Slecht (modderig) terrein, start jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Slecht (modderig) terrein, start jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 15:55

Suzy schreef:
Absoluut niet, wat heeft het voor zin... Dit is enkel blessures riskeren, want fatsoenlijk rijden gaat toch niet.
Maar ik mag toch hopen dat de organiserende vereniging wel oog houdt voor het welzijn van het paard.

Dat betwijfel ik ten zeerste eerlijk gezegd. Knipoog

horseworld20; het heeft niks met bang zijn te maken. Maar met verantwoordelijkheid. Knipoog Neem je het risico of niet. Lachen

x__Dj__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:31

ik zou me af gaan melden straks gebeurt er iets ofzo en dan heb je weer een probleem.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:51

Ik heb het nog niet gehad, maar ik zou me dan wel afmelden. Ik heb weleens in een redelijke modderpoel gereden dat ik niet voor de 100% durfde te gaan, maar echt gevaarlijk heb ik nog niet meegemaakt..

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:23

Nee!
Ik ga sowieso eerst op de locatie kijken voordat ik me inschrijf. Mocht er in de week voor de wedstrijd iets veranderen (weer ofzo), denk ik zeker een keertje extra na. Voor mij is wedstrijdrijden: hobby (fanatiek, dat wel!). Ik zet de gezondheid van ons paard niet op spel, voor mijn fanatisme! Zolang je er je brood niet mee verdient, zie ik niet in waarom je kost wat kost moet starten.

josan123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:16

bij een modderig terein zou ik me ook afmelden ! dan maar geen wedstrijd ik heb geen zin dat mijn paard of pony
geblesseert raakt.. dan kan ik heel lang geen wedstrijden rijden;)

JackMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:18

Als de omstandigheden zo zijn, meld ik me af. Het is het me gewoon niet waard en ik zou mezelf voor mijn hoofd slaan als er wat met mijn paard gebeurd.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:18

Als de bodem toch echt zeer slecht is, zou ik niet starten. De gezondheid staat idd voorop, en als je zelfs met kalkoenen niet kan voorkomen dat je wegglijdt vind ik het niet verantwoord.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:28

Morgen ga ik mee groomen, ben der vaste groom. Normaalgesproken zouden we er morgen van die schoefjes ofz onderzetten, want het was op gras. Ze zou dan gewoon rijden, want dan is het nog minder glad, aangezien ze als 1 van de eerste moest. heel vroeg.
Maar de organisatie vond het zélf niet kunnen, en heeft dus alle proeven verplaatst naar zand. geen gras wedstrijden dus.
Voor de mensen die dit bekend in de oren klinkt, Ja dit is van de Mister Ed competitie Lachen

Nu moet ze morgen om 13:07 en 13:22 dacht ik rijden, dat betekend 11 uur van huis Haha! :p

Als het goed is word het morgen ook niet zo smerig weer, dus kan het gewoon door gaan.
zelf rijd ik nog geen wedstrijden, heb namelijk geen wedstrijd paard ( Boos! ) maar als ik het zou hebben, en de baan zou inderdaad heeel modderig zijn en je kan er vrijwel niets onderzetten, want het is te erg, zou ik me gewoon uitschrijven. Jammer dan.. Liever 1 proef dan overslaan, dan er straks een ongeluk aan overhouden en er heel veel moeten overslaan Lachen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:33

Ik heb het 1 keer gehad dat de bodem ongelofelijk slecht was.
Blubber en slik en weet ik het wat voor troep er nog allemaal in lag.
Zo op het eerste gezicht zag je nog niet eens is dat de ring er slecht bij lag, totdat je er in reed Knipoog
Ik heb mijn beide proeven gewoon gereden (ik had nog winst ook Clown )
Maar tegenwoordig rijd ik liever op zand of agterberg bodems dan op gras. Lachen

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:58

Ik informeer altijd eerst hoe de bodem normaal is op een wedstrijd op hetzelfde terrein en dan schrijf ik me meestal pas in!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:59

De wedstrijd in Beekbergen is afgelast vanwege de regenval. Het regent hier de hele dag al. Sommige plaatsen weet je bijvoorbaat al dat die grond geen water kan hebben, dan is de keuze snel gemaakt als het geregend heeft.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:08

@Morris: Over beekbergen.. dat was al op zand gepland en zelfs daarvoor vonden ze het te riskant/moddeig. Kun je nagaan.....
Snap alleen niet waarom het dan niet evt. naar de binnenbak kon? Lachen

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:10

di_Segno schreef:
@Morris: Over beekbergen.. dat was al op zand gepland en zelfs daarvoor vonden ze het te riskant/moddeig. Kun je nagaan.....
Snap alleen niet waarom het dan niet evt. naar de binnenbak kon? Lachen

Ze hebben daar toch maar 1 binnenbaan, toch? Dan zouden ze misschien een gedeelte hebben kunnen laten doorgaan.
Wel jammer dat het niet doorgaat, ik wilde morgen gaan kijken.

xD_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:08

ligt er wel eens aan.
als het heel erg extreem is meld k me ook af, maar zorg ik wel dat er wat van gezegd word.
als het meevalt doe ik de stollen gewoon in en rij ik mijn rondje.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:09

