Springsport versus Dressuur!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ik spring.....

Poll eindigt op

nooit
12 (6%)
af en toe recreatief
46 (23%)
0 tot 50 cm
7 (3%)
50 tot 80 cm
25 (12%)
80 tot 100 cm
26 (13%)
B-niveau
33 (16%)
L-niveau
23 (11%)
M-niveau
13 (6%)
Z-niveau
7 (3%)
ZZ-niveau
2 (1%)
hoger dan ZZ
4 (2%)

Totaal aantal stemmen: 198

OemmiejO

Re: Springsport versus Dressuur!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:31

Als mijn pony (en ik natuurlijk) er klaar voor is, wil ik haar ook graag in de springsport gaan starten. Lachen
Bij ons zijn alleen bijna nooit springwedstrijden in de buurt, voor zover ik weet..

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:20

ik spring nu in het L en hopelijk van de zomer in het M Schijnheilig haha

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:00

Ik was vroeger een dressuur knakker en kon voor geen meter springen. Nu start ik zelf in de B!
Bij mij in de vereniging is het overigens ook zo dat er bijna niet meer gesprongen word... ik ben zowat de enige.

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:14

@ floor01, welke vereniging zit jij dan, in limburg of utrecht?

nanda_bobok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:40

ook ik spring veel en ga binnenkort wedstrijden rijden..
hier in de buurt zijn een aantal clubs waar geen of misschien 1-2 springruiters zitten. (die clubs zijn meteen weggestreept:P )
en de springlessen zijn ook schaars..
gelukkig is er hier in de buurt iniedergeval 1 wedstrijd terrein wat hele mooie springwedstrijden houd met veel ruimte enz.. perfect Lachen
maar ik ben het er helemaal mee eens dat de springsport aardig achteruit aan het gaan is, en ook dat afwisseling goed is voor de paarden een sprongetje en een buitenritje op zn tijd is goed, even wat anders met andere spieren of even lekker ontspannen...
zo blijven de paarden het ook leuk vinden..!!
want als zij het niet leuk vinden.., dan is de lol er voor ons toch ook af...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:03

Scum schreef:
(maar SGW is dan ook niet zo eng als gewone hindernissen).
Haha hier moest ik even om lachen. Als ik naar SGW hindernissen kijk vind ik ze denk ik wel 10x enger dan gewone hindernissen. Complette picknicktafels, struiken e.d. moeten overwonnen worden. Dat in vergelijking met 2 staanders met 3 of 4 balken d'r op Nagelbijten / Gniffelen geef mij maar een gewone 'enge' hindernis Tong uitsteken

SGW vind ik ook wel leuk, maar vooral om te zien! Ik zou het best eens willen proberen, maar die hindernissen.. brr.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:35

Citaat:
Ik vind het bovenstaande een zorgwekkende ontwikkeling en vraag me af hoe andere ruiters hierover denken. Springen is namelijk erg leuk en lang niet zo eng als veel mensen denken. Graag jullie reacties...........?

Nou ik ben vroeger met mijn vorige paard nogal een paar keer eraf geklettert. Die sprong thuis en met lessen alles, in een parcours compleet door het lint. Heb ik maar afgegeven, elke keer ernaast liggen is ook niet geweldig.

Nou met mijn huidige paard, ben ik een flinke tijd bezig geweest om hem goed onder controle te krijgen. Maar afgelopen weekend ben ik dus voor het eerst in mijn leven officieel B gestart Go jij! Go jij! . Het was voor ons beide nieuw, ik had 1 weigering en een extra volte omdat ik voelde dat meneer als een gek wilde vertrekken naar hindernis 2 Vork . Mijn paard kan het goed en vind het geweldig, en daardoor ben ik ermee begonnen. Als afwisseling voor hem. En wonder boven wonder, ik vind het nog leuk ook Haha! . Vooral nu we hard vooruit gaan. Dus op naar de volgende wedstrijd !

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:42

Ik denk dat je wel een punt hebt. In onze cursus Orun eerste fase waren nauwelijks nog mensen die ook springen erbij deden, verreweg de meesten deden alleen dressuur.
Ik heb zelf één keer in de week springles en vind het geweldig, goed voor de afwisseling maar het helpt ook echt om je gevoel nog verder te ontwikkelen!

