als het niet lukt.

Je past het gewoon per paard en "per omstandigheden" aan.. Bovendien kun je plannen altijd nog bijstellen.. het geen vaststaand iets.. Bij mij niet iig..
Gaat het goed, kan je over.. Dat is meer gevoelsmatig dan van..goh heb er nou 6maand (is ..x.. zoveel proeven dus moet nu ..wp hebben...)

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:16

En wat als het allemaal niet lukt zoals gepland? Als je dus niet in 6 wedstrijden een klasse door bent?
Het is echt niet mijn ding om zo een schema te maken...
Zo is er toch niks meer aan om wedstrijden te rijden? Alles is al uitgestippeld en als je straks niet volgens 'schema' rijdt, ben je waarschijnlijk niet vrolijk lijkt me.
Voor mij zou de lol er snel af zijn op deze manier...

Ik kijk natuurlijk wel een beetje vooruit, zo heb ik als doel om in de laatste maanden van dit jaar nog de punten voor het L springen te halen. Maar verder kijk ik niet vooruit hoor. Het lijkt me leuk om ooit Z te springen, maar of dat ooit gaat lukken, en wanneer zie ik wel Knipoog

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:21

Da's wel heel erg snel.. Ken iemand is binnen jaar van B naar M2 gegaan, en paard is hélémaal ingestort.. Mocht 4 weken helemaal niks doen..
Denk dat je het gewoon op je af moet laten komen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:25

Heb niet alles gelezen hoor, maar wel een grappig topic.

op het moment rijdt ik ook een paardje. Fijn dier met absoluut ruime bewegingen en het karakter en werklust om ver tekomen. Nou moeten we ook nog de juiste begeleiding hebben en natuurlijk ook dezelfde ontspanning op wedstrijd als dat we thuis hebben. Hetgeen nogal eens zal missen omdat het toch allemaal nieuw is. Hoe gaat het paard alle nieuwe oefeningen oppakken? Ik zelf denk mentaal heel goed, maar fysiek zal hij er meer moeite mee hebben puur omdat hij jong is, en niet helemaal het sportpaard type bouw heeft.

tjah een tijdsbestek, vind ik moeilijk om te zeggen, maar ik wil eigenlijk binnen zo'n 6 wedstrijden de b door zijn. dit moet mogelijk zijn, heb ik dat idee nog niet, dan zal ik ook nog niet starten. tot aan de z, haha, dat zou ik nog niet eens durven dromen! Clown

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:27

Ik heb zelf gepland om in Peking 2008 voor een plek bij de eerste 5 te gaan. Clown

*Terug naar de realiteit*
Laat ik nu eerst maar eens zorgen dat ik de B uit kom... Plannen is leuk maar paarden zijn geen machines, ongelukjes zitten in kleine hoekjes en de kunst van het plannen is om tevreden te zijn met kleine stapjes om zo het einddoel te bereiken. Mijn doel is volgend jaar de L1 uit te rijden (start 1x per maand, rijd nu B dus vind het wel een mooi doel). Dan kijk ik wel eens verder, ben blij met hoe het nu gaat, in te grote stappen denken werkt voor mij niet.

Succes met je planning en laat nog even weten hoe het gaat!

RolexandMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:31

heeyheeey!!

Ik ben ook door alle klasses heen gevlogen! ga dan ook wel elk weekend opwedstrijd! ben vorig jaar in Maart 2006 begonnen in de klasse B ( mijn paard kon nix.was alleen netjes aan gereden) We hebben de klasse B helemaal uitgereden tot 29 winspunten. toen de klasse l1 die hebben we ook helemaal vol gereden! totaal 27 winspunten! toen zijn we naar de L2 gegaan hier hebben we 11 winspunten behaald en toen naar de M1 gegaan We hebben daar 28 winspunten behaald toen de klasse M2 hier hebben we 28 winstpunten behaald en Vorig week op 4 september 2007zijn we in de Z1 gestart en onze eerste winspunt behaald. en afgelopen weeken Weer 3 der bij gehaald!

Ik heb alle klasses volgereden! en ben dus Heel snel in het Z gekomen! me paard kan het makkelijk allemaal aan! we zijn dan wel steeds in overleg met de instrucie overgegaan.!

Dus het kan maar zo dat je binnen anderhalf jaar tijd + de klasses vol rijd Z1 bent!

Neem ook is een kijkje op me site En zie onder het kopje wedstrijd uitslagen!
www.freewebs.com/rolexandgeertje

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:34

Per jaar een planning maken is nog niet zo verkeerd..heb je ook een bepaald doel wat je na kan streven.
Dat het dan misschien anders uitpakt is jammer, maar weinig aan te doen.

