worden mooie paarden voorgetrokken op wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille0

Re: worden mooie paarden voorgetrokken op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:46

Ik denk dat het echt een smaak is van de jury, je kan op 1 wedstrijd een 8 hebben voor het totaalplaatje en bij een andere wedstrijd een 6 terwijl hij/zij er misschien nog beter uit zag. Daar kun je niets aan doen, maar het is wel zo.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:50

Mireille0 schreef:
Ik denk dat het echt een smaak is van de jury, je kan op 1 wedstrijd een 8 hebben voor het totaalplaatje en bij een andere wedstrijd een 6 terwijl hij/zij er misschien nog beter uit zag. Daar kun je niets aan doen, maar het is wel zo.

Het onderdeel verzorging is iets heel anders hoor. Daar gaat het om de conditie van het paard en de wijze waarop in ingevlochten en gewassen e.d. Daarmee kun je met een vullesbakkepaard net zo'n hoog cijfer halen als met een heel best paard.

Onderdelen waarin de kwaliteit van het paard qua cijfers (mede) tot uiting zullen komen zijn de cijfers voor de gangen,en de midden/uitgestrekte gangen. (en eigenlijk verder alle onderdelen)

Het onderdeel verzorging is nu juist het enige onderdeel waar de kwaliteit/aanleg/talenten/exterieur van het paard er niet echt toe doet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:55

Born2BCrazy schreef:
PattyOosten schreef:
Tuurlijk speelt het uiterlijk wel mee, maar van die jury is het wel erg lomp. Ik kijk persoonlijk ook liever naar een warmbloed sportpaard, dan naar een koudbloed, maar dat wil niet zeggen dat zo'n paard niet een hele nette proef neer kan zetten. En die nette proef moet dan gewoon beloond worden.

Dat snap ik ook wel..en vind ook zeker dat dat ook beloond moet worden..
Maar ik denk dat een jury nooit 100% objectief kan zijn..hoe graag ie het ook wil..

Het zal niet om heeeel veel punten gaan, maar denk dat een 6 bv eerder een 7 wordt

Dat is ook de hoofdreden dat ik een hekel heb aan dressuur (wedstrijden).. allemaal zo'n vriendjes politiek, en altijd gaat het om de mening van de jury..
Nee, doe mij maar springen, een balk is een balk, en een weigering een weigering..

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:26

het zal allebij zijn voor en zijn nadelen hebben.
willem is niet mooi,met zijn karperrug en niet zulke flitsende gangen.
tenminste, dat is willem op concours... want thuis kandie heel wat meer flitsen Haha!
de ene jury wil nix van hem hebben, de andere jry vind hem weer leuk. vind alles prima, als het maar wel eerlijk gedaan wordt.

had laatst een jury.. nou kweet niet waar die last van had maar khad 157 en 164 gereden...1e plaats overigens 170 en 172, terwijl de andere 2 een stuk jongere beestjes met leuke bewegingen waren. maar ze had het niet op schuddende hoofden, dat deden ze allemaal Haha! misschien omdat het warm was met vliegen.. maar goed.. boeiend.. zoiets laat ik achter en heb zoiets das maar 1 jury.. volgende keer halen we wel een punt, of tenminste een bijna punt Haha!
kreeg overigens een 6 voor verzorging Haha! alles was wit, gewassen gepoetst en gevlochten(hij heb wel fjordenkapsel maar was kaarsrecht geknipt) geen idee wat de rest daarbij had

monikasweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 00:26

wat mij inderdaad ook opvalt is dat dit vrij vaak meespeeld
ik heb het zelf nog niet meegemaakt (heb hannoveraan)
maar hoor het wel vaak,
vind het eigenlijk nergens op slaan

ja het is waar je kijkt liever naar een mooi sportpaard als naar een koudbloed
maar omdat het ras of uiterlijk anders is betekend dit nog niet dat het dier niet kan presteren

