Tips gevraagd om iemand te leren voorlezen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SelenaV

Re: Tips gevraagd om iemand te leren voorlezen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:55

Mijn vriend heeft zaterdag ook voor het eerst ee proef voor gelezen.. Normaal leest mijn moeder voor, maar ik wou hem weleens horen voorlezen,.Dus heb ik eve n in de manege gereden(gewoon training natuurlijk) Knipoog
Het ging best goed..
Hij wist een klein beetje de bordjes.. Ik zei je moet onthouden.
Alle Friese Boeren Met Centen Hebben Een Koe..
En dan als hij een onderdeel moet voorlezen, dat hij daarna kijkt waar ik ben.. Want hij weet gelukkig wel wat van hand veranderen, voltes en dat soort dingen zijn, dus dat is wel weer handig..

Het ging echt best goed haha, Gewoon trainen dus..als hij weet wat voltes, en die dingen allemaal zijn dan kan hij tussendoor heel even kijken waar je bent, en weer verder lezen.. Sommigen stukjes moeten iets snellen en andere langzamer, dat is gewoon even oefenen!

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:51

Veel oefenen en zorgen dat ze weten waar de leters zijn!
Bijvoorbeeld de bak na maken in een schoenendoos en de letters er in zettten. Dan met speelgoedpaardje diegene de oefeningen laten doen Knipoog

En vooral rustig blijven als het verkeerd gaat.
De eerste paar proefen die hij gaat voorlezen toch maar even de hele proef uit je hoofd leren!!

wonderlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:07

ik ben 12 jaar en heb al een paar keer het Z gelezen maar sommige regels die daar staan moet je overslaan heel apart .
maar je kan hem ook een boekje geven met de proeven en dan heel duidelijk tekenen,rijden,uitleggen.
ik ben begonnen met onderling maar je neemt natuurlijk wel een aardig risico op je als je hoog leest Pling

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:40

Toen ik voor het eerst mijn vriendin in de Z1 met de nieuwe proeven ging voorlezen, ben ik bij haar thuis het eerst even een keer gaan proberen. Ook om af te tasten wat het makkelijkste voorlezen is. Zij kent de proef uit haar hoofd en ik ben slechts een geheugensteun. Wanneer zij onderdeel 1 uitvoert, lees ik onderdeel 2 alvast voor. Belangrijkste met het voorlezen vind ik dat dit duidelijk en qua timing goed gebeurd. Dan is het wel handig dat je ook weet WAT je voorleest om verwarring te voorkomen.

Soms zie ik voorlezers alles zo snel opdreunen dat de ruiter het niet meer kan volgen met als gevolg alles slordig neergezet wordt en zelfs dingen vergeten worden. Misschien ook handig als je vriend bij het voorlezen 2 of 3 starters voor jou alvast naar de baan gaat en meeleest. Dan heeft hij ook het gevoel en idee wat je te wachten staat.

@ Wonderlover
In de Z kun je idd een aantal regels wel overslaan, die spreken voor de ruiters voorzich en zijn teveel werk om voor te lezen. tegen die tijd dat jij dat klaar hebt loop je achter Knipoog

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:51

Ik ben anderhalf jaar gelden in de B begonnen en manlief min of meer gedwongen gebombardeerd tot voorlezer. Voor de eerste wedstrijd thuis 2 x geoefend en precies gebruld wanneer ik de volgende opdracht wilde horen en vervolgens gewoon op concours gestart. Het is wel even spannend, maar als je zef de proef kent maakt het niet zoveel uit. Mijn man heeft niet veel met paarden en kende dus ook geen figuren of wat. Toch heeft hij maar 1x fout gelezen en toen had hij per ongeluk de verkeerde proef voor zich liggen, Na het groeten (oude proeven) heb ik heel hard gebruld "verkeerde proef nr???" en ben zelf uit het hoofd verder gegaan, hij is ook weer gewoon ingehaakt !!! OK dan! Heb me later wel bij de jury even geexcusseerd voor mijn gebrul (was outdoorconcours), maar uitgelegd dat manlief anders helemaal geen idee wat wat hij aan het lezen was Knipoog

Elke nieuwe proef is voor hem wel even spannend, maar hij kijkt gewoon een paar combi's als ik aant losrijden ben, dan heeft hij de lijnen en timing zo door. De DVD met nieuwe proeven is ook wel heel erg fijn hiervoor.

