Uitstappen geen kleine kinderen voor op zadel tijdens wedstr

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Uitstappen geen kleine kinderen voor op zadel tijdens wedstr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 18:28

Marigold schreef:
kinderen niet toegestaan lijkt me héél raar!
hoe bedoelde hij dat?
misschien niet binnen de ring, oke dat is goed wat mij betreft,
maar als ik met mn zusje meeloop, met mn kindje aan de hand,
zou dat dan ook niet mogen?
bij de trailers enzo maar niet in de ring.
vaag hoor allemaal, mischien kunnen ze er beter offciele regels voor opstellen.
en voor jou, misschien is het handig als je iemand mee kan krijgen naar concour, die steeds bij je dochter kan blijven, zodat je er niet zelf op hoeft te letten?

Mijn man was mee, maar die moest na mijn proef heel onverwacht een volslagen onbekend voorlezen, voor de rest was ze de hele tijd bij hem aan de hand. Maar goed kind was papa even kwijt liep een beetje doelloos in gedachte ik moet papa zoeken rond, op paard leek me makkelijker.
Die man was gewoon errug boos en bracht het heel opvliegend.

En die kleine is normaal altijd bij papa aan het handje maar nu was papa ineens nog een keer voorlezen terwijl die had gezegd mama is klaar voor vandaag kom gaan we naar de auto.

Dus kleine bij mama voorop gezet.

Een kind kan niet in de auto blijven enig idee hoe hoog zon temperatuur op kan lopen op een zonnige dag?
Volgende keer zeggen we tegen kan je me even voorlezen gewoon nee.

En ik snap het gevaar ook wel, al zijn sommige ruiters echt alleen op de wereld ik vond alleen de manier waarop klote gebracht,

Ik wil alleen iedereen waarschuwen want reken er maar niet op dat ik de enige bokker ben die deze stunt uitgehaald heeft.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:35

Jouw reactie kan ik me nog wel voorstellen Kafue, je deed gewoon ondoordacht iets.
Voortaan moet de volslagen onbekende maar een andere voorlezer zoeken.
Die reactie van die cap vind ik wel een beetje vreemd, omdat het niet verplicht zou zijn (is niet waar, iemand die op een paard zit om uit te stappen moet ook een cap op) was het niet erg dat je kind geen cap op had??

Maar de reactie van Uriele vind ik nogal vreemd op zijn zachtst gezegd.

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:40

Sommige mensen vinden het heel moeilijk om rustig en kalm iets te vertellen.
Maar hij had echt niet hoeven te ontploffen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:43

Boyzone schreef:

Misschien schrok hij gewoon erg. Een klein kind zonder helmpje voorop bij mamma, tussen allemaal vreemde paarden in.
De mensen die toezicht houden op het voorterrein zijn deels verantwoordelijk voor de veiligheid op dat voorterrein.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 18:45

shan schreef:
Jouw reactie kan ik me nog wel voorstellen Kafue, je deed gewoon ondoordacht iets.
Voortaan moet de volslagen onbekende maar een andere voorlezer zoeken.
Die reactie van die cap vind ik wel een beetje vreemd, omdat het niet verplicht zou zijn (is niet waar, iemand die op een paard zit om uit te stappen moet ook een cap op) was het niet erg dat je kind geen cap op had??

Maar de reactie van Uriele vind ik nogal vreemd op zijn zachtst gezegd.

Nee joh ik heb me al honderd keer voorgenomen een cap te kopen maar telkens komt er of iets tussen of zegt mevouw ineens nee ik wil toch niet rijden, zo ligt er ook zon rijbroek in de kast voor de verjaardag gekregen maar wil ze niet aan.
Meestal is ze zon spontaan iemand mamaaa mag ik er nu op. Snapje en op wedstrijden heeft ze al zo vaak meeuitgestapt.

Overigens begrijp het niet verkeerd ze zat bij mij voorop ik had haar goed vast natuurlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:47

shan schreef:
Boyzone schreef:

Misschien schrok hij gewoon erg. Een klein kind zonder helmpje voorop bij mamma, tussen allemaal vreemde paarden in.
De mensen die toezicht houden op het voorterrein zijn deels verantwoordelijk voor de veiligheid op dat voorterrein.

idd en dat kan me zeker voorstellen... Ja

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:50

Citaat:
Overigens begrijp het niet verkeerd ze zat bij mij voorop ik had haar goed vast natuurlijk
.