ik zie het eigenlijk gewoon als soort discriminatie

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:53

Ik rijd op een behoorlijke groninger hengst, (dus geen rank en slank bloedpaardje met super gangwerk) en ik heb weinig last van jurydiscriminatie. Tuurlijk is er wel eens een jury die niet van het type houdt, maar als we goed rijden, kunnen ze echt niet om ons heen. Vaak eindigen we in de top 3 en ik heb al 3x 191 gereden in de M1 en iedere keer 1e of 2e plaats. Ik weet dat niet iedere jury ervan houdt, maar dat weet je als je met een 'iets anders paard'gaat rijden en het is en blijft een jurysport. Ik houd er rekening mee dat ik gewoon 200% eraan moet rijden en geen punten moet laten vallen op m'n oefeningen.

xDnqL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:57

Nee, eigenlijk kan dat niet neehj, maar jury's zijn ook gewoon mensen, en onbewust kijken ze vaak naar het uiterlijk van de pony, maar ze kijken ook naar het uiterlijk van de ruiter, want als de ruiter heel dik, of héél dun is, dan vind men dat ook niet mooi om te zien, en daardoor word de 1 strenger beoordeeld als de ander..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:59

Over het algemeen is een mooi paard een correct gebouwd paard. Dat paard is meer gebouwd voor de sport en zal alles makkelijker en beter kunnen dan een paard wat niet correct gebouwd. Lijkt me vrij logisch dat het correct gebouwde paard beter scored. Niks met smaak te maken, maar een feit

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:04

Een mooi paard wordt idd "voorgetrokken"
Maar een lelijk paard wat heel goed gereden wordt kan toch mooi worden in het lopen! Dat is nu juist het mooie aan dressuur!
Kijk maar naar Bonfire, Salinero, Warum Night, Gigolo enz enz...
Als die op stal ziet staan loop je ze voorbij, maar doordat ze zo super voorgesteld worden zie je alleen nog maar hoe goed ze lopen en zie je bv die lelijke kop niet meer.

Ongedraaid precies hetzelfde, een mooi paard kan door een heel slechte rijstijl veranderen in een lelijk paard.

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:08

Ik rij op mijn haflinger en ik vind het echt heel erg oneerlijk als er jury's zijn die gewoon keihard zeggen : dat paard is niet mooi, geef maar een vijf. Dat paard is meer mijn smaak (meestal een warmbloed) dus geef maar een 8. Belachelijk, En daar betaal je meestal ook nog eens 8 euro startgeld voor. Ik had het ook eens met mijn haflinger. Aangezien zijn manen lang zijn en onder zijn hals uitkomen zeg maar, heb ik altijd hartstikke lang vlechtwerk. Daar komt de staart dan nog bij. En ook helemaal gewassen en gepoetst natuurlijk. En dan hebben wij ook mensen die de pony's met vieze niet ingevlochten manen en staart laten lopen, borstelwerk nou ook niet bepaald netjes. En dan toch hadden wij allebei een 7. Die jury had gewoon iedereen een 7 gegeven en dan denk ik, daar sta ik dan weetik hoe lang voor te vlechten, te poetsen, te wassen.

edit: Was wel groentjes , maar toch.
edit 2de keer : Ik was toen geloof ik wel eerste geworden. ik dacht 190 punten oid.
Laatst bijgewerkt door haffilover op 05-08-07 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:09

een boerepaard zal veel minder punten halen dan Salinero
dat is zeker ,
daarom geen dressuurwedstrijd voor mij

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:16

Salinero is anders helemaal niet zo'n mooi paard anders

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:20

Nee, ik vind hem aardslelijk!
Maar als die aan zijn proef begint dan zie je dat niet meer, dan zie je alleen nog maar hoe goed die loopt.

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:06

Ligt aan de jury denk ik. Ik moest ook ooit schrijven voor een jury, en een mooi paard die eigenlijk slechter reed dan de andere kreeg veel hogere punten, maar ik heb ook wel meegemaakt dat minder mooie paarden beter scoorden dan mooiere paarden. Het hoort de beoordeling natuurlijk niet te beinvloeden, maar ik denk wel dat het soms gebeurt.

