Gelezen in de Paardensport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam

Re: Gelezen in de Paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:11

Sammie schreef:
Scum schreef:
Een zeer getalenteerd paard moet voor een exact dezelfde uitgevoerde oefening een hoger punt krijgen.

Vind ik dus niet. Wie bepaald dat een paard getalenteerd is ? Wie is zo knap om dat bij binnenkomst al te zien? De meest lelijke bok kan voor 8'en lopen en de knapsten voor een 3. Combinaties behoren naar wat ze laten zien beoordeeld te worden, niet wie het meest getalenteerd is. Dan gaan ze maar bij de pavo cupjes e.d. meedoen. En het ene paard doet een oefening beter/makkelijker dan een ander paard, die krijgt dan een hoger cijfer omdat ie het beter uitvoert. Andere combinaties moeten dan maar beter oefenen.

En wat bepaald dan volgens jou de kwaliteit van de oefening behalve het exact op de bordje rijden? Als het goed is word je buiten dit namelijk beoordeeld op de punten uit het "skala der ausbildung". Kom je bij punt vier in dit skala, dan vind je "schwung". Een getalenteerd paard zal dit eerder laten zien dan een minder getalenteerde. Wat dan in jouw ogen (zoals ik je bericht begrijp hè) een gelijk uitgevoerde oefening is MOET dan zelfs hoger gewaardeerd worden bij het getalenteerde paard. Jureren is exacter dan je denkt hoor.... Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:23

Wat heeft het exact op het bordje te rijden er mee te maken? Dat is er juist met die nieuwe proeven uitgehaald.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:28

Je ziet toch al meteen bij het binnenkomen of je met een kwalitatief goed paard te maken hebt. En wie beoordelt of het een kwalitatief goed paard is: het jurylid Knipoog

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 07:41

En wat als neem nou bijvoorbeeld een
supergaand paard, dit paard wel in het
bezit is van zeer mooie gangen.
Maar bijvoorbeeld in het M1 niet contstant is
in de aanleuning, en de hele weg
aan de teugel wordt getrokken, zonder
enige ontspanning in nek en kaak..??
En zeer onrustig is in het hoofd?

Mag zo'n paard 209 punten scoren?
Met onderaan resp 8,8,8 (geen probleem
zijn z'n gangen) en 7,7,7???

Als we het hebben over het scala van
africhting.. Is aan de teugel trekken!
toch niet helemaal de bedoeling lijkt me..
En gezien het hele onrustige beeld de
gehele proef door.. zeer storend..

He! don't shoot me, dit is maar een voorbeeld!!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:40

Sammie schreef:
Wat heeft het exact op het bordje te rijden er mee te maken? Dat is er juist met die nieuwe proeven uitgehaald.

Het exact rijden van een oefening wordt ook meegenomen in de beoordeling hoor. Maar dat is inderdaad niet het belangrijkste. Maar je hebt gelijk hoor, als een mnder getalenteerde net zo los en met schwung door de baan gaat krijgt hij best net zo veel punten als een met meer aanleg... Alleen ben ik dan benieuwd wat jij als verschil tussn getalenteerd en minder getalenteerd ziet?????

Sjolvir: Nee dat mag niet. En dat zal niet gebeuren ook....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:41

Dat is toch helemaal niet de stelling? De stelling is dat als de oefening helemaal gelijkwaardig wordt uitgevoerd door een goed en een minder goed paard, dat dan het goede paard beter beoordeeld dient te worden.

Even goed lezen wat er staat Knipoog

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:00

Scum schreef:
Dat is toch helemaal niet de stelling? De stelling is dat als de oefening helemaal gelijkwaardig wordt uitgevoerd door een goed en een minder goed paard, dat dan het goede paard beter beoordeeld dient te worden.

Even goed lezen wat er staat Knipoog

Dat weet ik, ik reageerde alleen op de reacties van Sammy en Sjolvir.
De KNHS heeft het een beetje raar verwoord, kan me niet voorstellen dat ze het bedoelen zoals ze het schrijven. Ik denk nl dat als een getalenteerd en een minder getalenteerd paard de oefening beiden naar beste kunnen uitvoeren dat het getalenteerde paard dat beter zal doen. Als het echt vergelijkbaar is dan verdienen ze idd dezelfde waardering te krijgen. Zo beter? Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:05

Sorry, ik had het niet tegen jou Wollie Haha!
Mijn reactie was voor Sjolvir Knipoog

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:09

Scum schreef:
Sorry, ik had het niet tegen jou Wollie Haha!
Mijn reactie was voor Sjolvir Knipoog

