Duur!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Re: Duur!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:58

marietje27 schreef:
Als een ruiter niet op komt dagen moet hij gewoon betalen, voor hem/haar in de plaats had een ander van de reservelijst kunnen starten.

Twee maanden geleden heb ik toen ook een keer af moeten zeggen, dat deed ik twee dagen van te voren. Toen ik zei dat ik m'n startgeld zou komen brengen zeiden ze dat ze nog iemand op de reservelijst staan die mee kon doen, dus hoefde ik niet mijn startgeld te betalen.
Zo kan het dus ook.
Laatste keer was ik gewoon te laat met bellen door omstandigheden, en toen heb ik netjes m'n startgeld betaald.

En inderdaad, als je ziet wat er allemaal geregeld moet worden, en hoe de mensen hun vrije dag doneren om alles goed te laten reilen en zeilen, dan neem ik mijn petje af hoor.

Hoeveel mensen die hier klagen dat het zo duur is helpen zelf vrijwillig mee bij wedstrijden/verenigingen etc? Ik durf te wedden dat dat er heel erg weinig zijn. Ikzelf doe het ook niet, maar ik waardeer het zeker dat er mensen zijn die dat doen, en klaag dan ook niet over het geld wat ik moet betalen.
Beetje relativeren kan geen kwaad...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:59

Lielle schreef:
mandy13 schreef:
ik vind het soms ook echt een belachelijke prijs Verdrietig
en dan kan ik zo kwaad worden om sommige jury's! ik weet nog toen ik begon met wedstrijd werd er gekeken hoe de ruiter reed en of je netjes op de letters de oefeningen deed (in de B) nu krijg je gewoon géén winstpunt als je paard niet aan de teugel loopt! ik vind het echt te gek voor woorden! gellukig zijn er ook hele goede jury's! zo had ik een keer (ik reed een merrie, heel dun nekkie, en niet echt uuuh een sportpaard Clown en een tegenstander had een hele mooie ruin, dikke nek, het toont heel leuk) en toen had ik dus van haar gewonnen 1 proef. gewoon puur omdat de jury ons appard had gejureerd van wat wij konden zo verwachte hij meer van de ene pony dan de andere, dat vond ik nou echt een goede jury die heeft nl verder gekeken dan het uiterlijk en dat is wat veel jury's nu níet meer kunnen

en deze mogen ze van mij direct schrappen van de lijst. De eisen in de proef zijn voor iedereen hetzelfde, of het nu Salinero of Henkie van de hoek is in dat B proefje.

En wedstrijden zijn idd duur geworden. Ik ben ooit begonnen met 6 gulden per proef.

Hihi, mijn ogen werden bij het lezen van de dikgedrukte zin ook al ontzettend groot. Een jury hoort toch echt te beoordelen wat deze in de ring ziet. Als we niet uitkijken op deze manier gaat de jury ook nog hogere puten geven aan mensen die er jong uitzien, omdat zij waarschijnlijk in hun leven nog minder tijd hebben gehad om te oefenen ofzo..

Paardensport is inderdaad ontzettend duur, maar ook voor de verenigingen zelf echt geen vetpot. Het is jammer dat inderdaad op deze manier de recreatieve/ doorsnee ruiters bij wedstrijden sneller worden buitengesloten. Omdat ze inderdaad qua budget grenzen hebben. Maar op één of andere manier ook wel een héél klein beetje positieve selectiemethode denk ik. Want op deze manier mijd je misschien wel een paar rotte appels, combinaties die bv amper hun paard in galop binnen de ring kunnen houden bv. (ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel tenminste Knipoog )

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:39

Jury kijkt wel vaak naar wat voor paard het is, ooit bij een jury zitten schrijven die duidelijk aan de punten liet zien of hij het paard mooi vond of niet, zei het ook nog eens duidelijk: wat een lelijke knol, die hoort niet in de ring doe maar een 4, terwijl de oefening er netjes gereden werd, de volgende was een Samber, die vond hij wel mooi: jammer ging niet netjes, zonde van dat mooie paard doe maar een 6. Een amazone komt de ring in, hij kent haar van zijn stal en heeft wat tegen haar: die griet kan helemaal niet rijden ( was de 1e keer in de Z en toevallig mijn instructrice) zat haar helemaal af te kraken, gaf 175 pt, bij de andere ring was ze 1e met 192, zoveel verschil zat er qua rijden niet in de proef volgens deskundige toeschouwers. Dus sommige juryleden beoordelen wel degelijk op het type paard of de persoon die erop zit. Dit is niet een uitzondering, heb vaak geschreven en regelmatig zoiets meegemaakt.
Dit heeft niets met het topic te maken maar aangezien het al een paar keer aangekaart is moet ik het toch even kwijt.

