E afwenden in stap....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OemmiejO

Re: E afwenden in stap....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:03

Ik wend altijd eerst af en ga daarna stappen. Maar volgens mij moet het idd in de wending. Tong uitsteken
En eerst bij B naar rechts en dan pas aandraven.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:15

OemmiejO schreef:
Ik wend altijd eerst af en ga daarna stappen. Maar volgens mij moet het idd in de wending. Tong uitsteken

NEE! in de wending aandraven!

xLonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:16

Ik doe het netzo als OemmiejO en er staat nooit iets op mijn coupon. heb er meestal 7 voor fso

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:12

Alanta schreef:
OemmiejO schreef:

NEE! in de wending aandraven!

Jaja rustig maar. Tong uitsteken Ik doe het altijd op mijn eigen manier. Schijnheilig Net als Lon_ivo. Huilen van het lachen

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:16

Ik heb het gister nog in het proevenboekje opgezocht, aangezien ik het ook niet zeker wist Knipoog Maar de overgang moet IN de wending idd. Er staat dat dat makkelijker zou zijn. Het staat ergens bij 'overgangen' in het proevenboekje dacht ik.

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:21

ik let er meestal niet op.. Tong uitsteken geloof dat ik de overgang in de wending rij, zodat als ik recht ben ze in de goede gang zit Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:40

Citaat:
Ja, IN DE WENDING !!

ok ok i get it, ik deed het dus goed Haha! . Mooi een discussiepunt dan voor de KNHS kunnen ze dat weer meenemen in de volgende vergadering Ach gut

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:43

ik had hem in de B4 en daar heb ik van mijn instrutrice geleerd de overgang inderdaad in de wending te maken.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:48

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:05

OemmiejO: waarom denk je dat regelementen en proevenboekjes er zijn? Niet om deelnemers het "op hun eigen" manier te laten uitvoeren! Verward

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 18:14

fijn altijd die jury's op 1 lijn Clown. Maar goed volgende keer doe ik het gewoon weer zo en komt het helemaal goed

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:21

Mijn instructrice zegt: in de wending overgaan in stap, en dan in de volgende wending weer in draf, zo doe ik het ook en krijg ik altijd goede cijfers Knipoog vind dat er ook wel netjes uitzien

xxx Marleen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:23

Ik maakte de overgang altijd in de wending.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:25

Inderdaad in de wending. Ja

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:26

jorien89 schreef:
Wat ik vaak heb gehoord is eerst afwenden, wanneer je recht bent overgaan in stap, dan in dit geval bij B op de rechterhand en dan weer als je recht bent aandraven.

jaa idd

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:41

De overgangen behoren in die proeven inderdaad in de wending gemaakt te worden. Wanneer de overgang ná de wending wordt gevraagd, staat er: E afwenden, daarna arbeidsstap. (dit zit bijvoorbeeld in de M2 proeven).

Overigens geef ik persoonlijk wel een hoger cijfer voor een goed uitgevoerde overgang die te laat wordt gereden, dan voor een slordige overgang precies op tijd.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:49

Ik heb hier dus ook vaak wisselend commentaar op gehad.
Of er stond op m'n protecol: te vroeg in arbeidsdraf, pas wanneer het paard met vier benen weer in de hoefslag is (dus in de wending de overgang gemaakt bij B).
Of er stond: Overgang te laat, moet in de wending. (maakte hem dus toen ik recht op de E-X-B lijn reed, ná de wending)
Voor beiden een 4.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:06

Alanta schreef:
OemmiejO: waarom denk je dat regelementen en proevenboekjes er zijn? Niet om deelnemers het "op hun eigen" manier te laten uitvoeren! Verward

Nee??? Haha!

In dit geval is het ook nog te zien op de DVD...

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:09

Ach ja je hebt van die mensen....... Haha!

