Op gras zonder ijzers

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Op gras zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:47

Ik rijd mijn pony's (allemaal nog B, voor de wagen) deels met en de andere zonder ijzers.
1 staat voor op ijzers (zonder gaatjes) ivm verbeend hoefkraakbeen. De andere 2 staan zonder. Heb nog nooit problemen gehad. Ook thuis niet (rijd altijd op gras).

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:49

Ik rijd zoals gezegd zonder ijzers, maar ik zou echt geen ijzers onder doen omdat de bewegingen dan minder vlak zouden worden. Sorry maar dat is voor mij geen reden... Alleen als het nodig zou zijn voor wedstrijden, en dat is tot nu toe nog niet het geval geweest...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:16

Ik rij M2 zonder ijzers. Op droog gras is het geen probleem. Om nat modderig gras kan het meestal ook wel. Ligt ook een beetje aan de bodemsoort. Ik ga gerust rijden op nat gras maar je moet je paard dan wel erg goed in balans hebben lopen. In een proef zou het toch iets moeilijker worden omdat je dan de voorgeschreven lijntje moet volgen. Als het dan even niet zo zeker voelt kun je je wending moeilijk groter maken of even langs dat 'in prak gereden' stukje rijden.

Ik kies er dus ook voor om in de zomer zoveel mogelijk te starten op zand (dat zijn hier drie concoursen).

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:21

Voor mij geen buitenwedstrijd zonder ijzers en stiften. Dit omdat ik SGW rijd en springen.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:24

Die van mij heeft M gelopen, ook altijd zonder ijzers. Was geen probleem hoor! Zelfs niet op nat of modderig veld.

kimdevos87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:17

ik rijd mijn pony ook altijd zonder ijzers op gras.. gaat naar mijn zin altijd goed hoor ! Nog nooit problemen ofzo gehad, ze zeggen dat het met ijzers en kalkoenen wel beter is, maarja dat ligt er ook maar net aan wat je zelf het fijnste vind natuurlijk ! Lachen

Asmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:00

Ik begrijp dat het op zich wel te doen is zonder ijzers uit de reacties. Ik heb volgende week ook mijn eerste buiten wedstrijd. Eerst maar eens kijken hoe het gaat zonder ijzers. Voel ik me niet veilig dan denk ik dat ik er toch maar ijzers onder doe.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:16

Ik reed met mijn pony ook een aantal wedstrijden zonder ijzers op gras, altijd goed gegaan. Totdat het een keer geregend had en ik daarna moest starten. Toen heeft ze ontzettend gegleden en toen heb ik haar gelijk op ijzers gezet...

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:10

Ik heb a.s maandag mn 1e oefen wedstrijdt(dressuur) op gras,, ook mijn paard(4 jaar) heeft geen ijzers onder..

ben van de week voor het eerst op het gras geweest om te kijken hoe hij daar op reageerde,(hadden wij nog nooit op gereden ), ik moet zeggen dat hij ONDANKS het gras behoorlijk droog en hard was hij af en toe wel weg glee achter Ach gut

Helaas is er geen optie meer om hem te laten beslaan,, ik hoop dat het goed gaat komen..

Het is tenslotte een oefen wedstrijdt,, maar het moet niet ten kosten gaan van een vallend paard Huilen

Mijn startkaart is onderweg,, dus voor de officiele wedstrijden komen zorg ik denk ik toch wel voor ijzers(met kalkoengaten uiterraard)

Is dat verstandig of niet Bloos

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:12

Al 3-4 jaar zonder ijzers, geen moeite mee ook niet in de regen:)

xx

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:27

Ik rijd met mn friese merrie gewoon achter bij ons in het land als training voor aankomende wed. en er is helemaal niks mis mee. Overigens staat ze volledig op ijzers, zowel voor als achter. En proppen heb ik nog nóóit gebruikt. Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:32

ik heb een 3,5jarigefries maar die is als de doods dat hij uitglijd vooral in de galop. hijdurft neit goed door te galloperen.ik rij thuis buiten op het gras/zand(al het erg kaal is) zalik hem nou voor de westrijden op ijzers zetten dat ik er kalkoenen onder kan zetten? of gewoon nog even door blijven trainen dat hij zn zelfvertrouwen terug krijgt?

SharonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:05

Het is te doen! Mijn paard heeft geen hoefijzers en het was gewoon te doen!