hoofdhouding B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: hoofdhouding B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 18:28

Urielle schreef:
loesaardbei schreef:
en meer ronder..

Ik heb juist commentaar gekregen van een aantal jury's dat ik mijn paard moet oprichten.. in de B Scheve mond

dat commentaar kreeg ik ook heel vaak bij mijn vorige paard, ik vind dat eigenlijk belachelijk voor de B! dan ben je er vaak nog niet aan toe. tenminste dat was ik nog niet met mijn paard en daardoor kreeg ik vaak lage punten. ben echt benieuwd hoe ze reageren op dit paard!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:30

IMO willen ze gewoon een ontspannen gereden paard zien wat constant nageeflijk is en fijn in de mond hier ben nu op aan het trainen en de winstpunten komen ook binnen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:32

Nee, mijn paard is ook nog niet sterk genoeg om opgericht te lopen en daarbij van achteren door te blijven swingen. Van mijn instructeur mag ik hem ook alleen nog lager rijden omdat het beter is voor zijn lendenen. Ik vind het jammer dat sommige jury's vergeten dat veel paarden in de B eigenlijk nog puppy's zijn. Ik rij wel winst, daar gaat het niet om, maar 'de punten zouden nog hoger zijn als...'

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 18:45

ja, dat zie je wel veel 'gewone' paarden. mijn vorige paard had een vrij hoge kont en een hele lange hals, moeilijk bij elkaar te rijden! inderdaad je hebt verschil je hebt B dressuur voor mensen die net beginnen, maar ook B voor mensen die niet hoger kunnen komen. en B dressuur voor hele jonge paarden. ik heb een fries en die is heel makkelijk in de oprichting, meot alleen oppassen dat ik de neus niet op de borst rijd maar eigenlijk is dat nog maar zelden dat het gebeurd! amar dat gebeurd wel als ik haar heel diep en rond instel, dan loopt ze ook niet fijn

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:22

lotjj92 schreef:
ja, dat zie je wel veel 'gewone' paarden. mijn vorige paard had een vrij hoge kont en een hele lange hals, moeilijk bij elkaar te rijden!

Dat is het probleem niet hier hoor. Alleen een gebrek aan kracht nog. Net als de foto in mijn profiel, boven de Welsh, dan loopt ie wel opgericht maar achteren doet hij gewoon te weinig terwijl hij hartstikke goed kan bewegen. Nou ja, het zal met de tijd wel komen allemaal.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 20:26

Urielle schreef:
lotjj92 schreef:
ja, dat zie je wel veel 'gewone' paarden. mijn vorige paard had een vrij hoge kont en een hele lange hals, moeilijk bij elkaar te rijden!

Dat is het probleem niet hier hoor. Alleen een gebrek aan kracht nog. Net als de foto in mijn profiel, boven de Welsh, dan loopt ie wel opgericht maar achteren doet hij gewoon te weinig terwijl hij hartstikke goed kan bewegen. Nou ja, het zal met de tijd wel komen allemaal.

is het nog een jong paard? want dan is het niet meer dan normaal, en vind ik dat de jury daar ook naar moet kijken. wat mmij laatst ook opviel tijdens een wedstrijd, was een vrouw waarvan het paard keuring aan de teugel liep (gewoon letterlijk in de teugel werd getrokken/krul dus) en dan rijd je L2 en kan het paard nog niet eens halsstrekken. ik vond dat echt een uitzonderlijk slechte zaak, op dat niveau moet het toch wel voor elkaar zijn? het draait toch niet alleen om oprichting Sigaar

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:25

Ja, hij is net 4 geworden en oktober/november vorig jaar heb ik hem pas ingereden. Tussendoor heeft hij nog een paar maanden stilgestaan omdat ik niet mocht rijden (hernia bij mij), ook een paar maanden omdat hij zijn kogel had verdraaid, en zodoende zijn we nu ongeveer een half jaar bezig, alle gedeelten opgeteld.

Was het geen spanning bij die vrouw? De mijne kan heel goed halsstrekken maar als er iets te zien valt, gaat hij daar naar zitten gapen ipv hals te strekken Clown Wordt nu met de ervaring al wel beter trouwens, dus ik mag hopen dat ie dat in de L2 niet meer doet.
Overigens ziet ook niet iedere jury blijkbaar of een paard goed over de rug is, ik ben er in de B al eens uitgereden door onder andere een meisje die haar paard opgericht liet lopen maar met een superstrakke bijna weggedrukte rug. Dat vind ik ook wel zonde maar goed, volgend concours beter denk ik dan maar.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 09:49

misschien was het paard in de training nagefelijk, maar ik vond het er meer uitzien als dat het paard op de borst gehouden werd dan dat ie lekker nagefelijk liep en ontspannen. want de spanning droop er vanaf, vond het er niet fijn uit zien!

ik begrijp niet dat ze niet liever een ontspannen geheel willen zien dat lager loopt, dan het 'perfecte' want vaak zit daar helemaal geen lekkere ontspanning in!

