is deze beoordeling juist?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

Re: is deze beoordeling juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:50

`ik vind ook dat er dezelfde standaard aangehouden moet worden, maar veel zie je van niet.
afgelopen wedstrijd nog. de ponies allemaal dikke winstpunten en verzorging een 8. ik in de L1 na de pony groep zelfde jury, een 7 verzorging en echt streng beoordeeld. de b paarden idem dito, die voor de ponies zaten. winst voor misschien 2 combis over alle proeven. en alle ponies dus winst, waarvan de 1e plaatsen zelf dubbel winst.

maar goed.. heb aan mijn instructie gevraagd hoe het met mijn tact zat en tja.. de stap is echt dramatisch.. verdiende 3, maar die cijfers heb ik op de poniecoupons nog niet gevonden. terwijl geen van de ponies nageeflijk loopt en in de paarden b dat wel wordt geacht.

das dan jammer.. ze stromen nl zo snel mogelijk door naar de L1 en denken dat het daar net zo makkelijk gaat.. maar dan komen ze zichzelf wel tegen.

Daanntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:47

Dat ze er geen comentaar bij zetten vind ik echt slecht.
Zo kun je tog niet weten wat je fout hebt gedaan en dan doe je dat bij de volgende wedstrijd misschien weer.
Je leert hiet naturrlijk niets van.
Vind het raar!! Scheve mond
igg succes bij je volgende wedstrijd!! OK dan!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:50

Liedje schreef:
Als je een 3 hebt verdiend krijg je een 3 Lachen OOK in de B Lachen
Geen commetaar erbij vind ik dan weer slecht Ja

Mee eens.
Alleen slecht dat er geen commetaar bij staat is niet goed (vind ik) je hebt er niet veel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:52

Als ze je een 10 geven is het terecht. Maar ook als ze een 3 gevens terecht. Ik heb ook een 3 gehad, keurig commentaar erbij en het is niet weer gebeurd Lachen
Dat zij er geen commentaar bijzetten vind ik dat niet goed, maar kon je na afloop niet even vragen waarom je een drie had?

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:59

Als je een 3 krijgt, zal je wel iets fout hebben gedaan.
Maar dat ze er geen commentaar bijzetten, dan klopt het niet,
want dan heb je er ook niks aan, en kan je er de volgende keer ook niet echt goed opletten, omdat je niet weet wat er fout was.

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:07

Toen ik net begon met wedstrijden rijden op de manege, (ik was toen een jaar of 13 ofzo) gebeurde het ook heel vaak dat kleine meisjes op kleine pony's 1e werden, alleen maar omdat het er schattig uit zag! Die meisjes reden een half uur in de week, en reden om eerlijk te zijn niet super! En die pony's vonden het wel best! En ik reed 2 uur in de week en zat op een vrij moeilijke pony (eigen keuze natuurlijk) Die meisjes zaten daar een beetje, en ik deed onwijs me best, en die meisjes vielen contenu in de prijzen! Vond ik natuurlijk ook nooit leuk..
Maar ja, paardrijden is nou éénmaal een jury sport, en als je daar niet tegen kan moet je geen wedstrijden gaan rijden Lachen
een 3 krijgen is natuurlijk nooit leuk.. En als er bij bijna niets commentaar staat, heb je er ook vrij weinig aan, want dan weetje niet waar je aan moet gaan werken!

De pony waar ik toen op reed rij ik nogsteeds op, en hij is heel erg zenuwachtig en schrikkerig, vooral op wedstrijden. Hoevaak wij niet door de bak zijn gescheurd is niet op 1 hand te tellen.
De ene jury zet op je protocol: Goed dat je hebt doorgezet!
Dat is natuurlijk fijn om te horen!
Maar de ander zet neer dat je je pony maar gewoon onder controle moet houden..
Ik wist van te voren dat hij zo was, en op dat moment deed ik gewoon mee met wedstrijden om hem te laten wennen aan de spanningen. Dus toen trok ik me er niet zo heel veel van aan Lachen

Maar toen bij de laatste wedstrijd een ander paard door de bak racet ging de jury persoonlijk naar het meisje toe, en zei goed geprobeerd, en ze vertelde een aantal dingen waar ze aan moest werken, ga zo maar door.
Voor het meisje erg fijn natuurlijk, maar stiekem was ik toch een beetje jalours Tong uitsteken
Ik heb zoiets bij geen elke wedstrijd gehad..

