Negatieve denkspiraal omzetten naar positieve..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Born2BCrazy

Re: Negatieve denkspiraal omzetten naar positieve..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 21:46

KarinvdM schreef:
Born2BCrazy schreef:
Had dat boek idd ook al gespot.. (chantal v. lanen 'lest' ook bij hem)
Maar dat is dus wel een aanrader?

Ga de komende winter eens naar Ermelo als hij een "rondje instructie" geeft.
Ik ben daar ook geweest en het is best zinvol, maar je moet er wel wat mee doen! Haha!

Wat Zep zegt is ook waar.
Ik had er ook altijd een handje van om de startlijsten te bekijken en dan te zeggen; die is beter, die is beter en daar win ik het nooooit van! Als je al zou op je paard stapt wordt het hem inderdaad niet.

Hmm da's idd misschien wel leuk, zo'n rondje instructructie..en ook niet zo very expensive,toch?

Heb ooknog wel een mooie ..
soms voordat ik de ring in ga met losrijden..proberen anders me soms ook wel eens 'bang' te maken.. nou deze jury is wel streng hoor, nog geen een wp gegeven.. ik zo..nou dat moeten we eerst nog maar eens zien, en vaak rijd ik alsnog wel een puntje Lachen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 21:47

enne nee..dat durf ik niet echt bij de shrink op de sofa Nagelbijten / Gniffelen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:46

Ik heb hier ook last van en het lijkt wel steeds erger te worden....ben nu ook gestopt met wedstrijden rijden,ook omdat de zomermaande niet "mijn" maanden zijn maar ook omdat het eigenlijk steeds rotter ging.

Ik heb juist het probleem dat ik heerlijk aan het losrijden ben, doet ie alles, is vrolijk en zodra ik begin of ergens in het tweede/derde onderdeel voel ik m verkrampen, komen mijn hulpen niet meer door en moet ik soms echt een te grove hulp geven om nog enigszins door te komen want ja je moet toch je proef door....dit gaat dus echt niet goed en ik merk aan mezelf dat ik me er van te voren al druk over maak en dan is het dus wachten tot het fout gaat. Heb dit met mijn instructeur besproken en er komt ook nog een stuk irritatie bij van de stal waar ik sta, dus kortom niet 1,2,3 opgelost.

Nu voorlopig geen wedstrijden gepland en alleen trainen en voor de lol rijden. Ben heel voorzichtig begonnen met springen (doodeng!) maar het zorgt er wel voor dat ik een stuk spanning kwijtraak, balk eraf jammer dan....ik kan er ook niet mee zitten. Spring nog niet officieel vind het te hoog, maar goed met springles en zo nu en dan een oefenparcours begint de druk voor mij om op dressuurgebied te presteren wel af te nemen.

Mijn andere paard start ik sinds oktober vorig jaar al niet meer, liep niet lekker en blijft toch een beetje een moeilijk geval door zijn blessure. Maar...daar heb ik dus direct de druk afgehaald en maaaaaanden gefreeweeld (buiten gereden) en zowaar nu ik hem weer wat beter aan het werk zet, gaat dat goed! Rustig doorwerken en wellicht dat hij eind van het jaar weer eens een concours meepakt!

Ik heb nooit dit niveau gereden en mijn paarden ook niet, we zijn dus allebei "groen" en dat kost veel tijd! Jammer alleen is dat je door je omgeving soms gedwongen voelt te presteren en ik kan me daar maar heel moeilijk niets van aantrekken.....blijkbaar is het toch reuzehip om maar zo hard mogelijk door alle klassen heen te gaan!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:53

Balen daffodil,
dat het bij jou zo 'erg' is, dat je helemaal niet meer 'kan presteren'/niet meer op concours wil/kan..

Mag ik vragen wat voor klasse je rijd..?

En hoe je het gaat/denkt op te lossen? want dat kon ik niet echt uit je post op maken..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 06:49

Rijd met de ene M2 en de andere M1. De M1 gaat nog wel maar ik loop stuk op de M2.

Ik hoop met rust en door ervoor te zorgen zoals iemand anders dat hier stelde dat ik weer "voor de lol" op pad kan gaan. Kan namelijk door blijven trainen tot ik een ons weeg maar daar los ik het niet mee op, want hij loopt soms echt helemaal geweldig maar in de ring slaan we dicht. Ik denk dat ik straks als ik weer wel aan wedstrijden toe ben, schijnwedstrijden ga rijden, net doen alsof dus, wellicht dat dat helpt. Maar het allerbelangrijkste wordt wel om mezelf relaxed te houden want vooral Alfons is een extreem gevoelig paard (best knap voor een paard van 1.84 wat alleen maar als kasteel gezien wordt) en sluit zich dan ook gewoon af of gaat in de stress.

