Dit weten veel mensen niet: rondje in de baan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 23:38

Iedereen doet maar wat ie niet laten kan, ik heb het de laatste keer niet op de spits gedreven en kwam met een winstpunt thuis. Ik weet wel bijna 100 % zeker dat ik die niet had gekregen als ik daar uitgebreid die 60 seconden genomen had, daar was het de jury niet naar.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 29-10-02 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 23:47

Soms wordt met de organisatoren, de bondsvertegenwoordiger en de jury afgesproken om de deelnemers meteen de ring in te sturen, in plaats van ze dat rondje te laten doen, om tijd te winnen. Op dat moment is dat de overrulende afspraak en heb je je als ruiter daaraan te houden. Doe je dat niet dan scoor je niet, zo simpel ligt dat, want dan werk je het soepele verloop van de wedstrijd tegen en dat zal ook de jury je niet in dank afnemen.

Mensen die zo op hun strepen gaan staan op een wedstrijd en geen coulantie tonen kunnen op weinig welwillendheid rekenen, maar dat doen ze dan helemaal zichzelf aan.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 00:12

Nou dat vind ik dus flauwekul hoor Fabienne! Ik ga naar de wedstrijd om daar zo goed mogelijk te rijden, ongeacht wat voor punten ik daar voor krijg...al met al ben je toch bijna de hele dag bezig om dat ene banketstaaf proefje te rijden en dan wil ik ook goed voorbereid aan de start komen!
Ik heb een heel kijkerig paard en ga daarom echt niet meteen starten om de organisatoren of de jury tevreden te houden....wat heb ik of mijn paard daaraan?? Ik rij toch voor mezelf en niet voor de jury of ringmeester???
En als ze me dan lager punten: so be it....dan heb ik lekker gereden, mij paard heeft wat geleerd en de jury is een kinderachtige ***

Bovendien kunnen verenigingen geen overrulende afspraken maken als die boven de algemene regels uitgaan....

Ik verwacht in die zin ook geen coulantie van de jury dat ik met mijn moeilijke paard langer dan 60 sec. de tijd krijg...maar dan wel graag die toegestane 60 seconden!!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 00:13

Ja Marieke, dat is inderdaad je recht...........
We zijn met zijn allen met een leuke hobby bezig, en alle mensen die in touw zijn om het jou mogelijk te maken om dat proefje te rijden zitten daar als vrijwilligers.........het is dan wel zo sportief om je aan de gang van zaken een beetje aan te passen.........tenslotte is het voor de meeste ruiters ook alleen maar hun hobby, niet meer en niet minder.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 00:26

Ja tuurlijk, maar ik vind mijn hobby niet leuk meer als ik daar gestressed van raak....bovendien betaal je je tegenwoordig blauw om te mogen starten (10 euro is heel normaal voor een proef), dus moet de organisatie maar zorgen dat alles op rolletjes loopt...bovendien ben ik nooit te beroerd om een kwartier eerder te starten ofzo, maar heb geen zin om met een paard dat helemaal over de zeik is, omdat ie een M2 proef moet lopen, maar kei bang is, al die moeite te doen voor niks...

Je gaat idd voor je lol op concous...nou dan moet die ene minuut ook niet uitmaken.....als ik daardoor een veel betere proef rijd...kunnen de andere deelnemers nog fijn in de kantine nog een kop koffie drinken omdat het programma uitloopt...iedereen blij..

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 00:38

De startgelden e.d. hebben de verenigingen hard nodig. Hoe denk je dat ze anders zo'n rijhal kunnen bekostigen? De hypotheek zal ook betaald moeten worden. Draai het maar eens om.
Als de accomodatie er niet zou staan zou jij je proefje niet eens kunnen rijden! Deze hobby kost nou eenmaal meer geld dan klaverjassen.

Dat jij problemen met je stress hebt, daar kan een organiserende vereniging niets aan doen. Dat zul je eerst voor jezelf voor elkaar moeten krijgen. Als je paard zo erg over de rooie gaat, is het de vraag of hij eigenlijk wel geschikt is voor dat doel. Zelf heb ik om die reden ervoor gekozen om maar niet meer indoor te starten...........Ieder zijn eigen manier.