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:09

dressuur is en blijft een jury sport,

dat paard had misschien geen mooie gangen ! en het geheel speelt ook een rol

x_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:13

Bij ons was laatst een onderlinge wedstrijd, met jury van buiten af.
En er werd zeker heel erg gelet op hoe mooi het paard is hoor.
Want er zaten echt nette proeven tussen van die '' iets minder mooie paarden '' en die werden laatste, en de wat slorderige proeven van de mooie paarden, werden 1ste, en 2e etc.. niet echt eerlijk.
Dat zag iedereen, en ook de personen die 1ste en 2e waren.. die kwamen er zelf mee namelijk Knipoog

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:18

ik denk dat als je een proef rijdt met een mooie kwpn'er, je meet punten krijgt dan wanneer je een net zo goede proef rijdt met een fjord oid. kwpners zijn natuurlijk wel zo'n beetje het best gebouwd voor de sport, en opzich snap ik het wel van de jury, maar ik vind het niet eerlijk, ze moeten gewoon neutraal kijken(dus naar de netheid van de proef en niet naar de bouw enz. van het paard)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:20

Ik vind deze discussie altijd een beetje onzinnig... 9 van de 10 jury's zetten bij verzorging voor iedereen hetzelfde punt neer en voor de rest krijg je gewoon waar je voor rijdt bij weer 9 van de 10 jury's. De ene jury zal koudbloeden niks vinden, de ander heeft er zelf één en vindt het prachtig, de ene houd van grote paarden en de ander van kleine ranke paarden. Boeien, de ene keer zal je er wel bij varen en de volgende keer niet. Lekker boeiend dan. Ik zal er iig niet wakker van liggen als ik voorbij gereden wordt door iemand met een mooier paard dan die van mij of door iemand met een koudbloed, die hebben dan gewoon beter gereden dan dat ik heb. Ergo: ik geloof er niet echt in; de ene keer krijg je meer punten dan je verdiend om wat voor reden dan ook en de andere keer krijg je er minder dan je had verdiend.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:42

_Bonte_ schreef:
een boerepaard zal veel minder punten halen dan Salinero
dat is zeker ,
daarom geen dressuurwedstrijd voor mij

Salinero is ook wel een stukje elastiek in vergelijking met dat boerenpaard Knipoog

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:45

een paard is een paard , er word een vergelijking gesteld tussen mooie sportpaarden en lelijke paarden ,,, dit is mijn reactie ,daarom dat ik nooit in de dressuur iets zal winnen met mijn ongelofelijk lieve maar totaal geen shique pony

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:08

_Bonte_ schreef:
een paard is een paard , er word een vergelijking gesteld tussen mooie sportpaarden en lelijke paarden ,,, dit is mijn reactie ,daarom dat ik nooit in de dressuur iets zal winnen met mijn ongelofelijk lieve maar totaal geen shique pony

Dat is niet waar en ook wel een beetje een smoes. Als jij geoon goed rijdt en beter dan de rest dan win je ook. Ik heb jatren met een ''boeren'' paard wedstrijd gereden. Het arme dier had het ook nog tegen dat hij op de voorhand was gebouwd en grof was gebouwd.
Het was gewoon gewoon geen mooi paard, maar wel een lieverd.

