Afgerekend op te weinig inpuls en tact fouten in de B !!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Afgerekend op te weinig inpuls en tact fouten in de B !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:37

Dat heeft toch niks met streng te maken?
Als dat nog niet in orde is heb je nog niks in een ring te zoeken Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:38

Precies. Tact en impuls zijn basisvoorwaarden en die moeten ook in het B voor elkaar zijn.

Als je alle reacties op bokt moet geloven, mag er in het B niet gekeken worden naar aanleuning, impuls, tact, stelling en buiging, recht richten en noem er nog maar een paar. Houd je weinig meer over Lips are sealed

teegee, bedoel jij Myoplast?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 26-02-07 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:38

Zeker terecht. Het B staat voor Begin/Basis. De basis begint bij tact én impuls.

Dat je teleurgesteld bent snap ik wel hoor, maar het was een goede duidelijke les. Jullie zijn er gewoon nog niet helemaal klaar voor.

HouVanStefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:40

ik heb dan nu ook 2 wedstrijdjes gereden en had 2x 179 punt,,,
de tact enzo is wel goed bij mijn paard,,,
stond op de startcoupon van: Paard doet nog groen aan en jong..
nou hebben ze ook helemaal gelijk in (A)
hijs word in juni pas 4 dus;)

het is zowiezo perjury totaal verschillend wat ze willen zien,,,kijken ze erdoorheen dat het nog een jong beestje is en dat het nog B is of kijken echt mensen van ja ze moeten al beetje goed zijn want als ik ze wintpunt geven moeten ze toch al beetje richtig L1 lopen,,,
dus is heel verschillend per jury

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:41

Ze mogen je als ze fijn jureren niet matsen omdat hij jong is
Je moet het gevraagde laten zien, bij een 4 jarige en bij een 10 jarige

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:41

Lielle schreef:
teegee, bedoel jij Myoplast?

dat dacht ik inderdaad ook

en inderdaad B van basis. Basis is dus rechtgericht, aan je been, van achter naar voor...
weinig impuls en taktfouten betekent gewoon dat je basis niet voor elkaar is. Helaas maar waar. Daar mag een jury dus wat van zeggen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:42

Waarom zouden ze er doorheen moeten kijken dat het een jong beestje is?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:46

Dat zouden ze idd niet moeten doen. Ze kunnen het wel opmerken, maar een 10-jarige kan ook goed net 4 maanden onder het zadel zijn. Dus dan ga je al weer meten met 2 maatstaven.

Bovendien gaat het erom dat het dier goed en technisch gereden wordt. Niet over de leeftijd.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:47

HouVanStefan schreef:
het is zowiezo perjury totaal verschillend wat ze willen zien,,,kijken ze erdoorheen dat het nog een jong beestje is en dat het nog B is of kijken echt mensen van ja ze moeten al beetje goed zijn want als ik ze wintpunt geven moeten ze toch al beetje richtig L1 lopen,,,
dus is heel verschillend per jury

Hier ben ik het echt niet mee eens!
Een jury moet niet beoordelen of een paard voor ZIJN doen goed loopt, maar of het totaal winstpunt-waardig is. Als jouw jonge paard nog wat groen aandoet en daardoor een B proef nog niet voldoende doorloopt dan verdien je nog geen winstpunt, ook al doet jouw paard het voor zijn doen nog zó goed. Ik denk ook dat veel mensen zich daarin vergissen, dan loopt hun paard voor zijn doen heel goed en verwachten ze een winstpunt, en dan halen ze 160 punten. Natuurlijk heeft de jury het dan gedaan Clown
Ik hoor zo vaak mensen klagen over de jury, terwijl 9 van de 10 keer de jury echt terecht gepunt heeft... Als je soms kijkt wat juryleden voor een kritiek krijgen snap ik bijna niet meer dat er nog mensen zijn die willen jureren...

@ TS: zoals hier al heel veel is gezegd, als je paard geen impuls heeft en tactfouten maakt wordt je daar ook in de B terecht op afgerekend, als de basis niet in orde is, kun je in geen enkele klasse een winstpunt halen.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:48

Ludora schreef:
Dat zouden ze idd niet moeten doen. Ze kunnen het wel opmerken, maar een 10-jarige kan ook goed net 4 maanden onder het zadel zijn. Dus dan ga je al weer meten met 2 maatstaven.

