paard voor getalenteerde ruiter

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:26

Je stelt in je beginpost 2 vragen.. 1 het beschikking krijgen van getalenteerde paarden en 2 het zonder risico op verkoop kunnen blijven rijden van die paarden.

Ik denk dat die eerste toch wel eens gebeurt hoor.... Hoewel eigenaren betere belangen niet zullen laten liggen (verkoop of doorsluizen naar betere ruiter). Daarmee is de tweede toch wel lastiger...

Ikzelf vind dat ik mede dankzij eigenaren een hele hoop kansen krijg... En dan behoor ik niet eens tot de categorie 'talent'.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:26

Citaat:
Heb wel het idee dat er tegenwoordig toch niet meer zo heel veel naar afstamming wordt gekeken, als het maar kan lopen en een goed karakter heeft lijkt mij dat dat nu de dag belangrijker is. Niet dan?


Ik heb er meerdere via msn ed gesproken en afstamming telt wel degelijk.

We hebben 3 hengsten staan. Een Franco Z, een Don Ruto en een Negro. Iedereen gaat éérst over de Negro zeuren, terwijl dat uiteindelijk een pony wordt met niet al te spectaculaire gangen. De Don Ruto daarentegen heeft alles wat je je wil wensen, maar dan is de afstamming niet goed genoeg en haken ze af.

Al een keer of vier gehad....

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:27

bromfiets schreef:
Je kan die hengst bij ons zo komen rijden hoor. Gratis... Alleen de wedstrijdkosten, smid en entingen zijn dan voor jou.

En toch wil niemand dat paard doen. De "betere" ruiters willen per sé dat het paard bij hun komt te staan en alle kosten voor ons zijn. Dat vind ik persoonlijk echt de omgekeerde wereld.

Als je de kans krijgt om zo goed als gratis een paard naar de top te rijden, dan grijp je die toch aan?


Zet jij dan iets op papier dat je het paard niet gaat verkopen? Of hoe regel jij dat dan, want ik zou er persoonlijk ook niet scheutig naar zijn om mijn tijd en geld in een paard te stoppen dat ik dan moet opleiden tot een hoog niveau maar waar ik enkel de belofte heb dat hij niet verkocht zal worden? Wie zegt dat jij je niet bedenkt als er ineens iemand naar je toekomt en je veel geld biedt voor dat paard?

Mer1980

Berichten: 19025
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:27

bromfiets schreef:
Je kan die hengst bij ons zo komen rijden hoor. Gratis... Alleen de wedstrijdkosten, smid en entingen zijn dan voor jou.

En toch wil niemand dat paard doen. De "betere" ruiters willen per sé dat het paard bij hun komt te staan en alle kosten voor ons zijn. Dat vind ik persoonlijk echt de omgekeerde wereld.

Als je de kans krijgt om zo goed als gratis een paard naar de top te rijden, dan grijp je die toch aan?


Ik heb gelukkig iemand gevonden verder had ik wel leuke ruiters die mijn paard wilden rijden maar allemaal rond M niveau en sommigen L. Nu heb ik gelukkig een LT ruiter die mijn paard rijdt en de kosten op zich neemt omdat mijn paard bij haar (thuis) gestald wordt. Ik betaal alleen de verzekering (ook erg veel Nagelbijten / Gniffelen). Ik heb wel een contract voor haar dat mocht mijn paard om wat voor reden toch verkocht worden, dan krijgt ze 20 % van de opbrengst en daarnaast heeft ze eerste recht van koop als ik zelf besluit haar weg te doen. Maar het is idd bijna onmogelijk om iemand te vinden die talent heeft en waar je een getalenteerd paard aan ter beschikking kan stellen kosteloos....

Ik heb heel veel reacties gehad zoals bovenstaande: kan het paard bij mij op stal, maar dan moet je wel alles betalen.... en: goh wat ben je een profiteur, zo wordt je paard heel veel waard en krijgt ze niks, etc etc etc.....

je bent een crimineel als je een goed paard uitleent en een held als je een recreatiepaard kosteloos bij iemand wegzet.
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op 22-08-07 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:28

Ieder paard is een gok, maar een paard met onbekende bloedlijnen is nog net even een iets grotere gok.
Een hengst naar de top toe rijden, voor wie doe je dat? Om de hengst als toekomstig vaderdier te promoten? Wie gaat er een hengst als vaderdier kiezen die geen bewezen achtergrond heeft?

Verder moet je ook niet vergeten dat er legio fokkers zijn met jonge dieren op stal of in het weiland, die van mening zijn dat ze de toekomstige kampioen hebben staan. Ik vind het niet meer dan normaal dat een ruiter met naam voor al die paarden gewoon het gewone trainingsgeld laat betalen. Voor niets gaat de zon op...

Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:28

Misschien moet je ook even het onderscheid maken tussen het 'talent' dat voor de hobby rijdt en het 'talent' dat er ook inkomsten uit moet halen.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:29

Izzy19 schreef:
bromfiets schreef:
Je kan die hengst bij ons zo komen rijden hoor. Gratis... Alleen de wedstrijdkosten, smid en entingen zijn dan voor jou.

En toch wil niemand dat paard doen. De "betere" ruiters willen per sé dat het paard bij hun komt te staan en alle kosten voor ons zijn. Dat vind ik persoonlijk echt de omgekeerde wereld.

Als je de kans krijgt om zo goed als gratis een paard naar de top te rijden, dan grijp je die toch aan?


Zet jij dan iets op papier dat je het paard niet gaat verkopen? Of hoe regel jij dat dan, want ik zou er persoonlijk ook niet scheutig naar zijn om mijn tijd en geld in een paard te stoppen dat ik dan moet opleiden tot een hoog niveau maar waar ik enkel de belofte heb dat hij niet verkocht zal worden? Wie zegt dat jij je niet bedenkt als er ineens iemand naar je toekomt en je veel geld biedt voor dat paard?


Deze paarden zijn van een hobbyfokker en gaan dus niet weg voor het geld. Als iemand een paard rijdt en er echt wat goeds mee doet, gaat hij niet weg totdat de ruiter toestemming geeft. Alles gaat dus in overleg.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 17:29

Mustang2006 schreef:
vaak denken die ruiters dat ze alles kunnen en dat de eigenaar van het paard geen benul heeft wat hij op stal heeft staan. Ik ben het wel met [***] eens. De HELE goede ruiters (en niet wanneer iemand 1 of 2 paardjes naar de Z2 of lichte tour heeft gereden) rijden niet voor niets en vragen veel geld.


Juist de ruiters die geld vragen raken hun paarden ook makkelijk weer kwijt, zij rijden namelijk zelf ook niet om aan de top te komen, maar voor het geld.

Ruiters die sporter zijn in hart en nieren denken niet commercieel. Maar dat past alleen met eigenaren die niet commercieel denken. De vraag is of je die eigenaren nou echt met een lampje moet zoeken?
Ik kan me dat namelijk niet voorstellen.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:30

bromfiets schreef:
Citaat:
Heb wel het idee dat er tegenwoordig toch niet meer zo heel veel naar afstamming wordt gekeken, als het maar kan lopen en een goed karakter heeft lijkt mij dat dat nu de dag belangrijker is. Niet dan?


Ik heb er meerdere via msn ed gesproken en afstamming telt wel degelijk.

We hebben 3 hengsten staan. Een Franco Z, een Don Ruto en een Negro. Iedereen gaat éérst over de Negro zeuren, terwijl dat uiteindelijk een pony wordt met niet al te spectaculaire gangen. De Don Ruto daarentegen heeft alles wat je je wil wensen, maar dan is de afstamming niet goed genoeg en haken ze af.

Al een keer of vier gehad....


Hmm, Don Ruto is toch niet zo'n slechte hengst? Zou ik persoonlijk ook voor geïnteresseerd zijn maar goed. Ik vind persoonlijk afstamming niet heel belangrijk, het geeft soms iets extra maar je moet het paard toch in levende lijve zien voor je kan beoordelen?
Maar er zijn inderdaad wel veel mensen die puur naar de papieren kijken, jammer, heel jammer.

Anoniem

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:33

Ik ken de eigenaren die een paard aanhouden ook niet
Uiteindelijk heeft elk paard zijn prijs denk ik.

En dat is ook waarom ik als hobby ruiter echt niet ga betalen om te mogen rijden...kan ik dan beter op mijn eigen paard doen.

Verder heb ik ook vaak gereden met de constructie van X aantal % bij verkoop.

Dan is het paard verbeteren niet voor niets geweest.

En of je het dan hebt over basis dus tot en met de Z of na de Basis, dat maakt imo niet veel uit
Je tijd erin stoppen is je tijd er instoppen.

Verkoop is verkoop. En dan doen toch bijna alle eigenaren als ze een flink bod krijgen

Alleen het bedrag wat je als topruiter krijgt lijkt me wel anders als voor de basis ruiter Haha!

Jethafa

Berichten: 1390
Geregistreerd: 30-10-06

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:33

Ik denk dat je als getalenteerde ruiter (tsja, ik weet niet of ik dat ben, maar ik heb er wel een beetje verstand van) gewoon een grote berg mazzel moet hebben. Er zijn er genoeg met talent maar zonder de mogelijkheid.