En was het maar zo dat de deelnemers dan gezellig in de kantine koffie gingen drinken, maar het komt net zo vaak voor dat ze in de kantine zitten te mopperen dat de boel uitloopt en dat ze naar huis willen!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 00:50

Kijk, op zich vind ik het geen probleem om geld neer te leggen voor een proefje, maar in mijn geval is dat vaak 4 keer ( twee keer 2 proeven) 10 is 40 euro, dus bijna 90 piek....niet erg, maar dan moeten de omstandigheden ook goed zijn, ik ga niet de lokale ponyclub sponseren natuurlijk...voor onze eigen rijhal betaal ik namelijk al genoeg contributie...
En inderdaad ik rij al bijna geen indoor meer met dat paard, en als mijn paard dus gestrest raakt omdat ie zonder de bak te bekijken de proef moet beginnen dan kan de vereniging daar dus WEL iets aan doen, namelijk de regels naleven...
Beetje flauw om te zeggen dat ik dan maar niet meer moet starten!! Als ik zie dat paarden voor mij lopen te emmeren, dan maakt het mij echt niet uit wat later te starten...je doet het immers voor je lol...

Bovendien raak ik niet gestrest van het paard dat moeilijk doet (je wil niet weten wat voor paarden ik heb gereden en in wat voor omstandigheden en op echt wel belangrijkere wedstrijden dan een gewoon kringconcours) Ik raak gestrest ( beter is geirriteerd) van een jury die wil dat ik meteen start terwijl mijn paard nog niet eens over X durft.....

En nogmaals, ik ben absoluut niet te beroerd om mee te werken, maar als ik dan met een verliespunt naar huis kan (zoals laatst in deze situatie is gebeurd) dan word ik daar niet blij van....zeker niet als het simpel voorkomen had kunnen worden!

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 00:54

Dan moet het programma zodanig aangepast worden dat alles gewoon volgens de regels kan verlopen.
Waar zijn verdorie anders reglementen voor?

Mijn mening hierop is dat het aantal deelnemers zodanig aangepast dient te worden dat de uitvoering aan de voorgeschreven reglementen kan voldoen. Kwaliteit gaat voorop.
En als er dan gemopperd wordt als de rubriek vol is??? Nou, dan had men maar tijdig in moeten schrijven.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 00:57

Daar ben ik het nou helemaal mee eens Eyes , ik start liever niet dan half!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:12

Uhm, dan zal ik jullie even vertellen hoe het ging bij ons:
de voorzitter van de vereniging kwam bij het losrijden aan alle Z-ruiters vertellen dat ze geacht werden te wachten bij de deur op het teken van de ringmeester, dan binnen een halve volte te rijden en direkt bij A binnenkomen.
Ik heb idd gespeeld met de gedachte om hier niet aan te voldoen omdat ik het een volstrekt belachelijke gang van zaken vond. Temeer omdat de andere combinatie dus al de bak uit was en de jury het protocol aan het natellen/afronden was.
Misschien laf van mij, maar gelukkig kent Fitz die bak daar dus vond ik het niet nodig de zaak op de spits te drijven.
Iedereen heeft zich braaf aan de jury's opdracht gehouden en daardoor had een Lichte Tour amazone ook haar proef verprutst.
Maar ook zij dacht dat dit nog beter was dan de jury tegen zich in het harnas jagen.
Als het zo expliciet verteld wordt tijdens het losrijden, dan denk ik dat je je idd niet erg geliefd maakt door op zo'n moment de jury even op artikel 109 te wijzen.
En niemand van de aanwezige Z-ruiters deed dit dan ook. Ik had er zelf ook geen zin in, hoewel ik het volstrekt niet met de jury eens was.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:14

marieketencate schreef:
ik ga niet de lokale ponyclub sponseren natuurlijk...voor onze eigen rijhal betaal ik namelijk al genoeg contributie...

