les tijdens het losrijden, voor de wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: les tijdens het losrijden, voor de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:15

Jij krijgt dus les, anders heb je het niet over niet kunnen horen
waarom nog les op concours?
Is echt irri voor de rest hoor Ja

Kijk een keer een aanwijzing als je voorbij komt met, denk aan je...
dat is wat anders, maar continue aanwijzingen, van mij mag er een verbod op komen Ja

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 09:15

MyWishMax: Ik vind het idd niet nodig om écht les te krijgen tijden het losrijden. Wanneer je dat wel nodig heb, vind ik je idd niet aan de wedstrijd toe.

En wat als iedereen dat gaat doen? dat kán toch niet, allemaal schreeuwende instructeurs langs de kant?

Een paar tips vind ik geen probleem.
Maar geen half uur vol "tips"

Zoals Sizzy zegt is het netjes en niet storend voor de rest.
En af en toe een keertje "roepen" vind ik ook niet erg, maar het moeten
geen hele oefeningen onder begeleiding worden (les!)

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:17

Wat vinden jullie dan het verschil tussen les en tips geven, les is toch ook eigelijk een aaneengesloten rij tips, tis toch niet zo dat ze je handje pakken en het met je samendoen.
Tijdens het losrijden heb je alleen tijd voor wat minder tips.

Ik vind dus best lochisch dat het gebeurt hoor, je paard kan zich toch heel anders gedragen dan thuis en dan kun je een boel tips soms best gebruiken, hoe perfect je het thuis ook voor elkaar hebt.
Mits je maar rekening met anderen houdt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:18

MyWishMax schreef:
Ik krijg ook wel eens uitgebreid les tijdens het losrijden. Vooral met belangrijke wedstrijden en thuis wedstrijden. Maar ik kijk nog steeds wel uit en de instructie staat bij ons altijd langs de kant en niet in de bak Knipoog

Ik vind het wel een beetje onzin van: Oefenen doe je thuis enzo.. Okee, het is niet slim als je nog hele problemen moet oplossen op wedstrijd, maar ik ben altijd erg blij met de hulp om alles nét iets beter te laten gaan Lachen En wij lossen ook wel eens problemen op tijdens het losrijden, als de pony bijvoorbeeld besluit om niet meer achterwaarts te gaan die week, dan zijn we er óók tijdens het losrijden mee bezig.. Ben ik dan nog niet klaar voor wedstrijden?

Nee...dan ben je er inderdaad nog niet klaar voor vind ik.
Als je thuis les hebt leer je problemen oplossen. En ik vind dat je dat dan zelfstandig toe moet kunnen passen op een wedstrijd, zoals wat je vertelt van dat achterwaarts gaan. Gewoon de aanwijzingen die je er in je training bij krijgt in je hoofd hebben en zelfstandig er mee aan de gang.
Als je dat niet kunt, vind ik idd dat diegene niet klaar is voor wedstrijden.
Een paar reminders van iemand krijgen (coachend), okay...maar uitgebreid les...ik vind het bere-irritant op het losrijterrein.
Het geschreeuw van instructeurs en ouders haalt mij altijd enorm uit mijn concentratie en al helemaal als iemand blind in de rondte rijdt, om de aanwijzingen op te volgen. Ik ga dan continu rekening houden met diegene en ben minder met het losrijden van mijn eigen paard bezig daardoor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:20

Ik krijg dan dus niet écht les Knipoog Maar meer aanwijzingen en tips. Dat noem ik eigk wel les Clown
En juist omdat ik het zelf ook vervelend vind, als er van die schreeuwende instructies langs de kant staan, blijf ik even op volte en rijd dan weer weg Lachen

Ik heb alleen wel eens gehad dat pony compleeet in de staak ging met achterwaarts en toen heb ik wel flink les gehad, omdat hij ook een beetje link werd naar andere paarden. Ben toen wel naar een afgelegen stukje gegaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:23

Dat is ook les
een aanwijzing en een tip is dat er eens iemand 1x per kwartier wat zegt
Niet iemand waar je omheen gaat circkelen.

Les doe je mar thuis en idd, kan je het op wedstrijd niet zonder, ben je er nog niet klaar voor.
Je moet voor jezelf kunnen rijden Ja

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:23

@ Polly 2: Pony besloot zaterdag niet meer achterwaarts te gaan, zondag had ik die wedstrijd. Toen hebben we op een afgelegen stukje even les gehad Knipoog

En met les bedoel ik de paar reminders Knipoog Dat is in mijn ogen ook les Lachen Ik ga alleen niet blindelings de aanwijzingen opvolgen, hou wel rekening met anderen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:24

lejo schreef:
Wat vinden jullie dan het verschil tussen les en tips geven, les is toch ook eigelijk een aaneengesloten rij tips, tis toch niet zo dat ze je handje pakken en het met je samendoen.