Ik rijd nu al 7 jaar en ik heb nooit iets hoeven te betalen, nou bijna nooit. Mijn ouders hebben ooit 3kwart jaar ponylessen betaald (op pony van iemand ander), daarna heb ik altijd privé les gehad maar ook nooit hoeven betalen, en de laatste 2 jaar heb ik alleen af en toe 5 euro (ik denk 2 keer in de maand ofzo) hoeven betalen voor privé les. En een paar maandjes heb ik meebetaald voor mijn bijrijdpaard, maar dat was een half jaartje 50 euro per maand. Echt geen drol dus!! Ik heb mazzel gehad dat ik wel mega veel privé les heb gehad en weinig hoefde te betalen!! Nu zelfs mag ik 3 paarden rijden, waaronder 2 die ik mag inrijden, zijn nog jong, waar ik nu ook niks voor hoef te betalen!!

Tsja, op deze manier kan ik nog wel even door met oefenen, wedstrijden als ik dat wil, tsja, ik ben gelukkig!!

Liselot11
Berichten: 484
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:35

bromfiets schreef:
Citaat:
Heb wel het idee dat er tegenwoordig toch niet meer zo heel veel naar afstamming wordt gekeken, als het maar kan lopen en een goed karakter heeft lijkt mij dat dat nu de dag belangrijker is. Niet dan?


Ik heb er meerdere via msn ed gesproken en afstamming telt wel degelijk.

We hebben 3 hengsten staan. Een Franco Z, een Don Ruto en een Negro. Iedereen gaat éérst over de Negro zeuren, terwijl dat uiteindelijk een pony wordt met niet al te spectaculaire gangen. De Don Ruto daarentegen heeft alles wat je je wil wensen, maar dan is de afstamming niet goed genoeg en haken ze af.

Al een keer of vier gehad....


Tja, maar hebben ze de paarden GEZIEN? Over de telefoon kun je toch ook niet over zo'n paarden praten?
Er zijn inderdaad mensen die nog naar de afstamming kijken, maar voor de echte sport wordt daar niet zo op gelet. Een goed paard is een goed paard.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:35

bromfiets schreef:
Deze paarden zijn van een hobbyfokker en gaan dus niet weg voor het geld. Als iemand een paard rijdt en er echt wat goeds mee doet, gaat hij niet weg totdat de ruiter toestemming geeft. Alles gaat dus in overleg.


Ik blijf het toch riskant vinden. Aangezien je er als ruiter toch veel tijd en energie in steekt en je moet nog eens alle entingen + smid + wedstrijdkosten betalen. Dat bedrag loopt op hoor. En dan krijg je enkel de belofte dat je hem niet gaat verkopen zonder de ruiter zijn toestemming, hmm, ik zou ervoor bedanken eerlijk gezegd. Je kan natuurlijk ook iets op papier zetten, stel dat het paard toch verkocht wordt krijgt de ruiter een percent van de verkoopprijs. Dan zit je als ruiter toch wat veiliger denk ik.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:37

tja...omdat de meeste eigenaren van de echt getalenteerde paarden of zelf erg goed rijden of al prof's in dienst hebben om de paarden te rijden...
waarom zou je een getalenteerd paard willen rijden voor een eigenaar?het risico op verkoop blijft immers altijd.

(je kunt er ook 1 kopen voor zeer weinig geld...moet je het talent er wel even zelf inrijden:D)

papieren zeggen mij niets...een krack c*jazz kan een gigantische geit zijn en een paard zonder papier kan een super talentje zijn(kijk naar okidoki van zoer...geen goedgekeurde papa maar toch 4 mil voor geboden)
tuurlijk is papier interessant...voor een merrie of een hengst,voor een ruin is het zowiezo totaal onbelangrijk.het is alleen leuk om te kijken of het paard het talent,karakter etc van pappie of mammie heeft,verder is het imo allemaal opgeblazen gedoe over goed papier en blabla.

Anoniem

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:37

Dat ben ik dus helemaal met Izzy eens
Je rijd het paard naar een beter nivo en moet ook nog betalen....mmm daar denk ik niet lang over na...die mag een ander doen Lachen

X % bij verkoop maakt het anders, dan heb je je tijd en energie er niet voor niets in gestoken en gaat de eigenaar niet aan de haal met de centen die jij aan het paard hebt gereden

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:38

Cassidy schreef:
Ieder paard is een gok, maar een paard met onbekende bloedlijnen is nog net even een iets grotere gok.
Een hengst naar de top toe rijden, voor wie doe je dat? Om de hengst als toekomstig vaderdier te promoten? Wie gaat er een hengst als vaderdier kiezen die geen bewezen achtergrond heeft?