Ik hoop volgend jaar een mooi aantal wp te hebben in het Z2 Bloos

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:43

Ik plan een paar wedstrijden vooruit, meer niet... Blessure, en je plannig naar de maan. Dipje, je doet er langer over dan gepland.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:17

Deze berekening is echt niet slim van je!! Op deze manier kan alles alleen maar tegen gaan vallen.

Rijd gewoon lekker je wedstrijdjes en neem hier en daar een puntje mee, wat het is altijd wat met die paarden, dus reken er niet op dat het echt zo snel gaat lukken.
En als je dat paard nog maar een week rijd, vind ik het knap dat je nu al kan zien dat zij potentie heeft om zo actief in de wedstrijdsport mee te gaan op M/Z niveau.

Ik ben een jaar geleden voor het eerst op wedstrijd gegaan zonder doel, had ook bijna geen wedstrijdervaring.
Heb genoten en veel lol gehad. Nu precies een jaar later mag ik Z starten met een paard dat 1,5 jaar geleden nog vrij weinig kon. Dit vind ik hardstikke leuk, maar heb er nooit druk achter gezet.

Mijn tip: Zet het lekker uit je hoofd! Gewoon veel oefenen en ervaring op doen,je kan nu nog echt niet weten of jullie een Z combinatie gaan worden, gooi dat schema maar lekker weg Haha!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:56

Haha, ik ben al blij als ik in één a anderhalf jaar de B uit ben, de L1 zal ik naar alle waarschijnlijkheid niet eens uitkomen. Clown
Rij gemiddeld 10 wedstrijden per jaar.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 07:52

Mijne moet in januari 2009 het Z1 in kunnen.. Hij gaat in oktober het L2 in.. dan denk ik ongeveer maart het M1 in.. september het M2 in.. en dan trainen voor het Z..

Moet geen probleem worden aangezien er regelmatig een opmerking op me protecol staat van: paard hoort in hogere klasse thuis.. Haha!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:22

Ik wil binnen een jaar Z1 zijn.
Ik ben in april begonnen, en ben nu M1+12 , 7 okt M2 debuut, dan hoop ik in februari wel Z1 te zijn!! Lachen
Maar theoretisch zou het makkelijk gaan, maar nu de praktijk nog hé!! Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:30

Maar je doel kan toch niet zijn zo snel mogelijk vlug vlug alles maar doorracen?
En wat als het een tijdje minder gaat..raak je bij wijze van helemaal in stress.. pff lijkt me niks.
Wat dat betreft ben ik het wel eens met Kaitlin..verscheur die planning lekker Knipoog

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:16

Born2BCrazy schreef:
Maar je doel kan toch niet zijn zo snel mogelijk vlug vlug alles maar doorracen?
En wat als het een tijdje minder gaat..raak je bij wijze van helemaal in stress.. pff lijkt me niks.
Wat dat betreft ben ik het wel eens met ksb..verscheur die planning lekker Knipoog

Precies, je kan uitrekenen wat je wilt, maar uiteindelijk is het nutteloos!
Heb persoonlijk iemand meegemaakt die ook zo'n mega-doel had, B t/m M1 ging ze super, dus ze wou in oktober Z1 starten, helaas lukt het haar nietverder te komen in de M2. Dus er wel vanuit gaan dát het lukt, maar dat hoeft natuurlijk niet, ookal 'vlieg' je door de klasses heen. Dan valt alles heel erg tegen. Hou persoonlijk ook niet van mensen met die mentaliteit, als jij en je paard het aankunnen, super! maar wat nou als je paard meer tijd nodig heeft? Of als je paard niet verder komt als M1???
Dus ik zeg alweer: Gewoon lekker rijden voor je plezier.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:46

Westenwind schreef:
Mijne moet in januari 2009 het Z1 in kunnen.. Hij gaat in oktober het L2 in.. dan denk ik ongeveer maart het M1 in.. september het M2 in.. en dan trainen voor het Z..

Moet geen probleem worden aangezien er regelmatig een opmerking op me protecol staat van: paard hoort in hogere klasse thuis.. Haha!

