wie start in belgië wedstrijd onder de naam LRV

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Theake

Re: wie start in belgië wedstrijd onder de naam LRV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:48

Soms slecht geregeld, dat is wel waar Haha!
Waarschijnlijk hangt het erg af van lrv tot lrv!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:05

cile205 schreef:
Urielle schreef:
Ik heb een seizoen LRV gestart en rij nu maar op en neer naar Nederland. Wat een ellende was dat zeg...

Hoezo eigelijk?

Terreinen zijn wel altijd bar en bar slecht. LRV is beetje alternatief allemaal. Maar wel gezelliger, ik vind Nederland dan weer veel sjieker, en die hebben dan weer het motto "Als je maar geld hebt dan kom je er wel" wat in Belgie totaal niet zo is, vind ik.. Maar ja dat is mijn mening ..

Mijn indruk van de LRV (don't shoot me):
je moet 's ochtends in godsallevroegte je bed uit om met de hele vereniging naar daar te gaan en nog in te schrijven, waarna je hoort dat je pas om half 2 's middags hoeft te rijden. Je auto, paard, losrijterrein en dressuurringen liggen elk kilometers van elkaar af. Dan hang je dus de hele ochtend daar rond, tenzij ze zo fijn zijn om je te verplichten mee afdelingsdressuur te laten rijden (kan ook gebruikt worden om los te rijden vinden ze). 's Middags pak je je paard van de trailer/vrachtwagen om daar over een of ander kuilig knollenveld te rijden waar links en rechts scheef wat bordjes in geprikt zijn. Je wordt gejureerd door een of ander meisje dat de voor- en achterkant van een paard nog net uit elkaar kan houden en vooral de vrienden van de rijvereniging ernaast voorop zet. Je mederuiters in die klassen hebben in sommige gevallen hun paard recht van het land gepakt en je hoopt maar dat hij iig onder het zadel WEL gepoetst is. Vervolgens ga je weer zitten wachten tot je tegen half 6 een keer hoort dat je al dan niet in de prijzen zit. Heb je prijs dan kun je je paard weer van de wagen halen om nog eens parade te rijden. Maar ja, rij je niet eerste dan heb je het vooruitzicht de komende 5 jaar nog in de B te kunnen blijven hangen.
En dan nog de meest idiote reglementen dat je een schildje op je cap/toque moet hebben, een clubdekje en clubfrontriem moet hebben, met een witte singel moet rijden.... Rolleyes

IK rij in Nederland overigens met een paard van nog geen 2000 Euro en krijg op mijn coupon elke keer dat ik zo'n gaaf beest heb dus met het geld valt het wel mee Knipoog

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:44

Meis, je neemt de woorden uit mijn mond en ben het helemaal met je eens!!

Bevalt het in NL wel? Want volgens mij is het daar 10x beter geregeld. Mss dat ik dan nog kans heb, mijn paardje was ook niet meer dan €2000,- Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:54

Nou, even ter vergelijking:

Ik ga morgen op concours. Ik weet al vanaf maandag mijn starttijden en moet een uur voor mijn starttijd iig aanwezig zijn. Ze hebben me als een van de laatste gezet op verzoek omdat ik van zo ver kom. Het is buiten losrijden en proefrijden maar wel op zand (Agterbergbodem meen ik zelfs) en met witte hekjes. Ongeveer een uur na de laatste ruiter van je rubriek heb je de uitslag. Prijsuitreiking is gewoon te voet in de kantine, dus als je tijd hebt tussendoor kan je paard al lang en breed weer op de wei staan als jij je coupons ophaalt. Juryleden zijn ook al bekend, volgens Nederlands systeem hebben ze om de B en L te mogen jureren zelf iig M gereden - uitgezonderd de oudere garde maar die jureren al lang en weten over het algemeen wel waar ze over spreken. Grootste nadeel: het is een stuk duurder dan LRV rijden, dat is gewoon zo. Maar ik heb met mijn paardje ook al eens dik gewonnen met 68% en meerdere keren te horen gekregen dat ik het beste paard uit de ring onder mijn kont had en ik krijg ook 8en voor verzorging terwijl ik met een Passier van minstens 10 jaar oud (waarschijnlijk eerder 15 of 20) en harde chaps met schoenen rijd, dus het hoeft allemaal echt niet duur te zijn. Netjes verzorgd is goed genoeg. En ja, de kantine staat vaak vol met dressuurmutsen met Scapa truitjes en geruite merkrijbroeken maar die kijken echt niet bij voorbaat al op je neer ofzo Knipoog

