wanneer is je paard klaar voor een b proef??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: wanneer is je paard klaar voor een b proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 06:29

Ik ben vorige week voor het eerst in de B gestart. Ik dacht dat mijn paard er nog niet helemaal klaar voor was, soms wat problemen met de balans, maar zie mijn onderschrift voor het resultaat!

kristel0305

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:17

bij de 3.5 denk ik licht ook aan de pony natuurlijk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:21

sommigen zijn er nog niet klaar voor op hun 12de anderen lopen in het Z op 5............ ligt zoooo, zooooooo aan het paard

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:24

t belangrijkste is een mooie aanleuning en rechtgerichtheid. al is je volte nog zo'n ei, wanneer je paard heerlijk ontspannen récht loopt zal je dat vast niet zo kwalijk worden genomen als wanneer je volte rond is en je paard gebruikt zijn achterhand niet goed omdat hij niet is rechtgesteld of een onrustig beeld geeft omdat hij nog zoekt naar de aanleuning..

met mijn nieuwe paard ben ik al vrij ver maar toch ga ik haar nog niet starten, qua rechtgerichtheid en aanleuning zou ik het al wel aandurven, maar toch wil ik hierbij nog even de puntjes op de i zetten en haar nog wat actiever leren te reageren. tevens gaan bepaalde oefeningen ook nog wat moeizaam(gebroken lijn komt bij mij vaak hartstikke ongelukkig uit)

@ kiwiko; ligt zoo aan het paard.. ik denk zelf dat het vooral om de ruiter draait én goed les. wanneer je mij op salinero zet heeft hij misschien het talent wel om grand prix te worden, maar denk toch niet dat ik dat met hem had gereden wanneer ik hem vanaf het begin tot nu had gereden hoor! de ruiter lift niet enkel mee natuurlijk.. Tong uitsteken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:25

KiWiKo schreef:
sommigen zijn er nog niet klaar voor op hun 12de anderen lopen in het Z op 5............ ligt zoooo, zooooooo aan het paard

En aan de ruiter die erop zit!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:26

Bella_lover schreef:
oh ja nou kijk ik rijd M2 en heb nooit B gereden dus dat wist ik niet

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:30

boeflover schreef:
t
@ kiwiko; ligt zoo aan het paard.. ik denk zelf dat het vooral om de ruiter draait én goed les. wanneer je mij op salinero zet heeft hij misschien het talent wel om grand prix te worden, maar denk toch niet dat ik dat met hem had gereden wanneer ik hem vanaf het begin tot nu had gereden hoor! de ruiter lift niet enkel mee natuurlijk.. Tong uitsteken

ga je verkeerd, een slechte ruiter die kan een goed paard zo gruwelijk de vernieling inrijden.............

een goed paard, met een goede ruiter gaan het maken Lachen

en ik ben van mening dat een paard er nooit iets aan kan doen

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:31

Volgens mij is hier al eens een soortgelijk topic geweest waar het ook werd gevraagd en daar zat ook een jurylid in die het wel belangrijk vond dat het paard zelfs in de b al aan de teugel liep...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:31

asjemenou schreef:
Bella_lover schreef:

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

dat kan ook niet Lachen Lachen

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:33

supertinkie schreef:
Volgens mij is hier al eens een soortgelijk topic geweest waar het ook werd gevraagd en daar zat ook een jurylid in die het wel belangrijk vond dat het paard zelfs in de b al aan de teugel liep...

hmm dat vind ik dat idd zelf weer overdreven. ikzelf vind het geen enkel probleem wanneer mijn paard der hoofd niet meer 'perfect' houd tijdens een moeilijke oefening, ténzij ze hierbij ook gelijk haar rug wegdrukt, niet meer ontspannen en geen aanleuning meer heeft..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:33

supertinkie schreef:

in denk, en hoop, dat je het over nageeflijkheid hebt Lachen

want inderdaad is dat wel belangrijk in de B (van BASIS) want het paard moet recht, door zijn lijf, van achter naar voren gereden worden (en dan is het automatisch nageeflijk) en DAT is de basis voor de rest van de dressuur

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:37

vorige week toch echt wel als commentaar en lage cijfers (5) gekregen omdat paard niet aan de teugel was in het b. was het enige commentaar op het protocol: Niet aan de teugel

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:38

dus heb jij het paard niet goed genoeg van achteren naar voren gereden Lachen

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:41

KiWiKo schreef:
supertinkie schreef:

in denk, en hoop, dat je het over nageeflijkheid hebt Lachen

want inderdaad is dat wel belangrijk in de B (van BASIS) want het paard moet recht, door zijn lijf, van achter naar voren gereden worden (en dan is het automatisch nageeflijk) en DAT is de basis voor de rest van de dressuur

Uiteraard had ik het over nageeflijkheid Haha! niet het paard in de krul trekken, mag hopen dat een jury daarin het verschil wel ziet Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:49

Ik ben jury. Ik let er op dat een paard in de B netjes is rechtgesteld. Mooi voorwaarts gereden wordt, niet getrokken.
Ik vind dat belangrijker dan constante aanleuning. Als een paard netjes en soepel door zijn lijf gereden wordt op het been en de zit en hij duikt dan een keertje, of gooit zijn hoofd omhoog of kantelt iets, of zoekt (jong paard) dan vind ik het niet zo erg. Ruiters die dit met straffe hand oplossen geef ik wel een onvoldoende met een opmerking er bij. Ruiters die dit voorwaarts aan het been oplossen krijgen betere cijfers, maar ik maak de opmerkingen er wel bij om te laten blijken dat ik het heb gezien.
Verder let ik er op dat je de tijd neemt voor een overgang. je hebt in de nieuwe proeven over het algmeen ook de tijd. Dus vloeiende overgangen van achteren naar voren gereden.
Als een paard een keertje schrikt, vind ik dat ook niet zo erg. Het blijft er om gaan of de ruiter dan blijft paardrijden, of dat alles met gepluk wordt opgelost.
Verder vloeit er uit deze manier van rijden voort dat een paard ook constant loopt en meer van achteren doet. Ik heb het dan nog niet over oprichting. Een jong paard of onervaren paard (of door onervaren ruiter) loopt gewoon nog vaak wat meer op de voorhand. Maar als de ruiter het paard goed aan het been heeft, zal het dier toch actief worden van achteren.
Dit is zo'n beetje mijn visie.
Mijn tip: rij thuis eens een proef en neem het op op video. Kijk dan kritisch naar jezelf. Als jij een ruiter die proef zag rijden en je was jury....wat vond je er dan van.
Ik doe dit ook nog regelmatig met mezelf.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:51

Bella_lover schreef:

Jij rijdt met Alfred toch in de B? of vergis ik me nu?

Bovendien...voordat je ooit M bent geworden zul je in de B begonnen zijn neem ik aan....