Verder moet je ook niet vergeten dat er legio fokkers zijn met jonge dieren op stal of in het weiland, die van mening zijn dat ze de toekomstige kampioen hebben staan. Ik vind het niet meer dan normaal dat een ruiter met naam voor al die paarden gewoon het gewone trainingsgeld laat betalen. Voor niets gaat de zon op...


Deze discussie gaat naar mijn mening niet over het promoten van het dier. De TS heeft het over paarden met talent voor de sport, goedkeuring voor de fok is weer een andere discipline.

Deze hengst heeft trouwens wel een bewezen achtergrond, maar volgens velen niet interessant genoeg. Het is namelijk geen opvolging van predikaten.

Als je iemand zoekt om je paard beter te maken, vind ik idd dat je er voor moet betalen. Als iemand zelf op zoek is naar een goed paard vind ik dat onzin. Ik bewijs hem/haar dan tenslotte een dienst.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:41

Met kopen zou ik meer naar het papier kijken dan dat je een paard te rijden of te trainen krijgt. Je hebt dan zelf immers niets aan een mooi papier en loopt geen risico met de verkoop.

Ik denk dat het vaak een logistiek probleem is.
De fokkers met goede paarden hebben te weinig ruiters die op eigen kosten zo'n paard willen trainen en/of te weinig geld om iemand ervoor te betalen. Er moeten ook maar goede ruiters te vinden zijn in de omgeving. Of ze moeten bereidt zijn hun paarden te verhuizen naar de stal van de ruiter.

Goede ruiters kennen misschien die fokkers weer niet en houden het daarom bij hun eigen (betaalbaardere/minder getalenteerde?) paard.

Bekendere professionele ruiters vragen zoveel geld voor het trainen waardoor het voor de fokker erg kostbaar wordt op langere termijn om niet te verkopen...

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:43

runningkawa schreef:
Dat ben ik dus helemaal met Izzy eens
Je rijd het paard naar een beter nivo en moet ook nog betalen....mmm daar denk ik niet lang over na...die mag een ander doen Lachen

X % bij verkoop maakt het anders, dan heb je je tijd en energie er niet voor niets in gestoken en gaat de eigenaar niet aan de haal met de centen die jij aan het paard hebt gereden


Even bijgelezen...
Wij krijgen idd ook een percentage van de verkoopprijs. Dat staat voor ons niet op papier, maar dat is voor een ander natuurlijk makkelijk te regelen.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 17:43

joyce B schreef:
Er moeten ook maar goede ruiters te vinden zijn in de omgeving. Of ze moeten bereidt zijn hun paarden te verhuizen naar de stal van de ruiter.


Dat hoeft toch het grootste probleem niet te zijn? Verward

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:46

ik zou mijn paard niet bij een vreemde op stal zetten. God weet wat ze er mee doen

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 17:48

Niet zomaar natuurlijk, maar ik neem aan dat als je een ruiter erop zet je daar vertrouwen in hebt anders hoef je dat ook niet te doen. En nogmaals, het gaat niet om de Penny van de hoek, maar gewoon om een bekende getalenteerde ruiter in deze discussie wat mij betreft.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:50

Hoe zou jij dat dan doen met aansprakelijkheid?
Bv. Paard breekt zijn been op wedstrijd, zijn de kosten dan voor jou of voor de eigenaar?

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 17:52

Dat hangt er dan weer net vanaf wat je afgesproken hebt over dat soort dingen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:53

bromfiets schreef:
Als je iemand zoekt om je paard beter te maken, vind ik idd dat je er voor moet betalen. Als iemand zelf op zoek is naar een goed paard vind ik dat onzin. Ik bewijs hem/haar dan tenslotte een dienst.


En hoe weet je dat een paard goed is, hoe kun je echt garanderen dat een paard goed is voordat je ermee aan het werk gaat? Dat hij niet alleen het exterieur meeheeft, maar ook het character, en de nodige stress aankan? Een goed ruiter kan enigszins inschatten wat hij voor zich heeft, maar de garantie heb je niet, die heb je nooit. En ook een goed ruiter kan zich lelijk vergissen.

De discussie over het moeten betalen voor een berijder of maar blij te zijn dat je paard de verzorging of de aandacht krijgt die hij verdient (en daarom maar gratis te moeten laten bijrijden) is al vaker langsgeweest. En ja, daar hoort deze situatie ook bij.

SFCAP

Berichten: 495
Geregistreerd: 28-04-07
Woonplaats: Gent, YG

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:54

het is natuurlijk ook een talent om een paard alles aan te leren!