Wat ik ook een nadeel vind is dat sommige jury's het erg belangrijk vinden wat voor pony of paard je hebt..
Ik rij op een schimmel, de ene houd ervan, en de ander heeft er een hekel aan, en dat kan ook in je punten schelen helaas..
Hetzelfde geld voor friesen, tinkers, haflingers etc..
Is best jammer, maar ik probeer er gewoon niet teveel op te letten Lachen

Als je voor je gevoel goed heb gereden, maar je protocol was toch laag, nou ja.. het is jammer, maar is wel een extra reden om nog harder te trainen, en bij de volgende wedstrijd te laten zien dat je pony wel mooi kan lopen Knipoog

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 17:18

Liedje schreef:

jha daarom je weet dan toch niet wat je verkeert gedaan heb.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 17:24

Angelo schreef:
Alanta schreef:
Je kunt toch niet cijfers wat hoger houden omdat het zo'n leuke ponycombinatie is, als er iets goed fout zit, moet je daar ook gewoon een laag cijfer voor krijgen. Waarom zou dit in de B niet kunnen?! Ik snap best dat het knuffelgehalte van een B-ponycombinatie hoog is, maar je moet wel beoordeeld worden voor wat je waard bent, en als je een onderdeell niet hebt getoond of je pony verzet heeft getoond, ja dan zit je toch gauw op een 3.
Verder vind ik het niet kloppen dat er dan geen commentaar bij staat, ik laat mijn schrijfsters altijd zo veel mogelijk opschrijven, zodat de amazones en ruitertjes hier wat aan kunnen hebben.
Ik zou gewoon lekker doorknutselen, komt vast goed, suc6!

Dat bedoel ik dus. Als je i.p.v. die 3 bijv. een 5 zou geven, dan denkt die combi ook van: O, het valt nog wel mee, het is bijna goed wat ik heb laten zien, om vervolgens te snel te promoveren bij het behaalde aantal winstpunten.
Alanta, je moest eens weten hoeveel combinaties hun protocol kwaad in een hoek smijten en heel je commentaar niet eens lezen. Maar ja, dan ligt het in elk geval niet aan ons. Ik probeer er inderdaad ook altijd zoveel mogelijk bij te schrijven in de hoop dat de combinatie hier iets aan heeft/iets mee doet. Probeer er inderdaad ook vaak iets stimulerends op te zetten.

ja dat snap ik, maar als er over de gehele proef bijna niks staat ook niet 1 dingetje goed wete je ook niet meer waar je aan toe bent.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:26

Geen commentaar is inderdaad slecht, MAAR over het algemeen blijven jury's altijd tot in ieder geval na de prijsuitreiking. Dus dan snap ik van de TS weer niet waarom ze niet gewoon naar de jury is gegaan? Ze bijten niet hoor.

Bovendien een 3, tja dat is toch een behoorlijke onvoldoende, waarschijnlijk kan je zelf wel al denken waarom dit is.

Daarnaast vind ik dat inderdaad het stimuleren voorop moet staan, máár dat houd in mijn ogen ook in; het stimuleren van de ruiter om op een paardvriendelijke manier te rijden, het blijft een sport die je met zijn tweeën doet. Maar niet alleen de ruiter moet er lol in hebben, het paard ook. Ik heb ook eens bij een jury zitten schrijven, en bij de C-B komt er zon meisje binnen, die een fout maakt, het compleet afreageert op de pony (lees; flink in de mond gaan zitten hengsten) tja, je moet niet verwachten dat die dan nog een 5 of 4 krijgt omdat het 'stimulerend' is. Stimuleren betekend ook het gedrag van de ruiter jegens het paard.
Nu zeg ik niet dat hier ook iets dergelijks is gebeurt, ik zeg alleen dat er aan het stimuleren ook grenzen zitten.

En als allerlaatste wil ik er nog over kwijt, dat je een (pony)ruiter bijv. in de B vreselijk kan gaan zitten 'stimuleren' en als er iets niet goed gaat, af doen met een 5 of 4. Maar als deze dan in de L1 komt, en vervolgens allemaal 3en krijgt, in hoeverre is dát dan stimulerend?

