[D] idiote regel om te starten met een hengst

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [D] idiote regel om te starten met een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:21

Die schreeuwers moeten ze idd ook een enkeltje huis geven. Haha!

Verder moeten we idd rekening met elkaar houden.
Maar dat wil niet zeggen dat ik met mijn merrie continue op moet letten waar de hengst is.

Als jij de hengst rijd, hoor je de omgeving dubbel in de gaten te houden, niet andersom.

Idem als je er een hebt die slaat, dan hoor jij als ruiter daar extra op te letten.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:28

runningkawa schreef:
Als jij de hengst rijd, hoor je de omgeving dubbel in de gaten te houden, niet andersom.

Dan moet men nog steeds elkaar in de gaten houden, en niet alleen diegene met een hengst meer, tenslotte sommige en vooral hengstige merries kunnen er ook wat van om juist te gaan lopen klieren. iedereen moet gewoon op iedereen letten, en dit is op sommige inrijterreinen ver te zoeken, daar is het lijkt het soms mode om mekaar zo vaak mogelijk dwars te liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:33

Citaat:
Verder moeten we idd rekening met elkaar houden.

Verder is me nooit opgevallen dat mensen met een merrie expres voor een hengst gaan rijden.
Juist niet.
En dat express pesten zie ik ook nooit.
Alleen het is er druk, je hebt allemaal zenuwen en daarom soms wat met jezelf bezig.
En dan is het wel eens lastig rijden. En gaat er wel eens wat bijna mis

En daarom moet je ervaring hebben op wedstrijden met een hengst.
Want geen ervaring, dan weet je niet hoe het gaat als het druk is.
En zul je als hengsten ruiter, extra extra goed op moeten letten
Die ruiter kiest ervoor om een hengst te starten, niet de rest van de ruiters.
Dus zo ongeveer extra ruimte opeisen omdat je een hengst hebt vind ik niet correct.
We willen allemaal die ruimte wel als het druk is...

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:40

in het officiele regelement staat dat je, waneer je een hengst rijdt zoveel mogelijk bij je trailer/ vervoer moet blijven en uit de buurt van anderen los moet rijden. mensen die ruimte "opeisen" gaan dus in de fout, je mag niet eens rondstappen ofzo alleen losrijden en je proef rijden

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:48

ik vind het een goede regel. Ik moet er toch echt niet aan denken om zo'n hengst achter me aan te krijgen. Ik vind idd dat er iets van een test afgelegd moet worden, want niet iedereen die z rijd kan een hengst in bedwang houden.
Mijn merrie schopt, en aangezien zij nog geen wedstrijd ervaring heeft doe ik wel een rood lintje in de staart en probeer ik verder van de andere los te rijden. Ook al ontkom je er niet aan. Maar als jij de veroozaker kan zijn van problemen zou je er ook zelf voor moeten oppassen dat dit niet gebeurt, en niet de anderen

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:49

Helaas heb ik deze ervaringen dus wel Knipoog ik start zowel met een merrie als met een hengst Knipoog
En heb dus met de hengst al wel gehad dat iemand met een merrie mij zag rijden, en keurig tegen haar vrienden/begeleiders(mensen die mee waren)zegt van zullen we eens kijken hoe hengstig ze is, en vervolgens zo vaak als mogelijk er voorlangs of ervoor bleef rijden, en dan is het natuurlijk niet vreemd dat een hengst gaat reageren, en de merrie weer op de hengst, en heb toen gezegd dat ze niet zomaar een gratis dekking zouden krijgen. Zelf wil ik zowel met de merrie of hengst een ander niet in de weg rijden en zoek altijd de ruimte op waar weinig mensen rijden om bij voorbaat al gezeur te voorkomen Knipoog
Zo heb ik ook op een wedstrijd(buitenwedstrijd dus 2 proeven) besloten om na 5 minuten te zeggen ik ga in de eerste proef wel inrijden omdat ik toen dus al tot een paar keer toe volledig onder de voet werd gelopen waardoor de merrie begon te stressen terwijl deze normaal de coolheid zelve is, en ben dus op een klein stukje wezen stappen, waar niemand reed om verdere stress te voorkomen, en op die manier dus ook een ander niet tot last kon zijn met een compleet geflipt paard Knipoog

Maar niet iedereen denkt om elkaar en wat de reden ook mag zijn op dat moment, het is gewoon niet altijd even fijn

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:10

Een paard blijft een paard, en wij moeten toch om elkaar denken en elkaar de ruimte geven, en of je nu op een merrie, hengst, of ruin rijdt WIJ moeten erom denken, zonder een uitzondering te maken op welk geslacht je rijdt

Ben het hier mee eens.