Ehh welke rijhal???????? Hebben jullie een nieuwe rijhal gezet ook? En hoeveel wedstrijden per jaar organiseert jouw vereniging nu? Of ben je inmiddels lid bij een andere club?

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:16

Tuurlijk...als het netjes gevraagd wordt...en het zijn allemaal Z paarden...hoewel dat lang niet alles zegt natuurlijk..
Maar ik weet dat dat bij mijn paard gewoon niet mogelijk is, dus dan kan ik toch beter niet starten? Ik wil de jury niet in het harnas jagen, maar als ze me vervolgens wel een verliespunt geeft...das niet helemaal eerlijk dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:17

De jury moet gewoon het reglement hanteren zoals het is en daar niet creatief naar eigen inzicht mee omgaan. Soepel verloop van de wedstrijd lukt ook door de starts met voldoende tussentijd te plannen, oftewel door de 60 seconden voorbereidingstijd mee te nemen bij elke combinatie plus nog wat tijd voor het wisselen. Op die manier kunnen de tijden goed gevolgd worden.
Dit topic begon over de regel mbt het verkennen van de baan, hoe luidt dat artikel precies??

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:18

fabienne"]
[quote="marieketencate schreef:
ik ga niet de lokale ponyclub sponseren natuurlijk...voor onze eigen rijhal betaal ik namelijk al genoeg contributie...

Ehh welke rijhal???????? Hebben jullie een nieuwe rijhal gezet ook? En hoeveel wedstrijden per jaar organiseert jouw vereniging nu? Of ben je inmiddels lid bij een andere club?
[/quote]

Hoe bedoel je "ben je nu lid bij een andere club"? Nee hoor! En is er in Bergharen een nieuwe rijhal? Dat zou mooi zijn, dan kan ik daar ook weer eens starten, want die palen in het midden was niet echt handig Tong uitsteken

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:22

Marieke ik bedoelde daarmee dat jouw vereniging helemaal geen rijhal heeft......... de aanvraag voor een nieuwe losrijhal voor Bergharen ligt bij de gemeente........die hebben meer geduld dan wij!

Hihi en als je een beetje kan sturen heb je van die palen ook niet veel last. Ik heb er nog nooit tegenaan gezeten met mijn paard, ondanks dat het zo'n zeikdoos is.........

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:26

Artikel 106.1 Het verkennen van de ring is de eerste deelnemer-voor zover althans de klassen B en L betreft- toegestaan vanaf ten hoogste 3 minuten voor het begin van de betreffende rubriek; de daaropvolgende deelnemers mogen in het tijdbestek liggend tussen het moment dat de voorgaande combinatie de ring heeft verlaten en het moment waarop het protocol van die combinatie wordt afgesloten, de ring verkennen.

Als aanvulling voor indoors:
3. Vanaf de M1 is het verkennen van de ring bij outdoorwedstrijden niet toegestaan op een andere wijze dan door het rijden langs de buitenzijde van de ring. Tijdens indoorwedstrijden is het verkennen van de ring voor alle klassen toegestaan zoals in art. 106.1 is aangegeven.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:26

Ze hebben inderdaad geen rijhal, maar moeten hem wel huren voor de lessen, waar ik dus al 4 jaar niet in mee rij, omdat het nivo van lesgeven zo belabberd is.....terwijl ik er wel dik voor betaal...maar goed, das niet erg en daar ging de discussie ook niet over. Mooi als er in Bergharen een nieuwe bak komt...dan wil ik graag meer inschrijfgeld betalen....vooral voor de springwedstrijden (of oefenspringen) zou dat handig zijn!
Oja, ik zat eerst bij Overasselt en daar hebben de leden bijna allemaal 1000 gulden betaald voor de nieuwe hal....

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:28

fabienne schreef:
Marieke ik bedoelde daarmee dat jouw vereniging helemaal geen rijhal heeft......... de aanvraag voor een nieuwe losrijhal voor Bergharen ligt bij de gemeente........die hebben meer geduld dan wij!