Er zijn grenzen, en een 3 is een 3, welke klasse dan ook, paard of pony.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 17:29

Niezzz schreef:
Liedje schreef:

Mee eens.
Alleen slecht dat er geen commetaar bij staat is niet goed (vind ik) je hebt er niet veel aan.

nee daarom ook. kijk als er iets fout gegaan is ok, maar als je er geen cometaar bij zet weet je het ook niet meer voor later te oefenen.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 17:30

Flying_Angel schreef:
Als ze je een 10 geven is het terecht. Maar ook als ze een 3 gevens terecht. Ik heb ook een 3 gehad, keurig commentaar erbij en het is niet weer gebeurd Lachen
Dat zij er geen commentaar bijzetten vind ik dat niet goed, maar kon je na afloop niet even vragen waarom je een drie had?

nee hij was hem gelijk gepeert, anders had ik dat wel gevraagt Knipoog

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:43

Weetje wat pas erg was? Ik ree mijn eerste wedstrijdje in de B een super strenge jury, had 159 en 161.. ik dacht dat ik lage punten had, maar die jury had iemand in de B iets van 6 nullen gegeven, die had 119 punten (nieuwe puntentelling) en als je dan een drie krijgt, vind ik het best mee vallen, maar die jury mocht trouwens niet meer komen Tong uitsteken Haha! .. maar ik heb liever dat ze niet lager dan een vier mogen geven, daar ben ik het met jullie wel mee eens..

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:13

Urielle schreef:
mamabird schreef:
Een drie is idd erg laag, maar dat hangt af van het getoonde. Bijv ernstige tactfouten, dan scoor je dus maar een drie. Maar over het algemeen geef ik die igv verzet.

Waarom krijg je die als 'paardenruiter' dan wel? Clown Ik wil ook wel gemotiveerd en gestimuleerd worden uiteraard Vork
Ik kreeg trouwens drieen en vieren omdat mijn vierjarige die voor het eerst mee was op concours vanuit zijn ooghoek argwanend naar de zeer gevaarlijke bakwand keek (zelfs de stelling klopte nog) en zodoende had ik niet helemaal de goede lengtebuiging in al die voltes in proef 3. Als dat tegenwoordig al verzet is ben ik benieuwd wat ik had gekregen als hij met vier voeten van de grond ging Vork

Kan mij verder niet schelen hoor, ik vond het wat streng gejureerd maar goed, volgende week beter denk ik dan maar.
Ik vind het alleen krom dat een pony zogezegd alleen vieren zou mogen krijgen en paarden wel gewoon lage punten krijgen.
Bij sport hoort ook het leren omgaan met teleurstellingen imo.

Als 'paardenruiter' dan wel? Ik snap je vraag niet helemaal denk ik. Ook al vind je het streng gejureerd, wat wij leren op de juryopleiding is dit soort dingen. En ik probeer te beoordelen wat ik zie, maar zet daar dan wel graag uitleg bij. Vaak komt het getoonde niet helemaal overeen met het gevoel wat de ruiter op dat moment voelt. Het kan er dus anders uitzien als dat je het 'voelt'. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat altijd zo is, maar 1 van de dingen die ik geleerd heb tijdens de opleiding is dat mijn ruitergevoel niet altijd hetzelfde is als hoe het er daadwerkelijk uitziet.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:16

Urielle schreef:
mamabird schreef:
Een drie is idd erg laag, maar dat hangt af van het getoonde. Bijv ernstige tactfouten, dan scoor je dus maar een drie. Maar over het algemeen geef ik die igv verzet.

Waarom krijg je die als 'paardenruiter' dan wel? Clown Ik wil ook wel gemotiveerd en gestimuleerd worden uiteraard Vork
Ik kreeg trouwens drieen en vieren omdat mijn vierjarige die voor het eerst mee was op concours vanuit zijn ooghoek argwanend naar de zeer gevaarlijke bakwand keek (zelfs de stelling klopte nog) en zodoende had ik niet helemaal de goede lengtebuiging in al die voltes in proef 3. Als dat tegenwoordig al verzet is ben ik benieuwd wat ik had gekregen als hij met vier voeten van de grond ging Vork

