Afschaffing stang- en trens tot en met het ZZ licht??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Afschaffing stang- en trens tot en met het ZZ licht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:15

Lielle schreef:
Die regel van de hengstencompetitie vond ik idd ook uiterst vreemd, daar heeft de KNHS niets mee te maken.

De KNHS-reglementen gelden op deze wedstrijden, net als tijdens de Pavo-cup.

Een slof toestaan bij prijsuitreikingen vind ik een goede zaak, dat is voor de veiligheid.
Ik doe dat nu trouwens ook al.

Afschaffen van de verplichting om ZZ-L op s&t te rijden vind ik ook prima.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:22

Ik start zelf Z2 en rij op concours altijd met s&t, omdat die van mij er gewoon beter op loopt. In de trainingen rij ik de helft van de tijd gewoon op trens, en ook dat gaat prima. Ik zou het wel jammer vinden als die regel er kwam, omdat hij echt wel beter loopt op stang&trens, maar aan de andere kant zou ik het goed begrijpen want er zijn zoveel ruiters die er niet mee om kunnen gaan.
Dus voor mij zou het jammer zijn, maar ik heb wel begrip voor de regel.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:28

Vindt het een top idee!!!
Krijg verschillende paarden die serieus bang!zijn voor een stang en trens,met de complimenten van onbekwame maar ook van de zogenaamd´bekwame mensen´!!

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:31

Ik zou het prima vinden als de verplichting eraf ging. Heb met mijn vorige paard Z1 op trens gereden en dat beviel prima. Als ik met haar door was gegaan had ik gewoon op trens blijven rijden als dat mocht, ging ok dus....

Dat van die slof, weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden. Ben zelf niet zo voor het gebruik ervan.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:05

Ik heb de hele P&S nog niet eens gekregen! Zou die gister binnen moeten komen?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:07

ik vind het een goed idee!
als je in de Z rijdt, moet je toch ook gewoon kunnen rijden Knipoog

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:00

Vind dit echt een twijfelgeval
Voor diegenen die netjes met S&T kunnen rijden is het zonde, als het verplicht wordt alleen met trens te mogen rijden, voor anderen die er niet mee kunnen rijden is het juist goed.
op zich zou het fijn zijn als je idd mag kiezen ja of nee met alleen trens of met S&T te starten.
Maar ook vind ik dat ze de verplichting van het spoor vanaf de M er wel af mogen halen, en dat je hiervoor dus ook mag kiezen om ermee te rijden ja of nee
En slof bij prijsuitreikingen zie je met het springen tegenwoordig ook geregeld, terwijl ze in het parcours zelf verder niks gebruiken.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:08

Tja, ik zou het wel goed vinden als de verplichting van S&T er af ging. Verplichten op tot ZZ-Z met trens te rijden lijkt me niet zo'n goed idee. Er zijn best wat mensen die nu gewend zijn om met S&T te rijden en weer volledig overgaan op trens is dan best moeilijk hoor! Ik rijd op dressuurwedstrijden ook met S&T, thuis vaak alleen op trens. Toch denk ik dat mijn proeven net iets minder zullen gaan als ik op trens zou rijden.

Slof op KNHS wedstrijden lijkt me geen goed idee. Hengstencompetitie kan ik me nog voorstellen, dat zijn ook meestal professionele ruiters die net iets beter weten wat ze doen....

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:09

Ik zou het erg jammer vinden omdat ik dan met mijn pony (is kleiner dan 1,48 dus mag niet verder dan het Z2) nooit met s&t zou mogen rijden.
Niet dat ik het gelijk zou doen, maar de keuze is er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:25

Lijkt mij raar als ze tot/met ZZ-Z verbieden met s&t te rijden, zeker omdat nu vanaf ZZ-L verplicht is. Lijkt me wel logisch als ze die verplichting eraf halen.
Voor mij maakt nog niet zoveel uit, op concours wissel regelmatig met hoofdstel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:32

Het mag vanaf Z1, verplicht vanaf Z2, toch??

Behalve bij pony's, die mogen niet met s&t.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:36

Het mag idd vanaf Z1, Z2 ook nog vrij en vanaf ZZ-L verplicht. Pony's mogen idd niet (tenzij bij paarden starten)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:46

germie schreef:
Overigens: ik rij nu altijd met stang en trenshoofdstellen vanwege de hoge neusriem (ik gebruik geen sperriem) en de lederen teugels (koop maar eens een normaal hoofdstel zonder die linnen teugels). Zouden ze die dan allemaal uit het assortiment gaan halen omdat er geen vraag meer naar is?

Leren teugels kan je gewoon los kopen hoor, net als Engelse neusriemen, dus ik vind dit een raar excuus om dan maar met S&T te gaan rijden. Verward

Ik vind dat ruiters vanaf het Z wel met S&T moeten kunnen rijden, maar dat er naast het geven van een cijfer op het effect van de hulpen een cijfer moet worden gegeven op 'de juistheid van de hulpen' waar er kritisch gekeken moet worden naar de kleinheid van de hulpen, het spoorgebruik en het gebruik van het bit of de S&T.

