( ivm starten hengst ) welke keuze zal ik maken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaill87

Re: ( ivm starten hengst ) welke keuze zal ik maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 20:21

hm ja dat is ook weer een punt.. Misschien is het mogelijk dat ik mn arabier anders eerst alleen onderling start ( dus zonder meedingen ) en dan de Fries wel officieel.
Maar goed dan kan ik net zo goed die Fries gaan starten en 1 keer per maand ofzo mn Arabier op de AVS wedstrijden. Kan ik wel flink veel ervaring opdoen.. Best lastig hoor, een hengst hebben en dat terwijl ik me bijna schaam om te zeggen dat ie hengst is Tong uitsteken

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:22

Katja schreef:
Waarom moet een hengst altijd gecastreerd worden? Als hij gewoon braaf is dan kan hij toch lekker hengst blijven.
Wij verkochten een tijd geleden een hengst die zo braaf was dat hij tussen de ruinen buiten stond. Beestje moest toch gecastreerd worden omdat een hengst gevaarlijk is. Krijgt complicaties bij de castratie en is nooit meer helemaal goed geworden.
Lastige hengsten moet je laten casteren maar als hij braaf is zie ik het nut er niet zo van in.

Ben het hier 100% mee eens. Onzin om altijd die hengsten te laten castreren, terwijl het in een aantal gevallen eigenlijk niet nodig is. Ga met de fries starten, die kans zou ik zeker meepakken. Lachen

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 20:31

bedankt september, dat vind ik nou ook 1 van de leukere reacties Haha! gelukkig denkt niet iedereen hetzelfde over hengsten ( niet om mensen die hier anders over denken aan te vallen, als je geen goede ervaringen met hengsten heb kan ik je best begrijpen )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:40

Ik heb hele goede ervaringen met hengsten Ja vandaar ook mijn antwoord/reactie Haha!
Als je met onderling, HC starten bedoelt dan zit je nog met hetzelfde probleem, nl je eigen kwalificatie.
Je geeft zelf aan dat het wat problematies is om je eigen paard te starten ivm je eigen kwalificaties, geen L2, ik gaf toen enkel aan dat er nog een keuze optie is, je kunt overwegen hoeveel meerwaarde het geeft om hem hengst te houden met het oog op je wedstrijdambities met hem.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 20:48

oke ik snap je.. maar goed ik laat mijn paard alsnog niet castreren.. misschien is ie met de wedstrijden wel helemaal niet zoals ik van hem verwacht op die momenten.. ja jammer dan, dan geen wedstrijden voor hem. En als ik hem dan gecastreerd zou hebben, heb ik dat dus gewoon voor l*l gedaan.. dat risico neem ik al helemaal niet.. Ik rij dan niet officieel L2, maar kan zelf wel alles tot het M1 ong.. dus over mezelf zit ik echt niet in ( niet arrogant bedoelt, rij echt niet perfect hoor ). Mijn paardje moet nog wel veel leren, maar goed hiervoor lessen we ook 2 x per week.
Maar over castreren denk ik niet eens na, dit doe ik gewoon simpelweg niet omdat het niet nodig is. En ja, dan zal ik verder moeten reizen voor de AVS wedstrijden of eerst met een ander paard moeten starten tot het L2, maar ik wil wedstrijden rijden en daar hoeft mn paardje niet onder te "lijden" ( castratie dus )..

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 20:52

wil niet stronteigenwijs overkomen hoor met dat ik wil het toch niet Tong uitsteken maar iedereen die mn paard kent zegt dat het volslagen belachelijk zou zijn als ik hem laat helpen ( komt beetje op hetzelfde neer als je je merrie laat steriliseren om niks, zeg maar ) ok hij staat niet met merries los, lekker belangrijk staan sommige ruinen ook niet. Er zijn dus geen echte nadelen aan hem als hengst..

Soms is t best raar om je paard zo te gaan verdedigen, maar wil niet penny overkomen van nou mijn hengst is toevallig wel braaf, maar ja hij is nou eenmaal wel zo braaf.. liefst zou ik iedereen naar m laten kijken van zie je nou Tong uitsteken heel irritant haha

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:55

Ach als jezelf M nivo traint zou je met een Z paard binnen 11 proeven L2 + winst kunnen zijn, 2 proeven per concours, ben je met 6 concoursen L2 + winst. Haha! en kun je je eigen paard starten.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:57

Is het eigenlijk ook mogelijk met een hengst te starten als je ooit bij de pony's M bend gestart?