Die andere is Harm en op de een of andere manier ben ik daar altijd relaxter mee geweest. Komt voor een deel ook omdat Harm van nature weinig qua beweging mee gekregen heeft, vrij gewoon paard (voor mij uiteraard een wereldpaard!) en daar wordt dus veel minder van verwacht. Alfons is een lot uit de loterij, mijn man en ik hebben wel eens gezegd na zoveel pech dit paard tegenkomen.....gaat dit wel goed? Maar t gaat goed, mankeert nooit wat en heeft gewoon een hoop in huis, maar.....iedereen verwacht dan dus ook (ik soms zelf ook) dat je het er zó uitrijdt, en dat gebeurt nu niet. Valt niet mee als je mensen constant hoort zeggen, zoooo wat een gaaf paard, die kan bewegen en dan moet je de ring in en stopt het gewoon....

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 08:03

Wel begrijpelijk hoor..
Maar idd helaas moet je het wel op wedstrijd oplossen, omdat het zich alleen daar voor doet..

Die van mij is ook heel gevoelig en gaat spontaan gewoon minder bewegen als ik erg gespannen ben..niet erg handig.

Ik heb dat boek besteld, misschien dat ik er wat uit aan kan halen.

Voor mezelf ga ik 'gewoon' proberen relaxt te rijden volgende week..De druk niet te hoog leggen voor mezelf, want er wordt er niet beter op zo.. Bloos

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:25

Ik heb er gelukkig geen last van, maar kan me voorstellen dat het vreselijk vervelend is. Voor me zelf vindt ik het belangrijk dat ik lekker heb gereden en dat paard lief zijn best heeft gedaan. Verder kijk ik nergens naar en doe gewoon mijn ding. Alle WP zijn mooi meegenomen, maar als het een keer niet zo is, dan maar niet.

Ik had het eerder wel als ik naar een andere klasse wou. En dat laatste puntje kon ik dan maar niet krijgen. Moet wel zeggen dat ik nu meer een wedstrijs rijdende recreant ben geworden. eerder was ik echt diehard wedstrijd ruiter, maar ik vindt het nu niet meer zo belangrijk

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 08:50

Zo herkenbaar!
De laatste tijd ging het niet meer op wedstrijd. We zijn vrij snel doorgestroomd naar het Z en daar kwam ik mezelf best wel tegen. Maar buiten dat, ging ik op wedstrijd met het idee.. we worden toch laatste! Tja.. zo was het dan ook. Heel erg, want je geeft je paard ook geen vertrouwen dan.
Nu ga ik volgende week voor het eerst starten met onze jonge hengst en nu ben ik al bezig.. tja.. tegen wie moet ik rijden en dalijk gaat ie gek doen etcetera. Ik ben nu mijn gedachten om aan het zetten en probeer iedere dag even te denken: dat gaat keigoed!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 09:42

"fijn" om te horen dat ik niet de enige ben hierin..

Het is wel heel apart want met de jonkies (int L1 ofzo), heb ik nergens last van, want daar verwacht je nog niet echt iets van..

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 07:06

Ook nog een aanrader: "The Secret" van Rhonda Byrne.
Het gaat in het kort over o.a. de wet van de aantrekkingskacht! Heel interessant om te lezen.
Voorbeeldje: als ik mijn proef rij en moet bij B in galop, dan zit ik bij E al van: "oh als ik maar in de goeie galop aanspring, dat gaat vast fout" dan gaat het dus ook fout! Het is puur je instelling en je positief denken. Echt een fijn boek te lezen.
(Heb niet alles gelezen van dit topic, dus misschien dat dit boek al vermeld wordt, sorry dan)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 07:14

Ik heb veel gehad aan het boek: paardrijden, winnen door de kracht van het positieve denken. van Jane Savoie

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 11:34

die heb ik wel een vaker gehoord, laatstgenoemde boek..
Die schijnt echter uit de handel te zijn?

bol. c om heeft ze nog wel Lachen alleen dan in het engels..

That Winning Feeling!
Ook heeft ze nog
It's Not Just about the Ribbons
Misschien maar eens even bestellen.. Knipoog

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:58

Haha, kunnen we niet een zelf-hulp-topic maken hier?

Ik heb al jaren last van dit probleem. Eerst het bij mijn paard gezocht Bloos nu steeds meer bij mezelf. Losrijden gaat goed, ik rij de AC lijn op en weg fijne gevoel. Alleen nog een afgesloten paard.
Het arme beest. Normaal blaak ik van enthousiasme en overtuigingskacht en kunnen we alles aan. In de proef laat ik hem helemaal in de steek. Hamer

Wanneer het wel goed gaat? Als ik alleen op wedstrijd ga met alle bijbehorende stress van het alles alleen doen. Als ik geen voorlezer heb en die nog moet regelen op het laatste moment. Als ik daardoor misschien geen tijd heb voor doemdenken????

