dispensatie (bitkoos starten)ingetrokken na drie jaar!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Re: dispensatie (bitkoos starten)ingetrokken na drie jaar!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:20

sonjim schreef:
KNHS is vaker kortzichtig, daarom heeft mijn haf nu 2 paspoorten die van het haflinger stamboek zijn niet geldig bij het KNHS, is toch ook vreemd.

Huh? Waarom is een paspoort van het haflingerstamboek niet geldig? Kunnen ze daar een reden voor geven? Echt wazig..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:42

Een haflinger stamboek paspoort is gewoon geldig, ik heb er ook een.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:48

mag ik vragen waarom je dispensatie hebt gekregen?

Ik snap echt dat je onwijs pisst bent, vind het ook niet kunnen van ze!

Maar ik dacht altijd dat je geen dispensatie voor bitloos aan kon vragen, (daar gaven ze geen dispensatie voor toch?)
Maar goed, hoe dan ook belachelijk.
Helemaal als je een medische reden hebt!
Maar zoiezo, waarom zou bitloos niet mogen?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 02:23

Snap zo en zo niet waarom bitloos niet zou mogen? Als iemand bewust hiervoor kiest moet iemand toch ook de mogelijkheid krijgen om dit in wedstrijdverband te kunnen uitoefenen? Of ben ik nu raar?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 05:53

Nou ja wat raar weer!! Boos!

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 08:07

Waarom dispensatie gekregen dat doet er eigenlijk niet zo toe vind ik.
het is op medische grond.
Waar het hier om gaat is dat zij blijkbaar maar kunnen doen wat in ze op komt. Afgeven, en weer intrekken wanneer het ze zelf uitkomt.
Dat zij het er op gooien dat het in de DRESSUUR niet toegestaan is is bullshit namelijk daar waren zij volledig van op de hoogte. Zij doen nu net of ze dachten dat het voor springen bedoeld was.
En de discussies of het we lzou moeten mogen of niet zijn ook redelijk overbodig daar zijn er hier al zoveel van.
Mijn haren gaan letterlijk overeind van dit soort monopalistische (is dat een woord?) instellingen. GRRRRR.
Mijn paard loopt alle oefeningen met twee hoeven in zijn neus. En ja bitloos dus de discussie of het wel of niet kan om je paard op de juiste dressuurmatige wijze te rijden is ook overbodig.

14 april is een bitloos clinic in Diever. Om 10.00 begint dat. Misschien is dat wat om de ongelovigen te laten zien wat mogelijk is?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:19

jeetje wat weer een belachelijke actie van het KNHS! Boos!

Maar goed, volgens mij heb je geluk gehad wat betrefd je dispensie. In de regels staat dat je niet bitloos mag rijden om medische redenen. (dus mijn paard die last van zijn mond heeft moet ik volgens de KNHS gewoon lekker met bit gaan rijden Boos! )

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:44

Sjongejonge, de KNHS laat weer eens goed zien hoe ze zijn, wat een verschrikkelijke club is dat toch zeg, ik ben blij dat ik niets met ze te maken heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:47

Hat is idd er flauw om het in te trekken, dat kunnen ze imo ook niet maken om te doen na maarliefst 3 jaar.

Wel staat er in de regels dat voor medische redenen geen dispensatie wordt verleend, dus daar hebben ze dan wel een punt dat het niet mag.
Maar dat hadden ze dan gewoon meteen moeten doen, niet na 3 jaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:02

Erg sneu voor de TS.
De bond kan dit echter besluiten zoals zij wil.
Inhoudelijk en reglementair heeft de bond verder volledig gelijk omdat Klassieke Dressuur nu eenmaal aan de teugel op een bit gereden wordt. Dat is inherent in de definities ervan ingesloten.

Of bitloos wel/niet 'vriendelijk' is, is irrelevant en bovendien geen eenduidig te beantwoorden vraag want zowel van de gebruikte bitolze optoming als van de manier van rijden afhankelijk. Bij de 'correcte' manier van rijden is het bit evenmin onvriendelijk als om het even welk ander neutraal hulpmiddel.

Iemand die bitloos wil rijden heeft legio mogelijkheden, ook om wedstrijden te rijden, alleen niet in Klassiek Dressuur omdat dit dat inherent uitsluit. Bitloos ringdressuur rijden is niet 'klassiek'. De hippische sportbond heeft hier volledig gelijk in.

Het zou van progressief op de tijdgeest reageren zijn als de sportbond(en) een aanvullende vorm van ringdressuur zou(den) voorstellen aan de FEI.
Het zou bijvoorbeeld als 'Modern Dressage' naast 'Classical Dressage' gepositioneerd kunnen worden.
Ik kan me echter voorstellen dat dit niet zomaar van de grond komt omdat niet zo voor de hand liggend is hoe dit ingericht en omkaderd moet worden omdat het cruciale verschil bepaald fundamenteler dan wel/geen bit is...

