Te veel oprichting voor in de B? [foto's]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

San

Re: Te veel oprichting voor in de B? [foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:58

Mijn paard loopt eigenlijk altijd te vlak met de hals en heb dus in de B weleens commentaar gehad dat ik hem meer uit de schoft omhoog moet rijden, maar goed. Ik vind die ontspanning veel belangrijker dan de oprichting op dit moment. Even een plaatje ter verduidelijking...
Afbeelding

Als jouw paardje lekker ontspannen loopt met zn hoofdje wat hoger, dan maakt dat niks uit, zolang de aanleuning maar rustig en constant is.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:36

Vanuit de schoft omhoog kan ook op de lage lijn hoor Knipoog

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:38

Ja... maar dat bedoelde deze mevr niet... heb het er later nog met haar over gehad... hij moest echt opgerichter... hij was te vlak zij ze...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:40

ach 'rotte appels' zitten er altijd tussen Clown
(geen persoonlijke aanval op jury x)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:41

Tsjah iedereen ziet weer iets anders graag... kan me er deels wel in vinden hoor, want mijn paard maakt zich wel eens erg lang zeg maar in die lage lijn... maar tegelijkertijd dacht ik 'heuj tis maar beej hoor' Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:43

Ja idd soms wordt er wel iets teveel verwacht..
ach daar lachen we dan maar om Lachen

Misschien vertekent zijn/haar hals ook wat, omdat ie niet heel rond is uit zichzelf, van vorm zeg maar.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:44

als je paard netjes in de aanleuning loopt, is het niet z'on probleem. Toch vind ik dat je paard op deze foto's té ver bovenin loopt, dus iets meer naar beneden, zijn hals ook wat lager laten komen.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:17

Sansje schreef:
Mijn paard loopt eigenlijk altijd te vlak met de hals en heb dus in de B weleens commentaar gehad dat ik hem meer uit de schoft omhoog moet rijden, maar goed. Ik vind die ontspanning veel belangrijker dan de oprichting op dit moment. Even een plaatje ter verduidelijking...
Afbeelding

Als jouw paardje lekker ontspannen loopt met zn hoofdje wat hoger, dan maakt dat niks uit, zolang de aanleuning maar rustig en constant is.

Linksonderin de foto in je profiel, zo is hij mooi rond in de bovenlijn en minder vlak, maar toch nohg niet opgericht! Dat is denk ik wat de jury wou zien!

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:52

Ik ga zondag voor het eerst starten, en die van mij loopt nog lang niet zo mooi, maar dat schijnt niet zo belangrijk te zijn in de B. En dan heb je tenminste iets waar je echt aan kunt gaan werken, en dan zie je de vooruitgang.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 23:24

sophie_kurk schreef:
Sansje schreef:
Afbeelding

Linksonderin de foto in je profiel, zo is hij mooi rond in de bovenlijn en minder vlak, maar toch nohg niet opgericht! Dat is denk ik wat de jury wou zien!

Haha ja dat denk ik ook... alleen om hem daar te houden is nog erg lastig... aanleuning is daarvoor nog niet voldoende constant en hij komt nog niet voldoende van achteruit om hem daar te houden... maar we werken daar zeker naartoe!

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:44

in de b maakt het verder niet echt uit hoe je paard loopt. Het is juist handig dat die opgerichter loopt, je moet namelijk voor een winstpunt laten zien dat je toe bent aan de volgende klasse en als je paard dus opgerichter loopt dan dat eigenlijk hoeft, laat je alleen maar zien dat je toe bent aan een hogere klasse en daarom is het juist goed dat je je paard wat opgerichter laat lopen. Ik rij mijn paard ook altijd wat opgerichter dan dat eigenlijk nodig is en tot nu toe helpt het wel met de wedstrijdsport als ik weer een kilasse hoger moet Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:13

VValar schreef:
In de B hoort nog totaal geen sprake te zijn van oprichting. Die komt pas in de M aan bod. In de B willen ze vooral een ontspannen hoofd/halshouding zien, met een dalende hals en het neusje voor de loodlijn. Ik zou mijn paard absoluut niet te hoog (willen) rijden in de B. Je hebt kans dat dit toch wel snel wordt afgestraft.

Persoonlijk vind ik dat de hoofd/halshouding van het paard op deze foto's te hoog is, en vind ik het niet een geheel ontspannen beeld geven voor een B proef.

