behulpzaamheid mederuiters

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: behulpzaamheid mederuiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:35

Hihi stiekem moet ik wel lachen om de kak in de SGW Nagelbijten / Gniffelen Dat had ik niet verwacht. Wat betreft singels e.d. lenen bij de dressuur, (haak even verder in op singels lenen bij sgw). Dat moet maar net passen, niet te nat zijn, je moet klaar zijn met rijden en dan een kleffe singel lenen. Hoofdstel, sporen e.d lenen idem dito, als ik die persoon ken mag deze best het e.e.a. lenen, hoofstel liever niet, zadel sowieso niet. voorlezen wil ik ook best doen en op de thuiswedstrijden is er echt wel bijna altijd iemand te vinden die dat doet. De concurrentie gaat heus niet slechter rijden als je wel/niet voorleest.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:38

tot nu toe vind ik het wel meevallen. als er iemand een voorlezer nodig heeft dan mogen ze haar lenen(als ik haar niet nodig heb en als ze wil) als ik een ovoorlezer nodig heb is meestal de 1ste persoon die ik aanspreek ook degene die mn proef voorleest.

Puk_SuperHaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:40

miep1979 schreef:
Ach ik zeg altijd maar U roept, WIJ draaien wel.
Zolang ik wel gewoon de ruiter kan voorlezen met wie ik mee ben en zij geen hulp met losrijden nodig heeft.
En als iemand wat vergeten is en het kan gemist worden, waarom niet?

Mee eens, je kan wel iets doen!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:06

Ik ben zelf nooit te beroerd om even te lezen. Ook heb ik er geen enkel probleem mee als mijn voorlezer ook nog iemand anders voorleest, als mijn proeven maar niet in het gedrang komen.

Zelf heb ik ook wel eens moeite gehad een voorlezer te vinden hoor. Heb nu 2 keer op wedstrijd zelf moeten zoeken en ondanks dat ik de proeven vrijwel uit mijn hoofd ken vind ik dat nooit een prettig gevoel...

Edit: Overigens help ik ook vaak (bij diverse verenigingen) bij evenementen. Afgelopen zondag nog, bij een vereniging waar ik vaak start. Proeven rijden, paard naar huis brengen en naverzorgen, zelf even opfrissen en heel snel weer terug en de rest van de middag heb ik naast de jury zitten schrijven. Dat vind ik ook iets terug doen voor je mede-ruiters, en de vereniging. Je wilt niet weten hoe ze soms omhoog zitten met het vinden van mensen... Ik doe het graag en vind het een kleine moeite, ben zelf immers ook blij dat alles voor mijn wedstrijden geregeld word...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 06:54

Ik heb zelfs een keer vanaf mijn paard voorgelezen Nagelbijten / Gniffelen

Meisje voor me had geen lezer en moest de ring in.
Ik ben ernaast gaan staan en gaan lezen Tong uitsteken

Normaal zou mijn moeder dat doen, maar die was mijn paspoort en boekje uit de auto halen.

Meisje was me zo dankbaar dat ik denk ik wel 6 drankjes en 4 versnaperingen aangeboden heb gekregen Clown

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:14

lezen zou ik nooit doen voor een ander, zou bang zijn dat ik iets verkeerd doe ofzo hahaha en dat het dan mijn schuld zou zijn als ze iets fout rijd Clown
Iemand filmen zou ik wel graag doen Haha!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:26

Hihi stiekem moet ik wel lachen om de kak in de SGW Dat had ik niet verwacht

Dat is volgens mij een schrijffout en bedoelde ze dat het juist bij de sgw veel minder is. Dat is ook zo. Iedereen heeft als doel "heel" de cross doorkomen. En er wordt meer meegeleefd me elkaar dan bij een gewone dressuurwedstrijd.
Het is makkelijk als je zelf zorgt voor een voorlezer, ook als er al iemand mee gaat om te filmen. Dat geeft rust, je weet dat je niemand meer hoeft te zoeken. Zelf wil ik gerust wel eens iemand voorlezen. Het vervelende vind ik wel dat de ruiter dan soms zelf niet weet welke proef er gereden moet worden. Dan krijgt hij/zij het boekje ook zo weer terug en lees ik niet voor. Als ze niet de moeite nemen om de proef van te voren door te lezen/door te nemen, houdt dat in dat ze helemaal op de voorlezer steunen. Waait het een beetje en kunnen ze je niet goed verstaan wordt er vanuit de baan gebruld: "WAT????" "HEEE?????" En in zo'n vertoning heb ik geen zin. Spullen uitlenen ook zoiets. Natuurlijk wil je iemand helpen die iets vergeten heeft, of als er iets stuk gaat. Jammer dat het vaak gebeurd dat je de spullen, of niet, of heel laat, of heel vies terug krijgt. Drie keer vragen of je de handschoenen terug kan krijgen. Ja hoor, na een paar weken, vies opgeproffeld. Of 2 galajurken voor een speciaal optreden bij een kerstspecial op de manege. Na 1,5 jaar opeen gepropt in een plastic tas.......