Nogmaals, sneu voor de TS en diens paard, maar wel correct van de bond.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:08

Visconti schreef:
(dus mijn paard die last van zijn mond heeft moet ik volgens de KNHS gewoon lekker met bit gaan rijden Boos! )

Huh? De KNHS verplicht jou toch helemaal niet om klassieke ringdressuur te gaan rijden?!
Jouw paard is door die mond simpelweg ongeschikt om klassieke ringdressuur mee te rijden.
Zo is ook bij lange na niet elk paard geschikt voor terreinrijden, springen, werk met koeien, noem het op. Wat let jou om er wat anders mee te gaan doen?

HC

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 15:43

Herticella ja slaat de plank een beetje mis.
Het gaat hier om het feit dat na drie jaar wel dispensatie verlenen. Net twee maanden geleden een verlenging gekregen voor weer een jaar. Nu ineens dus twee maanden later een brief zonder vooraankondiging op de mat ligt dat zij deze beslissing terugtrekken omdat ze foutje gemaakt hebben.

Ik heb voor die drie jaar ltijd gewoon met bit gereden tot het niet meer kon. Ik ben een wedstrijdruiter en zal dat ook blijven. Door bitloos te kunnen rijden heb ik een manier gevonden om mijn paard gewoon dressuurmatig te kunnen blijven trainen en uit te brengen op wedstrijden. Niemand die het verschil ziet tot ze op mijn hoofdstel gewezen worden.
Ik doe dit niet omdat ik een bit zielig vind. Ik weet heus wel dat de ruiterhand bepaald of iets hard of zacht is. De hand die bepaald nog altijd de inwerking.
De discussie of het mogelijk is om klassiek te rijden met of zonder bit is onzin dat is zo onderhand wel bewezen door zoveel personen.
En degene die daar nog steeds discussie over willen voeren kijk eens naar onze klassieke grootmeesters, doe je ogen eens open, kijk eens om je heen, er zijn meer mensen dan Anky die paard kunnen rijden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:47

Maar aan de andere kant begrijp ik het ook, mensen zien jou rijden en gaan ook dispensatie aanvragen.
Krijgen ze plots een nee te horen zoals het in de reglementen staat, en zeggen ze natuurlijk maar die.

Altijd moeilijk zo een kwestie. Wat anky hiermee te maken heeft begrijp ik niet echt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:58

Ik kan jouw reactie helaas niet inhoudelijk beantwoorden omdat ik er niets mee kan.
Word jij nu boos op mij omdat ik de beslissing en argumentatie van de hippische sportbond begrijp?

Over rijders of grootmeesters héb ik het helemaal niet.
Verder was het mij volledig helder dat de sportbond een fout gemaakt heeft en deze nu herstelt.
Jammer voor joú maar voor mij logisch en -inhoudelijk correct. Ik ben het inhoudelijk geheel en al met de KNHS eens ook al beoefen ik zélf mijn paardenhobby anders.

Zie jouw situatie liever positief. Je hebt een paar jaar tussen de amzen door mazzel gehad. Heel fijn voor je.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:06

Heidi2 schreef:
De discussie of het mogelijk is om klassiek te rijden met of zonder bit is onzin dat is zo onderhand wel bewezen door zoveel personen.

Natuurlijk kan een paard van alles en nog wat bitloos. Ik kan 'het' zelf optomingsloos en Allen Pogue kan 'het' een paard zefstandig laten doen. Dat is dan allemaal alleen geen 'klassieke dressuur' Knipoog

Er hoeft helemaal geen discussie over gevoerd te worden omdat de definitie er al helder over is. Dát is de crux.
Dáár heeft de KNHS gelijk in en dát lijken veel ruiters die bitloos ringdressuur willen beoefenen niet te kunnen of niet te willen begrijpen.
Het ís zo, Take It Or Leave It.

HC

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:17

@Huertecilla:
Als je als ruiter een paard goed ontspannen aan de teugel kan laten lopen met stelling enz. zonder dat er een bit aan te pas komt. dan is dat toch alleen maar beter ? want hoeveel mensen zagen een paard wel niet naar beneden dan vindt ik dit toch een stuk vriendelijk alhoewel dit ook scherp kan inwerken als het moet.
maar als het springen wel mag waarom dan niet met dressuur
want men zegt altijd : je moet eerst een goede dresuurbasis hebben voordat je gaat springen .
maar er mag geen dresuur mee gereden worden maar wel mee gesprongen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:19

Net alsof bitloos zou vriendelijk is met een grove hand...
Maar goed dat staat hier niet ter discussie

Dat er geen dispensatie verleend word kan ik wel begrijpen.
Dat hij na 3 jaar ingetrokken word niet

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:22

runningkawa schreef:
Net alsof bitloos zou vriendelijk is met een grove hand...
Maar goed dat staat hier niet ter discussie

Dat er geen dispensatie verleend word kan ik wel begrijpen.
Dat hij na 3 jaar ingetrokken word niet

