welke kalkoenen bij harde, droge bodem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lordino

Re: welke kalkoenen bij harde, droge bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:36

Ik ga zondag op concour, de pony waarmee ik rijd heeft alleen voor ijzers.
Ik heb kalkoenen gekocht van ong. 1 cm. ze zijn vierkant en een beetje rond afgeslepen.
Dat is toch wel goed voor op het droge gras/zand ofniet?

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:02

naam schreef:
Wat zijn in hemelsnaam stalschroeven????

stalschroeven zijn kleine vierkante bijna platte schroeven eigenlijk om je schroefgaten goed schoon te houden..
maar omdat ze toch net iets dik zijn (moeilijk uit te legen dit) geven ze toch wat grip, hoeven niet de bodem in want dat kan dus niet op die harde grond, maar wel genoeg om niet te glijden..

naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 14:13

aha nu snap ik dat van die stalschroeven... Bloos

Cello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:14

runningkawa schreef:
Heb je toevallig prikpaaltjes in huis, steek die nu eens in de grond en zie hoe moeilijk dat gaat. Eruit halen gaat ook moeilijk.

Of een mens nu een prikpaaltje in de grond steekt of een paard van een paar honderd kilo een stift de grond in stampt dat is toch wel een heel verschil. Knipoog

Ik gebruik ook gewoon stiften met dit droge weer. Ik wil het risico niet lopen dat mijn paarden onderuit gaan in het parcours....

ik gebruik gewoon stiften met een widiapunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:20

Dat is een verschil, maar je merkt wel dat het moeilijker gaat dan anders
Bij een paard gaat dat nu ook moeilijker

Schroeven belemmeren zo al de draaiing van een hoef, met droog weer nog veel meer. Lachen

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:26

Ik heb kleine vierkante voor harde bodem, en grote vierkante voor als het nat is. Maar de grote gebruik ik bijna nooit. Die kleintjes zullen een halve cm zijn ofzo.. de grote 1 cm denk ik.

Cello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:28

Ligt eraan of je echt op een kleigrond springt of op een zandgrond en of het terrein goed onderhouden is.
Een klassiek parcours zou ik nog wel zonder aandurven, maar een barrage niet...

je hebt btw wel een onwijs leuke schimmel! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:30

Ow dat is wel iets wat ik moet vermelden, rij denk ik alleen op zandgrond, volgensmij bestaat klei hier in de buurt niet Lachen

Dank je Lachen

Cello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:04

hahaha ja dat scheelt wel iets... Lachen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:27

Ik draai er altijd kleine vierkante schroeven in, zijn denk ik ongeveer 1cm. Mijn paard heeft alleen voor ijzers, maar het maakt mij niet uit of het nat is of niet. Deze schroeven gaan makkelijk de grond in en geven goed grip, zowel op natte drassige grond als op harde droge grond.

Op zachte natte grond heeft een paard minder moeite grip te houden dan op een droge harde grond met gras erop! Op de droge harde grond zakken ze niet weg, dus gaan ze veel eerder glijden op het gras en kunnen verder glijden dan in de zachte grond, dan zakken ze namelijk iets in de grond weg. (ook op natte grond gaan ze glijden hoor)

Mijn paard draai ik op gras sowieso altijd schroeven in, omdat het nog een jong en jolig paard is, wat onder het zadel nog wel eens 'stoer' wil doen, dus gaan bokken/steigeren of zich heel erg gaan tonen en gaat showen, en omdat ze nog pas 4,5 is houd ik haar liever over eind, zodat ze niet onzeker wordt in haar lopen op gras.

Ik weet trouwens niet wat voor grond we hier in de Peel hebben, ja veengrond. Zand/klei? Denk zand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:33

zand Ja

maar omdat droge grond hard is, zijn schroeven juist onveilig
en droge grond schuift niet, ook niet dat hooi wat er nu op staat Lachen Het heeft al een maand niet geregend. er zit amper vocht in het gras

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:44

runningkawa schreef:
zand Ja

maar omdat droge grond hard is, zijn schroeven juist onveilig
en droge grond schuift niet, ook niet dat hooi wat er nu op staat Lachen Het heeft al een maand niet geregend. er zit amper vocht in het gras

Nou wij hebben hier toch echt geen hooi op het land staan, gras is echt enorm mooi en groen (wordt hier dan ook geregeld gesproeid! Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:46

Ja juist en dan heb je schroeven nodig
Maar op concours terreinen word vaak niet gesproeid
rond deze tijd komt de dag erop mais te staan Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:44

Nou ik heb vandaag in het land gereden omdat de bak me teveel stuift. Daar staat gewoon groen gras in. Mijn paard heeft niet 1 keer gegleden. Dus met dit weer zeg ik ook geen nokken draaien.

Nokken hebben alleen nut als het glad is. Anders heeft het juist geen zin. Dan bespaar ik me de moeite en heeft mijn paard meer vrijheid in zijn beweging

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 08:44

runningkawa schreef:
Ja juist en dan heb je schroeven nodig
Maar op concours terreinen word vaak niet gesproeid
rond deze tijd komt de dag erop mais te staan Lachen

Nee inderdaad, maar de concrousen waar ik nu geweest ben, was het gras nog wel echt groen. Dus gaan er bij mij echt stiften in. Liever iets meer zekerheid, ga gewoon niet graag onderuit. Zeker niet met mijn jonge knol, wil die graag zeker houden in haar lopen. Knipoog
Daarbij is die van mij nog vrij groen en behoorlijk slungelig op gras in het begin, omdat ze nog niet altijd een heel goede balans heeft. Na een paar minuten is dit wel weer weg, maar om dan de stiften er uit te halen? Kost alleen maar meer tijd en Verle doet het goed op stiften. Knipoog

jolandaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:31

Een lid van onze rijvereniging had afgelopen woensdag ook geen stoten ingedraaid. Zo van het is mooi weer en het is een droge bodem. Nou, dat ging dus helemaal mis!!! Paard gleed een keer uit bij het binnenkomen en daarna durfde het diertje helemaal niet meer goed te lopen. Het paard werd heel voorzichtig en ging zelfs onregelmatig op bepaalde stukken. In de galop ging het nog verder mis. Iedere bocht eindigde met een flinke glijpartij. Dit was een B proefje. Dus mijn advies: Altijd stoten in draaien!!!

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:14

runningkawa schreef:
Ow dat is wel iets wat ik moet vermelden, rij denk ik alleen op zandgrond, volgensmij bestaat klei hier in de buurt niet Lachen

Dank je Lachen

Aha daar zal het em zitten Tong uitsteken , ik woon op Texel en de enige zandgrond hier is op het strand!
Heb trouwens net wedstrijden hier gehad, kalkoenen met punten in gedraaid, ging hartstikke goed Vork

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:30

ik heb ook kleine vierkanten!
Je moet ze ook met dit droge weer er echt indraaien. Dacht vandaag bij de eerste proef ik draai ze er niet in het is al zolang droog en de grond is zo hard, nou heb het geweten hoor in de galop bleef hij glijden we zijn een paar keer bijna onderuit gegaan.
Hij durfde daardoor bijna niet meer te galopperen. Dus bij proef 2 ze toch maar ff er ingedraaid.