Ik heb lang naar de foto's zitten kijken en er lang over nagedacht. Maar ik ga helemaal mee met VValar.
Ik vind het paard persoonlijk voor de B nog te hoog lopen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:17

xan schreef:
Ik ga zondag voor het eerst starten, en die van mij loopt nog lang niet zo mooi, maar dat schijnt niet zo belangrijk te zijn in de B. En dan heb je tenminste iets waar je echt aan kunt gaan werken, en dan zie je de vooruitgang.

dat was vroeger zo, dan mocht ie best wel eens de kop omhoog doen in de B, maar nu willen ze echt een nagevelijk en rond paard zien tijdens de gehele proef

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:19

Ik vind de eerste foto een mooi beeld geven voor de B. Ontspannen, neusje voor de loodlijn Lachen.

Beetje een 'ouderwets' beeld zoals je dat zag in instructieboekjes van vroeger op van die tekeningetjes Haha!. Tegenwoordig zie je toch echt heel vaak paarden achter de loodlijn lopen en helemaal opgekruld.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:20

Mijn schimmel loopt ook opgericht en ik ga ook de b klasse starten.Gisteren heb ik les gehad en we hebben echt geoefend in de oprichting voor mijn proef.Mijn instructrice zei dat het er gewoon netjes en mooi uitzag en dat ik meer sprong kreeg in de galop.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 13:39

[/quote]
Ik heb lang naar de foto's zitten kijken en er lang over nagedacht. Maar ik ga helemaal mee met VValar.
Ik vind het paard persoonlijk voor de B nog te hoog lopen.[/quote]

Bedoel je hier mee dat het te 'slecht' is voor de B of dat deze hoofdhouding pas in latere klasses wordt verwacht?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:16

Persoonlijk zou ik dit ook niet waarderen, zeker niet als ik je zie zeggen 'Mijn merrie loopt zoiezo al wat opgerichter'. ik snap wel wat je bedoelt, maar dressuur is het gymnasticeren van je paard. Als deze graag er boven in kruipt, probeer je hem wat lager te rijden om de bovenlijn te gymnasticeren. Laten lopen waar hij loopt omdat hij zo nu eenmaal loopt, past niet bij mijn beeld van dressuur. En ook op de foto's kun je zien dat het paard zélf zo wil lopen.

imo is oprichting een voortvloeisel uit de beginselen van de verzameling, iets wat hier gewoon ontbreekt, is geen verwijt, absoluut niet. Dat kan ook nog niet voor een B-paard.
Bovendien heb ik het idee dat het paard er nét niet doorheen is, dus nét niet voldoende nageeflijk en los in de kaak. En dan is het paard niet opgericht, maar dan komt het gewoon van het bit en is gewoon onvoldoende nageeflijk. Dus is de Basis niet voldoende voor elkaar, en dát is nog altijd... waar de B voor staat.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:54

Ik snap je reactie heel goed, maar wat jij zegt kun je vanaf een foto niet zien. Mijn paard is hartstikke los in haar kaak en hals en ik kan haar heel makkelijk laag diep en rond rijden, geen probleem. Omdat ze zó gebouwd is dat haar hals 'er op staat' (zoals bij de meeste dressuurpaarden zo is, aangezien die bergopwaarts gebouwd zijn) neemt ze zelf deze houding aan. En op de foto's loopt ze inderdaad niet verzameld, maar ook dat is voor haar geen probleem. Ik vroeg me alleen af of ik haar niet beter lager kan instellen. Het is namelijk niet zo dat ze zelf bepaald of ze hoog of laag loopt, ze vindt het alleen fijner om bovenin te lopen, en dat vind ik zelf persoonlijk ook fijner Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:05

Afbeelding

mijn paard loopt als het aan hem ligt ook zo, maar ik kreeg de vorige keer ook steeds de opmerking net niet nagevelijk genoeg, ben nu de hele maand bezig geweest om hem voor mijn idee lager, dieper en ronder in te stellen voor de B, kennelijk willen ze dit graag zien

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:06

Ok, nou dan zie ik het niet. ook goed. En het antwoord op de laatste vraag heb ik denk ik naar mijn mening wel beantwoord in mijn eerste reactie.
En geloof me, ik weet wel hoe een dressuur paard gebouwt is hoor, die van mij is nét zo gebouwd, want suprise. Het is een dressuurpaard. Nog steeds is dat geen excuus om je paard lager te rijden dan zij zelf wil. Dressuur is gymnasticeren, en dit heeft alles te maken met het 'verlengen' en gymnasticeren van de spieren in de bovenlijn.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 16:12

