Meedoen om te winnen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

terorita

Re: Meedoen om te winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:22

Sannum schreef:
. Als ik thuis wegrij hoop ik dat ik met een prijs thuis kom. Zo niet, vette pech, volgende keer beter.

maar je baalt denk meer als je zonder punten thuis komt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:22

gekke_koei schreef:
als ik voor de 1e plaatsen had willen gaan had ik wel een beter paard gekocht Haha!

En zelfs dan ben je nog niet zeker van een 1e plaats. Het blijft een samenspel tussen mens en dier, het zijn geen machines die je zo kunt afstellen dat ze altijd topprestaties leveren. En dan heb je bij de dressuur ook nog te maken met beoordeling door een jury.

Ik vind het veel leuker om van tevoren niet te veel te verwachten, maar gewoon mijn best te doen. Dan kan het ook niet tegenvallen als we die eerste plek niet halen. Knipoog

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:25

terorita schreef:
Sannum schreef:
. Als ik thuis wegrij hoop ik dat ik met een prijs thuis kom. Zo niet, vette pech, volgende keer beter.

maar je baalt denk meer als je zonder punten thuis komt

Nee... waarom weet ik niet, maar geloof me maar.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:27

das inderdaad appart, ik baal dan meer dak geen punten heb, dat lintje is dan het laatst waar ik aan denk

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:58

Ik rijd wedstrijden puur voor de lol. Ik weet alleen dat het op dit moment nog niet goed genoeg is om altijd voor de prijzen mee te doen. Als ik voor mijn doen goed gereden heb en de punten zijn daarnaar dan ben ik super tevreden, ook al sta ik laatste... Dan is de rest beter geweest en daar heb ik geen invloed op, dus dat zal me niet bommen. Heb ik voor mijn doen lekker gereden, maar krijg ik minder punten dan ik verwacht had, dan zal ik flink balen. Heb ik lekker gereden en pak ik een prijs mee, dan ga ik bijna uit mijn dak. Dan heb ik toch met mijn simpele, niet ideale dressuurpaardje toch maar mooi die chique showbinken voorbijgereden Lachen Zou ik een beter paard hebben en zou ik zelf beter kunnen rijden zou ik wellicht wel meedoen om te winnen, maar dat zou ik nu niet kunnen zeggen.

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 17:55

Utrolig schreef:
oké, dus ik ben arrogant???oid?? Duivel

Ik start met mijn 6 jarige kwpn die ikzelf opleid, en met een al gestarte paard die Z2 heeft gelopen. Ik moet hem in de L starten, ga ook veel starten, des te eerder ik over kan gaan in de volgende klasse.
Dit is volgens jullie niet eerlijk? Omdat hij Z2 is geweest wil nog niet zeggen dat mij dat ook lukt.Met mijn zelf opgeleide Kwpn werd ik ook altijd bij de eerste 3 geplaatst. Vanwege een blessure nu een jaar uit de sport. Ben ik dan gemeen dat ik haar nog niet start omdat ik vind dat ik niet genoeg punten haal, of boven aan rij.

Vind dat je mensen in e waarde moet laten. Je weet dat wanneer je hard traint de verwachtingen best hoog mogen liggen.En als je goed gereden hebt en je krijgt weinig punten, ja dan ben ik ook terleurgesteld...

Ik train ook hard hoor en ja zoals jij zegt is het dan welk ergens normaal dat je hoge verwachtingen hebt.
Ik heb ook al goed gereden en slechte punten gekregen.Maar om dan met je protocol naar iemand toe gaan en zeggen dat die uitslag niet klopt en waarom je niet op de 1ste plaatst staat.Sorry hoor,maar dan heb ik zin om die persoon een stamp onder zijn/haar kont te geven.
Ik wil ook graag resultaat bereiken,maar moet je daarom 1ste worden ?
Je kan net zo goed 5de zijn en 70% halen.En heb je dan niet goed gereden ?

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 18:03

Sannum schreef:
Ik start om te winnen. Althans, die hoop heb ik. Jullie kunnen mij niet wijs maken dat jullie met een goed gevoel naar huis gaan als je voor jou gevoel een fantastische proef hebt gereden en je staat laatste. Je rijdt wedstrijden om je te meten met anderen van jouw niveau. Als je het voor het plezier doet, kun je beter het bos in gaan.
Natuurlijk heb ik ook dagen dat het gevoel belangrijker is dan de punten, maar als mijn gevoel goed is, hoop ik op een prijs.

