Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Urielle schreef:waarom niet? Ze vraagt letterlijk een vergelijking met het wedstrijdniveau. Nou, niks dus. Kunstjes leren doe je voor het circus, met dressuur probeer je je paard te verbeteren. Stel ze komt bij een eigenaar aan en zegt dat ze L-niveau rijdt en ze krijgt het paard nog niet netjes de bak rond gestuurd, dan sta je toch ronduit voor paal?
) als manegemeisje van de manege af, en kreeg mijn eerste verzorgpony. Zelf vond ik dat ik wel op L-niveau reed, omdat ik mijn lievelingspony al een beetje kon laten wijken. Dat was ik dan ook heel trots tegen iedereen aan het vertellen, die het dan natuurlijk heel knap vonden van zo'n meisje dat ze al zo 'goed' reed.
En dat ik nog héél veel moest leren... Ik ben nu pas begonnen met wedstrijden, en rijd nu (na 5 jaar dus) pas in de B. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat het niet sneller kan, maar dan moet je wel een geschikt (verzorg)paard hebben waarmee je wedstrijden kan starten (als je dat wilt).
). Het is gewoon echt niet te vergelijken, en als je van de manege, naar eigen paarden over gaat, zal je zelf merken dat er echt nog heel veel te leren valt. Dat een eigen paard rijden een stuk moeilijker is. Die zijn niet gewend om de hele tijd hetzelfde rondje achter hetzelfde paard aan te hobbelen, maar hebben allemaal een eigen karakter, en vaak een eigen gebruiksaanwijzing
in de L1 was dat zwaar verlies geweest.
Alleen is dat voor mij geen doel op zich, en ik ben er dan ook heftig van overtuigd dat ik nog geen wp in de B zou kunnen rijden met het betreffende paard ( ik pleeg trouwens liever op een andere manier zelfmoord, dan door die gestoorde bok ergens mee naar toe te sjouwen
). Hoe verder je komt met paarden, hoe meer je er achter komt hoe weinig je eigenlijk nog maar kan! 
'
En daar is niks mis mee!
)
Als je paard thuis daadwerkelijk op M-niveau getraind wordt, dan waren ze op wedstrijden ook allang al M hoor.jasmijn78 schreef:Ik vind het altijd zo simpel als mensen denken dat als ze kunnen wijken (denken, want in de meeste gevallen is het wegvallen over de buitenschouder) dat je dan direct op L-niveau rijdt.
Een L-proef bestaat uit 30 onderdelen, waarvan het wijken slechts 2 onderdelen zijn. Om fatsoenlijk op L-niveau te rijden moet je ook kunnen goed schakelen met je paard (middenstap, draf en galop), je paard goed nageefelijk houden, nette overgangen rijden etc. Waarom concentreert iedereen zich zo op de 'kunstjes'? Het rijden van bijvoorbeeld een hele nette overgang is een kunst op zich hoor!!! Een nette overgang rijden en je paard met voldoende impuls en takt door de baan laten gaan is nog wel moeilijker dan een paar meter wijken.
Iemand die zijn paard goed voor elkaar heeft en het wijken in een L-proef verprutst kan nog steeds dikke wp in de L rijden hoor. Alleen daar zeg je dan wat; 'iemand die zijn paard GOED voor elkaar heeft'. Imo leer je dat niet zo snel op een manege paard. Die zijn in de regel teveel afgestompt om goed te leren schakelen, om fatsoenlijke middengangen te rijden etc. Ik heb vaak manegewedstrijden gejureerd en het gros van de manegeruiters die dan op L-niveau start zal op officiele wedstrijden in de B zeker nog geen wp halen.
Je hebt gewoon manegeruiterniveau zolang je nog geen officiele KNHS wedstrijden hebt gereden. En met manegeruiterniveau bedoel ik; je kunt blijven zitten zolang het paard niet al te wild doet en je kunt hem in stap, draf en galop krijgen (galop evt. mbv de instructrice) en je kunt hem naar links/rechts sturen. De betere manegeruiter weet het paard nog in de goede galop te krijgen, kan hem een beetje achterwaarts trekken en/og over de buitenschouder weg laten lopen maar daar houdt het wel een beetje op.
Met recreatieniveau wil ik een manegeruiter ook niet vergelijken, want van een recreatieruiter mag je toch wel verwachten dat die zijn paard goed onder controle heeft, en er niet direct naastligt als het paard een keer schrikt op een buitenrit. En in je eentje een buitenrit maken is een heel ander verhaal dan tijdens een manegeles in een groep achter elkaar aanhobbelend een rondje om maken.
Wij krijgen op stal zat van die meiden die van de manege komen. Dan zeggen ze dat ze wel op L-niveau rijden en dat ze de manegepony's hebben 'ingereden'. En dan stappen ze op de pony (lief beest maar wel wat vlug) en bij de eerste schrikreactie/overwachte beweging van de pony liggen ze er al naast. Of ze krijgen hem geen eens de hoefslag over (pony is goed maar niet gek)
En als je kijkt naar mensen met eigen paarden, daarvan komt het gros ook van zijn leven lang de L nog niet uit... En dan zeggen ze; ja maar thuis trainen we op M-niveau. Yeah rightAls je paard thuis daadwerkelijk op M-niveau getraind wordt, dan waren ze op wedstrijden ook allang al M hoor.
Ik zie eerder het omgekeerde; Ik zie mensen in de L of M rijden waarvan ik denk; hoe zijn die ooit de B uitgekomen??? Officieel ben je gewoon een B, L, M, of Z-ruiter als je in die klasse op een officiele wedstrijd een keer een winstpunt hebt gehaald. Eerder niet.
ThaGirl schreef:Nee, niet negatief. Kijk, iedereen moet het leren. Ik ben ook op een manege begonnen. Bijna iedereen is wel op een manege beginnen. En daar is niks mis mee. Maar het gros (dus uitzonderingen daargelaten) zullen met het manegepaard op een officiele KNHS wedstrijd op L-niveau gewoon geen winstpunt scoren. DAT is gewoon realiteit.Ik vind dat je nu wel heel negatief doet over manegeruiters.
jasmijn78 schreef:ECHT paardrijden leer je gewoon niet op een manegepaard.