Ja klopt, nouja... volgende maand weer beekbergen dan Knipoog

ozymandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:27

ik zal nooit weer starten op een heel slecht, nat en modderig terrein. In ieder geval niet met een jong paard. Heb ooit met de A. ruiterdagen een hele slechte ervaring gehad. Iedereen ongeveer ging weg, jurys ook. Heb op t losrijterrein gelopen, wilde terug en hoppa, been wordt in modder gezogen en blessure. Ook pech natuurlijk, maar ik zal mijn jonge paard wat straks mag starten dan wel snel terug trekken.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:39

Als het écht ene bagger bende is start ik niet (nouja, dan schat ik vantevoren de kans in en ga ik helemaal niet heen)
Kom ik op concours en het valt me tegen, dan zadel ik wel gewoon op en kijk wat ik ervan maken kan. Heb niet een heel moeilijk/onhandig paard, en kan dan altijd nog besluiten ermee op te houden.
Al heb ik laatst in Dokkum gestart waar de bodem dus echt zo hard als beton was, daar had mijn paard volgens mij meer problemen mee dan modder (ze kwam toen ook net uit een blessure, zou er ook wat mee te maken kunnen hebben, ik had haar sindsdien alleen nog op zand gereden) Tijdens een praatje met het jurylid kwam er ook uit dat zij het ook gewoon echt slecht vond, meer paarden hadden er problemen mee.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 01:01

Ik heb me een tijdje terug ook afgemeld vanwege té modderig terrein, was echt heel slecht.
Normaal heb ik er echt geen moeite mee om op een beetje modderige bodem te rijden, mijn paard loopt zonder ijzers en loopt heel zeker, zelfs springen gaat prima.
Maar ik kwam op het terrein aan, en hij besloot enorm over de flos te gaan van de omroepinstallatie (hoge speakermasten). Hij heeft als hij in paniek raakt nogal de neiging om te gaan rennen, en zodra we het gras op reden nam hij een sprint vooruit. Uit reactie zette ik de handrem erop, hij remde en schoof een stuk door zowat op zijn kont. Hadden we in een bocht gezeten dan hadden we gegarandeerd onderuit gelegen. Is hij zo nerveus met een goede ondergrond rij ik gewoon door, maar dit risico wilde ik niet nemen, dus ik heb me af laten melden. Waar overigens heel verbaasd op gereageerd werd bij het secretariaat..... Om 15 minuten later te horen omroepen dat er nog maar 1 proef per combinatie gereden werd wegens slechte bodem.

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:00

Ik kreeg net nog een enveloppe in de bus met coupons van een wedstrijd die ik had afgezegd wegens echt een heel slecht terrein. Gaten, plassen, modder en je paard zakt heel erg in de bodem weg. Dus ik zeg dan inderdaad mijn wedstrijd af als ik weet dat het terrein echt heel beroerd is. Een clubgenoot van mij is toen in mijn plaats gaan rijden. Eigen keuze. Maar blijkbaar is voor de één een mogelijke kans op winstpunten/prijzen belangrijker dan dat je je paard heel houdt. Vork

Soraydaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:08

ik zou nou niet meer starten.
maar als k nog in de b of l zat had k et wel gedaan

chaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:28

ik heb me laatst ook afgemeld omdat het de hele dag zou gaan regenen en het was op het gras. ik ga niet riskeren dan ik met mijn pony onderuit ga en hij een blessure op loopt. dus gewoon afgezecht. wel stom dat ik moest betalen terwijl het voor de sluitingsdatum was Boos! Hamer

maaja
groetjess

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 12:23

lexsus schreef:
Nee!
Ik ga sowieso eerst op de locatie kijken voordat ik me inschrijf. Mocht er in de week voor de wedstrijd iets veranderen (weer ofzo), denk ik zeker een keertje extra na. Voor mij is wedstrijdrijden: hobby (fanatiek, dat wel!). Ik zet de gezondheid van ons paard niet op spel, voor mijn fanatisme! Zolang je er je brood niet mee verdient, zie ik niet in waarom je kost wat kost moet starten.

we kende de locatie en normaal zijn hun bodems daar wel goed Ja Het was toen Zaterdagnacht beginnen regenen... Scheve mond Ook als je je brood er mee verdient snap ik dat trouwens niet.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:48

randie schreef:
Blubber hoeft niet te betekenen glad Lachen. Maar ik zou het inderdaad even bij andere combinaties afkijken en dan beslissen of ik het doe of niet.

En als je nou toevallig bij de eerste 3 starters zit?

Vergeet ook niet dat het terrein alleen maar slechter word naar mate er meer op gereden is. Vork

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:11

Ik zou op klei zeker niet starten dan. Ookal loopt mijn paard op "eigen benen" en loopt ze met zelfbehoud. De kans op een verdraaiing, uitglijden of overrekking is veel te groot op glad terrein. Daarnaast is diep wegzakken een risico op struikelen en meer kans op balbetrapping. Nee, ik zou dus niet starten.
(vroeger dacht ik er nooit bij na en reed overal, maar nu ik ouder ben heb ik ervan geleerd) Knipoog

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:56

Ik start niet Heb me laatst ook nog afgemeld, de paarden werden gewoon onregelmatig in de ring door de zware grond. Daar ga ik mijn paard niet aan wagen