Dat begrijp ik wel Kafue, maar er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren, je paard kan een keer schrikken en wegspringen en ondertussen nog een bok geven ook. Dan heb jij je handen vol aan je paard en jezelf.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 18:54

Dat heb ik me later ook bedacht een daarom wil ik de ervaring graag delen.
Maar ook de officials onder ons vragen om dingen iets vriendelijker te brengen komt zoveel anders over.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:55

ach er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid, als kafue haar kind graag bij op het zadel heeft, dan heeft imo de wedstrijdorganisatie hier niets over te zeggen.
de kans dat je met de auto op weg naar huis een ongeluk krijgt is volgens mij nog groter dan dat er iets ergs gebeurt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:56

Kafue schreef:
Dat heb ik me later ook bedacht een daarom wil ik de ervaring graag delen.
Maar ook de officials onder ons vragen om dingen iets vriendelijker te brengen komt zoveel anders over.

Niet iedereen steekt nu eenmaal hetzelfde inelkaar, ik vraag het vriendelijk en een ander wordt er boos om, ligt ook een beetje aan je bui denk ik.
Vergeef het ze maar een beetje, want zonder vrijwilligers was het wedstrijdrijden ook onmogelijk en die ringmeesters krijgen oha al genoeg scheldkannonades over zich heen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:00

MRmichiel schreef:
ach er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid, als kafue haar kind graag bij op het zadel heeft, dan heeft imo de wedstrijdorganisatie hier niets over te zeggen.
de kans dat je met de auto op weg naar huis een ongeluk krijgt is volgens mij nog groter dan dat er iets ergs gebeurt.

maar wat als zij doordat ze haar kind moet vasthouden mij aanrijdt????
Zou ik niet zo fijn vinden

En de mensen die haar of haar kind mogen helpen als het wel mis gaat?

Nee, ik vind het echt- not done

Ongelukken kunnen gebeuren, mar je moet dat risico niet onnodig vergroten

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:02

MRmichiel schreef:

De wedstrijdorganisaties zijn verantwoordelijk voor de veiligheid op hun terrein. Sterker nog, binnenkort mogen er geen wedstrijden meer georganiseerd worden door verenigingen en op terreinen die niet in het bezit zijn van een veiligheidscertificaat.
Het is dus ook klinklare onzin wat je hier verkondigd.
Je bent ook verplicht om een veiligheidsgordel te dragen.
Kafue mag haar kind thuis op haar eigen terrein net zoveel voor op haar paard meenemen als ze maar wil, maar op een wedstrijdterrein zijn er regels waar iedereen zich aan te houden heeft.
En dat is, gezien alle mensen die er blijkbaar zo makkelijk over denken, maar goed ook, dat blijkt wel weer.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:03

MRmichiel schreef:

ben ik helemaal mee eens, eraan toevoegend dat ik heel erg storend vind dat er ook meteen zo'n veroordeling bij komt als zijnde je een slechte ouder zou zijn. RELAX! zo te lezen had de toon en manier waarop had ook heel anders gekunt...lekker in het bijzijn van een kind;goed voorbeeld Clown

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:03

Kafue schreef:
Afijn hele discussie gevoerd volgens hem stond het in het beleid van de KNHS. Wat bij navraag dus niet zo blijkt te zijn.

Vervelende situatie...
Ik geef ze gelijk dat het onveranwoord is tijdens een wedstrijd, wat je thuis doet moet je zelf weten.
Is welliswaar een overdreven (onvolwassen) reactie van de hoofdjury om zo 'opgefokt' te reageren, zo ga je niet met elkaar om

Echter, even over bovenstaande quote, in mijn ogen staat dit wel degelijk in het wedstrijdreglement.
Niet zozeer over kinderen voorin het zadel, maar wel over dat íedereen die óp een paard zit tijdens de wedstrijd een goedgekeurde cap moet dragen.
Denk niet dat je dochter op dat moment een cap droeg...
Dus of ze nu wel of niet ervoor mocht zitten, alleen al om dit feit is het niet toegestaan en hadden ze je zelfs mogen uitsluiten/diskwalificeren.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:07

celticpony schreef:
MRmichiel schreef:

ben ik helemaal mee eens, eraan toevoegend dat ik heel erg storend vind dat er ook meteen zo'n veroordeling bij komt als zijnde je een slechte ouder zou zijn. RELAX! zo te lezen had de toon en manier waarop had ook heel anders gekunt...lekker in het bijzijn van een kind;goed voorbeeld Clown

Het kind heeft er waarschijnlijk niets van meegekregen hoor.
en ik bestempel Kafue niet als een slechte ouder, maar wel als een ouder die eerst na moet denken en dan doen.
Weet je hoeveel ongelukken er gebeuren in huis met kinderen? Van heet theewater tot aan drinken van schoonmaakmiddelen? Dat dat niet zoveel meer gebeurd is te danken aan de fabrikanten, die van ellende maar allemaal kindersluitingen hebben moeten bedenken.

