Klacht indienen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:52

Zwelgje"]
[quote="Katja schreef:

Gevolg is dat veel juryleden geen paarden meer de ring uitsturen omdat ze onregelmatig zijn. Frusty

Je gaat me toch niet vertellen dat zo'n jury dan ook geen opmerking op het protocol zet of dat zo'n combinatie een onvoldoende krijgt voor de regelmaat van de gangen?
Dat zou wel heel erg zijn.
[/quote]

Neem van mij aan het is heel erg. Twee weken geleden nog een paard gezien in het Z2 die echt zeer onregelmatig liep (kreupel?) en toch de eerste proef won met twee winstpunten. In de tweede ring kreeg hij in de buurt van de 160pnt dus daar werd het wel aangerekend.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:02

Jasmijn de jury waartegen de procedure loopt mag zich door de KNHS gesteund weten daar in artikel 114 lid 18 het volgende staat:

Kreupelheid

In het geval van UITGESPROKEN kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van de) jury de deelnemer terstond mee dat de combinatie wordt uitgesloten. TEGEN DEZE BESLISSING IS GEEN BEROEP MOGELIJK en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met het paard de ring te verlaten.

Omdat de ruiter het reglement dient te kennen is het ongeoorloofd om er beroep tegen aan te tekenen. Het betreffende jurylid hoeft geen DA te zijn. Met het rijden van wedstrijden heb je je neergelegd bij het ABWS reglement

Draai het eens om, als dit beroep gehonoreerd zou worden zou dit ook betekenen dat je als ruiter ook niet de beslissing mag nemen om met je paard de proef te staken, als je vindt dat hij kreupel is, want de meeste wedstrijdruiters zijn geen veearts!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:51

Jura schreef:
En als je nou DA bent én jurylid, mag je dan wel iemand eruit sturen? Sorry dit vroeg ik me gewoon even af. Haha!

Even offtopic nog: waar waren die selectiewedstrijden dan voor? Ik weet niet beter dan dat er pas in maart weer selectiewedstrijden zijn voor de indoorkampioenschappen? Verward

Tja, dat hoop ik dus nog te worden, maar dat is nog wel een paar jaartjes in de toekomst.

Ontopic: Je kunt allicht een klacht indienen over de afmetingen van de bak, want de bak hoort niet kleiner te zijn dan ten minste 20 bij 40.

Ennuh, gelukkig moet je altijd meerder selecties rijden, zou wel heel toevallig zijn als dan weer precies díe ruiters winnen, die nu zo met de harses in de lucht liepen. Wie weet zet je daar een wereldproef neer en kun je alsnog geselecteerd worden.

ineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 16:52

Ik sluit me volledig bij fabienne aan .De jury steekt haar /zijn vrije tijd in het vooruit brengen van ruiters (stank voor dank) die zoveel van hun paard houden ,dat ze zelfs doorrijden en wedstrijden rijden als t paard duidelijk pijn heeft .Ik vind het heel goed dat een paard beschermd wordt tegen zo.n gedrag .En omdat t duidelijk in de regelementen staat en wij dit heel duidelijk gehad hebben in de cursus vliegen deze ruiters er bij mij ook onheroepelijk de baan uit !!! De jury is toch ook geen da als hij zegt dat een paard ra korter stapt als la , in dit geval konstateerd ie gewoon dat het paard kreupel (niet waardoor) is en ik vind dat ieder jurylid dit meteen zou moeten doen (dit is ook de tendens)en niet bang zou moeten zijn om de hele meute over zich heen te krijgen , dit in t belang van het paard.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 17:03

Ineke ik ben wel blij dat je het zo met me eens bent,maar een kritische kanttekening wil ik nog erbij plaatsen. Niet ieder paard dat onregelmatig loopt heeft pijn, denk aan b.v. ataxie!

Misschien moet de KNHS het in het ABWS aanpassen en niet spreken van grove kreupelheid maar grove onregelmatigheid?

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 21:30

Ik denk dat iedereen het hier wel met elkaar eens is.
Maar waar ligt de grens UITGESPROKEN kreupel? Dat is het probleem. Maar nogmaals voor alle duidelijkheid, ook ik stuur iemand met een paard wat echt kreupel is (al mag ik die diagnose niet stellen) de baan uit. De grens waarop dat gebeurt ligt alleen soms wat verder dan ik zelf eigenlijk zou willen. Maar ik laat een paard wat duidelijk pijn heeft echt niet doorgaan hoor.
En als ruiter is het ook zo dat je afhankelijk bent van de jury als jij vindt dat je paard kreupel is. Je mag ten alle tijden je proef beëindigen, maar als de jury het paard niet kreupel zou vinden en dat dus ook op het protecol weigert te zetten, ben je 2 winstpunten kwijt. Ik heb echter nog nooit gehoord dat dat gebeurd is. Als jij je paard kreupel vindt, zal er ongetwijfeld wat aan de hand zijn en ik kan me niet voorstellen dat er dan een jury is die jou tegenwerkt als je wilt stoppen ter wille van je paard.
En zelfs al zou het mij 2 winstpunten kosten, ik zou toch echt niet doorrijden hoor.
Het probleem is juist dat er mensen zijn die ten koste van alles en iedereen hun zin willen krijgen. En dan mag je nog blij zijn dat je maar een jury bent die ze een paar keer per jaar tegenkomt en niet het paard, die elke dag met deze mensen te maken heeft.