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:40

ben ik het niet mee eens, als je zelf bv geen geld hebt om een goed paard te kopen en je hebt een lief beestje dan maak je dus maar geen kans omdat een sportpaard mee doet aan de wedstrijd! ik vind dat iemand moet worden beoordeeld op wat hij kan EN NIET TEN OPZICHTE VAN DE ANDERE RUITERS!! dat heeft er absoluut niks mee te maken! als het er goed uit ziet kunnen ze niet maken om geen goed epunten te geven omdat een sportpaard veel mooier loopt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:44

dat kan jij misschien vinden, maar de KNHS en de goede juryleden denken daar heel anders over. Dat is nu juist het hele idee van wedstrijden. Iemand die beter rijdt krijgt meer punten, of dat nou komt omdat hij kapitalen heeft of gewoon heel veel talent.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:49

Mandy, je kan het er wel niet mee eens zijn.. Maar ik vind je opvattingen best wel naief hierover. In een hardloopwedstrijd wint ook degene die het snelst is en niet degene die dat net niet is, maar een moeilijker seizoen vanwege blessure achter de rug heeft. Waarom zou dat in de paardensport dan wel zijn..

Begrijp me niet verkeerd hoor, uiteraard is het behoorlijk frustrerend als je als doorsnee ruiter elke keer achter het net vist. Helaas zijn er altijd jury´s bij met beredeneringen die niet kloppen. Dat is ook niet goed te praten, maar een jury behoort echt te oordelen op wat hij in de ring ziet en niet op wat de combinatie tov hun startpunt heeft bereikt..

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:03

Kafue schreef:
Het is gewoon behoorlijk duur geworden. En dan is het ook zo jammer dat je de ring uit komt met bijvoorbeel 179 punten, gewoon net geen winstpunt belachelijk gewoon. Of dat je de punten doorgekrast ziet van een 7 snel een 6 maken want dat krijg je 178 want 179 vinden ze dan net weer te erg.

Waarom is het belachelijk als je 178, 179 punten rijdt? Blijkbaar niet goed genoeg gereden voor een winstpunt. Tuurlijk is het jammer als je een aantal keer met deze punten thuiskomt, maar hieruit blijkt wel dat het dus nog niet helemaal goed is. Ik rij liever dik winst dan dat ik mijn punten binnenhaal met 180-punters.

Verder vind ik 7,50 per proef nog een leuk bedrag, maar regelmatig betaal ik nu 10,- per proef, dat is wel _erg_ hard omhoog gegaan. Ook heb ik liever geldprijzen dan een lintje/beker, blij ook dat steeds meer verenigingen dat doen!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:07

mandy13 schreef:
ben ik het niet mee eens, als je zelf bv geen geld hebt om een goed paard te kopen en je hebt een lief beestje dan maak je dus maar geen kans omdat een sportpaard mee doet aan de wedstrijd! ik vind dat iemand moet worden beoordeeld op wat hij kan EN NIET TEN OPZICHTE VAN DE ANDERE RUITERS!! dat heeft er absoluut niks mee te maken! als het er goed uit ziet kunnen ze niet maken om geen goed epunten te geven omdat een sportpaard veel mooier loopt.

Waar ben je het niet mee eens? Dat is mij even onduidelijk.
In de dressuur gaat het helaas om de kwaliteiten van het paard, hoe hij zijn oefeningen doet, de uitstraling, en helaas ja, de luxere paarden ogen vaak beter en bewegen ook beter waardoor het geheel een mooier beeld geeft. Een 'lief' paard dat braaf zijn rondjes loopt zonder enige uitdrukking of uitstraling,krijgt vaak minder punten dan een spectaculair bewegend paard wat af en toe een foutje maakt. (ik heb zelf ook geen spectaculair bewegend paard maar ook geen verkeerde dus begrijp het wel een beetje). Het blijft een jurysport, dan moeten we gaan springen want een balk is een balk, als die eraf ligt is er geen discussie mogelijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:08

En om daar nog even op in te haken. Met springen is een B parcours ook altijd een meter hoog, dat maken ze ookm niet lager als jouw paard nu eenmaal niet zo geweldig kan springen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:10

Het kost idd een hoop geld Ja
Maar ja, Paardrijden is nou eenmaal duur.
Een goede accomodatie kost ontzettend veel geld, dus het huren voor de vereniging ook.
Ik betaal liever 10,- per proef, als de bak fijn en droog is, dan 7,50 als ik nauwelijks los kan rijden of de
bak veel weg heeft van de duinen Haha!

