Paard 'sluit af' tijdens de proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard 'sluit af' tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:11

Heel herkenbaar Haha!

Mijn paard sluit zich ook enorm af tijdens de proeven.
Zodra ik de wedstrijdring betreed is het gaspedaal weg! Zelfs een flinke spoor helpt niet, ze doet net of ze niks voelt. Krijg enkel een soort "eugh" maar voorwaarts ho maar Clown
HC starten is voor mij helaas geen optie, mijn paard heeft het de volgende keer als we weer zonder zweep moeten starten prima door en dan heb ik dus weer geen gaspedaal.
Heel lastig die slimme dames Vork

Ik zelf heb er nu voor gekozen om voorlopig even niet te gaan starten en mijn paard thuis veel meer te gaan bevestigen. Misschien dat dit een optie is.

HC starten is misschien een optie, maar dan gewoon zonder zweep, misschien als je van tevoren even met de jury overlegd mag je van te voren of na de proef de wissels even doornemen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 13:31

Katja schreef:
Ik zou ook een keer HC starten maar geen zweep meenemen maar gewoon heel lomp net zolang doorkomen tot je wel reactie hebt. Het is vaak toch zo dat ze op een gegeven moment doorkrijgen dat ze in de ring met net dat beetje minder reactie wel wegkomen en dan wordt het van kwaad tot erger.

Kreeg via pb de tip om de jury goed in te lichten en te zorgen dat je aan het begin/eind vd ring start zodat je wat extra tijd hebt en nog eens een keer een extra weg kan rijden, of die wissel te springen, 1e proef mét zweep en 2e zonder. Dan maar een keer lomp doorkomen met mijn been ja, nu doe ik dat ook wel, maar pas als ik het écht écht écht zat ben (vaak op het laatste lijntje naar de jury Clown ).

Anoniem schreef:
Krijg enkel een soort "eugh" maar voorwaarts ho maar Clown

ROFL, dat ken ik ja, maar gelukkig gaat Shine tegelijk met de "eugh" toch wel voorwaarts, niet zo flitsend als thuis, maar voorwaarts gaat nog wel Ja. We gaan idd ook even lekker thuis door, en dan tezijnertijd eerst nog een keer HC de ring in!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:41

Probeer ook goed om nadat je HC gestart bent heel streng met je been in de ring te blijven anders zit je voor je het weet weer met hetzelfde probleem.
Ik heb ook wel paarden op stal gekregen die niet in de ring wilde lopen en het is eigenlijk altijd goedgekomen. Zelfs degene die na het groeten niet meer vooruit wilde tot er ruim een minuut voorbij was om daarna rustig de ring uit te stappen. Clown

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 13:47

Katja schreef:
Zelfs degene die na het groeten niet meer vooruit wilde tot er ruim een minuut voorbij was om daarna rustig de ring uit te stappen. Clown

Bloos!! Dan mag ik nog wel in m'n handjes klappen dat Shine 'alleen maar' de wissels gewoon vertikt en verder een beetje vertraagd is ROFL

Ben me er idd van bewust dat ik het dan wel niet meer zover moet laten komen ja, alleen heb ik niet echt een duidelijke aanloop gevoeld naar dit gedrag zeg maar. Het was een beetje van 'oehhh, eng dit, eng dat, stop, draai om' naar 'behoorlijk braaf, met een schuin oog loeren naar de enge dingen maar wel doorlopen alleen érg achter m'n been' zeg maar. Heb niet het idee dat het steeds meer is geëscaleerd, behalve dan de (pak 'm beet) laatste 8 proeven Ja

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:09

Oh hoe herkenbaar ... alleen als Iswan zijn dag niet heeft, krijg ik op niks reactie in de ring Clown Hij beweegt zich voort, maar daar is alles mee gezegd ...
En over dat paarden denken dat ze niet aangepakt worden in de ring, inmiddels is het tot mijn ettertje wel doorgedrongen dat ik dat niet accepteer Schijnheilig

Hij had zo'n dag bij mijn B-debuut (hij is een aantal keer Z2 geweest, dus het stelt voor hem niks voor..) en zelfs toen ie op z'n flikker kreeg gaf ie nog geen reactie .. 158 punten Schijnheilig

Ik vind die tip van je 1e proef met zweep te rijden wel een goeie, misschien dat ze dan wel iets heeft van: 'oei..'

