Proef 4, waar de overgang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLonneke

Re: Proef 4, waar de overgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:53

Ik doe na de wending en krijg er gewoon 6 voor.
Maar ik had het vandaag met les nog nagevraagd en die jury zei na de wending.. Dus nou weeti k het ook niet meer

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:56

Het mag begin midden of einde wending Knipoog
Staat op de dressuurproeven dvd.
Ik doe het altijd in de wending Lachen
Is ook het makkelijkst.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:57

Ik heb net nog even een van de jury's op Bokt aangesproken via PB en ook die zegt: IN de wending. Staat ook in de eerdere quote van de KNHS. Stom dat ze op de DVD iets anders zeggen. Mailtje naar de KNHS?

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:58

voorismij wil de ene jury het in de wending zien en de andere erna Verward

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:00

erg lastig dat het zo onduidelijk is!
ik zou er ook voor kiezen om het in de wending te doen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:00

Nou ja, als er zoveel onduidelijkheid over is moeten ze het nog eens opnemen in de Paard en Sport wat ze nu willen zien. Want het schiet niet op dat de ene jury zegt erin, de andere erna, de KNHSsite erin, de KNHSDVD zegt 'maakt niet uit'... zo kun je geen proef rijden natuurlijk!

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:07

op de KNHS dressuurproeven-DVD wordt als commentaar bij deze oefening gegeven: "mag iets voor, tijdens of iets erna uitgevoerd worden".

de dvd is uberhaupt handig voor dit soort onduidelijkheden.. Haha!

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:09

ja maar alsnog op de site staat dat het in de wending moet en sommige jury zeggen erin en andere weer erna Verward

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:24

sas_dancer schreef:
ja maar alsnog op de site staat dat het in de wending moet en sommige jury zeggen erin en andere weer erna Verward

het zal ze bij de omscholing naar de nieuwe proeven echt wel verteld zijn alleen denk ik dat sommige juryleden gewoon hun eigen denkbeelden vasthouden, de een wil zien dat je actief rijd, de ander wil vooral een nette proef zien, het is soms net balletje balletje

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:51

Ing schreef:
op de KNHS dressuurproeven-DVD wordt als commentaar bij deze oefening gegeven: "mag iets voor, tijdens of iets erna uitgevoerd worden".

de dvd is uberhaupt handig voor dit soort onduidelijkheden.. Haha!

Helemaal niet handig want op de SITE van de KNHS staat dus IN de wending. Als de KNHS het zelf niet weet, weten de juryleden het ook niet en de ruiters al helemaal niet meer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:32

Ik heb het even nagevraagd bij de KNHS:

Geachte heer / mevrouw,

Als er in de dressuurproef In de klasse B en L wordt gevraagd; B afwenden en arbeidsstap, moet de overgang worden ingezet en uitgevoerd tijdens de wending.
Meer uitleg hierover vind u via onderstaande link.

http://www.knhs.nl//Kennisbank-cat.asp? ... ewsID=7606

Wij gaan er van uit u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,

Marjolein Bosch
KNHS Servicedesk

(dus: print het uit en krijg je jurycommentaar dat je te vroeg bent dan kun je ze hiermee om de oren slaan Clown )

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:59

En dan vraag ik me weer af wat er makkelijker is aan het rijden van een overgang IN een wending... In mijn beleving is dat namelijk niet makkelijker dan op een rechte lijn... Verward

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:02

sas_dancer schreef:
Citaat:
Waar moet ik een overgang rijden in de klasse B en L?

Zowel bij ruiters als bij juryleden bestaat er onduidelijkheid over de plaats waar een overgang naar b.v. stap moet plaatsvinden als in de dressuurproef wordt gevraagd; B afwenden en arbeidsstap.

Voor deze omschrijving is bewust gekozen. De overgang moet worden ingezet en uitgevoerd tijdens de wending. Hierdoor heeft de combinatie voldoende ruimte om de overgang technisch goed uit te voeren, wat altijd de belangrijkste beoordelingsfaktor dient te zijn.
In de hogere klassen is het de bedoeling dat de overgang na de wending, dus op de rechte lijn wordt uitgevoerd. Dit laatste heeft een hogere moeilijkheidsgraad passend bij het niveau van de desbetreffende klassen.

Deze quote lijkt me toch duidelijk?!
Dit staat op de site van het KNHS.[/quote]

Toen mijn moeder naar zo'n jury bijeenkomst ging weet je wel?
Toen heeft ze er nog speciaal naar gevraagt! Omdat ik er zoveel problemen mee had! Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:34

Laura24 schreef:
En dan vraag ik me weer af wat er makkelijker is aan het rijden van een overgang IN een wending... In mijn beleving is dat namelijk niet makkelijker dan op een rechte lijn... Verward

Omdat je paard dan al terug komt in de wending. Het is wel moeilijker vind ik om het achterbeen actief te houden in de overgang.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:46

Ja is misschien ook wel weer waar...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:48

mijn paard is enorm voorwaarts en ik vind het daarom juist makkelijker in de wending, omdat hij dan toch al wat terug moet

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:36

Laura24 schreef:

Omdat op het moment dat de wending gereden word er maar op 1 kant van het lijf ( voornamelijk in de rugspieren) spanning komt te staan tijdens het ondertreden van het achterbeen.
Als het paard dus over de rug loopt en op het achterbeen terug komt is het dus makkelijker voor een paard om die overgang te maken omdat niet alle spieren in de rug hoeven aan te spannen. Daardoor voorkom je dus dat het paard in die overgang tegen de hand komt.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 07:43

Novice schreef:
Laura24 schreef:

Omdat op het moment dat de wending gereden word er maar op 1 kant van het lijf ( voornamelijk in de rugspieren) spanning komt te staan tijdens het ondertreden van het achterbeen.
Als het paard dus over de rug loopt en op het achterbeen terug komt is het dus makkelijker voor een paard om die overgang te maken omdat niet alle spieren in de rug hoeven aan te spannen. Daardoor voorkom je dus dat het paard in die overgang tegen de hand komt.

Bedankt voor de duidelijke uitleg! KLinkt logisch inderdaad... Heb het nooit zo aan den lijven ondervonden, omdat we in de les meestal een overgang maken op de plek waar we op dat moment rijden, en dan is het een flinke kans dat dat op een rechte lijn is Haha!

joeyenmoreno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:06

ik de wending moet je elke keer de overgang maken,want ik sit nu ook in de B,en ik kreeg een opmerking erover omdat ik iets te vroeg de overgang maakte.

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:05

Idd, in de wending. Lachen

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:17

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:10

Daarom hier een slot.