Vreselijk kreupel paard > Niet uitgesloten !?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vreselijk kreupel paard > Niet uitgesloten !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:32

Simmie schreef:
Dat schreef laborah, niet ik.
Maar idd, die zijn er bij mij weten nooit bij spring-/dressuurwedstrijden. Bij SGW/Eventing wel; daar is het verplicht.

Dat begreep ik uit je post van 15:18 Lachen

Ik snap dat ook niet. Als je weet dat je dier echt kreupel is rij je er toch niet mee door?
WP haal je dan ook geen, dus wat is de toegevoegde waarde van door rijden?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:39

Nou RK, ik heb toch weleens gezien dat zeer onregelmatige paarden gewoon een wp krijgen voor hun proefje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:40

echt waar??
Schandalig!

Hoe scheel ben je dan als jury vraag ik me af...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:42

Dat zegt ook wel wat over de kwaliteiten van het jurycorps?
Tot nu toe heb ik dit soort situaties gelukkig nog nooit gezien. De jury's waar ik bij schrijf, sturen ze ( nou ja ' adviseren' onder dreiging van een verliespunt) kreupele paarden toch mooi de ring uit. en soms nog protest krijgen van de ruiters ook Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:44

Maar erleyne ik ben er ook eens uitgestuurd en heb ook geklaagd.
Zoals sommige jury's dus blijkbaar een wp geven bij een onregelmatige proef, zijn er ook jurys die geen verschil zien in een kreupel paard en een paard dat zich totaal vast zet van de spanning recht als een plank en zo onregelmatig een travers of alles met buiging loopt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:47

Tja, dat heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt. Maar als het de ene kant op fout kan, kan het de andere kant natuurlijk ook. Dan kan ik me protest goed voorstellen. Maar als je paard zo rot loopt, dat hij met 1 been de grond amper durft te raken, dan kan ik me niet voorstellen dat je wilt doorrijden. En die zijn er dus wel......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:53

Dat kan ik me dus ook niet voorstellen, dat doe je je paard toch niet aan?

Ik wilde toen wel doorrijden
Bij de kantine was hij al opzij gesprongen omdat mensen achter het glas eng waren.
Bij een letter waar de zon op stond was hij al 4 meter opzij gesprongen, dat soort dingen.
Gewoon aanstelleritus dus. Dan wil je graag door rijden. Lachen (en dat was typisch Kawa)
En een paard met echt pijn, geloof niet dat die dingen uit gaat spoken als opzij springen, die is blij dat hij vooruit loopt.
En op 60 meter middendraf had ik overigens een ruime voldoende.
Daar liep hij ook niet onregelmatig, was lekker naar voren, dat wilde hij wel Lachen
En ik heb toch het idee dat je juist in de middendraf kunt zien of een paard kreupel is of niet. Lachen

Overigens met springen ben ik ooit gestopt
Foutloos parcours. Met inspringen voor de barage tikt het paard met zijn achtervoet op de stift van het voorbeen, dus liep licht kreupel. In galop merkte je het niet eens, in draf wel.
Dan stop je gewoon, wat kan een prijs dan bommen Lachen

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:54

Ik ben er bij een FNRS wedstrijd nog wel eens uitgehaald, omdat de jury dacht dat mijn paard kreupel was. (en dat was bij het losrijden)
De eigenaar van de manege heeft er toen nog naar gekeken en ik heb ernaast gelopen en nog een paar rondjes erop gedraafd, om de jury te laten zien dat het paard niet kreupel was, alvorens ik mocht starten.
Het paard was zo "heet" dat hij de hele tijd in een soort draf/galop liep. Dus half in galop en half in draf. Toen het rustiger om hem heen werd, werd hij zelf ook rustiger en kon hij dus wel normaal draven en was de jury overtuigd dat het gewoon de spanning was.
(overigens heb ik in de proef meer in galop gezeten dan in draf en het was nog wel de F3 Clown . )

Maar goed. Ik vind het zelfs de taak van een jury om bij een kreupel paard te zeggen dat ze niet mogen starten.
Als een paard onregelmatig loop, zou het nooit goede punten moeten kunnen halen en jury's die de onregelmatigheid niet zien behoren geen jury te zijn.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:57

Als ik twijfel dan laat ik ze meestal van tevoren een rondje met een lange teugel draven. Als ik dan nog twijfel laat ik hem gewoon startenl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:03

Dat zie je idd vaak
Dat deed de vrouw waar ik er uit moest ook niet
Was vertrekken zonder weerwoord. punt.
OP welk been hij kreupel liep kon ze ook niet vertellen Knipoog
Kan natuurlijk ook niet bij 1 die zich op staat te naaien..die lopen in het hele lijf belachelijk Lachen

Dus ik ben zelf iemand van, de ruiter zoekt het maar uit.
Ze kunnen gaan zonder wp verlies, kunnen doorrijden, maar dan hebben ze een verliespunt. Keus is dan aan de ruiter.

Want je kunt wel moraalridder uithangen als jury, maar wat heeft het voor nut?
Als het paard echt kreupel is en de ruiter rijd door, doen ze dat thuis ook wel...