Ik zelf ben in het bezit van een AV Hengst.
Ook ik mag niet meteen khns starten omdat ik nog geen L2 ben,
Ik heb nooit de kans gekregen om met een ander paard te mogen starten.

En niveau zegt ook niet alles hoor.
Dat je Z rijd betekend niet altijd dat je goed kan rijden.(je weet toch nooit hoelang men uiteidenlijk over die winst punten heb gedaan om er te komen)

Wel ben ik er van bewust met een hengst dat IK niet kan verwachten dat men rekening met me houd.
Ik zorg dan ook dat de verantwoordelijkheid vanuit mij komt.

De reden is ook simpel:Sommigen mensen denken dat ze de enige zijn op deze aardbol Clown

Maar het hoeven niet altijd de hengsten te zijn hoor.
Je ziet vaak genoeg dat ook merries en ruinen voor problemen zorgen.
Zijn zij minder gevaarlijk?
Ik vind van niet ook deze geslachten kunnen voor ongelukken zorgen....(moet je dan maar meteen makkelijker worden omdat je Geen Hengst heb??)

Je ruin los laten staan als je wat pakt?

**Ik heb uiteindelijk wel een manier om toch te starten:
*AVS wedstrijden rijden
*En aangezien ik op een manege staat kan ik daar FNRS Starten Clown ,Rijd ook toch lekker tot verder dan F12 Clown Clown

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 17:11

tuurlijk moet je altijd rekening met elkaar houden, maar ik ga toch zeker niet(heb welliswaar een ruin, maar stel ik had een merrie) constant bezig houden met die hengst die er bij zou rijden. ik zou hem ook zeker niet bewust opzoeken.

wij hadden met een endurance wedstrijd erg last van een hengst. die was ontzettend opgefokt, hinniken, steigeren, laten zien wat voor een vent het was en tja.. zo ook bij de P/A waar merel net 10 min straftijd had vanwege te hoge hartslag... daar ging het mis hoor.. die reageerde daar natuurlijk op en dat beest bleef nog een aardig tijdje zo doorgaan. die ruiter had ook de grootste moeilijkheid om dat beest in bedwang te houden.

ze was hoe dan ook gediskwalificeerd.. want de turgor was niet goed.. maar het zal maar net die hartslagen zijn die je teveel zou hebben om wel door te mogen.. dan heeft zo'n persoon het wel gallisch voor je verkloot.. en dan zou het erg zuur zijn.

dus ik vind het niet meer dan normaal dat je een bepaald niveau hebt en wedstrijdervaring voor je een hengst mag rijden.. hoe mak ze ook kunnen zijn.. een hengstige merrie weerstaan is voor zo'n beest ook een opgave, als die merrie geinteresseert is in hem dan laat zij dat ook heus wel weten Haha!

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 20:21

Ik ga nu met hem in Belgie starten, waar ik zo toegelaten wordt...en blijf hier in ieder geval het eerste jaar rijden, en misschien start ik daarna wel met hem in Nederland
met mijn hengst kan ik op eigen terrein vreemd terrein of waar dan ook, tussen merries voor of achter... daarom baal ik zo van deze regel.

Maar waar trek je dan de lijn vanaf welk niveau je in staat bent je hengst te houden. Het was dus m, toen L1 en nu L2...En dan heb je nog geen garantie dat je je paard onder controle kan houden. Want dan kun je eerst met een heel braaf paard tot L2 rijden, en dan nog met een '''wilde'' hengst starten. Dus dan vind ik toch dat je je eerst moet bewijzen via een ruiterbewijs of ander soort test en dan mag starten.

Ik vind het wel goed dat ze een regeling hebben getroffen voordat je met een hengst mag starten, alleen de regeling zelf vind ik raar..die zou van mij moeten veranderen.

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:36

Ik ben het met Mies_Apollo eens dat ik het een rare regel vindt om op L2 niveau te zijn om een hengst aan te kunnen. Ik denk dat sommige mensen dan worden benadeeld(aangezien niet iedereen de mogelijkheid heeft om een ander paard te starten) die het wel kunnen en andere profiteren er juist weer van, omdat zij dus wel die mogelijk hebben gehad. Ik zou ook veel liever een of andere test willen zien die je met je hengst moet doen voordat je hem mag starten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:47

Ik ben het met Kawa eens.