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:39

Ik rij bij de UDR en daar heb je ook netjes begin van de week ja startuur voor de wedstrijd en na de proef is er prijsuitreiking. Wel met paard in de zomer, en als je maar 1 proef rijd kan je weer naar huis. Zo goed als bijna altijd netjes verzorgde piste's en jury's die eerst een cursus gevolgd hebben.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:22

Orban en Idra, dan zien wij elkaar in Leopoldsburg!! Ik doe ook nog eens mee!! 't is wel alweer eventjes geleden.
Urielle, je beschrijft het perfect!!!

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:24

webster543 schreef:
Orban en Idra, dan zien wij elkaar in Leopoldsburg!! Ik doe ook nog eens mee!! 't is wel alweer eventjes geleden.

Per toeval ben ik daar toch ook wel zeker. Schijnheilig Haha!

patriciah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:48

sinds kort is er ook in de lrv van te voren bekend welk uur je moet rijden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:24

Urielle schreef:
Mijn indruk van de LRV (don't shoot me):[...]

Dit heb ik inderdaad ook wel vaker aan de hand gehad. Ik moest 's morgens met de club mee gaan, maar voor ik in de L2 zat moest ik vaak 's namiddags pas om 3 uur rijden.
Achttal is verplicht in LRV,en ik zat in niet zo'n grote groep. We hadden maar 2 of 3 vaste achttal ruiters, de rest was gewoon verplicht om mee te doen. Betekende dus bijna elke week een volledig ander achttal. Dan was ik verplicht om naar de oefeningen te komen. Nu kon ik zelf geen autorijden en moest mijn vader me brengen, op woensdag 8 uur 's avonds en zondag voormiddag. Maar mijn vader werkt woensdag tot na zessen, dan nog eten, trailer opladen, haasten, en eer we terug waren weer laat en dan moet hij morgenvroeg weer uit de veren. Zondag is zijn enige vrije dag en moeten we oefenen dan is hij al een volledige voormiddag kwijt. Daarnaast leerde ik ook helemaal niets tijdens die lessen, maar dan waren ze wel een beetje lastig op ons omdat we nauwelijks op de oefeningen aanwezig waren.

En toen ik vanaf de L2 voormiddag moest rijden, heb ik ook al enkele keren meegemaakt dat mijn achttalproef vlak voor mijn individuele proef was. Nu lagen die ringen op een volledig ander veld. Dat betekende ring uit, paard in uitgestrekte galop naar de andere kant. Nahijgend binnenkomen met een paard dat net al een proef heeft gereden en heet is geworden van enkele jonge ophitsende paarden voor en achter haar en onmiddellijk beginnen.

Terreinen waren ook niet altijd alles. In het noorden van Limburg vielen ze meestal wel goed mee, heel vaak goede grasvelden. Maar moest ik naar het zuiden dan hield ik mijn hart al vast. Heb het meermaals meegemaakt dat ze auto na auto met de tractor het veld (excuseer: modderpoel) moesten optrekken en dat ik zelfs geweigerd heb om te rijden omdat ik letterlijk schrik had mijn paad zijn benen kapot te rijden. En ja, ook vaak met kraakwitte benen van de trailer afgekomen en met gitzwarte de ring binnen gewandeld Haha! .

Puntensysteem vond ik ook niet alles. Jury's zijn inderdaad niet altijd alles (ik en mijn vader hebben wel eens geholpen met schrijven, je wilt niet weten wat we ooit hebben gehoord Rolleyes ), en alleen de 1ste mag over naar een hogere klasse. Nu heb ik geen hoogvlieger, eerder een 'zesjespaard'. In de L2 heel vaak zesjes, soms een vijfje, soms een zeven... in het andere puntensysteem bijna altijd een winstpunt waard. Maar er zat àltijd wel een krak van een paard in de ring met prachtige bewegingen die altijd hoger dan zevens kreeg..ja dan kan ik het wel op mijn buik schrijven want bij de eerste 5 van de 25 geraakte ik nooit, al had ik nog goed gereden. En dan inderdaad het lange wachten op de uitslag. Moest ik 's nammidags om half twee rijden moest ik nog tot half zes wachten om iets te weten. 's morgens om tien uur nog tot na 1 uur wachten voor ik iets wist.