Verschil zit hem in het binnen of buiten de bak staan ten eerste.. en daarnaast veel belangrijker de inhoud en hoeveelheid. Tips krijg ik ook wel eens... gister zei er ook iemand die mee was met mij even tegen me van 'let op je linkerbeen' of 'let op dat je hem actief houdt in stap'. Dat zijn tips... ben als ruiter verder zelfstandig bezig en gericht op mijzelf en mijn paard. Als het lessen wordt dan begeleid iemand langs de kant het rijden van de ruiter (volledig) en is de ruiter niet zelfstandig bezig, maar ook op de instructeur gericht..

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:24

Van mij mag iemand best les krijgen, zolang diegene maar buiten de bak staat en niet keihard door de bak gaat schreeuwen naar die persoon.
Ik begrijp dat een paard soms anders kan zijn op wedstrijd en dat je instructeur/groom dan wat tips geeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:25

runningkawa schreef:
Dat is ook les
een aanwijzing en een tip is dat er eens iemand 1x per kwartier wat zegt
Niet iemand waar je omheen gaat circkelen.

Les doe je mar thuis en idd, kan je het op wedstrijd niet zonder, ben je er nog niet klaar voor.
Je moet voor jezelf kunnen rijden Ja

Dan krijg ik dus toch geen les daar? Ik ga niet, zoals ik al vertelde Knipoog, om iemand heen cirkelen, soms een volte ja, maar krijg niet 45 minuten aan 1 stuk door aanwijzingen. Rijd gewoon voor mezelf los, alleen als de instructie iets ziet wat anders moet krijg ik even opmerking..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 09:25

Ik vind het vreselijk irri MyWishMax.

Van mij mag er ook een regel komen daartegen. Helaas voor degene die af en toe een tip krijgen tijdens het voorbij komen.... (ik ook)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:27

als je paard op wedstrijd anders is kun je het daar ook naderhand over hebben met je instructrice Lachen

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:28

Waarom? Het lijkt me handiger om dat direct aan te pakken. Dat hoeft niet meteen gepaard te gaan met een instructeur in de bak of geschreeuw vanaf de kant.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 09:29

Sansje schreef:
lejo schreef:

Verschil zit hem in het binnen of buiten de bak staan ten eerste.. en daarnaast veel belangrijker de inhoud en hoeveelheid. Tips krijg ik ook wel eens... gister zei er ook iemand die mee was met mij even tegen me van 'let op je linkerbeen' of 'let op dat je hem actief houdt in stap'. Dat zijn tips... ben als ruiter verder zelfstandig bezig en gericht op mijzelf en mijn paard. Als het lessen wordt dan begeleid iemand langs de kant het rijden van de ruiter (volledig) en is de ruiter niet zelfstandig bezig, maar ook op de instructeur gericht..

idd! Die persoon is bezig met de les.
Je ziet dat de instructeur oefeningen opgeeft en zeker wanneer die oefeningen opnieuw gedaan moeten worden, is het les.

tips vind ik idd, let ff op dit of dat óf maak 'm wat actiever.....
De ruiter weet hóe!
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 11-06-07 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:29

waarom, omdat het wedstrijd is misschien? Haha!
Kijk als jij een plekje afgelegen kunt zoeken, moet je het doen.
Maar vaak is dat niet, dan vind ik het niet horen.
Dat is gewoon het verschil tussen wedstrijd en niet.
Overigens vind ik bij een onoficiele wedstrijd les niet storend, daar kun je speciaal heen gaan voor te oefenen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:32

@ Sneeuwpop; Dan vind je dus eigk het ook vreselijk irri als je zelf tips krijgt Knipoog Ik heb eht over les, maar bedoel hetzelfde als jullie Lachen
Ik krijg bijvoorbeeld tijdens losrijden te horen dat ik recht op moet blijven zitten of tenen naar binnen. Dus eigk alleen over mijn zit, niet zozeer hoe het paard loopt. Daar ben ik het mee eens, dat hoor je gewoon zelf te weten Lachen
Ik heb het zelf dus een beetje krom uitgelegd, omdat ik ook die tips op vat als 'les'.

Van alle wedstrijden die ik per jaar rijd, zijn er 6 thuis wedstrijden (4 van de club, 1 groot buitenconcours en de Kringkampioenschappen) en 2 of 3 uit wedstrijden waarbij er instructie van de club is. Rijd elke maand 2/3 wedstrijden, dus rijd eigk vrijwel altijd zelfstandig los, alleen de wedstrijden emt instructie een paar tips.

(ik rijd trouwens lekkerder los, zonder tips enzo, kan er wel eens heel erg zenuwachtig van worden Knipoog)

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:33

runningkawa schreef:
als je paard op wedstrijd anders is kun je het daar ook naderhand over hebben met je instructrice Lachen

maar als je erna er pas mee komt, ben je weer thuis en doet je paard weer normaal. Je zult er dan toch op wedstrijd aan moeten werken lijkt me als daar het probleem ontstaat.
Je kunt niet zeggen hij deed dit of dat. Ik vind dat een instructeur moet kunnen zien wat het probleem is en dan zul je het ook terplekke moeten oplossen. En dat betekend dan soms dat je even wat meer werk moet verzetten tijdens het losrijden.
Maar anders zou je met een paard dat het thuis hardstikke goed doet nooit op wedstrijd kunnen omdat anderen vinden dat je er nog niet klaar voor bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:37

klopt
want als je dat zelf niet op kunt lossen zonder meteen andere te storen met les, ben je er ook niet klaar voor Lachen
Dát hoort nu bij wedstrijd rijden, een paard op vreemd terein ook aan het werk kunnen zetten.
Daarom hecht ik bijv nooit waarde als mens zegt, loopt thuis op M nivo, dan denk ik, op wedstrijd ook?