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:14

Voorlezen vanaf mijn paard terwijl ik meteen daarna moet zou ik zelf nooit doen.
Ik krijg mijn paardje dan niet meer lekker aan de slag, die heeft het dan gewoon gehad, ik moet daar met even lange teugel stappen al mee uitkijken.....
Dan leest mijn moeder meestal voor zo'n iemand even voor, boekjes etc. nemen we altijd meteen mee, of mijn vader haalt het even op.

Het is idd erg lastig als je niet een vast iemand hebt om mee te gaan en het telkens weer moet regelen.
Gelukkig gaat mijn moeder altijd mee om voor te lezen, en mijn vader om met de trailer te rijden, de kalkoenen te draaien, en allebei voor de gezelligheid Tong uitsteken .

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:28

Tja ik ben van huis uit de enige die rijdt. Niemand gaat mee en kan me voorlezen. Moet dus altijd iemand ronselen die met me mee wil. erg veel paarden vrienden heb ik ook weer niet, dus het is altijd lastig voor mij. Als ik niemand heb ga ik ook niet. Wil niet met de stres zitten dat er niemand is die me wil voorlezen. Erg vervelend voor mij. Ik kan niet altijd naar de wedsgtrijden waar ik heen wil Het is een hoop geregel voor mij.

Dus oordeel niet te snel. Ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die in die zelfde situatie zitten als mij.

Daarbij vindt ik de mentaliteit op wedstrijden niet meer als voorheen. Ik rijdt mijn proef wacht op de punten en ga weer naar huis. Het is steeds meer ieder voor zich.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:42

Geen problemen met de behulpzaamheid van andere ruiters/grooms op wedstrijd, vaak integendeel.

Woensdagavond nog gestart en manlief moest de starter voor mij gaan voorlezen (die had niemand om voor te lezen). Het was allemaal wat vlotter gegaan dan verwacht en ik moest een voor mij onbekende dame vragen of deze mijn peeskappen even af wilde doen en mijn flesje water aan wilde pakken zodat ik mijn pony nog even op kon pakken voor ik de ring in zou gaan. Was geen probleem, ik werd gelijk vriendelijk geholpen Ja.

Ik rijd mijn proeven de laatste paar wedstrijden ook uit mijn hoofd en ga nu ook regelmatig in mijn uppie op concours. Meestal heb ik niemand nodig (laden en lossen doe ik alleen en ik laat ook bewust mijn peeskappen af als ik alleen ben) en er wordt me eigenlijk elke wedstrijd wel hulp aangeboden door bekenden en onbekenden als ze horen dat ik alleen ben en uit mijn hoofd rijd.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:43

@ Ziolette: dat merk ik ook. Het gebeurd me zelden dat ik gek word aangekeken als ik om hulp vraag.
Soms is mams bezig of heeft haar handen vol, dan helpt er snel iemand.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:44

Dat heb ik ook wel eens meegemaakt, mensen bieden spontaan aan te lezen. Zo erg zelfs dat ze vlak voor het begin van mijn proef het kantineraam even opentrokken ( dankjewel, paard compleet over de zeik Bloos ). Wel lief van ze!

SuuZzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:51

Dressuur mensen zijn meestal minder behulpzaam als bij springen Tong uitsteken
Met springen helpt iedereen elkaar gewoon met losrijden, paard vasthouden enzo Lachen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:51

als ik als groom meega op wedstrijd heb ik er totaal geen probleem me om anderen een handje te helepn. of het nou voorlezen is of helpen met laden of een paard vasthouden zolang de ruiter waar ik voor mee ben mij niet nodig heeft doe ik alles.

wel vind ik de sfeer op endurance wedstrijden veel prettiger, rol van de groom is daar ook zeer belangrijk

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:44

Ik heb op de ARD mijn dressuurdek uitgeleend, een meisje was hem vergeten!! Was precies de goede kleur Cool En ach, ja voorlezen kan en doe ik ook wel!! Knipoog Tong uitsteken

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:51

Ik heb altijd een voorlezer mee, mij teveel stress om in dat half uur dat ik hoor los te rijden nog iemand te zoeken.