Eigenlijk reed ik gewoon mee omdat ik het fijn vond als afwisseling voor mijn paard, om te kijken als die dingen die we thuis kunnen hier ook kunnen. Maar moest ik opnieuw kunnen kiezen zal ik geen LRV meer rijden. De sfeer was vaak wel fijn, maar de verplichtingen waren er soms te veel aan.

Ik heb wel nooit een witte singel moeten dragen Haha! .

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 08:43

Urielle schreef:
Nou, even ter vergelijking:

Ik ga morgen op concours. Ik weet al vanaf maandag mijn starttijden en moet een uur voor mijn starttijd iig aanwezig zijn. Ze hebben me als een van de laatste gezet op verzoek omdat ik van zo ver kom. Het is buiten losrijden en proefrijden maar wel op zand (Agterbergbodem meen ik zelfs) en met witte hekjes. Ongeveer een uur na de laatste ruiter van je rubriek heb je de uitslag. Prijsuitreiking is gewoon te voet in de kantine, dus als je tijd hebt tussendoor kan je paard al lang en breed weer op de wei staan als jij je coupons ophaalt. Juryleden zijn ook al bekend, volgens Nederlands systeem hebben ze om de B en L te mogen jureren zelf iig M gereden - uitgezonderd de oudere garde maar die jureren al lang en weten over het algemeen wel waar ze over spreken. Grootste nadeel: het is een stuk duurder dan LRV rijden, dat is gewoon zo. Maar ik heb met mijn paardje ook al eens dik gewonnen met 68% en meerdere keren te horen gekregen dat ik het beste paard uit de ring onder mijn kont had en ik krijg ook 8en voor verzorging terwijl ik met een Passier van minstens 10 jaar oud (waarschijnlijk eerder 15 of 20) en harde chaps met schoenen rijd, dus het hoeft allemaal echt niet duur te zijn. Netjes verzorgd is goed genoeg. En ja, de kantine staat vaak vol met dressuurmutsen met Scapa truitjes en geruite merkrijbroeken maar die kijken echt niet bij voorbaat al op je neer ofzo Knipoog

Helemaal duidelijk allemaal. Is het zo dat je van te voren kan bekijken aan welke wedstrijden je deelneemt? En inschrijft een aantal weken van te voren ofzo? Ik weet niet precies hoe dat gaan in NL.
En is er altijd een voorkeur van tijd aan te geven?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:44

Ja, ik heb nu de inschrijvingen voor oktober eruit gedaan en binnenkort ook november alweer maar ik wacht nog op de wedstrijdkalender voor deze winter. Het concours van dit weekend had ik zelfs in maart al ingeschreven, omdat het zo'n populaire wedstrijd is!

De voorkeur voor tijd is een vriendelijkheid van het secretariaat maar ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat ze er geen rekening mee hielden. Ze vinden het al heel wat dat ik zover reis om bij hen te komen rijden dus ze snappen wel dat het niet lekker is om 's ochtends de eerste start te hebben Tong uitsteken Ik heb zelfs al voorgehad dat een secretariaat bij vroeg inschrijven speciaal voor mij besloot om de B 's middags te laten verrijden ipv 's ochtends, omdat het nog niet ingedeeld was! Je moet natuurlijk niet voor elke onbenulligheid vragen om als eerste of juist als laatste te starten maar een reistijd van anderhalf a twee uur is wel een goede reden Knipoog

LiesBento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:11

Ik heb vroeger bij de pony's LRV gereden, maar ik vind het zoals reeds gezegd rommelig georganiseerd en de terreinen kunnen vaak beter.
(terreinen die oplopen, oneffen terreinen,..)
En dan het feit dat je verplicht wordt tot 8-tal rijden, vind ik niet kunnen.

De sfeer onder de ruiters is dan vaak wel heel leuk ! Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:55

LiesBento schreef:
(terreinen die oplopen,

Dat heb ik inderdaad ook eens gehad. De ring lag echt letterlijk tegen een heuvel aan, je zag het zo stijgen. Dat betekende naar de jury toe vooruitduwen en van de jury weg de rem opzetten, zeker tijdens een middengalop Haha! .