Bovendien gaat het erom dat het dier goed en technisch gereden wordt. Niet over de leeftijd.

Idd! En jij als ruiter beslist toch wanneer je op wedstrijd gaat, jij beslist wanneer je een jury over je kunnen laat oordelen, wanneer jij vindt dat je paard er klaar voor is.
Je kunt niet verwachten dat de jury dan rekening gaat houden met dingen die nog net niet helemaal in orde zijn.

HouVanStefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:49

nee ik zeg ook niet dat ik dat vind!
maar zo denken de jury's wel,,,
want als ze alleen maar 4 jarige in de ring hebben die pas net hun 1ste wesdtrijdjes rijden juryren ze heel anders dan dat ze oudere ervare combinaties in de ring hebben die al bijna L1 zitten zeg maar.j
Elke jury is heel anders dat wou ik proberen uit te leggen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:51

Als je jonge paard nog niet B-klaar is, moeten ze niet zeggen 'Ach, het is een jonkie, dus we punten maar...' want wat ga je dan doen in de L?
Of je houdt hem nog wat langer thuis of je start met in je achterhoofd dat het alleen voor de ervaring is en dat je paard eigenlijk net niet klaar is.
Ik moet straks met een paard van 10 wat verreden is gaan starten, in de B. Paard heeft nog nooit iets gedaan. Moeten ze die dan maar gaan jureren als een GP paard omdat er tienjarigen in de GP lopen? Word nog lachen dan Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:52

Zo denken de jury's niet
Een jury punt wat hij ziet
Is dat niet geod genoeg heb je geen wp
Of je nu met een ezzel start of met bonfire
Of je er nu van 4 start of 1 van 14

Jij moet met je paard het gevraagde laten zien
Niet meer, niet minder Lachen
Een jury kan niet weten of hij het vandaag super deed voor zijn kunnen, dus zal daar ook niet over oordelen

HouVanStefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:53

nee dat zeg ik ookniet,,
maar omdat ze het zegt van de tact enzoo,,,
dat ze daar streng op is beoordeeld,,,
de ene jury is daar heel streng op en vind dat het al perfect moet zijn en nemen dat de gehele proef mee,,,
en de andere jury die vind het net iets minder erg en doet het er wel bij zetten als opmerking maar gaat niet de gehele proef daardoor minder door beoordelen als die verder wel gwoon netjes loopt

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:53

Ja, Myoplast bedoel ik. Kon er echt niet meer opkomen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:55

HouVanStefan schreef:
nee dat zeg ik ookniet,,
maar omdat ze het zegt van de tact enzoo,,,
dat ze daar streng op is beoordeeld,,,
de ene jury is daar heel streng op en vind dat het al perfect moet zijn en nemen dat de gehele proef mee,,,
en de andere jury die vind het net iets minder erg en doet het er wel bij zetten als opmerking maar gaat niet de gehele proef daardoor minder door beoordelen als die verder wel gwoon netjes loopt

maar dat mag dus niet gebeuren bij een goede jury. Een tactfout is een basisfout en moet in ieder onderdeel + in de eindbeoordeling worden meegenomen.

HouVanStefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:57

ja idd bij een goede jury mag het niet gebeuren daar ben ik het mee eens!!
had dan zateradg wedstrijd nou 1paardje liep echt netjes in de galop alleen maar gestaak,,,maar verder wel goed nou galop is dus minder bepunt en de rest wel gewoon goede punten,,,
dus dat vind k goed,,
dat je beoordeelt op wat je ziet en niet wat er is gebeurt ofzo,,

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:57

De takt is het eerste onderdeel van het Skala. Met een paard wat niet taktmatig loopt ben je gewoon uitgereden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:59

Maar dat is iets anders. Dan praat je over een 1malige fout, en dat mag je niet vasthouden in de verdere onderdelen, wel in de eindcijfers trouwens.