Over de jury's
Moet zeggen dat mijn punten toch echt veel vaker mee vallen dan tegen en ik rij echt niet op een vreselijk duur paard Bloos

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:09

ik weet niet meer wat ik wilde zeggen Bloos ben het ff kwijt, komt zo wel weer terug. maar iig begrijpen jullie me verkeerd Knipoog (of ik zet het verkeerd Tong uitsteken ) maar ik heb het over een ander standpunt volgens mij, maar daar kom ik zo wel weer op Koe

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:16

Bienotje schreef:
Een jury hoort toch echt te beoordelen wat deze in de ring ziet.

dat is wat ik bedoelde!!!! dat zei ik ook, als iemand een nette proef rijd, zou die niet minder punten mogen krijgen omdat dat andere paard.....!

en een "citaat" dat ik ook nog vind: die heeft nl verder gekeken dan het uiterlijk en dat is wat veel jury's nu níet meer kunnen.

dát is mijn standpunt! Knipoog sorry als ik wat onduidelijk ben geweest

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:18

je zei het toch echt heel anders net. Maar dan bedoelen we wsl hetzelfde. Er is een standaard beeld van het goedgaande paard in het B, L etc en daartegen moet iedere combinatie beoordeeld worden. Zoals jij het net bracht, stond er dat iedereen punten moest krijgen naar gelang zijn mogelijkheden en dus een shetlander hoger moet scoren voor dezelfde middendraf dan een KWPN-er.

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:24

Lielle schreef:
je zei het toch echt heel anders net. Maar dan bedoelen we wsl hetzelfde. Er is een standaard beeld van het goedgaande paard in het B, L etc en daartegen moet iedere combinatie beoordeeld worden. Zoals jij het net bracht, stond er dat iedereen punten moest krijgen naar gelang zijn mogelijkheden en dus een shetlander hoger moet scoren voor dezelfde middendraf dan een KWPN-er.

nou dat valt best mee hoor Bloos ik vind nl ook dat je niet een boerenpaardje als een sportpaard mag beoordelen. ben het er wél mee eens dat idd er geen verschil mag zitten in het jureren. maar jullie denken (volgens mij Tong uitsteken ) dat ik vind dat een boerenknollie milder gejureerd hoeft te worden, maar er zit nog variatie in Haha! . ik vind nl dat die net zo streng/lief moet worden gejureerd maar wel op eigen niveau, zo'n paard zal waarschijnlijk niet zweven als een superpaard, maar als dat dier alles geeft wat ie in zich heeft (het moet natuurlijk wél goed zijn) dat ie dan minstens een 6 mag krijgen hoor Knipoog het moet absoluut voldoende zijn om zo'n cijfer te krijgen, Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:38

en daar ben ik het dus gewoon niet mee eens, en de KNHS + jury's meestal ook niet. Je zegt nu nl weer hetzelfde, de eisen aan een Henkie zijn minder zwaar dan aan een Salinero.

Maar hoe weet jij dat de middendraf die die KWPN-er laat zien niet ook het allerbeste is wat hij in huis heeft? En hoe weet jij wat zo'n paard in huis heeft?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:40

Ik vind dat de wedstrijden wel duur zijn. Ik rijd nog bij de pony's en dan is het dus nog goedkoper als bij de paarden. Maarja als ik bijvoorbeeld kijk naar onze vereniging, zijn die prijzen hard nodig om het te halen.. Dusja..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:12

Lielle schreef:
en daar ben ik het dus gewoon niet mee eens, en de KNHS + jury's meestal ook niet. Je zegt nu nl weer hetzelfde, de eisen aan een Henkie zijn minder zwaar dan aan een Salinero.

Maar hoe weet jij dat de middendraf die die KWPN-er laat zien niet ook het allerbeste is wat hij in huis heeft? En hoe weet jij wat zo'n paard in huis heeft?