Als ik zelf met iemand mee ben lees ik eigenlijk alleen diegene voor, na 2 proeven voel ik mn keel al, vooral op grote concoursen waar je echt moet schreeuwen..
Indoor met 1 proef heb ik er niet zoveel problemen mee

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:52

ik moet zeggen dat ik persoonlijk altijd wel help

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:58

Ik help anderen graag; met spulletjes aannemen of wat dan ook. Voorlezen? Geen enkel probleem, maar ik moet er wel bij zeggen dat het dan bij één extra ruiter blijft. Vrijwel alle wedstrijden zijn hier 2 proeven en ik vind 4 proeven lezen meer dan genoeg!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:21

Ik heb er nooit zo'n last van.. Haha! Mijn vader leest me altijd voor, maar wanneer dat om wat voor een reden dan ook niet kon, was er altijd wel iemand die mij voor wilde lezen.
Ik denk wel dat het bij hogere klassen moeilijker is een voorlezer te vinden dat bij de lagere klassen. Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:30

als iemand het zou vragen zou ik gewoon voorlezen hoor. is op hun eigen risico Haha!
mijn vriend leest ook regelmatig anderen voor. je kan hem nou eenmaal op het voorterrein nog horen Haha! vooral bij wind erg fijn.

maar spullen uitlenen zou ik nooit doen. een zweep kan nog wel.. maar geen zadel/hoofdstel oid.
beugelriem weer wel Haha! heb zelf ooit eens gehad datie onderweg knapte. toen heb ik die van me vriend gejat.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:19

Ik vind het ook niet meer dan normaal om iemand anders te helpen als het maar enigszins kan. Voorlezen vind ik helemaal geen probleem, eventueel wat spullen uitlenen ook niet. Ik heb weleens mijn complete rij-outfit uitgeleend, broek, blouse, jasje en plastron.
Ik heb ook weleens een ruiter vlak voor ze de ring in ging erop gewezen dat de peeskappen nog om zaten, en ze er ook voor haar afgehaald en even bij me gehouden.

Pas geleden ben ik zelf ook fijn geholpen, het losrijterrein was één grote spekgladde blubberbende en mijn paard was zo gek als een deur, probeerde constant te gaan rennen en schoof daarbij steeds weg.
Ik kreeg al gelijk van een onbekende vrouw de vraag of ik hulp nodig had (ik was alleen op het losrijterrein). Ik heb het nog even geprobeerd, maar daarna besloten niet te starten omdat het echt link was (ringen waren ook niet veel beter), en wilde afstappen. Zodra ik echter bewoog in het zadel schoot mijn paard vooruit/opzij/omhoog, waardoor dat nogal lastig werd. Die vrouw kwam door de blubber heen aanlopen en heeft mijn paard even in de houdgreep genomen zodat ik af kon stappen, was ik haar heel dankbaar voor.

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:39

Het is al een tijdje geleden dat ik gestart heb, meestal had ik een voorlezer mee. Ik ben 2 keer alleen geweest. De 1e gokte ik erop dat ik wel een lezer zou kunnen vinden. Dat leverde zoveel moeite en stress op dat ik de 2 keer de proeven maar uit mijn hoofd heb geleerd. Toch vind ik het maar niets om zonder hulp op pad te gaan.

Als ik zelf moet rijden ben ik er niet dol op om andere voor te lezen. Ik ben erg zenuwachtig en ben dan ook bang dat ik anderen verkeerd voorlees.

Als ik mee ben als lezer, vraag ik de "eigen" ruiter of die er problemen mee heeft en zoniet dan lees ik gerust voor. Heb vaak zat voor een ander in de regen gestaan.

Dingen uitlenen tot op zekere hoogte. Mijn zadel zou ik nooit doen. Wel heb ik mijn laarzen (met schone sokken Haha! want ze waren 2 maaten te groot), neusriem, sporen, zweepje, dekje enz uitgeleend.

Ach een beetje collegialiteit kan geen kwaad. Natuurlijk moet je de boel in orde hebben, maar het kan de beste gebeuren dat je iets vergeet.

Miep20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:09

Ik wordt altijd prima geholpen als ik daar netjes om vraag. Heb ook rgeelmatig geen voorlezer bij mij maar heb tot nu toe altijd nog 1tje kunnen vinden. Ken de proeven ook uit mijn hoofd voor het geval dat....
Ook ben ik wel eens een cap vergeten, naast mij stonden mensen die mij hoorde praaten en die boden spontaan aan of ik iets nodig had. daar heb ik toen een cap van kunnen lenen.