Tegenwoordig heb ik me aangeleerd om de proeven gewoon altijd uit het hoofd te rijden en geen voorlezer, zodat manlief kan filmen, nog beter !
Zo had ik wel laatst op een buitenconcours dat iemand van allerlei vragen begon te stellen aan mij, terwijl ik al met mijn proef bezig was, maar geen voorlezer had. Frusty Dat is pas raar, maar gelukkig ik heb geen aandacht aan hem geschonken en hij kreeg later toch wel door dat ik toch echt aan het rijden was, haha Pling

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:38

SelenaV schreef:
Mijn vriend heeft zaterdag ook voor het eerst ee proef voor gelezen.. Normaal leest mijn moeder voor, maar ik wou hem weleens horen voorlezen,.Dus heb ik eve n in de manege gereden(gewoon training natuurlijk) Knipoog
Het ging best goed..
Hij wist een klein beetje de bordjes.. Ik zei je moet onthouden.
Alle Friese Boeren Met Centen Hebben Een Koe..
En dan als hij een onderdeel moet voorlezen, dat hij daarna kijkt waar ik ben.. Want hij weet gelukkig wel wat van hand veranderen, voltes en dat soort dingen zijn, dus dat is wel weer handig..

Het ging echt best goed haha, Gewoon trainen dus..als hij weet wat voltes, en die dingen allemaal zijn dan kan hij tussendoor heel even kijken waar je bent, en weer verder lezen.. Sommigen stukjes moeten iets snellen en andere langzamer, dat is gewoon even oefenen!

Zo heeft mn moeder het van de week ook geprobeerd en dat ging eingelijk best heel goed.
nog een paar x oefenen en dan kan ze het ook op wedstrijd Lachen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:57

Oefenen, oefenen, oefenen. Dan bespreken wat er fout ging, en weer oefenen. Ook kan de voorlezer kijken naar andere mensen die voorlezen. Dan kun jij zeggen wat die gene goed en wat die fout doet.

Zo heeft mijn mam het geleerd Haha!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:13

gewoon oefenen Haha!

Plattegrond maken met alle letters van de bak, ook die in het midden. En dan uitknippen en met een paperclip aan het boekje vast doen, op zo'n manier dat de bak 'voor je ligt' dus de letter waar je staat aan jouw kant.

Altijd, Altijd, Altijd jezelf de schuld geven als er iets fout gaat. Ik zeg zo als ik verkeerd rijd, ook al staat er iemand de verkeerde proef te lezen, het is toch mijn schuld had ik hem maar beter moeten kennen Lachen Het blijft immers jou wedstrijd en scheelt stress voor je lezer

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:29

Gewoon oefenen idd Haha!.
Tijdens t rijden thuis gewoon je toekomstige voorlezer de proef laten voorlezen, dan gaat t vanzelf goed Knipoog

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:32

En zeg tegen hem dat hij duidelijk en hard moet praten en alles 2x moet zeggen (vind ik tenminste altijd prettig Lachen )

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:00

Mijn vader heeft het ook geleerd door veel oefenen.
Hij heeft nogsteeds voor de zekerheid altijd het plattegrondje met de letters erbij, dan voelt hij zich toch wat zekerder. Lachen

__Kim__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:01

Inderdaad wat de meeste al zeggen, heel veel oefenen eventueel met een plattegrondje erbij.
En zorgen dat je zeker in het begin. De proef uit je hoofd kent. Als het dan fout gaat kan je hem zelf nog netjes uitrijden.