Kijk als er bij mij iemand in de les rijdt of zelfs alleen maar uitstapt, dan moet het die persoon een veiligheidscap op, ook als men dit niet wil (eigen verantwoordelijk nemen dus) Zo zijn de regels aan daar wordt niet van afgeweken, dan rij je maar niet.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:17

shan schreef:
Weet je hoeveel ongelukken er gebeuren in huis met kinderen? Van heet theewater tot aan drinken van schoonmaakmiddelen? Dat dat niet zoveel meer gebeurd is te danken aan de fabrikanten, die van ellende maar allemaal kindersluitingen hebben moeten bedenken.

Dit voorbeeld is een beetje uit zijn verband getrokken, want een schoonmaakmiddel is sowieso niet goed voor een kind.
Het gaat mij erom dat de ringmeester hier beslist dat zij niet met haar kind op het zadel mag omdat hij dit risico te groot vindt. hoort deze afweging niet in handen van de ouders te liggen? IMO weegt het plezier van het kind + ouder samen op het paard zwaarder dan de eventuele kans dat er een ongeluk kan gebeuren. Soms moet je gewoon de boel de boel laten en gewoon ontspannen plezier hebben ipv de huidige trend in nederland dat alles strak georganiseerd/overbeveiligd/gecontroleerd moet worden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:27

Citaat:
Het gaat mij erom dat de ringmeester hier beslist dat zij niet met haar kind op het zadel mag omdat hij dit risico te groot vindt. hoort deze afweging niet in handen van de ouders te liggen? IMO weegt het plezier van het kind + ouder samen op het paard zwaarder dan de eventuele kans dat er een ongeluk kan gebeuren. Soms moet je gewoon de boel de boel laten en gewoon ontspannen plezier hebben ipv de huidige trend in nederland dat alles strak georganiseerd/overbeveiligd/gecontroleerd moet worden.

De politie beslist toch ook dat jij met je licht aan fietst of je autogordel draagt??

Op een wedstrijdterrein gelden REGELS. De ringmeester is deels VERANTWOORDELIJK voor de veiligheid op het terrein, als het kind er aflazert en het kleine nekje breekt, dan kan dat de ringmeester misschien niet eens iets schelen. Maar de verzekering komt CLAIMEN. Vandaar al de regeltjes tegenwoordig.

Wat je thuis doet met je kind moet je in grote lijnen zelf weten, zet je het zonder capje op een groene pony en jaag je het de weg op: Prima, veel plezier er mee. Maar niet op een manege, wedstrijdterrein of waar dan ook waar anderen verantwoordelijk zijn voor het toezicht.
De toezichthouder heeft dus alle recht en zelfs plicht om er te voor zorg dragen dat ouders hun kind niet voorop een paard zetten en al zeker niet zonder veiligheidscap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:39

ER staat ook nergens in de reglementen dat je niet achterstevoren op je paard mag gaan zitten IVM de veiligheid. Toch zal iedereen het begrijpen als het niet mag.
Zie dit eigenlijk niet als anders Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:46

Ik vind de reactie van de ringmeester erg overtrokken. wat een vervelend autoritair mannetje zeg

Tip voor de volgende keer: zet kind met cap op te paard en ga er zelf naast lopen. Iedereen blij.... Bij een bomproofpaard kan dat prima.

Nagelbijten / Gniffelen Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook regelmatig schuldig heb gemaakt aan jouw overtreding maar daar is gelukkig nooit iets van gezegd. Ik vond dat veel veiliger dan een klein kind los ernaast laten lopen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:14

Er is in mijn ogen niet 1 (wedstrijdpaard) bomproof. Het zijn en blijven vluchtdieren en er kan altijd iets onverwachts gebeuren waardoor ze een keer aan de kletter gaan. Zeker op onbekend terrein.

En dat vervelende autoritaire mannetje, zoals je in piepkleine lettertjes schrijft Anne, heeft, nogmaals, alleen maar de veiligheid van je kind in het oog.
Laatst bijgewerkt door shan op 24-08-07 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:16

shan schreef:
Er is in mijn ogen niet 1 (wedstrijdpaard) bomproof. Het zijn en blijven vluchtdieren en er kan altijd iets onverwachts gebeuren waardoor ze een keer aan de kletter gaan. Zeker op onbekend terrein.