Bovendien vind ik dat je als ruiter/amazone met een hengst zelf goed op moet letten.

Ik ga tijdens het losrijden echt niet kijken of ik ergens onder een paard een klokkenspel zie hangen...

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 00:11

KarinvdM schreef:
Ik ben het met Kawa eens.

Bovendien vind ik dat je als ruiter/amazone met een hengst zelf goed op moet letten.

Ik ga tijdens het losrijden echt niet kijken of ik ergens onder een paard een klokkenspel zie hangen...

Word dacht ik ook niet gezegd dat dat moet ?

Je hoort op elkaar te letten, en elkaar niet in de weg te rijden, je rijdt met inrijden tenslotte nooit alleen(al denken sommige dit wel) en het is handig als men de bakregels ook gebruikt(hier houdt ook niet iedereen zich aan)

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:23

ja maar je alleen aan de bakregels houden is met een hengst simpelweg niet genoeg.
en geloof me als ik met een hengstige merel bij een hengst zou rijden, dan zou mijn hele inrijden dus verkloot zijn omdat ik me alleen bezig zou houden zo ver mogelijk bij die hengst uit de buurt te blijven.

en zoiets als een ruiterbewijs als test?? wat heb je daaraan. ik heb hem ook en ik heb nooit van mijn leven hoger gereden dan mijn L1 nu. ik heb echt de ervaring en de skills niet om een hengst te kunnen rijden. dat is dus echt een test van lik me het vestje, aangezien je die op willekeurige leeftijd kan halen met of zonder ervaring in wedstrijden of niveau.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:31

Ik ben het ook met RK eens, helaas is de ervaring met losrijden in zijn algemeenheid dat zo ongeveer de helft van de ruiters op een losrijd-terrein alleen hun eigen vlechtwerk aan het bewonderen zijn, dus naar beneden zitten te kijken i.p.v. waar ze naartoe gaan, en zich absoluut niet aan de bakregels houden. Er zijn er altijd wel een paar bij die precies doen waar ze zelf zin in hebben en altijd voorrang nemen. Dan moet je er niet aan denken dat er ook nog één of meerdere hengsten over dat losrijd-terrein huppelen met iemand erop die hem niet aankan, wat dat betreft zou een soort van 'diplomarijden' voor je met een hengst mag starten niet eens zo verkeerd zijn, maar wat mij betreft zouden ze de oude regeling weer in mogen voeren, minimaal M gereden hebben.
Wat los staat van deze discussie, maar wat ik me wel vaker afgevraagd heb, waarom zou je een paard hengst laten als hij niet goedgekeurd is, om stoer te zijn of zo? Het dier zelf doe je volgens mij geen plezier met opspelende hormonen als hij toch niet mag dekken, als ruin kan hij ook met andere paarden naar buiten, als hengst heeft hij toch een beetje een eenzaam bestaan, als hij geluk heeft kan hij wel met een ruin naar buiten, maar op bijvoorbeeld maneges en pensionstallen willen ze dat meestal niet hebben i.v.m. de merries die er ook buiten staan. Ken wel voorbeelden uit mijn omgeving van mensen die hun paard hengst lieten, vervolgens zo'n dier op een manege hadden gestald waar hij veroordeeld was om de hele dag in een box van 3 x 3 door te brengen terwijl alle andere pensionpaarden 's zomers overdag lekker in de wei stonden, sneu hoor, en dan ook nog eens niet mogen dekken. Terwijl er dan van die mutsen rond lopen op zo'n manege die expres met hun merrie voor zijn stal op en neer komen paraderen om te kijken of ze hengstig is, waardoor die hengst zo ongeveer tegen de muur omhoog klimt en zichzelf met een beetje pech ook nog eens blesseert op stal.
Wat dat betreft hebben de hengsten bij ons pech, daar gaat met een jaar of anderhalf het zaakje er gewoon af, en kunnen ze daarna als ruin verder door het leven Haha!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:34