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:21

Remember schreef:
Dan mag ik nog wel in m'n handjes klappen dat Shine 'alleen maar' de wissels gewoon vertikt en verder een beetje vertraagd is
Zo zie je maar, het kan altijd erger. Haha! Toen ik hem op stal kreeg wist ik dat hij staakte in de ring. De eerste paar keer moest mijn vader me aan de hand uit de ring halen daarna wist hij dat het na het belletje klaar was.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:28

Ja ik herken het ook!
Al was het bij mij wel een beetje mijn eigen schuld, thuis met de training pakte ik al makkelijk de zweep erbij doordat hij maar een hele kleine reactie op mijn sporen gaf (voor spek en bonen de zweep vasthouden was al genoeg, heb ook een slim mannetje Schijnheilig ) en op concours mocht de zweep er niet bij, dus daar zat ik dan. Clown
Toen heb ik hem thuis met de training gewoon elke keer flink vooruit geschopt als hij niet reageerde, en toen hij eenmaal thuis súper aan mijn been was bleek dat op concours ook al een stuk meer te zijn, natuurlijk niet zo goed als thuis, maar het was een vooruitgang. We hebben het zomerseizoen afgesloten met een super actieve tweede proef! Haha!

Bij jou is het lastiger, doordat ze haar wissels gewoonweg niet springt.
Misschien is het een idee de bak een dag van te voren (als je straks binnen start) af te huren als de hekjes en de juryhokjes er al staan? Dan niet tussen de witte hekjes inrijden, maar bijvoorbeeld buiten of in een andere bak, en daarna je proef rijden tussen de hekjes.

Edit: Typfoutjes

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 06:34

Marly_ schreef:
Bij jou is het lastiger, doordat ze haar wissels gewoonweg niet springt.
Misschien is het een idee de bak een dag van te voren (als je straks binnen start) af te huren als de hekjes en de juryhokjes er al staan? Dan niet tussen de witte hekjes inrijden, maar bijvoorbeeld buiten of in een andere bak, en daarna je proef rijden tussen de hekjes.

Edit: Typfoutjes

Lag me gisteravond in bed (ja, daar denk ik ook wel eens na Clown ) te bedenken dat het misschien ook een optie zou zijn om tijdens een wedstrijd 6 minuten de ring te 'hebben'. Dus dat de jury er vanaf weet, ik me netjes aan ga melden, naar binnen rij om te halthouden en groeten en daarna gewoon 6 min. m'n eigen gang ga, zodat ik direct op het een of ander kan reageren en me niet nog aan een proefje hoef te houden Ja

Katja schreef:
Zo zie je maar, het kan altijd erger. Haha! Toen ik hem op stal kreeg wist ik dat hij staakte in de ring. De eerste paar keer moest mijn vader me aan de hand uit de ring halen daarna wist hij dat het na het belletje klaar was.

Ik vind dat stiekem wel een héle grappige anekdote hahaha, kan me best voorstellen dat het voor toen alles behálve leuk was maar nu kun je er ook wel om lachen lijkt mij Haha! ?! Zijn die paarden toch slimmer dan wij met z'n allen denken Vork .

Vind het trouwens wel fijn om te lezen dat er echt meer mensen zijn met dit probleem en heb al een stel hele goede tips voorbij zien komen, bedankt allemaal!!!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:03

Nou ik ben inderdaad ook blij te lezen dat ik niet de enige
ben met dit probleem. Je voelt je zo voor schut in die ring als ze
niet willen lopen. Ook mijn paardje is dus al Z2 geweest dus die B daar
zou ze met twee hoeven in haar neus en fluitend doorheen moeten gaan. Haha!

Maar nee mevrouw doet alsof ze 30 jaar oud is en beweegt ook zo he.
Nou heb in ieder geval ook al heel wat goeie tips voorbij zien komen Knipoog

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:12

...misschien heel raar hoor...maar ik zie dat je een clinic heb gehad van Theo Hanzon...Misschien hem eens een mailtje sturen met het probleem???....Zo heb ik ook wel eens met een vraag een mailtje gestuurd naar Anky en kreeg daarop een fijn antwoord, kon ik ook echt wat mee!...(maar dit ging om MEGA grote galopwissels..was met twee wissel heel de bak door)

Niekske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:15

Een stalgenoot raadde me aan om even op bokt te kijken voor dit probleem.
Zie nu gelukkig dat ik niet de enige ben, maar we zijn er wel lekker mooi klaar mee!!!!
Mijn vorige paard was echt flegmatiek en daar heb ik al genoeg frustratie mee gehad.
Mijn nieuwe paardje ben ik super blij mee, en de trainingen thuis gaan echt met sprongen voorruit.
Het is een jong paardje dus ik dacht dat hij gewoon sloom werd van alle indrukken op wedstrijd.
Mijn laatste wedstrijd vond ik het dus wel vreemd dat hij met losrijden wel super liep, maar in de ring ineens "op slot" sprong.
Heb hem in de proeven ook echt wel paar x aangepakt, (proef was toch al naar de klote) dus ik laat echt niet met me sollen.
Hij reageert gewoon echt nergens op, waardoor dus heel de proef mega-slordig is.
Toen ik hem ook weer aanpakte na mijn proeven toen liep hij weer als een trein.
Ik krijg vrijdag les van iemand waarvan ik denk dat die wel bruikbare tips heeft, zo ja dan zal ik deze weer op bokt plaatsen.

selnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:24

Ook ik ken het probleem. Maar ik ben er toch wel achter gekomen in de loop van de tijd dat het toch echt aan mij ligt. Ik wilde te "netjes" rijden en daardoor was ik minder overtuigend en zeker in mijn hulpen. En dat begint eigenlijk al met het wegrijden op X na het groeten. Mijn paard had dat ook snel door en reageerde ook niet (goed) genoeg op mijn hulpen gedurende de proef, het was alsof ze zich in zichzelf terug trok. Voor mijn gevoel had ik had minder kontakt met haar in de proef. Maar eigenlijk kan ik achteraf zeggen dat het aan mij lag. Ik liet mijn paard als het ware teveel "alleen" gedurende de proef. Ik kwam daar achter na een het rijden van een kur op muziek, toen had ik er geen last van omdat ik actief en gewaagd moest blijven rijden ivm muziekritme.
Dus mijn advies is: Rijdt met lef en overtuiging en anders maar een keer een correctie in de ring, veel tempo-wisselingen rijden gedurende de proef (voor de hoek opvangen, uit de hoek toerijden etc.etc.) en niet altijd te netjes willen rijden! Maar vooral laat je paard niet teveel alleen. Veel succes...

Niekske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:09

Je hebt het denk ik helemaal bij het rechte eind.
De meeste mensen hebben het hier over HC rijden en dan maar afstraffen.
Ik ben van mening dat de meeste dingen die fout gaan in het rijden toch echt aan de ruiter zelf liggen.
Een paard gaat echt niet bewust "ruiter pesten"

Na mijn proef liep hij weer super (dan is waarschijnlijk spanning van mezelf afgevallen)
Vaak denken we zelf niet nerveus te zijn, maar zijn we het onbewust toch wat we dan weer overbrengen op onze paarden.
Denk dat ik hem zelf te los van voren laat, zoals jij al zegt wordt hij daar misschien onzeker van (is tenslotte nog een jonkie)
Ik ga jou tips zeker van het weekend in de praktijk brengen, bedankt!!
Laat je wel weten hoe het gegaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:02

Klopt meestal ligt het bij de ruiter, maar heel soms ook bij het paard.
Bij die van mij was het duidlelijk geen ruiter pesten, ik had zelf juist het idee dat hij erg goed zijn best deed in het super braaf zijn. Lachen
Nu denk je, zo denkt een paard niet...toch was hij in de ring anders, nee niet door mijn zenuwen maar doordat hij zelf daar altijd extra zijn best deed. Nergens kon hij zo goed middendraf als in de ring. Iets wat hij van nature niet echt lekker kan, maar in de ring had ik telkens een heerlijk strekkend paard, puur omdat hij wist dat ik het daar graag had en hij het voor me deed. Lachen
Ik heb ook en poos gehad dat hij op elke mini hulp reageerde. En ja dus ook dat hij zo braaf was dat hij te weinig aan het been werd Lachen

Niekske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:02

Hallo selnik,

Heb je advies opgevolgd en inderdaad de proef ingeknald.
Hij was super goed voorwaarts, moet gewoon echt blijven rijden en zelf niet verzwakken.
Was zeer tevreden over mijn eerste proef, helaas toch niet goed genoeg volgens de jury.
Nu hij gelukkig wat meer voorwaarts is kan ik me meer op de afwerking concentreren.

Heb ook veel schijnovergangen gereden met losrijden (ook een tip van mijn instructrice) en dit ging ook super.
In de proef ben ik zelf helaas nog te gespannen om dit ook hier te proberen.
Oefening baart kunst.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:12

Hmm vervelend dit heel vervelend.

Ik heb ooit eens gelezen van iemand met hetzelfde probleem. Die had toen een wedstrijd 'verzonnen' voor het paard.
Om een betere uitleg te geven, zij had op een dag gedaan alsof ze wedstrijd had.
had haar paard die dag gewassen, gevlochten en dezelfde handelingen als normaal.
Toen naar een andere stal gereden, daar los gereden en de 'ring' in. Daar hadden ze al witte hekjes klaar gezet en iemand in het jury hokje.
Daar heeft ze haar proef gereden en de dingen waarop hij inkakte had ze nog een keer gedaan en flink laten merken dat ze er niet van gedient was!
Misschien een optie? Al denk ik dat je misschien beter is een keer HC kan starten!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:26

Toch heeft het volgens mij ook met spanning van het paard te maken. Die van mij kan zich ook heel goed afsluiten. Dan krijg je zoiets als eerst drie keer been geven en dan een paniek reactie.
Nu probeer ik hem als ik om de ring heen rij juist wat bij me te houden en rustig te zijn en ik moet zeggen het helpt. Hij let weer wat meer op en soms laat ik hem iets meer zijn gang gaan.
Daardoor heeft hij weer wat meer lol en heb ik soms in de wissels wel een bokje. Dan denk ik liever een bokje en een vrolijk paard.