Ow, oeps Bloos Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:55

Ik heb de opmerking gelezen als: Beide paarden lopen bijv. een grote volte, met dezelfde raakpunten en dezelfde graad van buiging en op dezelfde hoogte ingesteld in een correcte aanleuning. Daarnaast zitten beide ruiters er identiek op.
Dan zal het getalenteerde paard een punt hoger scoren o.a. door met meer schwung en lossigheid te lopen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:24

Klopt Urielle. En ik moet zeggen dat ik het daar mee eens ben Ja

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:24

ik ook! Ja

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:27

Maar dan is de oefening niet gelijkwaardig uitgevoerd, omdat het ene paard meer lossigheid toont.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:28

De oefening op zich is dan wel gelijkwaardig uitgevoerd maar het getalenteerde paard beweegt nu eenmaal losser.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:09

Dan is imo de oefening niet gelijkwaardig uitgevoerd. Een paard wat in de gehele proef losser beweegt voldoet meer aan het beeld van Happy Atlete. De karreknol die in de oefening stijver is doet dat niet en zou daarom een lager cijfer krijgen, maar als hij in die hele oefening dezelfde lossigheid toont als een paard die in hele proef losser is dan behoort hij op dat onderdeel precies hetzelfde cijfer te krijgen en niet minder omdat het niet door de hele proef getoond wordt. Dat behoort zich te uiten per onderdeel en aan het eind (en het totaal van de cijfers)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 07:59

Meestal zit het tussen de oren van de ruiter, Er loopt een mooi topic in discussie's over flegmatieke paarden. Met de juiste ruiter zullen ook zij een eind komen,

Een paard wordt voor 20% geboren en voor 80% gemaakt. Dat geldt ook voor de paarden met minder talent.

Ik heb een paar jaar geleden met een simpel en vrij grof gebouwd paarde gereden. Geen super talent. Ik kon altijd leuk meedraaien, maar je moet nu eenmaal meer doen en meer uit de kast trekken. Hij was ook iets op de voorhand gebouwd, dus hij had weinig plus plunten. Ik reed Wp en regelmatig een prijs.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:00

Sammie schreef:
Dan is imo de oefening niet gelijkwaardig uitgevoerd. Een paard wat in de gehele proef losser beweegt voldoet meer aan het beeld van Happy Atlete. De karreknol die in de oefening stijver is doet dat niet en zou daarom een lager cijfer krijgen, maar als hij in die hele oefening dezelfde lossigheid toont als een paard die in hele proef losser is dan behoort hij op dat onderdeel precies hetzelfde cijfer te krijgen en niet minder omdat het niet door de hele proef getoond wordt. Dat behoort zich te uiten per onderdeel en aan het eind (en het totaal van de cijfers)

Mijn paard heeft dan weliswaar pony gangen
(helaas, maar soms moet je roeien met de riemen
die je hebt)
, echter ze is een very happy atlete!
loopt heerlijk ontspannen met een paar vrolijk
flapperende oren... in keurig constante aanleuning..etc..
Helaas veert mevr. niet van de grond...
Maar voor haar doen (kunt haar in alle standen
buigen hals en lijf.. en is zeer werkwillig)
is ze zeer los in haar beweging, dus a very happy atlete!
Terwijl somming ruim gaande paarden met
veel afdruk, soms niet zo'n happy atlete kunnen
zijn, en omdat ze veel ruimte hebben het soms
ook niet reuze opvalt dat ze toch lossigheid
missen, voor hun doen..

Neemt niet weg, dat ik het volkomen terrecht vind,
dat als iemand met een goed gaand paard voor een
zeer correct uitgevoerd appyement (dus op de letter,
scharend, en aan alle overige voorwaarden voldoend)
hoger scoort! dus geef die lekker een
8 of zelfs een 9!!!!
Echter je wilt niet weten hoe super die bolle van
mij d'r appyementjes kan rijden..
(jammer dat haarm pootjes zo kort zijn... zucht)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:48

Kortom: Paardensport plaatst teksten die dermate dubbelzinnig zijn dat er nu al twee topics over lopen. Afgezien van de discussie die dit oproept (en die gestoeld zijn op een verschil in interpretatie van het geschrevene) zou een bedreven (eind)redacteur extra geen overbodige luxe zijn, lijkt me Knipoog.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:36

Na overleg is besloten dat het andere topic gesloten wordt. Hier mag verder gediscussieerd worden Knipoog

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:28

Weet het andere topic dat ook? Tong uitsteken Clown