Nu gaat het de laatste wedstrijden wel ineens een stuk beter (heb mijn 10 punten en mag dus over, druk is er dus af?). Merk ik bij mezelf weer dat ik nu mijn verwachtingen weer laat komen. Dan zie ik vervolgens weer een paard met veel betere bewegingen voorbij komen. Hamer
stomstomstom.
Ik heb mijn punten en beheers de oefeningen maar ga denk ik niet over naar de volgende klasse totdat ik dit probleem een beetje onder de knie heb.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 14:06

is misschien wel een idee..een zelf hulp topic haha..

Welke klasse rijd jij?polo?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:43

He polo das typisch! Jij zegt iets wat ik wel heel erg herken!!! Doordat mijn vriendin die altijd mee gaat hoogzwanger was ben ik een paar keer alleen geweest, zal ik je vertellen dat ik die keren zalig gereden heb???? Zou dat dan voorlopig de oplossing zijn? Ik vind het wel echt heel typisch dat jij dat zo stelt want ik had er nog niet bij nagedacht maar er gaat wel een lampje branden nu........

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:59

Ik herken dat negatieve denken wel. Ik heb door omstandigheden nog geen wedstrijden gereden, maar wil dit wel.
Tussen mij en mijn paard lukte helemaal niet. Hij schrok overal van en ik was ervan overtuigd dat het aan mij lag. Ik vertelde ook altijd aan de mensen om me heen dat ik het niet kon.
En hoe meer je dit vertelt en gaat geloven des te beroerder ging het rijden.

Toen ik mijn eerste les had vertelde ik aan de instructeur dat ik niet zo goed kon rijden. Dit vertelde hij ook nog aan de rest, dus begrijp je wel hoe ik me voelde. Het werd een bizarre rit,mijn paard ging de hele tijd er vandoor. Echt vandoor. Ik kon de les niet blijven volgen. Toch was er 1 ding wat de omslag bracht. De instructeur zei tegen mij. Je kunt prima meekomen alleen is er iets met je paard.
Dit heb ik laten verhelpen en iemand gevonden die me over mijn angst en mijn gebrek aan zelfvertrouwen wilde helpen.

Zij leerde me dat ik de lat te hoog legde en ze leerde me dat je niet moet denken, oh hij gaat er vandoor.Maar stel je bijvoorbeeld een perfecte volte voor en die ga je dan rijden.
Door bewust iets positiefs te denken gaat het ook goed.

Daarnaast mocht ik van mezelf niet steeds meer vertellen wat er fout ging, maar juist benoemen wat er goed ging.

Nu ben ik een half jaar verder, mijn paard is ook nog eens blind geworden (grotendeels) maar we zijn een goed team samen en dat had ik nooit verwacht.

In het begin vond ik het moeilijk om positief te denken maar uiteindelijk leer je het wel en heb ik veel meer lol.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 20:13

Alleen op cc gaan is niet echt de oplossing denk ik..
want de druk komt vooral vanuit mij.. doordat ik mezelf (onbewust) teveel druk opleg..

Ga proberen om as zaterdag (weer cc) vooral te rijden om te rijden..en niet om de jury, de wp e.d.
Gewoon zorgen dat ik de boel ontspannen krijg..
En misschien even wat feel-good music Knipoog

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:34

Ja, lastig om te veranderen maar wel de moeite waard. Waarschijnlijk doe je dat op ander gebieden in je leven ook. Ik herken het wel en merk nu dat nu het met mijn paard beter gaat, ik de druk ook leer te minderen op andere gebieden (bijv werk) kan verlagen. Succes hoor!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:38

Wat bij mij vroeger werkte was dat ik mijn paard warm liet rijden door een ander en ikzelf dan in de proef "los ging rijden". Dat was voor mij een erg goede oplossing.
Ook een muziekje luisteren terwijl je losrijdt wil nog wel eens helpen.

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:18

@daffodil: Jou eerste post dat leek net alsof ik dat zelf had getypt..