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 21:02

haha alane, ja zou kunnen ja Haha! weet niet hoe die Fries op wedstrijd is, heb m pas 1 keer gereden en hij doet nu niet al teveel omdat de eigenaresse zwanger is, maar hij pakt het allemaal zo makkelijk op.. dus verwacht idd niet dat het lang zal duren tot ik die wp heb.. maar t nadeel is die 1 x per week trainen :S vandaar mn 2 strijd, kan niet van mij en t paard gaan verwachten om min. 1 winst te pakken bij elke wedstrijd als we zo weinig trainen.. maar ja wie weet is ie wel supergoed hihi Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:07

Volgend jaar, klinkt een eind weg, maar dan heb je de almelose ruiterdagen weer, in Almelo, peerd kun je daar stallen, en als je goed je best doet kun je het volgens mij in die week redden Ja
neem je 4 weken vakantie, train je het apezuur, peerd achter de auto voor de conditie, en gaan met die banaan... ehm fries Tong uitsteken ben je met 4 weken L2 + en kun je je eigen paard starten Pling tadaaa Clown

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 21:17

haha vol met ideeen he jij Haha!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:29

luffwinny schreef:
Is het eigenlijk ook mogelijk met een hengst te starten als je ooit bij de pony's M bend gestart?

ja dat kan Knipoog

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:54

Ik zou beide gaan starten je hengst op de AVS wedstrijden(doen jullie samen ook direct ervaring op) en met de fries ook gaan starten met dit paard doe je zelf ook weer ervaring op wat je met je hengst ook weer kan gaan gebruiken, en op deze manier heb je 2 kansen om je punten bij elkaar te halen Knipoog
In elk geval alvast heel veel succes gewenst met je hengst, en de wedstrijden natuurlijk Haha!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 20:27

remsy : ja dit zou idd een goede mogelijkheid zijn, en zeker leerzaam ja.. Ga ik toch ook eens overwegen, al wordt het wel een duur geintje zo Tong uitsteken zeker als ze t startgeld willen gaan verhogen.. maar zeker een goed idee, bedankt !

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:06

Mischien in de buurt op een manege FNRS starten.Doorijden tot over de F12 ....en je mag zo me tje hengst starten....
Het is alleen wel aan de manege eigeneraar of je met een hengst mee mag starten.
Zo doe ik het ook en ik ga avs starten.

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 01:40

Caasje niet casteren! Dat is zonde toch. Ik had met die fries gaan starten. Caas in zo lief voor hengst zijnde zou zonde zijn!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 09:34

don't panic Tong uitsteken Caasje wordt echt niet gecastreerd hoor Haha! is ie veel te braaf voor idd...

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:54

Ik zou lekker beginnen met die Fries, super om van te leren.

En Frederika, niet alle Friezen zijn makke beesten hoor. Ik rijd op dit moment tijdelijk een Fries waar ik echt geen onervaren ruiter op zou zetten. Paard is verder heel braaf en eerlijk, maar te heet en te moeilijk voor een onervaren ruiter.

Met je hengst zou ik lekker naar de AVS wedstrijden gaan, ik ben er een paar keer geweest (de eigenaresse van mijn bijrijdpaard heeft ook een arabische hengst die ze Z start) en ik vind het wel fijne wedstrijden. Volgens mij mag je trouwens ook op Barokke dagen komen, maar dat weet ik niet zeker...

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 17:02

he wenk,

bedankt voor je reactie, deze Fries is wel heel makkelijk te rijden hoor, me vriend, nee ex ondertussen :S, kon er ook zo op en die kan niet echt paardrijden meer hobbelen.. en zn zusje kan er ook op en dies niet zo groot maar die draaft en galopeerd er ook zo mee weg dus hij is wel heel makkelijk..

maar goed mijn keuze is eigenlijk gemaakt, niet echt bewust maar het is over tussen mij en mn vriend ( nu ex dus ) en die Fries is van zijn tante dus zal ik niet met die Fries gaan starten. Wel jammer dat ik m ook niet meer zal rijden, kon er veel van leren.. Maar goed nu ben ik dus wel uit mn 2 strijd..
iedereen bedankt voor de reacties !

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:34

Sterkte dan de komende tijd... Balen, maar idd, je bent wel uit de 2 strijd...