Ben ik wel met je eens maar dan kan je je kind beter voor je hebben zitten veilig tussen je armen dan dat hij/zij ernaast loopt en je paard bovenop hem/haar springt.
Als kind erop zit houd je uiteraard zelf je paard vast.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:18

Ik denk dat het gewoon beter is, dat als je met je paard bezig bent, dat je dan het kind even bij iemand anders achterlaat.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 21:25

Natuurlijk kunnen ze een keer aan de kletter gaan, al moet ik eerlijk zeggen dat me dat nog nooit is overkomen met het paard van zondag.
En ik wilde alleen nogmaals anderen erop wijzen dat het dus liever niet gezien wordt.

Verder heb ik bij ons in huis nooit iets weggezet of wat dan ook. Mijn kleine vraagt als ze wat te drinken wil of te eten, hoef alleen maar te zeggen euhh handen weg is heet. Niet zomaar aan het aanrecht eerst vragen, niet zomaar wat van tafel maaien of tafelkleed trekken. Gelukkig is ze dermate strak opgevoed dat ik haar dit vertrouwen kan schenken, wat ik wel heel veel anders zie in de omgeving van ons. >Schreeuwende kinderen in supermarkt, kinderen die zomaar pakken en dergelijke.

Natuurlijk was het niet zo handig van me, eerste stap is nu een cap gaan kopen natuurlijk.
Feit is wel dat het anders gebracht had kunnen worden en feit is wel dat sommige organiserende verenigingen en ook de KNHS die heb ik gebeld om te overleggen het liever neit zien maar dat er geen vaste regels voor zijn.
Ik zal het in ieder geval niet meer doen op wedstrijden en hoop dat anderen er ook bij nadenken ook bij die kleinen die even uit mogen stappen.

Ik heb zelfs al eens fotos gezien van profruiters met de kleinen voor zich op het paard. En een ruiter weet echt wel bij welke het kan en bij welke niet.

En soms kun je je kind beter bij jezelf houden dan bij een ander achterlaten. Bovendien leer je ze van het begin af wat kan en wat niet. Die van mij weet het in ieder geval met vier jaar al heel precies.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:37

sigrid1182 schreef:
ik mag hopen dat je kind niet alleen in de auto blijft, toch?

dus jou sport gaat boven je kind...?

en zal jou kind als er geen oppas is, ook alleen over concours terrein lopen....

onder het mom sport gaat door....

Nee, mijn kind zit in de auto tijdens het opzadelen etcetera van mijn paard. Nu blijft ze nog braaf zitten, maar als eigenwijze 2- of 3-jarige kan ik niet garanderen dat mijn dochter in een onbewaakt ogenblik niet wegwandelt, als wij aan het opzadelen zijn en een seconde niet kijken. Idem met het voorlezen: papa staat in het boekje te kijken en kind wandelt weg om 'paardjes te gaan kijken' of zoiets. Zo snel kan het gewoon gebeurd zijn, ook al sta je duizend keer tegen je kind te donderen dat ze naast je moeten blijven. Ik zag het vorige week in Hongarije nog op de top van een oude burcht met levensgevaarlijke trapjes. De mama had al wel 30 keer gezegd hier blijven en toch was het kind ineens weer weg.

En de sport gaat hier idd sowieso door. Dat is niet dat ik alleen met haar ga, maar wel dat mijn vriend sowieso mee MOET als er niemand anders is. De enige reden voor ons om thuis te blijven is ernstige ziekte bij een van ons of in het belang van het paard. Misschien dat B en L geen sport is volgens sommigen - maar als ik dacht mijn hele leven in de B en L te blijven meldde ik me nu nog aan bij de damclub.

Misschien staat het er wat agressief maar ik word altijd een beetje simpel van mensen die vinden dat je voor je kinderen je eigen leven tot hun 18e maar stil moet leggen. Ook als moeder heb je een bepaalde levensdroom en bij mij zit die dus in de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:48

Maar voor je eigen levensdroom ga je toch niet je kindje in gevaar brengen?
Ja en daar kunnen soms consequenties aan vast zitten voor ook de partner.
Dat is iets wat je samen maar moet "uitvechten"
Maar dat praat niet goed dat je maar gevaarlijke dingen moet gaan doen onder het mom van, mijn kind en ik heb ook een droom. (niet dat jij dat doet, maa wel ff mooi om op in te haken)

De vereniging kan wel in de problemen komen daardoor.
Dus dat er wat van gezegt word kan ik me echt wel voorstellen (niet in woede, dat hoeft niet)
En eigenlijk zou dat iets zijn wat je zelf toch ook wel kunt verwachten dat het niet mag Lachen