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:52

op de vereniging waar ik lid was sprong juist iedereen alleen maar..
nu ben ik ergens anders lid maar ook hier zijn er echt meer dan genoeg springruiters..
dat er zorgwekkend weinig springruiters zijn heb ik hier dus iig nog niet ervaren Tong uitsteken
(provincie Utrecht)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:08

brabant zijn er meer dressuurruiters dan wat anders volgens mij...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:11

Ik rijd recratief en spring zo af en toe ook. Tot nu toe is 50cm het hoogst maar ik ga binnenkort weer eens wat hoger en ook meerdere hindernissen in de bak zetten. Gelukkig heb ik alles tot mijn eigen beschikking.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:14

Bij ons op de vereninging springen er juist veel Ja vooral bij de paarden dan bij de pony's maar 2 en er gaan volgens mij nog een paar(en ik zelf ook nog met een andere pony)

er word in alle klasses wel gereden..
Zelf ben ik nu L+10 en mijn pony is een echte springer vandaag even een parcours geoefend voor de M en het ging super 3 x foutloos Haha!

mijn record is 1.15(met een D-pony van 1.44

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:33

randie schreef:
brabant zijn er meer dressuurruiters dan wat anders volgens mij...

maar bijna nergens zijn de springrubrieken zo vol als in brabant Knipoog
(maargoed, denk dat er gemiddeld ook zowiezo meer paardenmensen zijn in brabant dan in andere plekken van nL)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:36

Citaat:
maar bijna nergens zijn de springrubrieken zo vol als in brabant
(maargoed, denk dat er gemiddeld ook zowiezo meer paardenmensen zijn in brabant dan in andere plekken van nL)

klopt maar wanneer je naar "de top" gaat kijken..dan komen er veel grote dressuurruiters uit brabant. Springruiters meer uit het noorden?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:38

ja... eigenlijk wel he? twente en drenthe Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:40

Piet Raymakers, Albert Voorn, Emile Hendrix, Bert Romp, Rob Ehrens, Leopold en Matthijs van Asten. Even zo een paar die me te binnen schieten uit Brabant/Limburg.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:41

Ik zou best vaker willen springen, maar ik vind het eng, dus goede instructie is noodzakelijk, anders durf ik het niet aan.
Bij onze club zijn wel springlessen maar die zijn echt voor de wedstrijdruiters, het niveau is te hoog om zo maar even mee te doen. 50 cm is voor mij op het moment echt hoog genoeg!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:42

ja klopt
en wat ik zeg idd.. een L rubriek met dik 100 starts... dat lukt in Utrecht/Zuid Holland ook echt niet hoor!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:43

Albert Voorn, heb ik laatst een clinic van gehad maar die klonk toch absoluut niet brabants moet ik zeggen Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:44

Ik ook, jij toevallig ook in Vught? Albert zit in Someren.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:44

Noukie schreef:
ja klopt
en wat ik zeg idd.. een L rubriek met dik 100 starts... dat lukt in Utrecht/Zuid Holland ook echt niet hoor!

jahwel hoor Tong uitsteken Agterberg had altijd ruim 100 starts Haha! haha

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:49

Quidou schreef:
Noukie schreef:
ja klopt

jahwel hoor Tong uitsteken Agterberg had altijd ruim 100 starts Haha! haha

echt?
hmm, ik ben er alleen met M en Z paarden geweest. Toen moest ik nog heel hard rennen om allebei de M paarden op tijd klaar te hebben en vervolgens ook weer een Z paard tijdig bij de ruiter aangeleverd te krijgen Knipoog

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:54

startlijsten staan er niet meer op maar afgelopen jaar waren er in de B en in het L zowiesow meer dan 100.. Ja

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:44

Nou, ik woon ook in N. Brabant, maar hier in de buurt (Kring Cuijk) word er echt niet veel georganiseerd op springgebied. We hadden wel altijd de oefenparcoursen in Wanroy, maar dat is ook maar de vraag hoe lang dat nog duurt. Bij ons op de club is er welgeteld 1 ponyamazone die springt dus dat schiet ook niet echt op...
Ik heb met Jumper wel gesprongen, maar ben daar door mijn eigen rug en knie/enkelklachten mee gestopt. Ondertussen mag Jumper liever niet meer springen maar zijn mijn eigen klachten door Herbalife verdwenen dus misschien ga ik met mijn jonge merrie straks toch weer springen als ze zo ver is (dat duurt dus nog wel even Haha! )

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:23

België is dan zo al springen wat de klok slaagt, ik woon vlak tegen de grens met Nederland, en daar is ook NIETS te beleven, op één manege na met een MINI binnenbak ! (dus in de winter helemaal niks, nada, noppes !)
Nu in de winter moeten we steeds helemaal naar antwerpen zelf rijden gwn omdat hier in de kempen, regio Turnhout NIETS te doen is.
Dus het maakt volgens mij niet uit in welk land, ma gwn in welke streek je woont of er veel/weinig springwedstrijden enzo worden georganiseerd... ! Want dressuur is in België ook zeker niet vet !

Oh ! En wij gaan in de winter trouwens altijd op oefenparcours naar nederland Lachen ! Ergens tegen Tilburg Lachen !