7 dagen na enting niet mogen starten....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 7 dagen na enting niet mogen starten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:41

Alle entstof, of de meeste entstof?

Anders zou de 7 dagen regel wel kunnen vervallen Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:43

Dat weet ik niet, of alle DA gebruik maken van dode entstof.

Maar inderdaad, als het een achterhaalde regel is dan kan deze vervallen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:44

Gelukkig zijn er ook diverse DA's die het wél weten en ook duidelijke info op hun site zetten, zoals http://www.dierenkliniekdewoldberg.nl/? ... ktijk&n=29 en http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... paard.html

Mij is altijd verteld dat een paard in de eerste week na een enting vatbaarder is voor ziektekiemen van buitenaf. Er wordt tenslotte met een enting een beetje virus ingespoten en dat heeft invloed op zijn weerstand. In die periode is het beter dat hij zo weinig mogelijk in contact komt met 'vreemde' ziektekiemen (anders dan die van andere paarden op zijn eigen stal) en misschien is hij zelf ook wel 'besmettelijk' op dat moment (zal het eens aan mijn DA vragen).

Wat mensen buiten de wedstrijden om met hun paard doen is natuurlijk niet te controleren, maar met een regel in het wedstrijdreglement hoop je dan iig dat mensen met hun pas geënte paard van de wedstrijdterreinen wegblijven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:45

Apple schreef:
"Vroeger" bestond de entstof uit verzwakt levend virus, op wedstrijd zou je dan dus andere paarden kunnen aansteken. Tegenwoordig is alle entstof dood virus dus zou je dat probleem niet meer hebben.

Als dat zo is, dan zou het idd achterhaald kunnen zijn.

Maar dan zit je nog met het feit dat de weerstand van je eigen paard even een paar dagen wat anders dan anders is na een enting, dus dan kan jouw paard aangestoken worden door andere paarden. Misschien is het goed dat die regel blijft bestaan om paarden in bescherming te nemen tegen hun eigenaren die vinden dat het best kan, de dag na een enting op concours gaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:48

Zelf vatbaarder zijn dat zou ook nog een achterliggende reden kunnen zijn. Dan wordt het paard eigenlijk tegen de eigenaar in bescherming genomen Haha!.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:49

Yup, of het nou levende of dode entstof is: hoe dan ook wordt er iets 'lichaamsvreemds' ingespoten dat een plekje moet krijgen in het systeem van het paard en dat kost even wat tijd.

shron_silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:50

Klopt, mag 7 dagen na de enting niet op wedstrijd. Hoorde het ook pas vorige week hoor Knipoog toen me pony ge-ent werd

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:52

Ik had mijn eerste startkaart in 1986 en voor zover ik me kan herinneren was die regel er toen al.

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 18:55

Schijnt inderdaad een hele oude regel te zijn, bestaat al heel lang. Wel apart dat veel mensen het niet weten.
De reden ervan is me nu duidelijk en dat is fijn want ik wil altijd wel graag weten waarom er een regel is Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:30

nooit geweten. goed dat ik t nu lees.

t zal maar een kampioenschap zijn dat je om zo'n reden wordt gediskwalificeerd

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 07:26

Dit wist ik ook niet.... we houden het voor de volgende keer in de gaten Knipoog

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:00

Ik wist het ook niet, waar Bokt toch al niet goed voor is Haha! Alvast bedankt topicstarter!

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 12:31

Ik heb nog even contact gehad met mijn DA. Hij dacht dat ze niet zo streng waren en had daarom gezegd dat je wel kom starten. Het goede is dat hij vanaf nu steevast gaat vermelden dat je echt 7 dagen niet mag starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:34

Ze zijn idd zo streng.Alleen is er niet zo vaak controle

Ook de basis enting niet oke, al is dat jaren terug en je hebt pech Lachen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:43

goh, ben blij dat ik dit nu lees, ik wist het niet eigenlijk....

Een andere vraag ( beetje off topic, hoop dat het niet erg is). Ik werd afgelopen zomer eens bijna uitgesloten omdat de entingen 3 dagen minder dan een jaar uit elkaar zouden mogen liggen. Een voorbeeld voor de duidelijkheid, met entingen op 19-12-2005 en 18-12-2006 zou je niet mogen starten, met entingen op 19-12-2005 en 15-12-2006 mag het wel. Dit was mij totaal onbekend en aangezien de controleur het ook niet terug kon vinden ( Koe ) op dat moment mocht ik gewoon rijden.