PS zou je trouwens op je taalgebruik willen letten? MSN taal is niet gewenst.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:08

HouVanStefan schreef:
ik snap jou echt helemaal!!!
ze doen de B te streng beoordelen nog vaak!!
maar opzich wat ze zeggen daarop letten en dan kom je er wel

Gaan we toch lekker met z`n allen minder streng jureren? Dan komt er vanzelf wel weer een groep in de L waarvan we allemaal denken "hoe is die in vredesnaam zover gekomen.." En helaas helaas, wat zien we dat tegenwoordig al TE vaak!( En niet alleen in de L!!)
Nog even een kleine duidelijkheid, een jury punt naar wat hij ziet, en als een paard tactfouten maakt, of impulsverlies heeft, kan je nooit een voloende krijgen, en met allemaal 5jes gaat het hard ja!( wat trouwens nog steeds als voldoende staat, maar de jury zal je al hebben willen sparen door geen 4tjes te gaan geven) Ik denk dan ook dat je de teleurstelling beter niet op de jury kan projecteren maar eens afvragen of je wel klaar was voor de wedstrijd.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:13

Snap jou kant maar ook de kant van de jury..

Ook in de B is impuls nodig, maar de jury's zien dit tegenwoordig te graag. Heel veel paarden kunnen niet genoeg impuls laten zien doordat ze bijvoorbeeld nog niet helemaal zijn uitgegroeid, maar toch wil de jury dit zien.. En zo zie je maar al te veel ruiters die hun paard dan door de baan 'jagen' omdat ze op deze manier de achter hand 'eronder kunnen rijden'.
Ik denk dat de fout én bij de jury én bij de ruiter zelf zit.

Verder vind ik dat hij geen taktfouten mag maken en vind dat volledig juist gejureerd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:14

femiaans schreef:
Gaan we toch lekker met z`n allen minder streng jureren? Dan komt er vanzelf wel weer een groep in de L waarvan we allemaal denken "hoe is die in vredesnaam zover gekomen.."

Ach, dan kunnen we daarna in de L ook wel iets soepeler gaan jureren. Haha!

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 15:09

Sjuimpje schreef:
144 punten vind ik trouwens ook wel heel flauw hoor,
met 160 punten is de boodschap ook wel duidelijk.

nou dat bedoel ik, dat ik tact fouten en te weinig inpuls op mijn papiertje geschreven krijg, is niet meer dan rechtvaardig maar dat dat bij elk onderdeel aangekondigd moet worden en mijn punten kost vind ik niet normaal.... Dat hij nog niet super loopt en er eingelijk nog niet klaar voor is komt doordat hij verkeerd ingereden is en daarna anderhalf jaar lang op de hand heeft mogen lopen. Daarna is hij een half jaar aan de kant gezet, echt niks mee gedaan alleen los vier keer in de week. Ik rij hem nu een half jaar, is in die periode vier centimeter gegroeid! Hij is dus waarschijnlijk zo gauw uitgeput omdat hij heel veel energie verbruikt door het groeien. Hij is gekeurd met foto's en al en er is bloed afgenomen en is kern gezond!

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:12

En terecht dat een jury graag impuls ziet! Je kunt geen oefening goed rijden zonder impuls. Het jongigheid moet voor een jury geen reden zijn om soepeler om te gaan met het punt impuls. Je ziet gewoon dat veel mensen niet kunnen wachten om hun paard uit te brengen, het paard is immers braaf dus waarom niet, er wordt nog weinig naar het paard zelf gekeken. Tuurlijk is er niets mis mee om een paard uit te brengen voor ervaring, maar dan moet je het ook enkel voor de ervaring doen en niet voor de punten.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:13

Opaal schreef:
Sjuimpje schreef:
144 punten vind ik trouwens ook wel heel flauw hoor,
met 160 punten is de boodschap ook wel duidelijk.

nou dat bedoel ik, dat ik tact fouten en te weinig inpuls op mijn papiertje geschreven krijg, is niet meer dan rechtvaardig maar dat dat bij elk onderdeel aangekondigd moet worden en mijn punten kost vind ik niet normaal.... Dat hij nog niet super loopt en er eingelijk nog niet klaar voor is komt doordat hij verkeerd ingereden is en daarna anderhalf jaar lang op de hand heeft mogen lopen. Daarna is hij een half jaar aan de kant gezet, echt niks mee gedaan alleen los vier keer in de week. Ik rij hem nu een half jaar, is in die periode vier centimeter gegroeid! Hij is dus waarschijnlijk zo gauw uitgeput omdat hij heel veel energie verbruikt door het groeien. Hij is gekeurd met foto's en al en er is bloed afgenomen en is kern gezond!

Ach wat maakt het ook uit of je 144 punten of 160 punten krijgt, in de B kun je toch geen verliespunt rijden.