Hihi en als je een beetje kan sturen heb je van die palen ook niet veel last. Ik heb er nog nooit tegenaan gezeten met mijn paard, ondanks dat het zo'n zeikdoos is.........

En als je met zijn zessen aan het losrijden bent en er stappen er 3 naast elkaar op de hoefslag? Ik vind ze vreselijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:29

Fitzroy schreef:
Als aanvulling voor indoors:
3.
Vanaf de M1 is het verkennen van de ring bij outdoorwedstrijden niet toegestaan op een andere wijze dan door het rijden langs de buitenzijde van de ring.
Tijdens indoorwedstrijden is het verkennen van de ring voor alle klassen toegestaan zoals in art. 106.1 is aangegeven.

Dank, dat wilde ik dus even zeker weten. Op een of andere manier lukt het hier altijd om de reglementen te ontkrachten of anders uit te leggen, zie alle discussies daarover.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:35

Die buitenzijde is wel alleen outdoor he Lov!

Marieke dan verzoek je de mensen om niet op die manier in de weg te rijden en anders spreek je er de ringmeester op aan......die kan er dan wat aan doen Haha!

Maar de nieuwe hal komt eraan hoor.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:59

fabienne schreef:
Die buitenzijde is wel alleen outdoor he Lov!

Ja klopt, dat staat er toch. Volgens dit reglement mag je op een outdoor de ring niet verkennen als die zodanig geplaatst is dat het niet mogelijk is om er omheen te rijden. Hier ligt wel een taak voor een vereniging om de ringen zo te leggen dat het altijd mogelijk is.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 02:09

Ja klopt Lov, maar ik heb van de zomer op een plaats gereden waar die ruimte ECHT NIET was, dus dan houdt het gewoon op!!!!!nDe 20/60 ring paste net, bij de A was een strook van 2 meter over om binnen te kunnen komen Haha!

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 09:59

fabienne schreef:
De startgelden e.d. hebben de verenigingen hard nodig. Hoe denk je dat ze anders zo'n rijhal kunnen bekostigen? De hypotheek zal ook betaald moeten worden. Draai het maar eens om.
Als de accomodatie er niet zou staan zou jij je proefje niet eens kunnen rijden! Deze hobby kost nou eenmaal meer geld dan klaverjassen.

Precies. En daarom stoppen die verenigingen de wedstrijden zó vol, om maar lekker veel startgelden te ontvangen. En dan in een accomodatie die dat eigenlijk niet verwerken kan en dan ook nog gaan zeuren dat je niet even 1 rondje in de baan mag met een kijkerig paard. Dat de rijvereniging de hypotheek moet betalen is niet mijn probleem; ik moet mijn eigen hypotheek ook betalen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 10:26

Pava de wedstrijden worden voor de ruiters georganiseerd, niet voor de clubs.
De reden dat de wedstrijden volgestopt worden, is omdat er vaak heel veel uitval is, veel ruiters hebben niet eens het fatsoen om zich af te melden. Je probeert dat percentage op te vangen in het programma.

Bij veel clubs werkt het zo dat de leden er veel tijd en energie instoppen om de boel draaiend te houden, ook wat betreft wedstrijden. Als alle ruiters zo'n nonchalante instelling zouden hebben, zou er weinig van de grond komen, en kon je het hele wedstrijdrijden wel op je buik schrijven.

Het zijn vaak de ruiters die lid zijn van een papieren rijvereniging en niets snappen van organisatie en verenigingsleven die het hoogst van de toren blazen als het om hun rechten gaat.
Laatst bijgewerkt door fabienne op 30-10-02 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 10:30

Dat snap ik allemaal best Fabienne. Maar als mij starttijd om die reden ineens een half uur of langer uitloopt, dan ga ik ook niet lopen loeien als ik er al op zit.... Dus ik zou niet weten waarom ik niet gewoon een rondje door baan mag rijden, als uitlopende programma's van een half uur of langer ook de gewoonste zaak van de wereld zijn.