Paard staakt in de ring omdat ze bang is!??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re: Paard staakt in de ring omdat ze bang is!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 08:52

Hoeveel punten heb je in het Z bij elkaar gereden in hoeveel wedstrijden?
Het kan maar zo zijn dat ie toch ergens last van heeft maar vaak voel je dat zelf wel aan. wellicht heeft ie tijdens et rollen zich een keer verdraait en zit ie nu gewoon nietlekker in zijn vel.
Mijn paard heeft een keer een klap gehad op concours van een ander paard en heeft nu na dik 2 jaar nog steeds angst als een paard op een bepaalde manier op haar af komt. dan kan ze echt gaan flippen. Ik merk aan haar dat het echt angst is dus ik negeer het zo veel mogelijk.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:56

Ik heb hetzelfde gehad met mijn paard. Tot aan de Z keek hij nergens naar op wedstrijden. Hoe druk een concours ook was, en waar andere paarden compleet flipten bleef hij altijd kalm en onverstoorbaar.

Van de ene op de andere dag was (toen ik al even in de Z startte) hij op een wedstrijd ineens bang van een menkarretje wat in de hoek stond. Zo erg dat ik gediskwalificeerd werd omdat ik hem niet meer voor of achteruit kreeg. De tweede proef ging hij er gewoon langs en hadden we een prijs en een dikke winstpunt. Vanaf dat moment heb ik een periode gehad waarin hij dat grapje dus steeds weer probeerde. (mijn paard was en is compleet gezond en liep thuis in de training de sterren van de hemel.) Ik heb toen 5 weken 5 wedstrijden achter elkaar gepland. Tijdens het ringverkennen reed ik hem dan flink brutaal naar voren zodat hij geen kans kreeg om stil te gaan staan. Op het moment dat hij namelijk stil ging staan, was ik verloren. Dus teugels los, zweep erbij en hoe dan ook; flink naar voren rijden. Na wedstrijd nr. 3 was het helemaal over en liep hij op wedstrijden ook weer de sterren van de hemel. Daarna heb ik er bijna geen last meer van gehad (een heel enkele keer, maar dan was er ook echt wat 'engs' waar alle andere deelnemende paarden ook last van hadden).

Ik weet niet of deze methode voor jou ook werkt. Mijn paard is nogal brutaal/dominant en niet zo snel onder de indruk. Als je een echte bloedkikker hebt die echt bang is of een hele slechte ervaring heeft gehad zal het minder goed werken. Maar daarbij blijf ik wel van mening dat een paard wel mag schikken, maar op het moment dat je voorwaarts wil gaan, moet je wel een voorwaartse reactie krijgen. Hoe dan ook. Pas als het paard voorwaarts gaat kun het het 'probleem' gaan oplossen.

Ik zie echter veel ruiters die dan op zo'n moment hun paard teveel vast blijven houden van voren, en daar krijgen ze dan verzet op. Je moet hem wel de ruimte geven om voorwaarts te gaan, dus teugels los. Voorwaarts is voorwaarts; linksom of rechtsom, in galop of draf en ook al valt hij helemaal uit elkaar. Pas als de gang er in zit kun je dat weer herstellen. (en dan niet je paard recht op het 'engs' afsturen, maar gewoon proberen over de hoefslag te rijden of hem op de volte te zetten en dan de volte steeds vergroten tot je vanzelf weer over de hoefslag gaat. Licht schoudervoor stellen zodat zijn hoofd afgewend is van het 'engs' wil ook vaak wel helpen. (Maar dat gaat alleen als je je paard goed voorwaarts aan je been hebt)

Voordat je het op een dergelijke manier op gaat lossen op wedstrijden vind ik wel dat je paard thuis in de training helemaal voor elkaar moet zijn en dat je zeker weet dat hij niks mankeert.

_knollie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 19:51

oosterhoff schreef:
Hoeveel punten heb je in het Z bij elkaar gereden in hoeveel wedstrijden?
Het kan maar zo zijn dat ie toch ergens last van heeft maar vaak voel je dat zelf wel aan. wellicht heeft ie tijdens et rollen zich een keer verdraait en zit ie nu gewoon nietlekker in zijn vel.
Mijn paard heeft een keer een klap gehad op concours van een ander paard en heeft nu na dik 2 jaar nog steeds angst als een paard op een bepaalde manier op haar af komt. dan kan ze echt gaan flippen. Ik merk aan haar dat het echt angst is dus ik negeer het zo veel mogelijk.

Ik heb 4 winstpunten in ongeveer 7 wedstrijden bij elkaar gereden....de laatste paar keer ging het dus mis dat ze bang was van alles en had ik geen winstpunt. Als ze normaal loopt heb ik eigenlijk altijd dik winst...

Ik wil jullie allemaal heeel erg bedanken voor de reacties. jullie hebben me een beetje moed gegeven....ik zat echt even in een dipje sinds die laatste wedstrijd...voelde me zo rot.

Ik heb echt heel veel aan jullie tips! Ik ga het gewoon weer proberen een x HC of onderling te starten!

Bedankt he!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:47

je zegt dat het angst is?
waarom zou een zweep dan helpen?

ga meer oefenen op vreemd terrein,zorg dat ze vertrouwen in je krijgt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 09:00

daniella74 schreef:
Marije wij zitten redelijk op 1 lijn ook in het schrikkende toppaarden topic Knipoog.
Misverstand opgelost.

Oke dan is mijn gevoel hierbij bevestigd!