Ik had hem ook erg goed voor elkaar! Regelmatig als ik even wat meer mijn best deed dan won ik ipv diegene die altijd wonnen. En natuurlijk heb ik in die tijd ook punten gekregen die niet klopte. Maar dat heeft iedereen. Maar ga nu niet je eigen tekortkoming afschuiven op je pony. Als jij goed rijdt en hem goed voor elkaar hebt dan win je echt wel. Ik kan het dus weten!!!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:35

haffilover schreef:
Ik rij op mijn haflinger en ik vind het echt heel erg oneerlijk als er jury's zijn die gewoon keihard zeggen : dat paard is niet mooi, geef maar een vijf. Dat paard is meer mijn smaak (meestal een warmbloed) dus geef maar een 8. Belachelijk, En daar betaal je meestal ook nog eens 8 euro startgeld voor. Ik had het ook eens met mijn haflinger. Aangezien zijn manen lang zijn en onder zijn hals uitkomen zeg maar, heb ik altijd hartstikke lang vlechtwerk. Daar komt de staart dan nog bij. En ook helemaal gewassen en gepoetst natuurlijk. En dan hebben wij ook mensen die de pony's met vieze niet ingevlochten manen en staart laten lopen, borstelwerk nou ook niet bepaald netjes. En dan toch hadden wij allebei een 7. Die jury had gewoon iedereen een 7 gegeven en dan denk ik, daar sta ik dan weetik hoe lang voor te vlechten, te poetsen, te wassen.

edit: Was wel groentjes , maar toch.
edit 2de keer : Ik was toen geloof ik wel eerste geworden. ik dacht 190 punten oid.

Ik snap niet wat dat te maken heeft met het feit dat je een haflinger rijdt? Mijn haflinger had ook lange manen en die vlocht ik altijd op wedstrijd even was binnen 5 minuten klaar. Wassen en bijknippen vind ik er standaard bij horen.
Ik heb eens 2 proeven gereden met bij de eerste een 8 en de tweede een 6, een 6-je voor verzorging vind ik wel erg laag als je tuig, kleding en paard netjes is, maar een 7 ben ik tevreden mee.
8 euro startgeld is een koopje, de meeste proeven zijn hier 10,- Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:38

Toen ik nog met mn fries reed had ik vaak het idee dat ik hoge punten kreeg omdat ze ook zo ontzettend imposant was. Je zag de jury letterlijk rechtop gaan zitten als ik de ring binnenkwam. Ze liep overigens ook erg goed hoor Knipoog maar soms vond ik het zelf lang niet zoveel punten waard dan ik kreeg.

Dus ik denk wel dat het meespeelt. Een spectaculair paard wat het goed doet zal vaak hoger scoren dan een minder spectaculair lopend paard wat het net zo goed doet. Dat is nou eenmaal mooier om naar te kijken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:43

Starbreeze schreef:
Toen ik nog met mn fries reed had ik vaak het idee dat ik hoge punten kreeg omdat ze ook zo ontzettend imposant was. Je zag de jury letterlijk rechtop gaan zitten als ik de ring binnenkwam. Ze liep overigens ook erg goed hoor Knipoog maar soms vond ik het zelf lang niet zoveel punten waard dan ik kreeg.

Dus ik denk wel dat het meespeelt. Een spectaculair paard wat het goed doet zal vaak hoger scoren dan een minder spectaculair lopend paard wat het net zo goed doet. Dat is nou eenmaal mooier om naar te kijken.

Dan alsnog moet je dat spectaculaire paard wel netjes rondsturen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:57

NaSi schreef:
ik moest 2 maanden geleden schrijven voor onze club..
en toen zat ik bij de juri en die zei over iemand van oze club met een ''niet dressuurpaard''
wat een lompbeestdoe maar een 5 en hij keek niet eens..
ik zei toen oww ik vond het wel netjes gaan!
dat kan je niet maken toch als juri>?

Als de jury het een lomp beest vind, niet zo netjes om te zeggen, maar die 5 is misschien wel eerlijk gegeven.
Sommige mensen vind ik ook lelijk, maar kan ik wel erg aardig vinden Haha!
Het 1e sluit het ander niet uit namelijk.

Wel is het zo dat je met een race-fiets méér kans heb om een wielrenwedstrijd te winnen dan met een opoe-fiets, simpel omdat de racefiets er voor gemaakt is. Dus ook zo met een Dressuurpaard als je dressuur wilt rijden.