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:00

Mijn commentaar is dat de pony constant nageeflijk moet lopen in de proef wil ik een wp scoren.
Verwacht wordt een onspannen paard dat al wel nageeflijkheid opzoekt.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:02

Oprichting hoeft toch nog niet persé? Dat komt vanzelf. Gewoon lekker voorwaarts neerwaarts lijkt mij Knipoog Dus ontspanning.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:03

volgensmij willen ze juist geen oprichting zien in de B Bloos

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:20

lotjj92 schreef:
ik kan mijn fries al steeds meer helemaal laag over de rug laten lopen, dus ook echt neus opde knieeen. en met indraven doe ik dit ook. maar ik vind het geen fijne houding voor de 'training' dus op een gegeven moment pak ik haar op, ga ik doorzitten (helaas in de B ook alleen maar lichtrijden) en dan krijgt ze een bepaalde 'zweef' heel raar te omschrijven. maar dan is ze heel licht in mijn hand neusje er een beetje uit, en krijgt ze alsware veerkrachtige gangen. maar ik denk dat ik zelf moet gaan zien aan de hand van wedstrijden wat de jury van mij en haar als comminatie vind.

Pas op dat die lekkere "zweef" niet de beruchte "zweefdraf" is. Dan wordt nl de rug vastgehouden, het paard is absoluut niet voorwaarts en je kunt dus ook niet meer schakelen in die draf. Hij zit wel erg lekker, maar een goede jury ziet dat onmiddellijk.

ze willen een fijn ontspannen paard zien, dus focus je niet op de houdng maar op het ontspannen en voorwaartse paard.
Hier ben ik het helemaal mee eens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:26

Afbeelding
Bovenstaande was te diep, maar was de impuls goed. (hiermee reed ik gemiddeld tussen de 175 en de 182 punten)

Afbeelding
En dit was goed qua aanleuning, maar moest meer impuls hebben (de proef waar deze foto gemaakt is scoorde 189 punten).

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 17:21

Merlijn schreef:
lotjj92 schreef:
ik kan mijn fries al steeds meer helemaal laag over de rug laten lopen, dus ook echt neus opde knieeen. en met indraven doe ik dit ook. maar ik vind het geen fijne houding voor de 'training' dus op een gegeven moment pak ik haar op, ga ik doorzitten (helaas in de B ook alleen maar lichtrijden) en dan krijgt ze een bepaalde 'zweef' heel raar te omschrijven. maar dan is ze heel licht in mijn hand neusje er een beetje uit, en krijgt ze alsware veerkrachtige gangen. maar ik denk dat ik zelf moet gaan zien aan de hand van wedstrijden wat de jury van mij en haar als comminatie vind.

Pas op dat die lekkere "zweef" niet de beruchte "zweefdraf" is. Dan wordt nl de rug vastgehouden, het paard is absoluut niet voorwaarts en je kunt dus ook niet meer schakelen in die draf. Hij zit wel erg lekker, maar een goede jury ziet dat onmiddellijk.

ze willen een fijn ontspannen paard zien, dus focus je niet op de houdng maar op het ontspannen en voorwaartse paard.
Hier ben ik het helemaal mee eens.

ik probeer mijn paard altijd voorwaards te houden, dus dat als ik wat meer been geef dat ze direct naar voren gaat. en in de B moet ik lichtrijden dus dan rijd je al snel wat meer voorwaards!

ik vind die laatste zin ook kloppen!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 17:22

@ Urielle, ik vind die eerste foto er dan toch wel een stuk fijner uitzien! lekker voorwaards. achterhand er al aardig bij, mooi rond maar niet té. vind die 2e foto eerder er wat gespannen uitzien en het lijkt wel of die in 2 delen is gaan lopen. nee dan zie ik toch liever een wat ronder/lager ingesteld paard!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 17:23

Perla schreef:
volgensmij willen ze juist geen oprichting zien in de B Bloos

valt je tegen Knipoog ze willen al helemaaaal niet zien dat een paard wat dieper en ronder loopt. de mensen die hoge score krijgen in de B zijn de mensen die een paard al opgericht hebben zoals in een M proef moet Vork