Zweep recht of links ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superlise

Re: Zweep recht of links ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:10

het hoort officieel geloof ik links, ik reedt altijd mee in mijn rechterhand ook met wedstrijden.
met het groeten pakte ik gewoon de bovenkant van mijn zweep in mijn linkerhand zodat mijn zweep nog wel aan de rechtekant hing en groete ik dus met een ''lege'' hand.
heb er nooit comentaar op gehad.
overpakken mag inderdaad niet.

SprinT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:18

links geloof k Gaaaap

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 08:02

superlise schreef:
overpakken mag inderdaad niet.

Hoe kom je aan die onzin? Zoek het eens op in de reglementen daar staat nergens dat je je zweep niet mag overpakken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:05

Uit het disciplinereglement dressuur:

Groeten
Bij het halthouden voor de jury neemt de deelnemer de teugels en eventueel de zweep in de linkerhand. Deelnemers die een veiligheidscap of –helm dragen brengen de rechterhand naar beneden achter het dijbeen en neigen het hoofd. Deelnemers die een hoed dragen nemen deze af, om hem vervolgens weer op te zetten. Indien er meerdere juryleden in functie zijn, dient alleen de voorzitter van de jury (bij C gezeten) gegroet te worden. Hierna neemt de deelnemer de teugels weer in beide handen.

Je mag je zweep dus zowel links als rechts houden als je hem met groeten maar in je linkerhand hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:06

Links, want je moet met rechts afgroeten. En als in die hand nou een zweepje zit ... Niet bepaald netjes Tong uitsteken

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:10

Ik heb m'n zweepje nu altijd rechts, vind ik voor mezelf wat handiger.. zodra ik wedstrijden ga starten ga ik 'm toch maar links pakken. Vork

yvitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:17

De zweep heb je op je binnenhand. Dus als je van hand veranderd pak je hem over.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:46

En dat zou ik nu weer niet doen in een proef. Dit geeft een verschrikkelijk rommelig beeld en gaat 9 van de 10 x ten koste van de aanleuning.

Loves_Johan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:34

yvitje schreef:
De zweep heb je op je binnenhand. Dus als je van hand veranderd pak je hem over.

Dat vind ik niet, want als je overpakt, dan verlies je toch je constante aanleuning, dus dat kan nooit goed zijn. ik heb er zelfs wel eens commentaar op gehad van de jury, Hou je zweep gewoon in je linkerhand! Geen last van met groeten, en je hebt hem toch bij je!

R_Maryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:41

Links lijkt me inderdaad het verstandigste. Is ook wel het makkelijkste als je dat gewend bent. En geen problemen tijdens de proef.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:59

Zou je met F-proeven commentaar krijgen, als je wisselt? Ik heb pas een proef gereden, maar ik kan me niet meer herinneren of ik gewisseld heb...Ik hield hem bij het groeten links vast, op mijn protocol (F4) heb ik er geen opmerkingen over gelezen.

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:14

Ik zat hier in het begin ook altijd mee. Ik pakte altijd over als ik van hand veranderde.
Toen ik onderlinge wedstrijdjes ben gaan rijden had ik mijn eerste wedstrijd als commentaar staan:
"Laat de zweep aan een kant dan stoor je je paard niet, links lijkt mij de best kant"
Toen had ik een paard wat zich er niet aan stoorde als ik de zweep over pak.
Tijdens het gewoon rijden wisselde ik nog maar tijdens de wedstrijd altijd aan de linkerkant.

Nu rij ik officiële wedstrijden en heb ik een paard wat er erg op reageerde als ik de zweep over pak.
Ik heb me zelf gewoon aan geleerd om de zweep altijd in de linker hand te hebben. Ik vind het zelfs nu raar rijden als ik hem rechts heb. Natuurlijk heeft het ook nadelen als je je zweep altijd in de linkerhand heb hij raakt soms de bak of je hebt hem net ff nodig om recht bij te tikken.
Toch is het fijn als je het je zelf aan leer om hem links te houden dan kun je tijdens wedstrijden nooit de fout in gaan met groeten.

Want wat ziet er nou dommer uit als dat je met je zweep aan het rotzooien bent tijdens het groeten. Bloos

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:27

Charos, je hebt gelijk. Je mag je zweep net in de hand pakken die je wilt, en overpakken mag ook.
Het is aan jezelf of dat ten koste van de aanleuning gaat...Als je het met een beetje beleid doet kan het best.
En verder lijkt me dat je je zweep daar hebt waar hij nodig is. Dus als jij thuis altijd met je zweep rechts rijd zou ik dat op wedstrijd zeker ook doen! Alleen zoals gezegd laat je die dan even in je linkerhand met groeten bij de teugel. gewoon een paar keer oefenen en dan is dat echt geen probleem.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:04

Ik denk dat het bij officiele wedstrijden wel bestraft(of nou ja bestraft, commentaar Clown ) wordt, ook al staat het nergens in de reglementen.

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:06

Links.. is mijn igg aangeleerd... vooral op wedstrijd met groeten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 07:19

switchx schreef:
Ik denk dat het bij officiele wedstrijden wel bestraft(of nou ja bestraft, commentaar Clown ) wordt, ook al staat het nergens in de reglementen.

Nee hoor, zolang jij je zweep gewoon links of rechts houdt kan er nergens op bestraft worden, helemaal niet als het niet in de reglementen staat. Als je steeds aan het wisselen bent wordt het natuurlijk een rommelig geheel en krijg je daar minder punten op, ik wissel tijdens het rijden ook nooit, maar hij hem in 1 hand.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 07:35

Mij werd altijd vertelt dat je bij een wedstrijd de zweep in je linkerhand moet houden, maar ik pak hem toch altijd rechts want links rijdt zo ongemakkelijk voor mij.. En gewoon zoals iemand al zei met m'n linkerhand de bovenkant van mijn zweep pakken bij het groeten..

lisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 07:39

Met werdstrijden altijd links volgens mij Lachen

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 07:40

ik heb m altyd links moet idd met groeten ook maar van mijn vroegere instucteur moesten we m altyd over pakken bij elke keer dat we van hand veranderde maar ik doe dat niet ik heb m altyd links als ik met zweep rij ...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 07:56

lisjuh_ schreef:
Met werdstrijden altijd links volgens mij Lachen

Lees nou de rest van het topic eens....

Je mag je zweep zowel links als rechts houden.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:34

@charos ja mag beide maar met groeten moet ie in je linkerhand toch?

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:40

Je mag niet groeten met je zweep in de hand, maar je kunt hem dan dus zowel links als rechts houden. Alleen dus met groeten zorgen dat je hem niet laat vallen (als je hem rechts vast hebt), door hem goed vast te pakken in je linkerhand Schijnheilig

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:43

Maakt niet uit in welke hand je je zweep hebt. Zelf heb ik hem altijd in rechterhand.Dan moet je er wel goed opletten dat je niet groet met de zweep nog in je hand!
Doe wat jij het fijnste vind en wat jij beter vind!

xLijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:40

dlientjuh schreef:
Ik denk links...
omdat je moet groeten met rechts. Je mag je zweep ook niet overpakken in een proef

idd.. helemaal gelijk Ja dat doe ik ook altijd Haha!

CARLIJN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:02

Ik heb mijn zweep altijd rechts.
met afgroeten pak ik de teugels + zweep gewoon in 1 hand, ik heb er nog geen problemen mee gehad