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:02

Toen de nieuwe proeven kwamen, hebben wij van onze club twee juryleden op bezoek gehad.
Die zeiden dat als je in de B en L1 en zo reed dat je dan na het afwenden in stap moest gaan.
En als je L2, M1 en M2 en zo reed dan moest dat in de wendig.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 08:39

Citaat:
Overigens geef ik persoonlijk wel een hoger cijfer voor een goed uitgevoerde overgang die te laat wordt gereden, dan voor een slordige overgang precies op tijd.

OK dan! dat is volgens mij ook heel de bedoeling van de nieuwe proeven..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:42

ik deed met oefenen ook altijd in de wending, zo heb ik het ook geleerd. Alleen nu had ik laatst wedstrijd en ik vergat (stom) helemaal dat ik in draf moest, ik had de wending al gehad en dacht toen van oliebol..moest aandraven, dus alsnog in draf, al ver na de wending. Had er een zeven voor?! Vond ik wel raar, want ik dacht ook altijd dat het in de wending moest, ik was echt al lang de wending voorbij..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:27

Ik had begrepen dat de nieuwe proeven, met name in de lagere klassen (B bv) juist aangepast waren dat er geen overgangen meer op de letter gereden moesten worden. Ik kan me de verwarring dan ook wel voorstellen.
Snap ook niet helemaal wat het idee erachter is? Het is best lastig om en je wending en je overgang tegelijk netjes te rijden... is dat niet beter passend in de hogere klassen?

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 05:46

Cisss schreef:
Toen de nieuwe proeven kwamen, hebben wij van onze club twee juryleden op bezoek gehad.
Die zeiden dat als je in de B en L1 en zo reed dat je dan na het afwenden in stap moest gaan.
En als je L2, M1 en M2 en zo reed dan moest dat in de wendig.

Neem nu maar van mij aan (jury) dat dit niet korrekt is!!! In de lagere klassen staat ook in het boekje: E afwenden en arbeidsstap, dit betekent dat in IN de wending moet gaan stappen en niet daarna, anders stond er wel: afwenden en daarna arbeidsstap!
Dit verhaal is nu door meerdere juryleden in dit topic uitgelegd, ik zou zo zeggen: bel de KNHS maar even, zo kunnen we blijven doorgaan met uitleg te geven!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:20

Alanta schreef:
Dit verhaal is nu door meerdere juryleden in dit topic uitgelegd, ik zou zo zeggen: bel de KNHS maar even, zo kunnen we blijven doorgaan met uitleg te geven!

Het is wel door meerdere juryleden gemeld, maar ik heb nog geen uitleg gezien (en ben daar wel nieuwsgierig naar).

Ik lees trouwens in het Disciplinereglement Dressuur:
http://www.knhs.nl/objects/00002937.pdf schreef:
Overgangen zijn de basis van de rijkunst. In de lagere klassen B en L is geen enkele over-
gang gemarkeerd, maar wordt alles geleidelijk uitgevoerd, en progressief.

Maar even verderop staat dan:
http://www.knhs.nl/objects/00002937.pdf schreef:
In de B- en L-klasse wordt in een
aantal proeven de overgang van en naar arbeidsstap tijdens de wending gevraagd. Dit
is eenvoudiger uit te voeren dan op de rechte lijn.

Ik vind dat de KNHS een beetje onzorgvuldig is in de bewoording. Overigens, waarom is een overgang in een wending makkelijker? Dat vind ik helemaal niet. Ja, het is wel makkelijker om *pof* stil te vallen in een wending, maar da's vast de bedoeling niet.

Ook vraag ik me af hoe het met de overgangen naar de galop zit? Vroeger stond daar 'tussen H en C arbeidsgalop rechts aanspringen" maar nu is dat "A Grote volte en arbeidsgalop rechts
aanspringen". Ook hier de vraag, moet dat dan op de letter, of daarna? En als het OP de letter is, hoe past dat binnen het beleid van "geen enkele overgang is gemarkeerd" en ruim de tijd voor overgangen? En als het niet op de letter is maar op de volte, waarom is dan op mijn protocol geschreven "te laat aangesprongen"?