Iemand die hier ooit van gehoord heeft? Mijn DA in ieder geval ook niet

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:06

Dat klopt niet, binnen het jaar moet opnieuw ge-ent worden, als het tenminste om een paard gaat die niet internationaal start. Wij enten altijd een jaar - 1 dag later.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:13

loulou schreef:
nooit geweten. goed dat ik t nu lees.

t zal maar een kampioenschap zijn dat je om zo'n reden wordt gediskwalificeerd

Ja, dat is mij overkomen tijdens de voorselectie. Alles ging daar mis, dus pech. Ik wist het ook niet, nu dus wel. Volgens de official had het inderdaad te maken met het aansteken van andere paarden. Wel raar dat ze dan na de proef controleren en niet voordat je het terrein opkomt. Zal mij niet meer gebeuren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:42

SGWOllie schreef:
Ik werd afgelopen zomer eens bijna uitgesloten omdat de entingen 3 dagen minder dan een jaar uit elkaar zouden mogen liggen. Een voorbeeld voor de duidelijkheid, met entingen op 19-12-2005 en 18-12-2006 zou je niet mogen starten, met entingen op 19-12-2005 en 15-12-2006 mag het wel. Dit was mij totaal onbekend en aangezien de controleur het ook niet terug kon vinden ( Koe ) op dat moment mocht ik gewoon rijden.

Daarover staat niets in de reglementen. Terecht dat je gewoon mocht rijden.

Als ik op een wedstrijd door een official ergens op word aangesproken en ik weet zeker dat diegene het bij het verkeerde eind heeft, dan vraag ik of die persoon mij kan laten zien waar het staat in het reglement. Misschien een tip voor ruiters: zorg dat je een kopie van het reglement (het algemene en het voor jou geldende disciplinereglement) in je auto hebt liggen. Je kunt het zo van internet printen. Is er dan een keer onduidelijkheid, dan kun je zelf iig ter plekke opzoeken hoe het zit.

Wat entingen betreft ben ik vrij goed op de hoogte van wat wel en niet mag, aangezien de controle daarop bij endurancewedstrijden al jaren zeer streng is (dan hoor je op een gegeven moment wel te weten waar op wordt gelet). De enthistorie is zelfs het eerste wat wordt gecontroleerd als je bij de DA aankomt voor de voorkeuring. Is er iets mis met de enting (bijvoorbeeld drie jaar geleden een paar dagen te laat geënt of een basisenting die niet klopt), dan kun je linea recta naar huis.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:19

Neonlight schreef:
Dat klopt niet, binnen het jaar moet opnieuw ge-ent worden, als het tenminste om een paard gaat die niet internationaal start. Wij enten altijd een jaar - 1 dag later.

het moet volgens mijn DA idd een jaar -1 dag zijn.
als je dus op 19-1-2006 heb geent dan moet de volgende enting uiterlijk op 18-1-2007 gedaan zijn.

wist ik ook niet. ik had hem dus gewoon precies op de 19e laten komen. gelukkig was hij zo vriendelijk een dag eerder op te schrijven Clown

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:01

waar bokt aalemaal wel niet goed voor is!! heb nooit geweten dat je na het enten 7 dagen niet mag starten. goed dat ik dat weet nu, is wel iets om rekening mee te houden.
Vreemd eigenlijk snap de reden niet? je rijd dan thuis toch ook gewoon of zou het komen dat het dan op de dopinglijst staat?
lijkt me trouwens ook niet echt logisch!
Heb ik van de zomer geluk gehad mijn paardje was de week voor de keuring nog geënt of geld het alleen voor wedstrijden?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:02

Lees even de uitleg die hierboven door verschillende mensen is gegeven, dan begrijp je het misschien wat beter.

En:

Karin schreef:
Wat mensen buiten de wedstrijden om met hun paard doen is natuurlijk niet te controleren, maar met een regel in het wedstrijdreglement hoop je dan iig dat mensen met hun pas geënte paard van de wedstrijdterreinen wegblijven.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:14

Bloos! Wat goed dat ik dit lees!
Anders was mij misschien wel hetzelfde overkomen.. Lachen

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:01

Ik bedacht het toevallig van de week, dat ik vaag ooit zoiets over zo'n regel had gelezen. De paarden worden morgen geënt, en ik heb zaterdag wedstrijd. Ik heb de enting voor mijn paard dus maar afgezegd, ze gaat toch 2 x per jaar, maar nu dus even wat later.

wendy_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:09

Is maar goed dat ik dit lees.
Mijn pony wordt donderdag geënt en had voor zaterdag een wedstrijd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:54

Die 10 dagen die hier genoemd worden, komen niet uit de lucht vallen. Tot 2 of 3 jaar geleden was het idd 10 dagen voor de wedstrijd.
Dat is nog niet zo lang geleden veranderd naar 7 dagen.

*edit* misschien dat die verandering wel te maken heeft met de soort entstof? Vroeger mocht je je paard ook niet in het zweet rijden en daar zijn ze inmiddels ook vanaf gestapt.