Ik heb precies hetzelfde. De dag voor de wedstrijd zit ik mezelf al helemaal op te fokken. En dan op de wedstrijd dag als ik ga inrijden dan wil het voor geen meter. Dan word mijn lontje steeds korter en dan zeg ik al: 'We kunnen wel naar huis gaan' of 'Nou dit word weer 2 keer niks ik kan der ook niks van' . En dan denk je bij jezelf thuis gaat het zóó goed waarom wil het hier nou niet. K heb 1 keer gehad met een wedstrijd van mijn ponyclub dat ik vlak voor de proef alweer wilde stoppen. Want ik bakte der volgens mezelf weer helemaal niks van. En toen in de proef ging het ineens heel erg goed. Alleen ik zat alweer te huilen, want het ging voor geen meter en dit en dat. En toen bij de uitreiking kreeg ik mijn coupon: 193 -2 omdat ik bij het binnenkomen een volte had gereden Gestoord en de eerste prijs was 192. Terwijl ik na de proef zo ontzettend had zitten janken.

Ik ben in April '05 voort eerst begonnen met wedstrijden nou die waren allemaal om te huilen dus toen ben ik der ook mee gestopt. Ik baalde zo van mezelf. Niks wou (dacht ik) Toen heb ik een heel jaar
gewoon gereden thuis en op de ponyclub en toen ben ik het binnenseizoen 0'6/0'7 weer gestart.

Ik heb heel vaak tegen mezelf gezegd dat ik het wel kon, dat het thuis zo super ging. Dat het dan maar gewoon pech was dat het niet wou op de wedstrijden en ja je raad het al ineens had ik bijna elke wedstrijd een winstpunt of bijna een winstpunt.

Maar als iemand dan es zegt dat je pony der niet uitziet of dat jij niet goed kan rijden, dan hakt dat der ontzettend in want dan word je gevoel nog es even bevestigt op een nare manier.

Mijn zelfvertrouwen is echt 0,0. Ik kán mezelf ook niet goed vinden. K kijk áltijd op tegen anderen. En daar baal ik gewoon heel erg van, maar ik kan dat ook niet veranderen.

Ik heb nu een nieuw paard die ontzettend lief voor me is. Dus ik ga nu gewoon proberen om een nieuwe start te maken. En maar hopen dat het met dit paard anders gaat dan met mn pony.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 12:18

bromfiets schreef:
Wat bij mij vroeger werkte was dat ik mijn paard warm liet rijden door een ander en ikzelf dan in de proef "los ging rijden". Dat was voor mij een erg goede oplossing.
Ook een muziekje luisteren terwijl je losrijdt wil nog wel eens helpen.

Maar dat is eigenlijk wel illegaal he? Knipoog

Ga de muziek eens even proberen Lachen

@Touchandgo: je eerste stukje is idd heel herkenbaar.. alleen bakte ik er in de ring ook (imo) niet zoveel van.. (al had ik laatst zowaar wel een wp) self fullfilling prophecy.. je denkt dat het slecht gaat, en het gaat ook slecht..

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:27

Wat ik vele klanten aanraad is het volgende:
Maak eens een lijst van verwachtingen naar je paard en prestaties toe. Zo heb je een "bedrijfsplan" om naartoe te werken. Dat kan een algemene lijst zijn, maar ook eentje voor de omgang, eentje voor het rijden, èn eentje voor wedstrijden bijvoorbeeld. Wat verwacht je van je paard? En van jezelf?

Heel belangrijk hierbij is dat je de verwachtingen in positieve zinnen opschrijft. Dus niet: "ik wil dat hij er niet vandoor gaat als hij een hond ziet", maar "ik wil dat hij rustig blijft als hij een hond ziet".

Door het in een positieve betekenis te zetten, ga je die positieve punten ook veel beter zien, en krijgen die de nadruk, ipv de negatieve punten...

Succes!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:31

Had hier vroeger ook last van, heb toen zoveel wedstrijden gereden dat het mijn neus uitkwam en ik onbewust totaal geen spanning meer had in mijn lichaam en er eindelijk de lol van in ging zien. Toen een behoorlijk lange wedstrijdstop gehad ivm blessure, vorig jaar een paar, DRAMA paard compleet dood voor de hulpen, van de winter 4 tal competitie gedaan, niets aan de hand een geweldig dier om te rijden en vervolgens besloot ik ook zelf weer wat wedstrijden te gaan rijden en hoppa weer compleet dood aan de hulpen, geen land mee te bezeilen. Laatste wedstrijd had ik hem na 4 wedstrijden eindelijk weer fijn aan het lopen. Ik probeer er altijd wel een feessie van te maken, maar wil mezelf ook lekker terugtrekken als ik mijn paard klaar maak, geen gestress om me heen, geen geklep want daar wordt ik dus heel kriebelig van.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 12:32

Da's ook wel een goede Lachen
Ga er van de week wel even mee aan de slafg!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:37

Door dat verwachtingenplan op te schrijven, rij je ook veel meer voor jezelf dan om te winnen, je probeert namelijk jezelf te verbeteren, en dat is toch waar het uiteindelijk om gaat he!