Men vraagt mij ook wel wanneer we gaan promoveren, maar zolang mijn paard nog geen 10 meter kan wijken en het achterwaarts nog onvoldoende is, ga ik niet naar het L2. Dat staat voor mij los van de punten die ik in het L1 scoor en van wat anderen daarvan denken en vinden. Ik doe het liever rustig aan en pas me graag aan aan m'n paard zonder er teveel druk op te gaan leggen.
Het mag bij mij ook januari 2010 zijn als we Z gaan starten, laat hem eerst maar heel en happy blijven...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:48

jij hebt weinig te kiezen Karin , jij zit binnen de kortste keren aan je punten, dan kun je thuisblijven Tong uitsteken

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:52

Urielle schreef:
jij hebt weinig te kiezen Karin , jij zit binnen de kortste keren aan je punten, dan kun je thuisblijven Tong uitsteken

Met maar één proef per indoor in het noorden zal dat nog niet zo'n vaart lopen Urielle. In 2007 houden we het nog wel vol in het L1 en tegen die tijd zal het L2 wel gaan. Lachen

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:15

Tja, de snelheid met waarmee je omhoog gaat hangt heel erg af van wat voor paard je hebt. Ik heb bijvoorbeeld een paard van 5,5 jaar waarvan de dierenarts zegt: "voorlopig lekker in de L laten! Het duurt nog wel twee jaar voor hij helemaal 'af' is." Die zal dus op zijn vroegst (!) met zijn 7e in de M1 zitten. Om van het Z nog maar te zwijgen (als hij er al ooit komt). Maar dat vind ik helemaal niet belangrijk. Voor mij is het veel belangrijker om elke dag van mijn paard te genieten, elke dag bij te leren, hem elke dag een beetje beter en sterker te laten worden. En als dat vervolgens beloond wordt met winstpunten en steeds hoger komen in de dressuur, dan vind ik dat natuurlijk ontzettend mooi. Maar het zo snel mogelijk zo hoog mogelijk komen is bij mij beslist geen doel op zich.

Ik vind het soms best jammer dat er door velen toch wel zo tegenaan gekeken wordt. Je wordt vaak beoordeeld op de leeftijd van je paard opgeteld bij de klasse waarin je rijdt. Rij je niet hoog genoeg in verhouding tot de leeftijd van je paard, dan kun je blijkbaar niet rijden. Daarnaast is het belangrijk dat je qua winstpunten en klasses de concurrentie (lees clubgenoten/stalgenoten/kennissen/collega's etc.) voorblijft. Ik moet eerlijk toegeven dat ik in het verleden stiekem ook vaak zo dacht. Ik ben zelfs wel eens zo dom geweest een jong paard in het M uit te brengen die daar helemaal nog niet aan toe was, puur omdat mijn omgeving mij dat min of meer "opdrong". Die fout ga ik met dit paard niet nog een keer maken........... Bijkomend voordeel is ook nog eens dat deze nieuwe instelling me een stuk minder stress oplevert! Haha!

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:20

heb wel een redelijk strak schema ik moest namelijk binnen een bepaalde tijd L1 met winst worden voor de ORUN cursus. nu ik dat gehaald heb is de planning om van L1 + 4 nog voor januari L2 te zijn daarna moet ik namelijk over naar de paarden.

met springen zit ik nu in het L en wil ik iig het M nog halen miss ook nog wel een keertje Z starten als het goed gaat

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:54

Tja, ik heb op 2 juni onze eerste wedstrijd in de B gehad. We hebben afgelopen weekend onze laatste punten gescoord. Dus we zijn dan ''al'' 4 maand bezig, maar het was pas onze 4e wedstrijd. Ik doe dus lekker rustig aan met de wedstrijden, maar op deze manier kan ik wel leuk doorstromen als de punten er zijn.

Verder zal het me een zorg zijn of we een jaar of er 3 jaar over doen. Dat zegt imo niks over het talent van paard en/of ruiter.

Verder heb ik geen schema. Ik pas me aan op het paard. Mischien dat we heel snel door stromen naar het M, maar mischien doen we het allemaal wel wat kalmer aan. Dat bepaald Wino en niet ik. Ik ga ook geen schema op stellen, dat zorgt alleen maar voor onnodige frustatie en paardrijden doe ik nog altijd voor mijn plezier en niet om mijn boterham ermee te verdienen

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:46

KarinvdM schreef:
Westenwind schreef:

Men vraagt mij ook wel wanneer we gaan promoveren, maar zolang mijn paard nog geen 10 meter kan wijken en het achterwaarts nog onvoldoende is, ga ik niet naar het L2. Dat staat voor mij los van de punten die ik in het L1 scoor en van wat anderen daarvan denken en vinden. Ik doe het liever rustig aan en pas me graag aan aan m'n paard zonder er teveel druk op te gaan leggen.
Het mag bij mij ook januari 2010 zijn als we Z gaan starten, laat hem eerst maar heel en happy blijven...

Mij maakt het ook niet zo erg uit! Maar merk ook zelf dat hij het met gemak aan kan!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:39

Vat verwacht jij veel.. Zo denk ik helemaal niet er overna