En in de B is het misschien nog een ander verhaal, dat doe je met jonge paarden om ervaring op te doen en dergelijke,maar zeker de mensen in de L en hoger, die starten naar mijn idee niet voor de leuk. Dat zal misschien de instelling zijn, maar ik weet zeker dat je baalt, wanneer je voor jouw gevoel ondergewaardeert wordt!

Ja natuurlijk ben je dan wel ergens teleurgestelt als je naar je gevoel een heel erg goede proef hebt gereden,maar toch lage punten krijgt.Tja,dat is nu eenmaal zo.De ene jury zal je veel liever zien rijden als de andere.
Ergens doe je het toch wel voor je plezier.Moest je dat niet doen,ga dan dat lekker iemand anders wijsmaken.Als je niet met plezier rijd,geloof me,dan kom je niet ver.
Ik rijd ook wedstrijden,ik wil ook resultaat bereiken,ik rijd ook serieus,ik train ook 5 keer per week.En elke keer als ik train en als ik wedstrijd rijd,kortom alles wat ik met mijn paard doe,doe ik met plezier.Haal ik daarom geen goede resultaten,gewoon om het feit dat ik met plezier rijd ?

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 18:04

Karin schreef:
Sannum schreef:
Als je het voor het plezier doet, kun je beter het bos in gaan.

Plezier in het bos, daarom rijd ik endurance. Eventing had ook nog gekund. Haha!

Ik rijd wedstrijden om de grenzen van mij en mijn paard te verleggen. Om een steeds betere prestatie neer te zetten op een steeds hoger niveau. Word ik daarmee eerste, dan is dat leuk meegenomen. Maar een overwinning is voor mij het behalen van een nieuwe mijlpaal en niet zozeer de hoogste plek in het klassement.

Oh ja, het allerbelangrijkste is het plezier dat ik in de sport heb. Nee, sterker nog: het plezier dat mijn paard in de sport heeft. Pas dan heb ik er ook plezier in en pas dan kunnen prestaties worden neergezet.

Helemaal mee eens Ja

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 18:06

Sannum schreef:
wed·strijd (de ~ (m.))
1 strijd van twee of meer personen om uit te maken wie op een bepaald gebied de beste is.

Zo staat het in het woordenboek. Dus is de intentie van wedstrijden het verslaan van anderen in iets waar je denkt goed in te zijn.

Ik wil niemand verslaan,of persee de beste zijn.
Ik rijd voor mezelf en mijn paard en daarmee wil ik gewoon goede resultaten bereiken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:08

Ik rij echt voor mijn lol. Als de lol er ooit vanaf gaat, dan stop ik ook met de wedstrijden. Winnen is voor mij absoluut niet belangrijk. Een goed gevoel bij het rijden is echt het enige wat telt.

Natuurlijk is het leuk als de jury ook vindt dat je goed gereden hebt, maar voor mij is het bijzaak. Wel wil ik graag vooruit komen met het rijden, maar daar hoeft voor mij geen goede plaatsing bij te horen.

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 18:13

_angela_ schreef:
Ik rij echt voor mijn lol. Als de lol er ooit vanaf gaat, dan stop ik ook met de wedstrijden. Winnen is voor mij absoluut niet belangrijk. Een goed gevoel bij het rijden is echt het enige wat telt.

Natuurlijk is het leuk als de jury ook vindt dat je goed gereden hebt, maar voor mij is het bijzaak. Wel wil ik graag vooruit komen met het rijden, maar daar hoeft voor mij geen goede plaatsing bij te horen.

Helemaal mee eens.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:20

Wedstrijden rijden hoor je voor je plezier te doen, mooi meegenomen als je wordt beloont voor je goede proef, maar het hoort geen uitgangspunt te zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:22

Soniador schreef:
Ik rijd voor mezelf en mijn paard en daarmee wil ik gewoon goede resultaten bereiken.