Moet wel zeggen dat ik altijd graag op de ponyconcours heb rondgelopen. Speelden ze ook vaak spelletjes enzo, was gezellig om te zien Lachen .

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:41

Nu weet je altijd vanop voorhand hoe laat je moet rijden hoor, bij de lrv (site), en hoef je daar dus geen uren van te voren te zijn Lachen
Witte singel, heb ik niet, clubdoek evenmin en zeker geen frontriem!
De jury kan ik mij ook soms aan storen maar ik heb tot nu toe nog maar 1 keer problemen gehad (dan nog op ons eigen tussentornooi Haha! ), dus dat valt ook alweer mee.

Maar inderdaad, aan al die dingen merk je wel dat het gratis is natuurlijk.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:15

Theake schreef:
Nu weet je altijd vanop voorhand hoe laat je moet rijden hoor, bij de lrv (site), en hoef je daar dus geen uren van te voren te zijn Lachen
Witte singel, heb ik niet, clubdoek evenmin en zeker geen frontriem!
De jury kan ik mij ook soms aan storen maar ik heb tot nu toe nog maar 1 keer problemen gehad (dan nog op ons eigen tussentornooi Haha! ), dus dat valt ook alweer mee.

Maar inderdaad, aan al die dingen merk je wel dat het gratis is natuurlijk.

Dus hoef je dan ook niet meer om half 9 smorgens aanwezig te zijn? Als je bijv om 2 uur smiddags moet rijden?

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:16

Nee hoor, zou niet weten waarom Lachen

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:17

Ik rijd ook lrv, ben er helemaal tevreden over. Ja
Sommige bodems liggen idd slecht, maar als ze té slecht liggen dan doe ik gewoon niet mee. De commandant van de club wil niet eens dat we meedoen dan.
LRV is vrijwilligerswerk, ik ben al tig keer op iemand anders zijn tornooi gaan schrijven, balken rapen, achter de bar gaan staan,...

Ik rijd zelf met een zwarte dressuursingel, en ik ben daar ook niet de hele dag. Ik kom aan, rijd mijn achttal mee (puur omdat ik dat leuk vind, hoeft ook niet, we hebben volkgenoeg) en mijn 2 dressuurproefjes en ben terug naar huis. Als ik prijs heb halen ze die op voor mij en geven ze een seintje. Knipoog

Qua jury kan ik niet echt klagen vind ik, heb de laatste weken altijd in de prijzen gereden en dat komt niet omdat ik elke jury persoonlijk ken. Knipoog De winstpunten kan ik mij ook aan storen, maar dat is nu eenmaal zo.

Onze club is echt supergezellig, ik rijd bij Bazel. We hebben ook wel een beetje dat groepjesvormen, maar daar zit een heel verhaal achter. De sfeer is bij ons iig erg goed, ik zou nooit meer naar een andere club willen gaan.

Wat mij betreft blijf ik dus mooi lrv rijden. Ja

O ja, en over die clubfrontriem, wij mogen lekker zelf kiezen met welke frontriem we rijden. Knipoog Ik heb een lekkere blingfront. Clown
Clubdekje is bij ons donkergroen met gouden rand, vind het zelf überchique. Als je wil mag je met een wit dekje rijden, maar uit respect rijd bij ons iedereen met het clubdekje.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:28

Nou, mijn LRV ervaring van gisteren was dan wel weer super. Geen achttalverplichting (dit omdat ik met een 4-jarige rijd en we het achttal nog teveel storen Gestoord Ja niet moeilijk als ze je langs ene zetten die op alles en iedereen vlamt), uren staan nu ten laatste de woensdag voor de wedstrijd op internet. Terrein gisteren in Eksel was erg goed, geen kuiltjes of knollenveld. Nee mooi grasveldje met hier en daar wel eens een oneffenheid maar dan niet in de ringen zelf. Clubdekje en frontriem is voor je individueel niet verplicht, wel voor het achttal omdat men uniformiteit wilt. Dit laatste is toch niet iets waar je de LRV op moet gaan afbreken. My opinion weliswaar. En ja dat embleempje op je cap, so be it. Dat zet je er 1 keer op en het duurt geen 2 minuten.

