groot verschil L1 & L2 beoordeling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Re: groot verschil L1 & L2 beoordeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:00

Ik heb morgen mijn eerste wedstrijd in de L2 en opzich vind ik dat er in de proeven niet zo heel veel verschil zit. Ja achter waarts en een extra volte in galop ofzo, maar verder vind ik het mee vallen. Maar goed eerst maar eens kijken wat de jury er bij mij morgen van vind Knipoog

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 16:03

barreltjuh schreef:
Ik heb morgen mijn eerste wedstrijd in de L2 en opzich vind ik dat er in de proeven niet zo heel veel verschil zit. Ja achter waarts en een extra volte in galop ofzo, maar verder vind ik het mee vallen. Maar goed eerst maar eens kijken wat de jury er bij mij morgen van vind Knipoog

succes Knipoog

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:11

panache, ik heb precies hetzelfde als jou.. M'n paardje wil gwoon niet wijken, der zitten vaak genoeg goede passen tussen etc. dat hij netjes schaart en al, maar zodra het hem allemaal teveel word gaat hij staken en neemt de achterhand totaal niet mee? Nu is my al een aantal keren verteld op wedstryd door bepaalde juryleden die mijn proef beoordeelde, dat mijn paard het gewoon niet goed begrijpt.. en omdat hij vrij grote passen maakt en hij nog niet voldoende op de ''achterhand gaat zitten'' maakt dit het ook moeilyker.. Ik ga zaterdag ook voor het eerst L2 starten, maar denk dat er in de beoordeling niet zoveel verschil zal zitten Knipoog en wat er hier boven word gezegd, dat er in het L2 vaker IM juryleden jureren, dat betwijfel ik want bij ons word er vaak genoeg ook in het L1 de proef beoordeeld door een IM jurylid Knipoog

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:27

RedFlame schreef:
Ik vind de L2 veel fijner omdat je gewoon kan blijven doorzitten ipv steeds lichtrijden en doorzitten af te wisselen na 2 passen.

Ik kan niet wachten Haha! Véél beter, doorzitten!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 16:31

imd schreef:
RedFlame schreef:
Ik vind de L2 veel fijner omdat je gewoon kan blijven doorzitten ipv steeds lichtrijden en doorzitten af te wisselen na 2 passen.

Ik kan niet wachten Haha! Véél beter, doorzitten!

huh M1 is toch alles doorzitten en L2 toch alles behalve middendraf?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:19

misschien je paard eens na laten kijken alstie zo doet met wijken??

willem kan het nl niet goed vanwege zijn bouw(karperrug)
nu hij iedere maand van zijn spierblokkades wordt ontdaan gaat het met de zijgangen ook stukken beter. hij zat gewoon letterlijk vast om passen opzij te kunnen zetten.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 18:20

gekke_koei schreef:
misschien je paard eens na laten kijken alstie zo doet met wijken??

willem kan het nl niet goed vanwege zijn bouw(karperrug)
nu hij iedere maand van zijn spierblokkades wordt ontdaan gaat het met de zijgangen ook stukken beter. hij zat gewoon letterlijk vast om passen opzij te kunnen zetten.

de osteopaat is al 2x geweest, maar ze veroorzaakt de blokkades écht zelf.. door het wegspringen (spoken), en het wegdrukken van de rug om onder het werk uit te komen Verdrietig

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:30

Met de D-pony die ik reed vond ik de overgang L1 L2 niet zo groot. Maar die pony kon ik ook heel makkelijk uitzitten en heb ik alle klasses doorgereden.
Met de E-pony die ik reed had ik wel veel moeite met de L2 omdat ze heel anders liep en ik haar ruime draf niet goed kon uitzitten en haar nog niet genoeg aan elkaar kon rijden. Toen viel de L2 in eens heel erg tegen!
Volgens mij wordt de laatste tijd de L2 al wel zwaarder beoordeeld dan voorheen. Je moet er echt meer aan rijden om je punten te krijgen. Een beetje braaf en netjes je proefje rijden is vaak niet meer genoeg voor een winstpunt als je geen uitschieters van goede dingen hebt...