Dan is het hooguit een wedstrijd 'tegen jezelf', om je eigen resultaten van de vorige keer te verbeteren en jezelf daarmee te 'verslaan'. Haha!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:23

Waarom niet? Ik start ook om te winnen, of dat nou in het L is of in het Z. Win ik niet(niet persé éerste hoor, maar ik rij wel voor de prijzen), balen maar ik maak me er verder niet druk om. Als ik maar een fijn gevoel in de proef had. Ik ga ook pas op concours als ik het gevoel heb dat ik een winstpunt kan rijden. Want ik neem ook de uitleg van het woord wedstrijd letterlijk.

Verder heb ik wel heel veel plezier op een wedstrijd. Ik doe het ook omdat ik leuk vind. Pling

Ik vind niet dat iedereen iets 'hoort te doen', van wie moet dat dan? Dat mag iedereen toch zelf weten?
Ik heb echter wel een gruwelijke hekel aan mensen die hun paard het kwalijk nemen als ze niet winnen, of mensen die de proef uitkomen en dan het paard een paar rotschoppen geven omdat het niet goed ging. Maar zolang je eerlijk tegenover je paard blijft, prima toch als je voor de prijzen rijdt?

En ook prima als je voor de lol rijdt. Ik veroordeel niemand.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:31

Het hangt af van het niveau waarop het paard loopt voor de klasse waar ik hem uitbreng of ik wegga voor een prijs of niet. Zo had mijn jonkie eigenlijk dit weekend voor het eerst meegemoeten (maar is kreupel dus helaas) en die is imo nog niet betrouwbaar B-klaar. Daar ben ik dan blij mee als hij zijn proefje braaf had gelopen. Dat was mijn doel: een braaf paard, zelf met een goed gevoel rijden en weer eens leuk op wedstrijd.

Maar als ik met een paard ga starten waarvan ik verwacht dat hij eigenlijk een klasse hoger al winst kan lopen en om wat voor reden dan ook zit ik in de middenmoot of misschien zelfs achteraan dan heb ik wel de smoor in. Niet omdat anderen beter hebben gereden dan ik op dat moment, maar omdat mijn paard beter kan en ik dat er niet uit heb kunnen halen.

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 18:39

Karin schreef:
Soniador schreef:

Dan is het hooguit een wedstrijd 'tegen jezelf', om je eigen resultaten van de vorige keer te verbeteren en jezelf daarmee te 'verslaan'. Haha!

Precies,daar komt het op neer Haha!

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:37

Karin schreef:
Soniador schreef:

bij mij precies het zelfde, en als het niet lukt maakt niet uit. Volgende keer beter, als je maar LOL hebt gehad! Daar draait het om, vind ik. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:42

En hebben jullie nou serieus lol als je geen fijne proef gereden hebt? Is het niet leuker om als je paard wedstrijdervaring heeft en niet meer hoeft te wennen, iets langer thuis te blijven zodat je niet alleen een goede proef rijdt in verhouding tot jezelf maar ook nog bovenaan in het klassement staat?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:05

Ook een slecht gereden proef is een leermoment. Tenminste, voor mij. Van elke ervaring leer je weer iets.

Maar over het algemeen rijd ik afstanden, geen proeven. En misschien is de benadering van deelnemers aan duursporten anders dan die van deelnemers aan jurysporten?

Mijn eerste wedstrijd die ik vorig jaar reed na 10 maanden blessuretijd en revalidatie was een afstand 'onder niveau'. Die we op zich 'makkelijk hadden kunnen winnen': relatief korte afstand, vrij ervaren paard en ruiter. Het liep alleen even anders: paard flipte volkomen en ik was zelf ook verre van rustig, dus dat werkte ook niet mee. Ik heb mijn wedstrijd halverwege vrijwillig opgegeven. Had ik dan maar langer thuis moeten blijven? Nee, voor mij was een leermoment ('zo kan het dus ook en hopelijk gebeurt dat in de toekomst niet weer') en op de volgende wedstrijd ging het wél goed.