Ik vind het een beetje raar. Als je dus niet zo vermogend bent om naast je hengst een ander paard naar L2 te kunnen rijden, kun je met je eigen paard dus nooit starten? Ook een hengst moet naar mijn idee gewoon bij B beginnen...
Nu rijd ik op een manege (heb niet eens een eigen paard) op een 11 jarige hengst. Deze heeft ook gewoon gedekt op de manege, en ik ga overal naar toe met hem. (orientatieritten ed). Geef nooit een enkel probleem, onderling start ik nu wel L2 + 7, maar ja officieel zou ik dus nooit van m'n leven met hem kunnen starten?? Dat zou ik niet terecht vinden.
Ik weet dat ik hem onder controle heb!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:41

Ik vind het een goede regel. Ik april heb ik een wedstrrijd gereden waarbij er een hengst los over het inrij terrein vloog. Beest was niet te houden. Tsjonge wat een paniek bij al die merries en ruiters. Gelukkig kon een dapper springmeisje hem met haar merrie afleiden, want hij hing al bij een andere merrie ( + ruiter!) op de rug.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:44

hengsten zijn over het algemeen moeilijker te rijden met andere paarden erom heen dan merries en ruinen, niets stomme regel, voorzorgsmaatregel is het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:22

Citaat:
Ik vind het een beetje raar. Als je dus niet zo vermogend bent om naast je hengst een ander paard naar L2 te kunnen rijden, kun je met je eigen paard dus nooit starten? Ook een hengst moet naar mijn idee gewoon bij B beginnen...

Ik ben zelf voor mijn 25 ook niet vermogend geweest om zelf te starten en reed paarden van anderen.
Dus had zo de L ook ruim te pakken.
En dan mag de hengst gewoon in de B beginnen

Verder is er nog een optie
Hakkie tjakkie weg met het ...
Kun je gewoon in de B beginnen met je eigen paard.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:56

Ik vind het een goede regel.
Ik rijd zelf een ggk dekhengst en thuis kun je er iedereen op zetten, er zal niets gebeuren. Maar op wedstrijd laat hij graag van zich horen en dus let je gewoon goed op. Het kan altijd gebeuren dat een ruiter zijn paard even op de rem trekt recht voor je neus of er eentje vandoor gaat zonder ruiter.

Ja, je moet er een beetje mans voor zijn om een hengst te kunnen rijden op wedstrijd en een beetje wedstrijden moet je hebben gereden wil je je hengst fatsoenlijk rond kunnen sturen tussen de anderen.
Maar verantwoordelijkheid ligt natuurlijk ook bij jezelf.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:59

zou iemand mij kunnen vertellen wat voor voordelen het heeft om een hengst die niet goedgekeurd is voor de dekdienst, hengst te laten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:44

Ja ik,geen 1 voordeel in mijn ogen. Teveel mensen vinden het alleen stoer om te zeggen dat ze een hengst hebben/rijden. Voor het dier zelf is het ook fijner als hij lekker de wei in kan met andere paarden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:31

Elisa2 schreef:
Ja ik,geen 1 voordeel in mijn ogen. Teveel mensen vinden het alleen stoer om te zeggen dat ze een hengst hebben/rijden. Voor het dier zelf is het ook fijner als hij lekker de wei in kan met andere paarden.

idd. Haha!

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:38

je hoeft niet L2 te zijn.
het gaat er erom dat je dubbel L bent
dus L1+wp en L springen +wp dan mag je ook een
hengst starten.

een meisje van mijn pc heeft het ook zo gedaan...

ik vind het trouwens een goede regel Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:39

Elisa2 schreef:

Ook mee eens...
Heb er ook een aantal gestart en het is doorgaans niet makkelijk! Ben blij dat ik nu relaxed met mijn merrie op concours kan, alhoewel die ook wel eens met grote passen over het terrein wil gaan Knipoog .
Tuurlijk zijn er veel verschrikkelijk braaf, maar je zult ze de kost moeten geven die denken dat ze het wel even doen en dan op het terrein vreselijk op de koffie komen! En een loslopende hengst is net een tikkie gevaarlijker dan een merrie. Ik heb relatief weinig merries achter op een ander paard zien springen Haha! ...
De hengsten die ik reed waren ook thuis allemaal superbraaf, want dan is alles routine, maar als we op concours waren dan waren ze echt allemaal anders hoor!

En die L2, tja, je haalt er in ieder geval de ergste klungels uit denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:40

Flora
Lees aub de reglementen door voordat je wat roept
Je hoeft geen dubbel L te zijn.

Het is
Of L springen met wp
Of L2 dresuur met wp