Waarop letten bij dressuur klasse M1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Waarop letten bij dressuur klasse M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:17

Pff de overgang L2 naar M1 is juist een hele kleine overgang vind ik. Oprichting kijken ze nog helemaal niet naar, zolang jouw paardje netjes aan de teugel loopt (zeker niet te diep) en nette overgangen en verschillen maakt, moet het gewoon lukken.

M1 is 1 van de makkelijkste klasses vind ik Lachen

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:22

Hangt van de jury af waar ze op letten MWM Knipoog
Ik heb in het L2 bij de ene jury een 7 of 8 voor voltes 10m, bij andere 5 of 6. Paard gaat dan hetzelfde de voltes door, alleen de 1 kijkt naar takt, buiging en stabiele aanleuning en de ander vindt m dan toch te diep....
En ik vind het ook wel terecht dat ze in het M1 wel wat op "oprichting" gaan letten, anders loop je in het M2 gruwelijk vast..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:27

Ja iets oprichting, maar hiervoor stond er dat ze rg op oprichting letten. Maar dat klopt niet, ze letter er erg op dat die niet te diep en niet erachter loopt Tong uitsteken

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:30

ja, dat is waar Lachen
oprichting is ook een lastige term wat dat betreft... Beetje onduidelijk. Tong uitsteken

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:34

idd willemijn verschilt per jury

ik moes afgelopen zondag mee juryeren en was weer leerzaam.

maar we verschilde 20 punten met de andere jury in het M

die gaf dus gewoon 3 punten weg terwijl die combi bij ons niet eens winst haalde erg frapant Verward denk ik zo

de knhs moet er echt beter op letten want dat gaat natuurlijk ook nergens over 3 punten halen in het M dan moet dus alles super lopen en minimaal overal een 7 of 8 voor krijgen..

wat ik ook vaak zie nog in het M is dat er veel paarden zijn met terug rijden van arbeidsgalop naar midden en weer terug er helemaal geen overgang is.. en vaak paarden t.d.h zijn..

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:36

Ze willen absoluut niet dat die te diep loopt, wat in het L2 nog wel mocht. Het is ook geen moeilijke klasse, maar ze verwachten toch wel dat het paard wat meer bovenin loopt, want anders wordt het M2 inderdaad niks!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 21:12

Dat jureren zou inderdaad wel eens wat meer gelijk kunnen zijn.
En soms hoor je ook van dat je beter niet te lang in de L van levenslang kunt blijven omdat die juryleden op specifieke dingen letten en te weinig op het geheel. Kijk als een paard bijvoorbeels super zijn hals strekt keurig zijn halsspier opbolt impuls heeft ontspannen en aanleuning in orde is waarom dan een 5 met als opmerking neus moet op kniehoogte en jouw paard is net 3 mm hoger ofzo.

Nou ja al met al gaan we er hard aan werken en zondag ga ik lekker een viereck uitzetten en eens oefenen.
We zullen zien uiteindelijk denk ik ook dat je het gewoon moet doen. Laten we zien zo aan zich lijken het me mooie proeven.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:47

Ja joh, gewoon gaan! Als je de L2 lekker door kunt rijden dan komt het in de M1 ook wel goed. Ik vind de M1 bijna nog makkelijker dan de L2 namelijk, proeven zitten super lekker en logisch in elkaar!
Veel succes!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:57

Ik vind de overgang best meevallen.
Gewoon lekker met impuls rijden, netjes de hulpen geven en goed op de letters rijden.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 16:29

De overstap valt wel mee qua oefeningen.
Maar je paard moet écht niet voor of achter de loodlijn lopen. Hier wordt heel erg gekeken naar de bergopwaartsheid van je paard.
Als ik mijn paard hier een beetje nageeflijk door de ring laat draven, krijg ik écht de punten niet, als ik haar bergop en gedragen door de ring laat lopen rij ik wel vette winst.
Dus ik vind het belangrijkste, zoals ik het ervaar; het gedragen en bergop lopen van je paard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 16:34

Mexxuna schreef:
naar de bergopwaartsheid van je paard.
bergop lopen van je paard.
Verward