Ik zou me kunnen voorstellen dat dat gevoel (in mijn geval) net zo zou zijn als ik dressuurwedstrijden zou rijden. En als ik geen lol in mijn rijden (meer) had, dan zou ik iig acuut aan een andere hobby beginnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:13

Het leermoment erin zie ik ook wel, maar lol erin heb ik dan niet hoor Haha!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:18

Je hebt helemaal gelijk, ook een slechte proef is een leermoment, maar daar gaat het ook niet om eigenlijk. Ik doe mee voor de prijzen, en als ik dan een fout maak leer ik daar van, natuurlijk, alleen het gaat er hier puur even om met welke instelling we ons paard inladen 's ochtends vroeg.

De ene doet dat met de gedachte: Leuk, proefje rijden, gezellig!
En de ander denkt: We gaan ze eens even wat laten zien!
Of zoiets dan natuurlijk Clown

@Urielle: Inderdaad, als ik met een 4 jarige voor het eerst ga starten heb ik ook weer een hele andere instelling dan met een Z paard wat al een berg ervaring heeft. Met die eerste ben ik dan al tevreden als ik binnen de hekjes gebleven ben zonder de Driedubbele Schroef te hebben gemaakt met daarachteraan een Salto Mortale. Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:20

Ik zorg ervoor dat ik altijd op wat voor manier dan ook een plezierig moment op mijn wedstrijddag heb. Misschien benader ik het meer als een dagje (of weekendje) uit waarop het ook nog de bedoeling is dat er een prestatie neergezet dient te worden. Knipoog

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:26

tuurlijk is het een samenspel tussen mens en dier, maar ik bedoelde het op de manier van, dat ik dan een paard met meer mogelijkheden moeten kopen en jonger paard.
willem kan niet meer en beter dan hij nu doet en dat is gewoon middenmoot of rijensluiter. en dat vind ik prima.. heb niet de ambitie om zo hoog mogelijk te eindigen.

en de laatste 3 wedstrijden(2 x knhs en 1 x fnrs) heb ik allemaal fijn gereden.. waarom?? omdat ik voor het eerst na 4 jaar mijn spanning omtrent wedstrijden heb kunnen laten vallen. zo relaxt heb ik nog nooit gereden. willem loopt super ophet moment en voor ons is dat dus 3 punten en een promotie bij de fnrs (en een 1e plek Knipoog ) waard.

maar goed, dit is mijn 1e eigen paard, ben nooit verder geweest dan wat ik nu rij Haha! dus tja.. kan verder niet spreken van een ervaren Z paard of een jong paard Haha!

mijn lol zit hem in groeien naar niveaus met mijn paard. dit doen wij samen. we hebben beide net zoveel wedstrijdervaring. ik hoef niet te bewijzen voor een ander dat ik kan rijden. degene die willem kennen uit zijn manegetijd hadden al bewondering toen ik mijn L1 debuut bij ze maakte. en als er mensen tijdens een wedstrijd(mijn vriend is altijd ringmeester) intresse in willem tonen wordt zijn verhaal verteld en krijg ik complimenten. het feit dat hij nog steeds met de jonkies mee kan doen, daar haal ik mijn bewijs uit dat we het goed doen... dat ik nog steeds punten scoor, zelfs na die rot tijden, daar haal ik mijn lol uit.

maar 1 ding.. degene die voor de 1e prijzen gaan zijn lang niet zo aardig tijdens het losrijden heb ik bij ons al gemerkt,maarja.. misschien ligt dat in mijn aard om een wildvreemde succes te wensen als ik de ring uit kom of te vragen of het goed is gegaan.
dat zal dan vast wel komend oordat ik niet zo serieus ben en niet voor de prijzen ga Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:34

ik ben daar gewoon te verlegen voor. Ik bedoel het niet rot maar ik weet dat ik vaak voor arrogant aanzien word terwijl ik dus gewoon verlegen ben of niet goed weet wat ik moet zeggen. Succes wensen doe ik soms wel trouwens.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:01

Ik ben daar te geconcentreerd voor eerlijk gezegd! Ik ben zo gefocust op mijn paard dat ik me niet heel uitgebreid met de omgeving ga bemoeien. Maar ik ben wel altijd aardig hoor, alleen ben ik gewoon geconcentreerd met mijn sport bezig op dat moment. Verder ben ik een dikke meelbiet en zit zodra er even een moment voor is, met iedereen te geinen, ook op concours haha