Iedereen heeft op wedstrijd last van stress, een paard dat anders loopt
Moeten we dan maar allemaal gaan lessen daar?

Nee dat doe je in de voorbereiding
Dus eens in een andere bak gaan lessen
Eens naar een oefen concours
Maar officieel hoor je het gewoon zelfstandig te doen Ja

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:37

Pff gisteren was er ook zo iemand... Die is aan het losstappen op de binnenhoefslag, maar wel zo dicht op de hoefslag dat mijn pony tijdens mijn galopje over de hoefslag bijna een zweep in zijn oog kreeg Boos!
Toen ik daar wat van zei nadat ik bekomen was van de schrik (want ik lag bijna op de grond!) deed ze net alsof ze gek was... en toen ze klaar was met losstappen kwam haar instructrice de bak in en ging haar staan lesgeven ook nog... En ook steeds maar bezig met overgangen, stappen, halthouden op de hoefslag! Boos!

Ik was mij dood aan het ergeren...

Op een gegeven moment was ik aan het stappen op de binnenhoefslag en deed gewoon eens precies hetzelfde als zij even daarvoor bij mij... Zweep overdreven opzij... Goh toen had ze opeens wel een mond gekregen. Maar de rest van de tijd bleef ze wel bij mij uit de buurt.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:38

Lejo": Dan zoek je het probleem toch gewoon een keer op... vast wel mogelijkheden om een keer op vreemd terrein te lessen... het enige dat dan nog mist is het zwart / witte apenpakkie... en daar kan het niet aan liggen denk ik zo...
Laatst bijgewerkt door San op 11-06-07 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:39

Ineke2 schreef:
Pff gisteren was er ook zo iemand... Die is aan het losstappen op de binnenhoefslag, maar wel zo dicht op de hoefslag dat mijn pony tijdens mijn galopje over de hoefslag bijna een zweep in zijn oog kreeg Boos!
Toen ik daar wat van zei nadat ik bekomen was van de schrik (want ik lag bijna op de grond!) deed ze net alsof ze gek was... en toen ze klaar was met losstappen kwam haar instructrice de bak in en ging haar staan lesgeven ook nog... En ook steeds maar bezig met overgangen, stappen, halthouden op de hoefslag! Boos!

Ik was mij dood aan het ergeren...

Op een gegeven moment was ik aan het stappen op de binnenhoefslag en deed gewoon eens precies hetzelfde als zij even daarvoor bij mij... Zweep overdreven opzij... Goh toen had ze opeens wel een mond gekregen. Maar de rest van de tijd bleef ze wel bij mij uit de buurt.

Hihi zelfde wedstrijd als ik toevallig?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:41

Sansje schreef:

Weet ik niet... Op Palexini was dat Lachen

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:41

Ineke2 schreef:
Sansje schreef:

Weet ik niet... Op Palexini was dat Lachen

Ja dan!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 09:42

MyWishMax schreef:
@ Sneeuwpop; Dan vind je dus eigk het ook vreselijk irri als je zelf tips krijgt Knipoog Ik heb eht over les, maar bedoel hetzelfde als jullie Lachen
Ik krijg bijvoorbeeld tijdens losrijden te horen dat ik recht op moet blijven zitten of tenen naar binnen. Dus eigk alleen over mijn zit, niet zozeer hoe het paard loopt. Daar ben ik het mee eens, dat hoor je gewoon zelf te weten Lachen
Ik heb het zelf dus een beetje krom uitgelegd, omdat ik ook die tips op vat als 'les'.

Mijn instructrice gaat eigenlijk nooit mee, dus in de meeste gevallen krijg ik geen tips.
Wanneer ze een keer komt kijken, zal ik zo'n 4 tips krijgen ofzo.

Zoals jij het net uit had gelegd, versta ik dat echt als les.

Ik heb bij een half woord genoeg en hoef niet 2 voltes te maken, omdat ik haar niet versta Verward

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:46

Mijn instructie ook bijna nooit Lachen Alleen als we met z'n allen gaan of thuis wedstrijd hebben.

En ik rijd die voltes dus als de instructie iets zegt en ik dat niet snap/voel. Dan wordt er even kort verteld wat er gebeurde en wat ik had moeten doen.

Maar ik krijg dus als er al instructie bij is, hetzelfde 'les'/tips als jij Lachen Alleen als ik iets dus niet snap (je hebt altijd wel eens een stukje dat goed of slecht voelt maar er anders uit ziet) dan wordt er even uitgelegd dus echt les gegeven.