Ik zou nu dus langer doortrainen voordat ik de overstap naar de L2 zou maken met een nieuw paard.

Ps: ik vind wijken ook een rot-oefening, ik ga makkelijk aan de verkeerde kant zitten of laat een paard weglopen over de schouder of ze gaan te weinig opzij... Ik heb de handigheid nog niet.
Schouderbinnenwaarts moest ik nog leren, maar nu ik daar een tijdje mee aan het stoeien ben geweest en het gevoel begin te krijgen, vind ik het echt makkelijker dan het wijken...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:36

panache schreef:
nou kijk, de travers en contra dat heb ik er nu bíjna opzitten, maar het wijken lukt voor geen méter!
ik krijg les hoor Knipoog ..

als je niet kunt wijken kun je imo ook geen correcte schouderbinnenwaarts en traver's rijden..

wijken is een stukje basis, die je moet kunnen om de rest ook correct te rijden..
voor wijken gebruik je (ongeveer) dezelfde hulpen als schouderbinnenwaarts/schoudervoor en traver etc.

en verder weet ik niet of er zo'n groot verschil zit tussen de L1 en L2, als je dikke punten in de L1 scoort moet je de L2 zeer waarschijnlijk wel kunnen Ja

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 06:56

magic_lover schreef:
panache schreef:
nou kijk, de travers en contra dat heb ik er nu bíjna opzitten, maar het wijken lukt voor geen méter!
ik krijg les hoor Knipoog ..

als je niet kunt wijken kun je imo ook geen correcte schouderbinnenwaarts en traver's rijden..

wijken is een stukje basis, die je moet kunnen om de rest ook correct te rijden..
voor wijken gebruik je (ongeveer) dezelfde hulpen als schouderbinnenwaarts/schoudervoor en traver etc.

en verder weet ik niet of er zo'n groot verschil zit tussen de L1 en L2, als je dikke punten in de L1 scoort moet je de L2 zeer waarschijnlijk wel kunnen Ja

t is heel raar, maar t wijken lukt niet en een schouderbinnenwaarts wel..

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:07

osteopaat haalde ook niets uit voor willem. de fysio idem dito.

willem krijgt elke maand een behandeling van een sportmasseusse. dat is weer iets heel anders. hij wordt echt een uur lang(of langer) gemasseerd en zij zorgt er voor dat de doorbloeding in de spieren e.d weer optimaal is. wij zijn nu met de 5e behandeling bezig en hij wordt steeds soepeler(dat op zijn 19e jaar)
je voelt je paard onder je veranderen, iedere behandeling weer.

merel wordt ook behandeld, die liep altijd met de neus in de lucht. bleek dat ze echt heel erg vast zat in alle spieren. ze kon gewoon wijken, travers, schouderbinnenwaarts appyeren, noem maar op.. maar niet nageeflijk en niet over de rug. bleek dat alleen haar benen nog goed waren, de rest was allemaal geblokkeerd en dat beesie bleef maar lopen. we kenden haar tenslotte niet anders.

nou je herkent het hele paard niet meer terug. ze kan nu daadwerkelijk nageeflijk en over de rug heen lopen en ze kan verzamelen. eerder rende ze het liefst weg voor alles. ze was altijd pijlsnel(volbloedje)

hiermee bedoel ik alleen maar te zeggen dat dat onder het werk uit willen komen dus ook spiertechnisch een probleem kan veroorzaken. denk maar eens aan jezelf als jij last van iets hebt, dan ga je het compenseren met andere delen van je lijf en al je spieren hebben er last van

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:33

Wijken lijkt bij meer mensen juist meer problemen op te leveren dan bij bijv. sb enz.