En mijn paard is helemaal geen dressuurpaard maar een springpaard, dat zegt voor mij heel weinig Clown

Ik bedoelde het helemaal niet aanvallend hoor, ik wou alleen even zeggen dat mijn paard wel los is in haar lijf.
Maar zoals ik dus al zei, is mijn paard heel makkelijk te gymnasticeren en prima laag te rijden, maar ik rijd zelf -doet er niet toe welk paard- liever iets meer de hals erop. En ja, nu heb ik ook nog een paard dat daarmee makkelijker loopt. In de training thuis laat ik haar altijd laag, diep en rond lopen, wat dan ook heel fijn gaat.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 16:18

Ik heb even foto's opgezocht. Ze zijn al wel van bijna een jaar geleden en het zijn geen perfecte voorbeelden, maar ik hoop dat vanaf deze foto's een beetje duidelijk is dat ze thuis in de training (hier heeft een vriendin van me privéles op haar) net zo makkelijk laag en rond wil lopen. Op de eerste foto loopt ze dan nog niet zó laag, maar duidelijk lager dan op de foto's op pagina 1.
Houd er wel even rekening mee dat ze hier nog maar 3 jaar was.

Afbeelding

Afbeelding

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:24

Jij hebt het over de bouw van een dressuurpaard Knipoog

Ik zeg ook niet dat je paard niet door het lijf loopt, dát is namelijk wel iets wat je op deze foto's niet kan zien, maar naar mijn mening loopt het paard er nét tegenaan. Nét niet nageeflijk, en nét niet los genoeg in de kaak. Ze loopt er wat mij betreft niet iets te veel bovenuit. Dus teveel 'oprichting'? voor zoverre dit oprichting te noemen is, ja. In mijn ogen is het paard er niet voldoende doorheen, niet los genoeg. En dát is een basis principe, en vanuit dat opzicht denk ik dat de basis niet voldoende bevestigd is. Zeg eens eerlijk, kon jij op het moment dat deze foto's zijn gemaakt, of ieder ander moment in een training je beide handen naar voren brengen, zonder dat het paard vervolgens er uit loopt, dus van de hand kwam?

Maargoed, dat is mijn mening, en wie ben ik? Als jij denkt dat het zo goed genoeg is, dan is het zo goed genoeg, maar als je er al vaker commentaar op hebt gehad, dan zegt dat denk ik genoeg.

Het kan nu eenmaal altijd beter, en de basis is waar de winst te behalen valt, letterlijk en figuurlijk.

over de nieuwe foto's; De eerste vind ik voor een fijner beeld geven, zeker voor de B. Het paard is lekker los en nageeflijk, loopt niet achter de LL, maar ook niet ervoor. De tweede foto vind ik minder, nou is deze ook niet echt gunstig genomen, maar daar loopt ze te diep, en lijkt ze 'op de kop' / op de voorhand te lopen, echter is dit moeilijk te zien vanaf deze foto's.

Ik snap dat je vooruit wilt, en dat dit beeld van 2 (?) jaar geleden, niet het beeld is wat je opnieuw wil nastreven. Tenslotte wil je vooruit. Maar probeer haar dan in die hogere lijnen meer te sluiten, zowel van achter als van voor, dan is het nog steeds wel oprichting maar dan is het al heel anders als dat hier op de eerste foto's word getoond. En dan nog zullen er jury's zijn die dit niet waarderen en in de B graag een paard zijn dat laag loopt, maar je moet verder, en stil staan is in mijn ogen ook achteruitgang.
Bovendien ben ik van mening dat je je rijstijl niet aan behoort te passen aan de desbetreffende jury, als je op een eerlijke manier rijd, kan een jury daar niet omheen. Maargoed, feit is nu eenmaal dat er altijd wel eens een 'vreemd' exemplaar tussen zit.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:24

Pfoe, lang verhaal, ik hoop dat het toch nog een beetje duidelijk is.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 16:33

Ik snap je uitleg nu in ieder geval goed, en ik heb er ook zeker wel wat aan. Beter dan dat je alleen maar hoort 'wat loopt ie mooi', want dat hoor ik gewoon vaak, terwijl een kritische kijk zoals dit wel veel nuttiger is.
Ik kan mijn paard op elk moment volledige lange teugel geven en dan geeft ze na tot op de grond als het moet, echt. Er is geen enkel moment dat het contact ook maar iets wegvalt, ze zoekt altijd mijn hand op.

Bedankt voor je uitleg, ik zal kijken wat ik er mee kan Lachen