Het gebruik van de slof moeten ze juist tegengaan i.p.v. het gebruik te promoten op deze manier. Gebruik dan maar de vriendelijkere Thiedeman teugel; ook al niet super, maar toch een beter alternatief wat overigens al toegestaan is met losrijden. Er zijn teveel mensen die het paard kapotrijden met de slof en dan wordt het ook nog eens toegestaan met losrijden?? Ik vind ook dat je met een slof een vals beeld op kunt roepen en vind het dus onzin om het te gebruiken bij de hengsten competitie.
De paarden moeten een werkbaar karakter houden, dáár zouden ze eens wat strenger op moeten zijn i.p.v. zulke noodgrepen toe te gaan staan...

Mijn mening. Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:53

Ik weet dat het bij de pony's niet mag, maar start bij de paarden.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:39

Ik zou tm het ZZ-Z de keuze vrij laten!
edit: als je S&T gaan afschaffen wordt het niveau veel lager omdat de meeste makkelijker bij elkaar getrokken worden met S&T

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:53

Nistria schreef:
edit: als je S&T gaan afschaffen wordt het niveau veel lager omdat de meeste makkelijker bij elkaar getrokken worden met S&T

lijkt me juist wel goed als mensen ook weer "leren" om een fatsoenlijke proef op een trensje te rijden. Sommige hebben de S&T echt nodig anders rijden ze geen fatsoenlijke (winstpuntwaardige) proef en dat zou niet moeten kunnen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:30

Ik zou het geen slecht idee vinden als de mogelijkheid om te kiezen opgeschroefd wordt naar het Z2 en dan vrij blijft t/m de GP.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:06

@$%& ik zal de KNHS een rekening sturen voor mn pas aangeschafte Passier als dit doorgaat!! Wat een onzin zeg, dit is aan de ruiter om te beoordelen. Mijn paard loopt er veel beter op dan een gewone trens.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:08

Lovely1 schreef:
Nistria schreef:

lijkt me juist wel goed als mensen ook weer "leren" om een fatsoenlijke proef op een trensje te rijden. Sommige hebben de S&T echt nodig anders rijden ze geen fatsoenlijke (winstpuntwaardige) proef en dat zou niet moeten kunnen.

Dat die sommige mensen dan lekker afgestraft gaan worden en laat de rest dan ongemoeid..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:55

Yvonnelind schreef:

Ik vind dat ruiters vanaf het Z wel met S&T moeten kunnen rijden, maar dat er naast het geven van een cijfer op het effect van de hulpen een cijfer moet worden gegeven op 'de juistheid van de hulpen' waar er kritisch gekeken moet worden naar de kleinheid van de hulpen, het spoorgebruik en het gebruik van het bit of de S&T.

Het gebruik van de slof moeten ze juist tegengaan i.p.v. het gebruik te promoten op deze manier. Gebruik dan maar de vriendelijkere Thiedeman teugel; ook al niet super, maar toch een beter alternatief wat overigens al toegestaan is met losrijden. Er zijn teveel mensen die het paard kapotrijden met de slof en dan wordt het ook nog eens toegestaan met losrijden?? Ik vind ook dat je met een slof een vals beeld op kunt roepen en vind het dus onzin om het te gebruiken bij de hengsten competitie.
De paarden moeten een werkbaar karakter houden, dáár zouden ze eens wat strenger op moeten zijn i.p.v. zulke noodgrepen toe te gaan staan...

Mijn mening. Lachen

Het voorstel is alleen maar met het losrijden bij de hengstencompetitie, niet op gewone wedstrijden.

En voor de prijsuitreikingen snap ik het goed, ze willen nog wel eens een sprintje trekken, en de slof hebben ze dan echt niet om om hun paard in de krul te trekken maar als noodrem!
Hoeveel paarden zie je wel niet stijl omhoog gaan met de prijsuitreiking?
De slof kan je dan snel wat losser laten, maar ik zie ze nog zo snel niet effe de thiedeman los maken!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:50

Starbreeze schreef:
@$%& ik zal de KNHS een rekening sturen voor mn pas aangeschafte Passier als dit doorgaat!! Wat een onzin zeg, dit is aan de ruiter om te beoordelen. Mijn paard loopt er veel beter op dan een gewone trens.

Een paard hoort niet veel beter te lopen op een S&T dan een normaal trensje. Het is puur hulpen verfijning. Niks meer. Als het een wereld van verschil maakt doe je toch wat fout.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 20:20

Heb vanmiddag begrepen dat het inderdaad gaat om het toestaan van rijden op trens in de klassen waarin nu stang en trens verplicht is. Als ze dat er nou gewoon bij gezet hadden......

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:21

daffodil schreef:
Heb vanmiddag begrepen dat het inderdaad gaat om het toestaan van rijden op trens in de klassen waarin nu stang en trens verplicht is. Als ze dat er nou gewoon bij gezet hadden......

Toevallig van Richard gehoord? Dat zou trouwens wel een hele mooie ontwikkeling zijn Ja!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 20:24

Nee Jeroen.....Maar waar het nu dus verplicht is om met S&T te rijden zoals het ZZlicht, mag je straks ook kiezen voor trens.

Ze hadden het gewoon wat duidelijker neer moeten zetten!!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:29

daffodil schreef:
Nee Jeroen.....Maar waar het nu dus verplicht is om met S&T te rijden zoals het ZZlicht, mag je straks ook kiezen voor trens.

Ze hadden het gewoon wat duidelijker neer moeten zetten!!!!

Hmm dat veranderd dus in praktijk eigenlijk niks.