Bedoeld Mandy niet gewoon dat iedereen die een net proefje rijdt een wp moet kunnen halen, maar als er twee vergelijkbare proeven gereden worden (qua foutjes en aanleuning en zo) dat dan het paard met de meeste kwaliteit bovenaan hoort te staan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:18

mandy13 schreef:
nou dat valt best mee hoor Bloos ik vind nl ook dat je niet een boerenpaardje als een sportpaard mag beoordelen. ben het er wél mee eens dat idd er geen verschil mag zitten in het jureren. maar jullie denken (volgens mij Tong uitsteken ) dat ik vind dat een boerenknollie milder gejureerd hoeft te worden, maar er zit nog variatie in Haha! . ik vind nl dat die net zo streng/lief moet worden gejureerd maar wel op eigen niveau, zo'n paard zal waarschijnlijk niet zweven als een superpaard, maar als dat dier alles geeft wat ie in zich heeft (het moet natuurlijk wél goed zijn) dat ie dan minstens een 6 mag krijgen hoor Knipoog het moet absoluut voldoende zijn om zo'n cijfer te krijgen, Knipoog

dat haal ik er niet uit. Een middendraf die naar beste kunn van een shetlander is zal in het Z toch geen wp meer waard zijn (om maar een extreem voorbeeld te noemen).

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:23

nee, maar dan is het ook niet goed, en (het moet natuurlijk wel goed zijn) is onderstreept!

Dus als een shetlander mooi van achteren uit vertrekt en verruimd en mooi in de aanleuning blijft en regelmatig blijft en goede overgangen laat zien dan mag die toch een 6 krijgen?
hoewel dit natuurlijk erg ongeloofwaardig is voor een shetlander! Nagelbijten / Gniffelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:28

Dat had ik wel gezien Knipoog Maar wat is je definitie van goed? Het voorbeeld dat jij noemt is idd een 6 waard, maar dat maakt dan toch voor het ras niet uit? Ieder paard/ezel/boerenknol/Salinero die de oefening uitvoert zoals in het boekje omschreven volgens de eisen voor een zes, moet daarvoor een zes krijgen, los van het ras. En daar heeft dus de hoeveelheid die dat paard in zich heeft niets mee te maken. Want anders kom je op de discussie "ja, maar hij kan nu eenmaal niet beter". Dat is heel vervelend maar als dat niet goed genoeg is voor die klasse krijg je er geen zes voor. Ik snap dus niet waar Mandy dan dat verschil in ras wil zien terugkomen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:37

Ik ben het helemaal met Jouw eens hoor Lielle, ik probeerde alleen Mandy`s standpunt te begrijpen.
Bedoeld ze niet dat je als een bv met een haf de ring binnenkomt dat de jury dan niet meteen maar allemaal 5en geeft omdat het een haf is, terwijl een haf ook een net proefje kan lopen. En als je met bv Salinero binnenkomt dat je dan meteen 9ens krijgt ookal gaat het hardstikke fout, maar ja, het paard is goed.

Edit: een jury moet dus gewoon punten wat die ziet, ongeacht het paard, goed is goed, en fout is fout.

Mandy: zou fijn zijn als je ook nog even reageerd, dan weet ik of je snap. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:40

Ik snap wel wat jij bedoelt, maar als dat ook is wat Mandy zegt, heeft ze het hiervoor toch regelmatig heel anders geformuleerd Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:44

ja, idd.
Maar niet iedereen kan iets goed onder woorden brengen op de computer.
Heb er ook wel eens moeite mee, dan bedoel ik het eigenlijk anders maar weet niet hoe ik het moet zeggen, en dus komt het verkeerd over.
Totdat iemand anders het zegt: dan denk ik, Dat bedoelde ik! Haha!

Dus vandaar dat ik hoop dan Mandy ook nog even reageerd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:50

dat maakt discussieren wel heel erg lastig Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:56

Ik rijd af en toe wedstrijd, heb geen eigen paard ofzo maar tijd op een manege gereden ,(nu niet meer)

Ik doe wel mee met wedstrijd, inschrijfkosten 10 euro (onderling manegewedstrijd iedereen krijgt een rozet en NR. 1, 2 , 3 een bekertje)

Maar ik moet ook nog oefenen op de pony waarop ik ga dus dat maakt het wel duur dus meestal oefen ik maar 1 of 2x op die pony dan ben ik in totaal 30 euro kwijt !