Kan mij verder niet schelen hoor, ik vond het wat streng gejureerd maar goed, volgende week beter denk ik dan maar.
Ik vind het alleen krom dat een pony zogezegd alleen vieren zou mogen krijgen en paarden wel gewoon lage punten krijgen.
Bij sport hoort ook het leren omgaan met teleurstellingen imo.

helemaal mee eens hoor, over dat laatste, bij krijgen ponyruiters ook onvoldoendes als dat nodig is, ik hen niet gezegd dat ik dat bij hun niet doe?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:41

Nee, het was ook niet specifiek tegen jou bedoeld. Maar ik vind in het algemeen het idee dat ponyruiters gemotiveerd moeten worden een beetje raar. Een ruiter van 45 die voor het eerst aandurft om te starten tegen de jeugd gun ik ook wel aanmoediging, een ruiter met faalangst ook, een ruiter die voor het eerst een jong paard start ook, net als de ruiter die zijn bijzonder lastige paard eindelijk kan starten na misschien wel een jaar van er bijna niet eens op durven stappen. Iedereen heeft zijn eigen redenen en verdiend bemoediging. Maar de vraag is of je met bemoediging eerder bent gebaat dan met een eerlijk commentaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:45

mamabird schreef:
Vaak komt het getoonde niet helemaal overeen met het gevoel wat de ruiter op dat moment voelt. Het kan er dus anders uitzien als dat je het 'voelt'.

Geloof me, ik ben heel kritisch op mezelf en ik weet prima wat er onder me gebeurt Knipoog
Ik had zeker geen winstpunt verdiend maar deze toto-uitslag was echt ridicuul.

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:38

ik vind dat ze wel een 3 mogen geven, maar wel met comentaar, anders kun je er nog niet veel van leren..

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:41

als ze jou een vette onvoldoende geven (de 3 dus), moeten ze er wel commentaar bij zetten, anders kun je nog niet aan je punten werken die niet goed gaan toch, ik bedoel, met dat commentaar kun je dan iets, weer toepassen op je rijden...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:44

Ik vind dat ze best een 3 mogen geven, als het gewoon slecht was maar ze moeten er dan wel bij zeten wat er dan verkeerd was zodat je daar op kunt gaan trainen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:46

ik vind dat een jury een 3 mag geven, ook in de B. Anders dan rijd je in de b hele hoge punten, maar dan gaat de overstap naar het L1 mis omdat de jury dan ineens wél onvoldoendes mag geven? Dat vind ik pas demotiverend. Knipoog

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:50

mag k vrage hoeveel punten je uiteindelijk had..?
en had je nog meer slechte punten er tussen zitten..?

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:19

Een 3 is naar mijn mening gewoon een 3 Knipoog ook in de B Lachen
Het is wel erg onterecht dat ze niet zeggen waarom je een 3 hebt gekregen, wedstrijden zijn imo om te leren en als je niet weet wat je fout doet kun je het niet verbeteren, het is onterecht als dit volgendekeer gebeurt misschien na de wedstrijd even aan de jury vragen waarom je een 3 hebt gehad Lachen

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:22

Hmm, ik vind het wel erg vervelend dat ze niet hebben uitgelegd waarom ze de 3 hebben gegeven...
Maar je mag een half uur na de uitslag nog naar de jury gaan om te vragen hoe ze er nou precies aan kwamen, dus dat hád je kunnen doen. (las ik toevallig in de Bit Lachen ) Maar dan nog vind het gemeen...

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:23

OemmiejO schreef:
ik vind dat een jury een 3 mag geven, ook in de B. Anders dan rijd je in de b hele hoge punten, maar dan gaat de overstap naar het L1 mis omdat de jury dan ineens wél onvoldoendes mag geven? Dat vind ik pas demotiverend. Knipoog

Ja dat is ook wel waar...Maar ze moeten ook gewoon eerlijk blijven Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:25

Onvoldoende is onvoldoende. Stel dat je een 5 krijgt voor iets wat zwaar onvoldoende is en daarna nog een 7 zit je toch weer richting winstpunt. Ik vind ook dat een jury een 0 of een 1 moet kunnen geven maar het zou ook leuk zijn dat ze dan zo eerlijk zijn om een 9 of een 10 geven. Jury blijven naar mijn mening te veel om de 5/6/7 hangen.