Paard moet met voldoende impuls lopen en vandaaruit in de hogere klassen gaan verzamelen. Er wordt nerges gesproken over een berg op lopen.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:03

best knap en berg op lopen in je proef

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:33

Haha kennen jullie die uitdrukking niet?? Ik weet nl wel wat ze bedoelt met bergopwaarts lopen. Daar bedoelt ze mee dat het paard de achterhand meer laat zakken en van voren opgericht loopt, net alsof hij een berg op loopt dus.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:34

ja TUURLIJK wel ben niet dom Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:34

nina88 schreef:
Haha kennen jullie die uitdrukking niet?? Ik weet nl wel wat ze bedoelt met bergopwaarts lopen. Daar bedoelt ze mee dat het paard de achterhand meer laat zakken en van voren opgericht loopt, net alsof hij een berg op loopt dus.

Dat noemen ze gewoon impuls en in de hogere klassen gedragenheid of verzameling. De term bergop lopen is meer voor de voorbeenzwaaier die in 2 stukken loopt.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:48

Dat is misschien wat jíj er mee bedoelt, maar bergopwaarts lopen is gewoon een ander woord voor de termen die jij noemt.
Maar goed, dat is niet waar dit topic over gaat, dus laten we het verder hier maar bij laten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:49

maar het vat het niet samen, het moet van achteren komen en met die term wordtenkel de voorkant bedoelt Knipoog Maar dat is wrs iets voor een ander topic.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:40

ok, als je het zo zegt, begrijp ik wat je bedoelt.. Ik bedoel er meer het effect mee wat wordt bereikt door van achteren te activeren.
Maar goed, we begrijpen elkaar denk ik? Ik jou nu wel tenminste. Zullen we het dan hierbij laten, om het topic een beetje on-topic te houden?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:49

Ik heb 10 officiele winstpunten en 13 met de kampioenschappen erbij en ga de M1 gewoon proberen.
Heb 10 proeven gereden en 10 winstpunten gehaald.
Één keer 179 en één keer 174 gereden.
Verder altijd tussen de 183 en 202 gezeten.

SB gaat redelijk, aan de extra impuls wordt nog gewerkt maar dat gaat de laatste tijd erg vooruit.
Over de uitgestrekte stap maak ik me eigenlijk nog wel het meeste zorgen omdat ik nog niet bekend ben met de uitgestrekte gangen zeg maar. Clown

Ik ben van mening dat je het beste en snelste leert door gewoon te starten.
Misschien is het wel beter voor elkaar dan ik denk of misschien onderschat ik de klasse wel, maar dat zien we vanzelf en dan zie ik ook direct waar ik aan moet werken. Ja

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:19

kafue wat bedoel je met de halsspier opbollen bij het halsstrekken? bij halsstrekken wordt juist lengte in de hals gevraagd, als ik begrijp wat je bedoelt dan snap ik die lage cijfers wel, dan brengt je paard nl. het hoofd naar beneden richting zijn benen en dat is niet de bedoeling

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:52

Persoonlijk vind ik het verschil tussen de L2 en het M1 niet zo groot. En de manier van jureren ook niet. Enige echt nieuwe onderdeel is schouderbinnenwaarts. En het doorzitten tijdens de middendraf (daar heb ik wel moeite mee).

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:59

Scum schreef:
Persoonlijk vind ik het verschil tussen de L2 en het M1 niet zo groot. En de manier van jureren ook niet. Enige echt nieuwe onderdeel is schouderbinnenwaarts. En het doorzitten tijdens de middendraf (daar heb ik wel moeite mee).

Idd Ja

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:03

Ik vind vooral het galopstuk best wat pittiger.. ipv heel vrijblijvend in de hoek tussen 2 letters ineens bij E of B is toch een relatief grote verandering (al is het voor paarden die goed aan de hulpen staan in principe goed te doen) en het is toch alweer stuk langer galopperen..
de drafgedeeltes vind k wel goed te doen (thuis Clown)

stokstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:29

impuls verzameling en de schouderbinnewaarts

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:40

Ik heb (helaas!!) het commentaar: "paard moet meer bergop lopen" nog steeds té vaak op mijn coupon staan!!
Pas als dit voor elkaar is wil ik M2 gaan starten. Lachen