Over het eerste helemaal mee eens, maar als er in die drie jaar niemand over heeft geklaagd was er waarschijnlijk geen probleem. Maar nu dat wel word gedaan hebben ze volgens mij geen keus. Totaal afschaffen of toelaten.
Fouten zijn er inderdaad gemaakt. Want wat gaan die andere doen als ts het wel mag

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:26

Wat achterlijk. Ik had KHNS een mail gestuurd waarom het bitloos nou niet mocht ect. nou ik wist het wel, maar even kijken wat ze zouden zeggen, daaruit kwam niet veel boeiends, maar t mocht niet, ik mailde terug: maar de knhs is er toch voor de paarden?! Dan willen jullie toch t beste neem ik aan?
Daarop heb ik nooit antwoord gekregen.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:28

Ik heb jaren geleden een paard gehad met een allergie voor alle metalen en deze kon dus geen bit in. ( bij rubbere en lederen bitten blijft de ring van metaal) Ik had een pak papieren van de veearts, maar ik kreeg , voor het springen, geen dispensatie. Dat blijkt nu dus ook verandert te zijn, lees ik. Met springen zou het nu wel mogen.......Jammer, het paard heb ik inmiddels niet meer.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:40

Stel paard heeft een probleem als bovenstaand, je mag springen zonder bit, maar moet wel met dressuur B+1 zijn om te mogen springen. Hoe is dat dan geregeld bij de KNHS? (valt natuurlijk voor jezelf altijd wel te regelen met een leenpaard een keertje B starten maar toch.)
Heel vervelend dat de KNHS ineens zo'n dispensatie intrekt.
Juridisch gezien heb je alleen denk ik geen poot om op te staan, volgens de regels wordt er geen dispensatie verleent (als ik het goed gelezen heb). En het zal moeilijk zijn om aan te tonen dat dit geen 'foutje' was van de KNHS.
Vreemd ook dat een jury deze "fout" nooit heeft opgemerkt. Een jury dient toch de regels te kennen en zou dan wanneer hij een bitloze combinatie in de ring kreeg moeten weten dat je eigenlijk geen dispensatie mocht hebben?
Erg jammer allemaal, mij (en vele ruiters met mij) zou het niks uitmaken als er ook combinaties waren met een (paardvriendelijk) bitloos hoofdstel.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 17:03

ja, ik begrijp dat regels er zijn om zich aan te houden.
Maar eerst wel verlenen en dan ineens terugtrekken! Pffff.
De KNHS is gewoon een enorm starre, conservatieve, wars van elke verandering vereniging. Totaal geen felxibilieteit of vermogen om zich te orienteren op wat er zoals speelt onder ruiters en paarden.
Ze hebben iets besloten om dat dat nu eenmaal zo bij de FEI is geregeld. Maar regels zijn er om juist af en toe naar te kijken of ze nog wel van deze tijd zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:07

Het komt over als een leraar die op een proefwerk bij iemand iets g oed gerekend heeft terwijl het fout was. Gaan medeleerlingen zeuren dat zij ook hetzelfde hebben opgeschreven en het dus ook goedgekeurd willen zien.
Wat doet de leraar vervolgens? Verlaagt het cijfer van de leerling die kennelijk geluk dacht te hebben.
Dat is toch net zo krom?

Dat ze per ongeluk een fout gemaakt hebben kan, dit keer in jouw voordeel. Maar dat ze het intrekken omdat een ander toevallig je naam doorgeeft is niet netjes.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:13

@germie: Ik weet niet op welke school jij hebt gezeten maar bij ons gaat het er toch totaal anders aan toe. De leraar heeft het goed gerekend en die gaat niet achteraf terug krabbelen, als er een fout is gemaakt door de leraar heb je als leerling gewoon geluk. Daarword niemand meer op afgestrafd, en zo vind ik ook dat het bij de KNHS behoort te gaan.

Nu is iemand heel teleurgesteld omdat zogenaamd een fout hebben gemaakt (een fout! waarvan iedereen eigenlijk wel weet dat dit geen fout kan zijn)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:39

Visconti schreef:
@germie: Ik weet niet op welke school jij hebt gezeten maar bij ons gaat het er toch totaal anders aan toe. De leraar heeft het goed gerekend en die gaat niet achteraf terug krabbelen, als er een fout is gemaakt door de leraar heb je als leerling gewoon geluk. Daarword niemand meer op afgestrafd, en zo vind ik ook dat het bij de KNHS behoort te gaan.

Nu is iemand heel teleurgesteld omdat zogenaamd een fout hebben gemaakt (een fout! waarvan iedereen eigenlijk wel weet dat dit geen fout kan zijn)

Daarom noemde ik het voorbeeld ook. Wij hadden wel een leraar die dit deed. Dus niemand wilde zijn proefwerk lenen voor een vergelijking. Gelukkig doen de meesten het niet. Maar de knhs dus wel.