Maar wat er over de jury verteld wordt is dan wel vaak waar. Overtijd had ik een toch ohhh zo verliefd koppeltje als jury. Ik vraag me af of ze 1/5 van mijn proef daadwerkelijk gezien hebben. Met de basiscursussen proberen ze hier wel wat verandering in te brengen maar dit is een proces van lange adem en of de jury's ooit zo gaan zijn als in Nederland, betwijfel ik sterk.

Ik wil dus de LRV niet de hemel in prijzen, verre van. Moest ik eens in Nederland starten, wil ik waarschijnlijk ook niet meer terug naar België. Maar ik moet wel zeggen dat het erop vooruit gaat. Dit seizoen heb ik 2 keer op een erg slechte bodem gereden en ik heb mij nog maar 1 keer echt totaal niet met de jury kunnen vinden. Iemand waar ik mij dus gelijk Urielle zegt vanaf vraag of die het verschil wel weet tussen de voor- en achterkant van het paard.

[edit]Ohja, ik heb ook nog nooit een opmerking gehad dat ik met een zwarte singel gestart ben en al evenmin dat ik geen clubdekje of -frontriem heb. Mooi je eigen tenue voor het individueel.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:38

Ik rijd ook lrv, en de sfeer vind ik er wel super. De terreinen zijn inderdaad soms minder en daar kan ik mij dan ook verschrikkelijk aan ergeren maar so be it, er zijn vaak ook wel 500 paarden. De jurering is ook soms verschrikkelijk, vooral de lagere proeven. Nu rijd ik zelf de M1 en heb ik reeds 3x gewonnen. En geen enkele van die 3x kende ik de jury. Ik was die 3x ook echt tevreden over mijn proef. Natuurlijk heb je er altijd wel eens iemand tussen die slecht jureert of partijdig is maar als je om en bij de 30 jury's nodig hebt elke zondag is dat niet zo makkelijk, het zijn allemaal vrijwilligers.
Nou goed, aangezien de terreinen mij niet altijd liggen ga ik volgend jaar HROV rijden in de zomer en misschien pik ik af en toe nog een LRV tornooi mee, we zien wel.
Het achttal valt bij ons best wel mee, er wordt geprobeerd om iedereen toch eens in het achttal te laten rijden zodat niet altijd dezelfde elke keer moeten rijden. Ik vind het nu niet zo erg om mee te rijden aangezien het toch puur voor de sfeer is. Er wordt wel wat afgelachen in ons achttal.
Ook zijn wij niet verplicht om naar de oefening te komen (1x per week op vrijdag, afwisselend de ene week dressuur en de andere week springen) maar we moeten wel iets laten weten als we niet komen zodat ze de lessen een beetje netjes kunnen verdelen.
Dus al bij al valt LRV best wel mee en vooral de laatste jaren is het enorm veranderd. De uren liggen nu van op voorhand vast en ook de jury weet je vanop voorhand.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:28

Ik rijd LRV al 2 jaar,
de tereinen kunnen slecht liggen maar dit is veel dankzij het slechte weer dat wij hebben.
de oragisatie hangt af van club tot club, zo hadden wij in de winter een wedstrijd georganiseerd in de heikant indoor dus, en waren ze aan het zagen omdat alles op tijd verliep, zodat zwaar voor 1 keer niet tot 10 uur hoefde te wachten. We kregen veel positieve comentaren op onze organisatie...

Bij ons in de club ben je niet verplicht mee te rijden, ze vragen het wel , maar als je zegt liever niet, dan maken ze er niet veel drama om ( ik rijd niet mee omdat mijn paard graag klappen uitdeelt)
Tevens is er bij onze club en echte hele leuke sfeer!!!
Het si wel zo als je mee rijd in het achttal mag je gratis dressuurles volgen.

Tja en dat dressuur niet eerlijk wordt beoordeeld, de dag dat je kan zeggen dat dressuur eerlijk is mag je me dat komen melden.
Bij springen is het anders een balk is een balk en daarmee gedaan.

een frontriem is bij ons niet verplicht , en het clubdekje is enkel als je achttal-viertal rijd, bij individueel mag je kiezen.

En de uren liggen ook al sinds een 2 jaar zeker op voorhand te zien op het lrv web.
Ik heb dus niets negatief over de lrv, de slechte ondergronden is iets waar ze naar mogen uitkijken , maar denk niet dat het altijd zo gemakkelijk is op een perfect vlakke oppervlakte te vinden, die groot genoeg is voor de hele wedstrijd.