Mn pony heeft een tijd gehad dat ze wijken echt iets vond voor domme paarden Koe , en het ook echt vertikte. Pony liep/loopt hardstikke soepel en los, in stap ging het wijken al wel maar in draf kreeg ze me steeds net op het punt dat ik haast niks meer kon en zij zsm aan de andere kant van de bak was en dan weer super relaxed verder reedt alsof er niks aan de hand was Koe . Ik ben toen veel bezig geweest met het verzetten van de achterhand in stap & draf, en zo kleine stukjes wijken oppakken. Na een tijdje liep ze al veel relaxeder, het wijken zelf ging natuurlijk niet perfect, schaarde nog niet etc maar uit het los blijven van die pony en de meewerking in die oefeningen van de pony kon ik zo verder met het wijken. Het gaat nu super, nu kunnen we zelfs delen van sb en travers erbij pakken. Denk toch wel dat wijken een grote stap is, maar als een paard dat eenmaal onder de knie heeft gaat het imo met sb en travers ook fijner, dan dat je paard het wijken niet fijn onder de knie heeft.
Ik denk ook als het wijken steeds niet fijn gaat, de sb en travers (etc) ook er niet 100% correct uitkomen?

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:37

panache schreef:

Wijken is maar 2 onderdelen in je proef, als je daar 4en voor haalt en de rest goed rijd is er volgens mij geen probleem om uit die L2 te komen, maar als de rest ook niet gereden wordt zoals de jury verwacht dan wordt het rijden van een wp wel lastig idd, maar dan ben je natuurlijk ook nog lang niet toe aan het M.

larissa_ schreef:
M'n paardje wil gwoon niet wijken, der zitten vaak genoeg goede passen tussen etc. dat hij netjes schaart en al, maar zodra het hem allemaal teveel word gaat hij staken en neemt de achterhand totaal niet mee? Nu is my al een aantal keren verteld op wedstryd door bepaalde juryleden die mijn proef beoordeelde, dat mijn paard het gewoon niet goed begrijpt.. en omdat hij vrij grote passen maakt en hij nog niet voldoende op de ''achterhand gaat zitten'' maakt dit het ook moeilyker..

Wijken is een gehoorzaamheidsoefening waarbij het paard op de voorhand loopt, heeft dus niets te maken met het feit dat hij niet voldoende op de ''achterhand gaat zitten''

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:47

Ik vind de beoordeling niet zo heel veel verschillen. Maar ik merk wel dat het bij mij in de L2 makkelijker gaat dan in de L1.
In de L2 kan je voor het grootste deel blijven doorzitten waardoor de proef voor mij en mijn paard makkelijker te rijden is. Mijn paard werd in de proef erg onrustig van het feit dat je in de L1 om de haverklap moet wisselen met doorzitten en lichtrijden. Waardoor ook de ontspanning slechter werd, en die is bij die van mij al niet zo best. Nogal een angsthaas.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 06:17

Tyron, dat merk ik idd ook! Al had ik dat in het L1 eigenlijk helemaal niet door en vond ik dat paard gewoon door moest lopen met al dat wisselen doorzitten-lichtrijden. Nu ik 2x L2 gestart heb merk ik ineens wel dat hij het veel makkelijker vindt als ik gewoon blijf zitten Haha!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 06:20

Ik ben de L1 doorgevlogen. Volgens mij in 6 wedstrijden was ik erdoor.
In de L2 blijf ik toch wel een beetje hangen. Nu 5 wedstrijden gehad ofzo en nog geen winstpunt. Het stimuleert me wel om hard te trainen. Ik zal ze wel laten zien dat ik het wel red!!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:51

ik heb nog geen L2 gestart, heb er wel de punten voor... ik denk dat ik het L2 makkelijker door zal komen doordat ik kan doorzitten. ik kan Uris en dan net wat beter doorzetten en op het achterbeen zetten.
verder vind ik het verschil tussen L1 en L2 niet zo groot, er zijn geloof ik maar 3 of 4 dingen veranderd in de oefeningen.

wel is het zo dat ook Urissa veel minder moeite heeft met SB dan met het wijken... schijnt toch bij veel paarden zo te zijn

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:23

Vandaag voor het eerst L2 gestart, viel mij echt 100% mee ik was dood nerveus Nagelbijten / Gniffelen Er wordt iets strengen gejureerd maar ik vind het erg mee vallen. Ik dacht dta ik nooit 10 M zou kunnen wijken maar het is me wel gelukt Haha!